SkyscraperCity banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Pas geleden ben ik 5 dagen naar Berlijn geweest. Het was m’n eerste bezoek aan de stad en wat met het meest opviel waren de grote contrasten, oud en nieuw, mooi en lelijk, het staat soms gewoon naast elkaar. Hoewel de stad wat grauw op me overkwam, zijn er genoeg gezellige plekken te vinden. Ik heb geprobeerd om naast de bezienswaardigheden ook foto’s van het gewone Berlijn te maken.

1.

Sfeervol wijkje achter station Hackescher Markt.

2.

Station Ostbahnhoff met daarachter flats uit het DDR-tijdperk.

3.

Nieuwe regeringsgebouwen langs de Spree.

4.

De Gendarmenmarkt.

5.

Kreuzberg, een stadsdeel ten zuiden van het centrum. De vele oude huizen in deze wijk zijn vrijwel allemaal ondergekalkt met graffitie.

6.

De Karl Marx Allee is een toonbeeld DDR architectuur,als je in Berlijn bent kan ik een wandeling langs deze weg zeker aanraden.

7.

De Alexanderplatz, een plein in het voormalige Oost-Berlijn dat vooral bekend is vanwege de 365 meter hoge tv-toren (foto’s hiervan volgen verderop in het thread).

8.

Een stukje van de Berlijnse Muur.

9.

Slot Charlottenburg in de gelijknamige buitenwijk.

10.

De Kurfurstendamm.

11.

12.

13.

Kerk op de Alexanderplatz.

14.

De Brandenburger Tor.

15.

Bebouwing nabij de Alexanderplatz.

16.

17.

De Potsdammerplatz. Als je hier rondloopt kun je je moeilijk voorstellen dat hier 20 jaar geleden de Berlijnse muur stond met daaromheen een stuk niemandsland.

18.

Bebouwing in Charlottenburg.

19.

20.

De Berliner Dom.

21.

Kreuzberg (Skalitzerstrasse)

22.

Kreuzberg (Skalitzerstrasse).

24.

Zicht richting Treptow. Ik neem dat de toren de hoogste wolkenkrabber van de stad is.

25.

DDR Architectuur aan de Alexanderplatz.

26.

Het Nikolasviertel, een wijkje dichtbij de Alexanderplatz.

27.

Lehrter Bahnhoff, het nieuwe Centraal Station van de stad. Het gebouw is enorm groot (maar liefst 4 verdiepingen met sporen op elkaar) en ziet er mooi uit, maar ik vond het niet echt functioneel. Zitbankjes waren er amper en een overzichtsbord met de vertrektijden e.d. heb ik niet gezien…

28.

Drukte op de Friederichstrasse.

29.

30.

31.

32.

Der blauwe kameele, aangezien deze bonte stoet langs de regeringsgebouwen liep en er politie aanwezig was denk ik dat het een demonstratie was, maar dan wel een hele aparte.

33.

Nieuwbouw aan de Kurfustendamm.

Deel 2 volgt nog met foto’s van deze veelzijdige stad.

·
Bas
14,372 Posts
Hele mooie serie, lekker rustig zonder storende dingen erin, zó is Berlijn. Een best wel leuke stad, maar gelukkig heeft Duitsland nóg mooiere steden, maar goed, dat is een kwestie van verschil in smaak. Ik ken Berlin wel redelijk, gelukkig heb je ook aandacht besteed aan één van de best bewaarde geheimen, de Häckescher Markt.

En stations in Duitsland, die zijn inderdaad bijna allemaal onoverzichtelijk. Kunnen nog veel van Engelsen of Nederlanders leren wat betreft bewegwijzering op en rond perrons.

·
Registered
1,216 Posts
Echt een geweldige stad. Er staat wel veel lelijks, zoals je aangeeft, maar op een of andere manier vind ik dat in Berlijn mooi. Het past bij de stad.

Iemand enig idee waarom het station Potsdammer Platz afgesloten lijkt? Dat is toch allang open?

·
AstroNout
5,091 Posts
Een goed voorbeeld van dat een stad niet hoeft uit te blinken in hoogbouw om toch een topstad te zijn. Mooie platen van een prachtige stad :)

·
a hacked brain
837 Posts
utrecht said:
Iemand enig idee waarom het station Potsdammer Platz afgesloten lijkt? Dat is toch allang open?
Ik was van 8 t/m 12 juli in Berlijn en toen waren beide ingangen open, zo te zien is tijdens het maken van de foto alleen de linker ingang gesloten.

·
Zitterd veur ummer
2,093 Posts
Discussion Starter · #14 ·
@Railway Stick
Ik had in mn reisgids over de Hackescher markt gelezen, maar het was toch nog even zoeken om de hofjes te vinden. We waren er bijna langsgelopen. Ik vond dit gebiedje ook een van de sfeervolste van de stad.

@Hoogbouw010
Bedankt voor de correctie. Ik had echt gedacht dat het DDR architectuur was, maar dan heb ik me goed vergist.

@Sittard

1 - 14 of 14 Posts