SkyscraperCity banner

21 - 40 of 51 Posts

·
Registered
2,611 Posts
^^ Volgens dit bericht wordt hij toch opgehangen aan de driejarenplanning van AWV, en die dingen zijn meestal behoorlijk vast.
Ook wordt er momenteel aan een concreet project-MER gewerkt, wat meestal toch ook een goed teken is: Hier het bestek ervoor Misschien is het dit keer dus écht zo ver :)

·
Registered
944 Posts
^^ Volgens dit bericht wordt hij toch opgehangen aan de driejarenplanning van AWV, en die dingen zijn meestal behoorlijk vast.
Ook wordt er momenteel aan een concreet project-MER gewerkt, wat meestal toch ook een goed teken is: Hier het bestek ervoor Misschien is het dit keer dus écht zo ver :)
Allez seg, de wonderen zijn dus blijkbaar de wereld nog niet uit! ;-)

·
Registered
1,962 Posts
Inderdaad, waarom krijgt Beveren een tramlijn terwijl de twee Gentse stations nog steeds niet verbonden zijn? :colgate:
Ligt er dan geen spoorlijn tussen? :tongue3:

Over die torens, hoe hoog zijn ze ongeveer op die render, 10 verdiepingen? Zou nog wel interessant kunnen zijn.

·
Registered
12,423 Posts
Eerlijk gezegd geloof ik niet meer in dat project, en zo een fantastisch project vind ik dat nu ook weer niet. Er zijn genoeg gpede busverbindingen naar antwerpen waardoor ik een tramverlenging eerder zie als een luxeproject, kruibeke is een ander verhaal natuurlijk.
Eens. Tussen Beveren en Antwerpen loopt reeds een prima spoorlijn.

Een tramlijn naar Beveren is eerst en vooral veel te lang en loopt voor een groot stuk door niet-stedelijk of suburbaan gebied. Het zou het equivalent van de oude boerentram zijn. Ik denk ook dat, mocht die verlenging er ooit komen, maar 1 tram op de 2 van lijn 3 door zal rijden. Qua frequentie is dat ook niet om over naar huis te schrijven.

·
Registered
944 Posts
Tussen Antwerpen en Beveren loopt ook een spoorlijn ;)

Zoals Klauw hierboven aanhaalt, trams horen thuis in stedelijke gebieden.
Het gebied waar de tram doorloopt heeft nog een redelijke dichtheid hoor. Maar ondanks dat vind ik het een dom project, zeker als je weet dat er enkele steden zitten te wachten oo nieuwe tramlijnen die echt nodig zijn, terwijk men hier wil investeren in een luxeprojectje...

·
Registered
1,962 Posts
Tussen Antwerpen en Beveren loopt ook een spoorlijn ;)

Zoals Klauw hierboven aanhaalt, trams horen thuis in stedelijke gebieden.
Mja, ik vind over het algemeen ook dat tramlijnen binnen de agglomeratie moeten blijven, al is het in dit geval wel zo dat de tram nu al stopt aan de rand van Melsele. En Melsele vormt een geheel met Beveren, dus is een verlenging vrij logisch. Het is nog niet zoals een tram van Antwerpen naar Lier of van Brussel naar Heist-op-den-Berg.

·
Registered
2,356 Posts
Het gebied waar de tram doorloopt heeft nog een redelijke dichtheid hoor. Maar ondanks dat vind ik het een dom project, zeker als je weet dat er enkele steden zitten te wachten oo nieuwe tramlijnen die echt nodig zijn, terwijk men hier wil investeren in een luxeprojectje...
Inderdaad. De bevolkingsdichtheid ligt hier sowieso lager dan die van Gent, en elk kind weet dat zulke zware (en dure) OV infrastructuur pas een echte meerwaarde bieden vanaf een bepaalde dichtheid.

·
Registered
944 Posts
En de team zou op bepaalde delen gewoon over de weg moeten rijden en dat net op de meest filegevoelige plekken, dus voor de reizigers is dit ook niet zo'n fantastisch project. Maar om nu verder te praten over mogelijke hoogbouw in beveren, ik vind persoonlijk dat het kruispunt van de Oude Zandstraat met de Bosdamlaan ook uiterst geschikt is om enkele gebouwen van rond de 15 etages te bouwen. De architectuur daar trekt toch op niks en het zou kunnen dienen als een soort van 'poort' tot het dorpscentrum...

·
Registered
1,371 Posts
Ik heb speciaal voor deze locatie gekozen omdat daar die Speelgoedwinkel is die meer op een barak lijkt en die andere 2 oude grijze gebouwen vind ik ook zeer lelijk ! Daarom is er nog het meest plaats voor deze gebouwen ,Ik opteer dan ook om 1 grote plint te voorzien voor de 2 torens ! zo kan de ruimte benenden optimaal benut worden door winkels !

·
Registered
944 Posts
Ik heb speciaal voor deze locatie gekozen omdat daar die Speelgoedwinkel is die meer op een barak lijkt en die andere 2 oude grijze gebouwen vind ik ook zeer lelijk ! Daarom is er nog het meest plaats voor deze gebouwen ,Ik opteer dan ook om 1 grote plint te voorzien voor de 2 torens ! zo kan de ruimte benenden optimaal benut worden door winkels !
Inderdaad, die bart smit trekt echt nergens op, dat is echt een gruwelijk lelijke kant van de grote markt, en naar grote winkelruimtes is er nog vraag in het centrum van beveren+ misschien wat horeca. Voir mij hoeft het ook geen hoogstaande architectuur te zijn, als het maar iets deftig is...

·
Moderator
19,848 Posts
gva.be

Turtelboom bezoekt bouwwerf gevangenis

11:34 Beveren-Waas (9120) Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) heeft zopas de bouwwerf voor de nieuwe gevangenis van Beveren bezocht. Ze zag dat het goed was. In 2014 gaat in Beveren een nieuwe bajes open voor 312 gedetineerden en ruim 250 personeelsleden, van wie 175 cipiers.

De nieuwe gevangenis, De Poort van Beveren, ligt op een terrein van 12 hectare aan de E17. Ze bestaat uit vier gebouwen en het gedeelte met de cellen heeft op zijn beurt weer vier vleugels en vier binnentuinen. Er zijn 32 duocellen en 4 cellen voor gehandicapten. Alle cellen hebben sanitair en een douche, wat de cipiers per dag zo'n anderhalf uur werk zal uitsparen en de veiligheid zal vergroten.
Seizoenen

De vier celvleugels, elk genoemd naar een seizoen, zijn van uit een centraal punt controleerbaar. Beveren blijft dus een zogenaamde "Ducpétiaux-gevangenis". Maar in iedere vleugel heb je een klein pleintje en je kan van het ene pleintje naar het andere wandelen. Zo kan een open regime gecreëerd worden zoals dat van Leuven-Centraal.
Er zijn ook twee gesloten wandelingen, die beveiligd zijn tegen ontsnappingen per helikopter. De gevangenis is omgeven door een zes meter hoge muur en een watergracht. Ze is 29.000 m² groot.
Computer

De gevangenis van Beveren zal net als die van Marche en Leuze een standaard computeraansluiting voor de gevangenen hebben. Laurent Sempot (perswoordvoerder gevangeniswezen): "Die kunnen weliswaar niet op het internet, maar ze zullen toch hun dossier elektronisch kunnen inzien, elektronisch beroep kunnen aantekenen en zelfs opleidingscursussen van de VDAB elektronisch kunnen volgen."

De bajes van Beveren kadert in een reeks van vijf nieuwe gevangenissen, die in het Masterplan van Justitie zijn opgenomen. In Marche-en-Famenne is men al bezig met de bouw sinds oktober 2011 en deze bajes gaat dit jaar nog open. Ook de geplande gevangenis van Leuze-en-Hainaut moet nog deze legislatuur klaar zijn.

De gevangenis werd gefinancierd en gebouwd door de privésector. Dexia Bank, KBC en ABN Amro behoren tot de financiers, Stéphane Beel en Michel Jaspers tot de architecten. De Regie der Gebouwen is dus bouwheer en de privésector eigenaar De bouw zal zo'n 70 miljoen gekost hebben. De Regie der Gebouwen betaalt vanaf 2014 een beschikbaarheidsvergoeding van 13,7 miljoen euro per jaar - inclusief bouw, onderhoud, afvalverwerking, catering en schoonmaak - aan de eigenaar en wordt na 25 jaar zelf eigenaar.
JDW

Dat kost dus op 25jaar 342,5 miljoen euro, naast de bouw dus 272,5 miljoen voor 25 jaar onderhoud, afvalverwerkign, catering en schoonmaak. Men zal dat wel deftig berekend hebben zeker? ...

·
Moderator
19,848 Posts
gva.be

Massaal veel diefstallen in nieuwe gevangenis

06:22 BEVEREN-WAAS (9120)

De eerste lichting gevangenen trekt half maart naar de nieuwe gevangenis in Beveren, maar die is nog lang niet in orde. Niet in het minst omdat er massaal wordt gestolen door de werknemers van de onderaannemers. Naast de diefstallen zijn er ook nog de problemen met de assisenzaal in de gevangenis. Die was af maar bij een bezoek van magistraten bleek één en ander niet in orde te zijn. Met als gevolg dat er nu al grondige aanpassingen moeten worden aangebracht. De oplevering van het gebouw stond deze week op het programma maar is met een week uitgesteld.

SVN, TG, AK​

·
Moderator
19,848 Posts
gva.be

Nieuwe gevangenis in Beveren officieel geopend

16:41 BEVEREN-WAAS (9120)

In Beveren is vrijdagmiddag officieel de nieuwe gevangenis geopend. De bouw nam twee jaar in beslag en biedt plaats aan 312 mannelijke gedetineerden, die wellicht vanaf half maart zullen beginnen toekomen. Volgens de directie zal zo'n derde van de gevangenen overkomen van het overbevolkte arresthuis in de Antwerpse Begijnenstraat. Twee op drie gedetineerden zal er komen om een lange straf uit te zitten.

Het complex kadert in het Masterplan 2008-2012-2016 van de federale regering om het aantal plaatsen voor gedetineerden uit te breiden. "We staan in 2014 mogelijk voor een doorbraak inzake de verlichting van de overbevolking in onze gevangenissen. In het afgelopen jaar daalde het percentage inzake overbevolking met vijf procent", zei minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld). "Afhankelijk van de criminaliteitscijfers hopen we dat cijfer dit jaar ruim te overtreffen."

Het cellencomplex van de gevangenis bestaat uit een centrale toezichtszone (panopticum) en vier cellenblokken van drie niveaus hoog. Per twee blokken is er een apart veiligheidsregime. Er is geen klassieke stervorm, maar wel een kruisvorm zodat elk blok een ruime, centrale hal telt. In totaal zijn er 300 cellen, waaronder 32 duocellen en vier cellen voor gedetineerden met een handicap. Elke cel heeft eigen sanitair en douche.

De gedetineerden in Beveren krijgen als eerste toegang tot een nieuwontwikkeld beveiligd informaticasysteem, PrisonCloud. Naast vier binnentuinen zijn er twee gesloten wandelingen. Er hangen kabels tegen helikopters en touwladders. Samen met een inkomsten-, diensten-, en logistiek gebouw wordt het geheel omgeven door een zes meter hoge muur en een watergracht.

De nieuwe gevangenis levert in totaal zo'n 260 voltijdse arbeidsplaatsen op. Momenteel werden al 120 personeelsleden gevonden. Op 1 maart en op 1 mei verwacht de nieuwe directie nieuwe instroom van mensen.

De bouw van het project was een doorn in het oog van actiegroepen tegen de Oosterweelverbinding, die klaagden dat de gevangenis net op het traject van hun alternatief (het Meccanotracé) zou komen. "De bouw gaf aanleiding tot negen procedures voor vijf rechtscolleges. De voltooiing leek aanvankelijk geen zekere zaak", vult staatssecretaris Servais Verherstraeten (CD&V), verantwoordelijke voor de Regie der Gebouwen, zijn collega aan.

"Alle procedures van de actiegroepen zijn zonder het minste resultaat gebleven. Ze hebben wel voor 600.000 euro extra kosten gezorgd en een half jaar vertraging. Ik vernam op weg naar hier dat Vlaanderen het Oosterweeltracé heeft bevestigd. We moeten dus geen 50 meter opschuiven."

Jaarlijks zal de Belgische staat de volgende 25 jaar 13,7 miljoen euro betalen als vergoeding voor de DBFM-constructie in samenwerking met het consortium BAM.

In de discussie over de assisenzaal die bij het gevangeniscomplex wordt voorzien, verklaarde minister Turtelboom dat het parlement momenteel een regeling voor de raadkamer en de kamer van inbeschuldigingsstelling bespreekt, maar dat de beslissing in handen van de magistratuur blijft. "En we zullen in de komende maanden en jaren overwegen of hier ook assisenprocessen kunnen worden gehouden, bij zeer gevaarlijke criminelen, uiteraard ook met de finale beslissing in de handen van de magistratuur", aldus de minister.​

·
Moderator
19,848 Posts
een gezellig weekendje Beveren!

deredactie.be

Honderd mensen vrijwillig een weekendje de cel in

vr 28/02/2014 - 06:36 Stéphanie Borgers

Honderd vrijwilligers worden drie dagen lang opgesloten in de nieuwe gevangenis van Beveren. Dit om de procedures en de veiligheidssystemen uit te testen voor de opening van 17 maart. De deelnemers zijn vooral personeel van justitie, maar ook twee journalisten, onder wie VRT-journaliste Machteld Libert, gaan de cel in.

"Een misdrijf plegen had ik er niet meteen voor over. Maar eens een paar nachten in de cel opgesloten zitten, dat wil ik al lang aan den lijve ondervinden. Nu de nieuwe gevangenis van Beveren moet getest worden, grijp ik de kans", zegt Machteld Libert (foto).

Vanaf 13.30 uur deze namiddag wordt ze in de boeien geslagen en afgevoerd naar de gevangenis in Beveren, waar ze tot zondagavond als echte gedetineerde haar tijd zal doorbrengen. Daarbij hoort dan ook een naaktfouillering, en de wandel- en werkmomenten bepaald door het gevangenispersoneel. Het grootste deel van de tijd zullen de testpersonen in hun cel spenderen.

Ze zal ook een bepaalde rol moeten spelen. "Die ligt klaar in mijn cel. Daar staat in welk regime ik heb en wanneer ik buiten mag", geeft ze nog mee.

Het is de eerste keer dat er in België een testweekend wordt uitgevoerd. Op 17 maart ontvangt de nieuwe gevangenis haar eerste echte gedetineerden.

21 - 40 of 51 Posts