Skyscraper City Forum banner
1 - 14 of 14 Posts

·
MP
10,692 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Eén wandeling en toch 'n berg foto's, dat kan twee dingen betekenen: Berlijn is ontzettend fotogeniek of we hebben er een ontzettend lang eind gewandeld. Het is allebei waar. Afgelopen maandag kwamen we 's avonds aan in Berlijn, woensdagochtend vertrokken we alweer, dus Lotje en ik hadden één dag om de stad te bezichtigen. We zijn dinsdag al vroeg op pad gegaan, vanuit Moabit langs de Spree, de Tiergarten door, dan het centrum in met wat wilde slingers en dan, na een brouwerijbezoek, weer terug naar metrostation Oranienburger Tor, vanwaar veel te warme treintjes ons naar een stuk muur en nog een andere brouwerij zouden brengen. We hebben onze korte tijd dus goed besteed. :cheers:

1.

Berlijn dus. Eerst wat indrukken van het hoofdstation en omgeving, waar we maandagavond aankwamen, voor de wandeling dus nog.

2.

3.

4.

Onze wandeling begon in Moabit, een typisch Berlijns stadsdeel ten noorden van de Spree. Hoewel Moabit na de oorlog in West-Berlijn kwam te liggen, is het een arm stadsdeel, met vanouds veel fabrieken en arbeiders en nu vooral werkloosheid. Tot voor kort was Moabit ook erg goedkoop, maar die tijden veranderen snel, ik heb verhalen gehoord over apartementen die in een jaar tijd in prijs verdubbelden. Dat er een interessante brouwerij in Moabit actief is, Brewbaker, heeft daar vast mee te maken. De brouwerij is gevestigd in de Arminiushalle, een oude markthal.

5.

De Spree, Berlijns eigen Maasje.

6.

7.

Moderne architectuur weerspiegelt de historie bij dit kleine herinneringspark vol standbeelden en, toch aardig uit de richting, een stuk muur.

8.

9.

Paleis Bellevue in de Tiergarten.

10.

11.

Siegessäule.

12.

Haus der Kulturen der Welt, in de Berlijnse volksmond de "zwangere oester".

13.

Van de Bundestag naar de Brandenburger Poort: het massatoerisme komt je ineens tegemoet.

14.

15.

16.

Het Holocaustmonument is in de praktijk een speeltuin voor kinderen en jonge stelletjes. Dat ding is z'n doel compleet voorbijgeschoten, zonde van het geld en de moeite.

17.

18.

De mooie laan Unter den Linden is ook verknald door massatoerisme. Af en aan reden er tourbussen zonder dak en voor Madame Tussaud's stond een lange rij. Jammer hoor. Gelukkig zijn de doorkijkjes nog mooi.

19.

20.

21.

22.

Op naar de Gendarmenmarkt, een mooi classicistisch plein met twee ogenschijnlijk identieke kerken, een Schillermonument en een pompeus concertgebouw.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

Niet ver van de Gendarmenmarkt ligt de Belgische ambassade, hier rechts op de foto (de oranje zuilen).

29.

30.

Berlijn bestaat grotendeels uit grote, massieve bouwblokken. Dat geeft de stad niet altijd een even aantrekkelijk stadsgezicht, veel buurten ontberen intimiteit. Soms is er geprobeerd daarmee door middel van moderne architectuur te breken, wat bij de Caroline-von-Humboldtweg en omgeving erg goed is gelukt.

31.

32.

33.

34.

We wandelden door richting het Museumsinsel, waar zoals de naam al zegt veel belangrijke musea zijn geconcentreerd, helaas in nogal wanstaltige 19e eeuwse gebouwen met nog wanstaltiger uitbreidingen van recenter datum - en dat massatoerisme natuurlijk weer. Gelukkig is de route erheen nog best leuk.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

En daar is de Spree weer!

43.

Iets verderop is er nog het Nikolaiviertel, waar de herinnering aan het weggebombardeerde verleden levend wordt gehouden. Het is in bepaalde kringen bon ton dit kitsch en geschiedsvervalsing te vinden, maar ja, een stad wegbombarderen is ook geschiedsvervalsing.

44.

45.

46.

47.

48.

49.

Het oude raadhuis.

50.

51.

Een rood-wit-blauw paaltje, dan kan de Nederlandse ambassade niet ver weg zijn.

52.

Iets verderop stond er nog een interessante kerkruïne, ooit deel van het klooster dat de Klosterstraße haar naam gaf.

53.

We zijn Alexanderplatz daarna over gestoken, maar dat was iets heel ellendigs, met fakirs en muzikanten en schreeuwerige Amerikanen. Wat een gruwel. Iets verderop, bij de Hackescher Markt, was het kalmer, maar helaas was toen ook het zonnetje achter de wolken verdwenen.

54.

55.

56.

De Nieuwe Synagoge, die juist opvallend oud is en de Kristallnacht overleefde door het verstandige optreden van de plaatselijke politie.

57.

Niet ver hiervandaan glipten we de metro in, in station Oranienburger Straße, één van de stations waar ten tijde van de Berlijnse deling West-Duitse metro's doorheenzoefden, zonder te stoppen natuurlijk, want de trappen naar de straat waren gebarricadeerd: dit was Oost-Berlijn. Een bizar gegeven, zeker als je bedenkt dat deze oude lijnen erg ondiep zijn en dat je de metro's op veel plekken in de stad onder je door kunt horen gaan - de Oost-Berlijners hoorden en voelden zo de vrijheid letterlijk onder zich vandaan glijden.

58.

Met dat verhaal ben je al gauw bij de muur, waar nog maar zo weinig van resteert. Bij de Schwartzkopffstraße is het niemandsland omgevormd tot een park, zonder prikkeldraad, maar wel met lange stukken muur, opdat we niet vergeten.

59.

60.

Reacties zijn welkom. :)

·
Bas
14,747 Posts
Leuke foto`s, Plaas, ik had de preview al gezien op Feestboek. Blijft historisch en cultureel gezien de meest interessante stad van Duitsland, het visitekaartje dat men alsmaar probeert op te poetsen en up te daten. Tja, daar kun je uren dwalen door stadswijken en parken. Jullie hebben de tijd goed besteed, zo te zien en inderdaad, een flink eind gewandeld. Gelukkig waren de café`s en restaurants open, keuze genoeg, lijkt me.

·
Registered
35,100 Posts
^^ Oh, zeker inspireert Berlijn wel. Jouw reportage laat weer zien, net als vorige reportages, waarom Berlijn Berlijn is. Toch anders dan alle andere Duitse steden, en nog meer qua gevoel en beleving dan alleen de architectuur.

Nu was ik inmiddels al een aantal keren in Berlijn, en jouw mooie reportage bevestigd wederom het fijne beeld dat ik van deze boeiende stad heb. :)

·
Registered
443 Posts
Thanks voor de foto's. Nu begin ik Berlijn wel weer wat meer te missen. Wil de eerstvolgende keer toch echt wel even kijken naar de Friedrichswerder Markt, die kleinschalige Townhouses in het midden van het centrum. Ziet er heel cool uit!

·
Registered
1,232 Posts
Wederom een fijne serie, Plaas. Ik ben twee keer in Berlijn geweest, maar zie de stad dankzij jouw foto's door andere ogen. Je legt de focus vooral op gebouwen, terwijl ik altijd meer let op de mensen of het 'gewone' straatbeeld. Maar zowel qua mensen als wat gebouwen betreft is Berlijn gewoon een heerlijke stad.

Een dag is uiteraard veel te kort, maar je hebt deze uitstekend besteed zo te zien. Ik zag ook wat plekken voorbij komen waar ik zelf nog niet geweest ben, dus ook voor mij biedt deze fotoserie weer genoeg redenen om naar Berlijn terug te keren.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,449 Posts
Wat een schitterende ß. Jammer dat wij die niet hebben.

Ik ben nog nooit in Berlijn geweest. Dat is toch een gemis.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,449 Posts
Ik zie overigens dat ze daar in Duitsland wel hebben nagedacht over de straatnamen.

·
kejje nagaan!
5,076 Posts
Mooie serie, Plaas! Moabit, dat is een stuk stad dat ik in mijn voorgaande Berlijn-trips totaal gemist heb. Het feit dat daar een interessante brouwerij gevestigd is en ik daarnaast ook een zwak heb voor authentieke markthallen die al dan niet van functie zijn veranderd zal daar volgende maand wel verandering in gaan brengen, denk ik :).

·
a.k.a. Sequentia
21,735 Posts
Blijft mijn #1 stad in Europa :)
Al ben ik meer te vinden in Kreuzberg, Prenzlauerberg en Friedrichshain met een verplichte fietstocht naar Potsdam / Wannsee elke keer als ik er ben (ABSOLUTE aanrader).

·
Registered
35,100 Posts
^^ Potsdam/Wannsee was ik vorig jaar ook. Erg fraai, en zo dicht bij Berlijn. :)

1 - 14 of 14 Posts