SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
6,069 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vandaag de mockup voor de nieuwe metro in Amsterdam bekeken bij de werkplaats in Diemen, samen met Mojito. De totale metro wordt zo'n 6x zolang als de mockup.

Op 15 oktober is in de metrowerkplaats van GVB in Diemen een één op één testmodel van de nieuwe metro van Amsterdam gepresenteerd. De bouwer van de metro’s, Alstom, heeft de metro tot in detail nagebouwd. Het interieur wordt de komende periode getest door verschillende toekomstige gebruikers. Daarna kan de definitieve metro gebouwd worden.

Amsterdam krijgt in 2012 nieuwe moderne metro’s. De leverancier is de internationale fabrikant voor railvervoer Alstom. Het gaat om 23 nieuwe zesdelige metro’s voor de bestaande metrolijnen.

De metro is met veel aandacht voor de reiziger ingericht. Dit uit zich in extra brede stoelen (20% breder dan in tram en bus), meer deuren en brede gangpaden om sneller in- en uit te stappen en goede klimaatregeling. Daarnaast zien reizigers door een elektronische routekaart precies waar de metro zich bevindt. Digitale schermen attenderen reizigers op de overstapmogelijkheden bij elke halte De metro is geheel doorloopbaar en de vloer sluit goed aan op het perron. Bij het ontwerp is ruim aandacht geschonken aan de sociale veiligheid. Camera's, spreekverbindingen en de transparante inrichting zijn hier voorbeelden van. De nieuwe metro is de eerste ter wereld die volledig is uitgevoerd met duurzame LED-verlichting. De metro is mede hierdoor milieuvriendelijk en door het lage geluidsniveau één van de stilste metro’s ter wereld.
De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metro zijn:

• * Zesdelig met een lengte van 116 m;
  • * 174 zitplaatsen;
  • * Capaciteit 960 passagiers;
  • * Maximale snelheid 80 km/h;
  • * Hoge deuren (208cm) en 24 deuren per zijde;
  • * Hoog plafond (230 cm);
  • * Gelijkvloerse instap, volledig vlakke vloer en volledig doorloopbaar;
  • * Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten;
  • * Verlichting met duurzame LED technologie;
  • * Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen;
  • * Camerabewaking;
  • * Voldoet aan strengste brandveiligheidseisen;
  • * Geluidswerende maatregelen;
  • * Toepassing van vandalismebestendige materialen;
  • * Voorbereid op automatisch rijden zonder bestuurder.

De eerste nieuwe metro wordt afgeleverd in het voorjaar van 2012 en gaat na een half jaar testen de “zilvermeeuw” metro vervangen die al vanaf 1976 in dienst is. Doordat de nieuwe metro’s langer zijn, zal ook de reizigerscapaciteit met circa 50% toenemen.
Bron: AMSYS

01. Aan de westzijde van de werkplaats nog een metro in oude kleurstelling. Mojito had het gelijk dat dit de metro was die een aanrijding heeft gehad.

02. Werkplaats zelf met links voor metro's, rechts een loods voor de trams en sneltrams.

03. We hadden al snel door waar de mock-up voor de nieuwe metro stond.

04.

05. Taa-daa!

06. Mojito was gelijk helemaal vrolijk, net zoals ik overigens.

07. De rechterkant had bordeauxrode deuren, de linkerkant meer oranje-rood. Later wordt er pas een beslissing genomen welke kleur precies.

08.

09.

10. De bestuurdercabine. Deze metrostellen worden allemaal met cabine, maar voorbereid op automatisch rijden.

11. Invalideplaats, ruim opgezet en al uitgebreid getest op gebruikerscomfort. De stoeltjes (1 persoons) aan de andere kant zitten hier achter elkaar om zoveel mogelijk vrije ruimte hier te hebben.

12. Van de gegeven opties konden wij aangeven wat we prettiger vonden qua interieur. De indeling is zodoende een beetje raar met voorbeelden overal en hangt vol met collectebussen om de nodige meningen te verzamelen.

13. De bankjes met 3 opties. Stoelvariant 1 met gladde bankjes.

14. Stoelvariant 2 met ruwe bankjes met metrohaltes in de stoelen verwerkt.

15. De laatste variant met kuipstoeltjes.

16. De deuren, beide mooi, waardoor ik heel erg moest twijfelen.

17. Na heel lang twijfelen heb ik gekozen voor deze kleur.

18. Mijn favo balkonstang.

19. De mindere stang in mijn ogen, en een mogelijke horizontale stang 3.

20. Horizontale stang 2 gaf voor mij op de beste plek houvast. Enig nadeel is dat deze maar zo'n 2 meter hoog is, als lang iemand kan je dus je kop er tegenaan stoten.

21. De wat hogere variant, te hoog om prettig te staan.

22. Rondom de stoelen andere vloerbedekking om de reizigers wat netter te laten zitten. Schijnt in China te werken, maar heb mijn twijfels in Amsterdam.

23. Het witte licht geeft aan welke kant de deuren de volgende halte open gaan.

24. Bij de halte gaan ze groen knipperen totdat ze geheel open zijn, dan blijven ze groen.

25. Als ze dicht gaan, dan knipperen ze rood, totdat ze gesloten zijn, dan blijven ze rood. Beetje te rood vonden ze zelf ook, het lijkt bijna een rijdende hoerenkast.

26. Het werd langzamerhand donker. Nog even gedag tegen de metro en zijn we weer het terrein afgegaan.

PS heb een beetje zitten de kloten met de resolutie enzo (per ongeluk de gedraaide foto's veel hogere resolutie gegeven, en in het algemeen ook te hoog), als het te vervelend is, dan zal ik het aanpassen.

·
Registered
5,774 Posts
dankjewel, ik had via het parool al wel wat info doorgekregen, maar dit is toch completer.

het staat iedereen vrij om even langs te komen om te stemmen over de voorkeuren? ik ben dagelijks in die uithoek namelijk.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Mooie foto's Wuppeltje! Ik was al enthousiast van de impressies, maar in het echt ziet het er nog beter uit. Deze voertuigen zullen een grote verbetering van het metrovervoer in Amsterdam betekenen. Het kleurgebruik van het licht bij de deuren heb je beter gevangen dan ik. Die hele serie is bij mij helaas wazig.

Ik weet niet in hoeverre het model voor iedereen toegankelijk is en of ik zonder Wuppeltje's uitnodiging ook een kans had gehad om het te bezoeken. Jammer dat de werkzaamheden bij Zuid nog niet zijn afgerond, het toekomstige N/Z spoor zou bijvoorbeeld een hele mooie plek zijn geweest om dit ding tijdelijk neer te zetten voor het verzamelen van een grote hoeveelheid meningen.

·
Moderator
16,916 Posts
Erg cool :cool: Mooie verbetering, kunnen ze wel gebruiken

Ik zat gister in de metro van centraal naar Zuid en ik was niet erg onder de indruk. Ik had wel eens eerder in de Amsterdamse metro gezeten maar dat telt niet want toen was ik dronken vanwege Koninginnedag :lol: Het duurde eerst al bijna 15min voordat die metro naar Westwijk eindelijk kwam. Verder nergens een georganiseerd kaartje te vinden op station centraal, behalve een gewone dienstregeling zonder kaartje. Het kaartje was er wel maar erg verwarrend met alle tramlijnen en wegen er ook doorheen. Ik was echter wel blij met het kaartje in de metro, dat was dan weer overzichtelijker.

·
Premium Member
12,963 Posts
^^ Tsja, Rotterdammers in de hoofdstad...

Leuke foto's om te zien, Wuppeltje! :) Zelf ga ik er op 11 november een kijkje nemen met mijn vriendin.
Wat mij aan je foto's overigens meteen opvalt is de afwijkende routestrip boven de deuren. Die ga ik tijdens mijn bezoek dan ook maar eens aan een nadere inspectie onderwerpen ;)

·
NL
3,393 Posts
Ik stoot me hoofd vaak in bussen en treinen met lage stangen en bagagarekken ik vind het vernederend en zwaar irritant :)
Doe dan maar van die hanglussen.

·
Premium Member
12,963 Posts
Voor wie nog even verder wil genieten: Mojito heeft in de Beeldbank wat aardige foto's gezet.

Je vindt ze onder Nederland>Amsterdam>Overige. Alle mappen met een rode of blauwe tag met datum 3/11 bevatten foto's van de mock-up.

·
Whirlwind
1,254 Posts
Misschien past het niet in dit topic, maar ik heb een paar vragen over de lijnenkaart die in de metro is afgebeeld. Is al bekend hoe hier de Noord-Zuidlijn op ingepast gaat worden? Of gaan ze die kaart opnieuw indelen? En waarom zit er die groene lijn zoveel ruimte tussen Amstelveenseweg en Zuid?

·
Premium Member
12,963 Posts
^^ Over inpassing van de NZ-lijn zal men bij Mijksenaar ongetwijfeld al wel eens hebben nagedacht. Ik kan me uit een ander topic op dit forum een impressie herinneren waarop de routestrip incl. NZ-lijn stond afgebeeld. Of die door Mijksenaar zelf is ontworpen is dan natuurlijk nog maar de vraag - laat staan of dat ook de definitieve layout gaat worden.
Die opvallend grote ruimte tussen Zuid en A'veenseweg vind ik ook vreemd. Ook wanneer A'veenseweg veel meer naar rechts was geplaatst had men nog genoeg ruimte voor de stationsnaam gehad. Geen idee dus :dunno:

·
Registered
34,646 Posts
PS heb een beetje zitten de kloten met de resolutie enzo (per ongeluk de gedraaide foto's veel hogere resolutie gegeven, en in het algemeen ook te hoog), als het te vervelend is, dan zal ik het aanpassen.
Ik ben al lang blij dat je de moeite hebt genomen om deze foto's te maken en te plaatsen. :) Het ontwerp ziet er m.i. heel goed uit. Ben beniewd welke keuzes uiteindelijk gemaakt gaan worden.

·
a hacked brain
837 Posts
Ik denk dat men bij de haltes (zowel horizontaal als verticaal) op dezelfde afstand van elkaar wil plaatsen

Misschien dat het deel Zuid tot Isolatorweg veel langer duurt dan het deel Overamstel tot Centraal Station en wil men dit schematisch weergeven zonder aan eerstgenoemde ontwerpkeuze te tornen.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Waarom geen stoffen bekleding op de stoelen? In de nieuwe metro's van de RET en de RSR gaat dat (tot nu toe) ook goed.

Ik ben benieuwd of mensen écht (al dan niet onbewust) netter gaan zitten met verschillende kleurvlakken op de grond :)

Verder staat er nog 'Centraal Station', ik neem aan dat dat nog wordt aangepast in 'Amsterdam Centraal' (conform de NS-benaming van het station)?

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Als ik uit eigen ervaring spreek ben ik juist blij dat men nu kiest voor harde banken in plaats van voor stoffen bekleding. In de BN- en CAF-wagens, maar ook in de Combino's en de Citaro's zit ook een laagje stoffen bekleding op de stoeltjes en van hoe die er soms uitziet word ik niet echt blij... Met name kauwgomplekken zijn lastig te verwijderen. Persoonlijk vind ik harde, of met nepleer (zoals in de Berkhof-bussen) beklede banken hygiënischer (want volgens mij makkelijker te reinigen) dan met stof beklede, waar vlekken lang zichtbaar blijven. Maar dat is gevoelsmatig. Overigens vond ik alledrie de bank-varianten die in de mock-up waren gemonteerd prima zitten.

Of "Centraal Station" gewijzigd wordt in "Amsterdam Centraal" ... ik betwijfel het. In tegenstelling tot Randstadrail zal de Amsterdamse metro geen ander centraal station aandoen dan het Amsterdamse. Zelfs al zou het metronet in de meest waanzinnige fantasieën en voorstellen ooit nog eens tot Almere, Schiphol, Zaanstad, Purmerend of Haarlem reiken ;). "Centraal" is al 120 jaar een begrip in Amsterdam en omstreken, want ook anno 2010 is het nog steeds dé spin in het web en het grootste OV-knooppunt van de hele regio. Het gebruik van de term "Centraal Station" zal dan ook niet gauw tot verwarring leiden.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
^ok, persoonlijk zie ik liever dat de NS de term 'Centraal Station' herinvoert maar zolang dat niet is hecht ik wel waarde aan uniformiteit, vandaar dat Amsterdam Centraal logischer zou zijn.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Nou heb ik alleen mijn mening gegeven... wat de Metropoolregio en de Stadsregio en het GVB en wie er nog meer wat over te zeggen heeft uiteindelijk besluiten ... dat weet ik niet ;) En volgens mij weten ze het zelf ook niet, of hebben ze er sowieso nog nooit goed over nagedacht. Als je de routestrip boven de deuren bekijkt (althans de versie in de mock-up, maar volgens mij komen dezelfde benamingen ook voor op de huidige versie die in al het materieel hangt) zie je "Centraal Station", "Amstelstation" en "Station RAI", inclusief NS-symbool. "Sloterdijk", "Lelylaan", "Zuid", "Bijlmer Arena", "Holendrecht" en "Diemen Zuid" moeten het echter zonder de toevoeging "station" (maar wel met een NS-symbool) doen... Op de versie van de metrokaart zoals die op de GVB-site staat is "Centraal Station" het enige metrostation met de toevoeging "station". Erg consequent is het allemaal niet.

·
Registered
870 Posts
Ik was vorige week in Rome en daar hadden ze ook een driedubbele verticale stang. Best handig in de spits, omdat je dan altijd plek hebt om je hand te plaatsen. In Nederland heb je al gauw moeite met het vinden van een plekje voor je hand en zit je vaak tegen elkaar aan.

·
Registered
5,774 Posts
Nou heb ik alleen mijn mening gegeven... wat de Metropoolregio en de Stadsregio en het GVB en wie er nog meer wat over te zeggen heeft uiteindelijk besluiten ... dat weet ik niet ;) En volgens mij weten ze het zelf ook niet, of hebben ze er sowieso nog nooit goed over nagedacht. Als je de routestrip boven de deuren bekijkt (althans de versie in de mock-up, maar volgens mij komen dezelfde benamingen ook voor op de huidige versie die in al het materieel hangt) zie je "Centraal Station", "Amstelstation" en "Station RAI", inclusief NS-symbool. "Sloterdijk", "Lelylaan", "Zuid", "Bijlmer Arena", "Holendrecht" en "Diemen Zuid" moeten het echter zonder de toevoeging "station" (maar wel met een NS-symbool) doen... Op de versie van de metrokaart zoals die op de GVB-site staat is "Centraal Station" het enige metrostation met de toevoeging "station". Erg consequent is het allemaal niet.
voor de laatste stations zou je dat kunnen verklaren met spreektaal. hoewel dat voor amstel en rai ook geldt

·
Registered
34 Posts
wel grappig deze discussie nooit geweten dat deze gaande was. was zelf elke ochtend in de "tent" waar de nieuwe metro in stond.

·
Registered
20,586 Posts
Handig inderdaad, die 3dubbele stang. Ziet er goed uit. Hopelijk komen deze er zo snel mogelijk om die oude koekblikken met sovietuiterlijk te vervangen, hoog tijd. Inderdaad wel jammer dat zo te zien die bankjes zo hard zijn. Stof zit toch wel lekkerder (vooral op een langer traject merk je dat verschil echt met zitten als je in een oude of nieuwe metro in Rotterdam zit en je vergelijkt het), maar nepleer zou ook mooi zijn (zit fijn in de nieuwe RET mercedes bussen).

Van binnen ziet het er goed uit, van buiten ziet de metro er echter wel erg plomp uit vergeleken met de types van bijv. Rdam, maar dit is wellicht meer in overeenkomst en in lijn met de oude types die er nu rijden.

1 - 20 of 21 Posts