SkyscraperCity Forum banner

Binnenstad Groningen

2551 Views 13 Replies 12 Participants Last post by  SebasvandenBrink
Jeetje wat was het een lekker weer vandaag! Goed weer om te gaan fotograveren, dus bij deze:

Dure woningen aan de Ubbo Emmiussingel

Rustig in het centrum aan de Coehoornsingel...

... met zicht op de A-Kerk

Het onlangs gerenoveerde, maar nog steeds foeilelijke filiaal van C&A aan de Gedempte Zuiderdiep

Berlagiaans kantoorgebouw aan de Emmasingel

De Ganzevoort Singel

Het oude Postkantoor, welke binnenkort word verbouwd tot studentenwoningen. Lekker in de binnenstad!

De A-kerk vanaf de Munnekeholm

Winkels en appartementen aan A-Kerkhof Noorderzijde, tegenover de A-kerk dus

Brugstraat

Sloopwerkzaamheden aan de A-Kerkstraat

Dit steegje staat niet op de kaart, ik denk dat het de Soepsteeg is

Dit witte gebouwtje is het St Jacobs Gasthuis, waar armlastige mensen in vroegere tijden woonden. Nu zijn het dure woningen

In de Noorderhaven ligt het tjokvol met oude boten en schuiten, er is geen water te zien

Oude pakhuizen, omgebouwd tot appartementen. Het achterste gedeelte is maar liefst 11 verdiepingen hoog.

De Oude Kijk In't Jatstraat, vanaf Makelaardij Meeus gezien

Oude Boteringestraat

De Martinitoren van de kruising Spilsluizen N.Z/ Nieuwe Ebbingestraat. Vervelend stoplicht.

Nieuwe Ebbingestraat

Deze hebben we al eens eerder gezien, maar dan in winterversie

Het hofje van de Nieuwe Kerk

Kerkstraat, ook bij de Nieuwe Kerk

Laan met bomen, bij wie? de Nieuwe Kerk

Dat is'm dus

De Martinitoren vanaf de Ossenmarkt. Hier ligt nu een parkeergarage onder

De bocht in de Turfsingel

Ziet er misschien onbelangrijk uit, dit tankstation, maar deze is in de jaren 20 ontworpen door niemand minder dan Dudok. Ze zijn in grote series overal in Nederland geplaatst, maar de meesten zijn afgebroken. Deze staat er nog, en wordt nog wel eens een monument. Als ie dat al niet is.

Doorkijkje richting de Martinitoren vanaf het Martinikerkhof

Nog een keertje

Het Martinikerkhof is een prachtige plek om lekker te relaxen met dit weer. Het rook dan ook weer heerlijk naar echte nederwiet

Een vluchtige foto van de Herestraat, waar het altijd druk is

De Martinitoren vanaf het bordes van het stadhuis

Dat waren ze allemaal, ik hoor graag kritiek dus gooi er maar in!
See less See more
32
1 - 14 of 14 Posts
Mooie serie, leuke streetscenes. Je hebt alleen een vlek op je lens zitten, rechtsboven. :)
Heel gave pics van Grunn!!..die vlek is wel lol :)
Het blijft een heerlijke stad, ik kom er echt enorm graag (en veel!). Super! :)
Groningen is mooi..
Leuke foto's. Toch een duidelijk verschil in grote met Amsterdam.

Winus said:
Je hebt alleen een vlek op je lens zitten, rechtsboven. :)
Waardan, want ik zie niks.

-edit- ik zie het al, beetje wazig soms
See less See more
die verbouwde pakhuizen met haven ervoor *drewl*
Dat C&A pand is leuk! Ook een van de weinige 'blokken' in het centrum zo te zien. Dank je!
Erg mooi!

Ben je trouwens linkshandig? die laatste foto verraadt namelijk dat je je fototoestel een kwartslag RECHTSOM draait als je een staande foto maakt :)

dat ene gebouw is trouwens niet aan de emmasingel maar aan de stationsstraat

dat dudok tankstation is inderdaad een monument. sinds een paar maand geloof ik.
See less See more
Heel prettige foto's. Het enige wat in me opkomt als eventuele kritiek zijn de halve auto's hier en daar. Maar goed, hele auto's op foto's altijd overal is onmogelijk te realiseren. Het doet ook totaal niet af aan mijn kijkplezier, het is een mooie reeks!:)
hooghoudt said:
Ben je trouwens linkshandig? die laatste foto verraadt namelijk dat je je fototoestel een kwartslag RECHTSOM draait als je een staande foto maakt :)
Volgens mij moet je wel rechtsom draaien, omdat het afdrukknopje ook altijd rechts zit. Draai je linksom dan heb je een verhoogde kans op een arm of mouw voor je lens.
See less See more
Ik ben wel linkshandig, maar fotograveren doe ik met rechts.

Amsterdam is amper te vergelijken met Groningen, naar mijn mening. Amsterdam is, hoe scheef en krom het soms ook is, veel geordender dan Groningen. Groningen is, in het centrum vaak een aangenaam rommeltje, terwijl Amsterdam naar mijn gevoel veel beter en strakker is uitgedacht. Aan de grachten staan bijna geen auto's meer, alle huizen zijn er 4 of 5 verdiepingen, de bomen staan op een optimale afstand van elkaar af, etc. In Groningen is geen enkel huis even hoog, wordt het met de rooilijnen lang niet altijd even nauw genomen, steegjes kom je te pas en te onpas tegen en liepen, voordat ze werden afgesloten, vaak dood. Overal staan auto's en nog meer fietsen langs de grachten, en de grachten zelf liggen stampvol met boten. Groningen heeft de mazzel ggehad dat het in de 20e eeuw zo relatief arm was, daardoor is er veel van die middel- tot 19e-eeuwse chaos bewaard gebleven. Geweldig.
See less See more
Wat is het toch een ontstellend LELIJKE stad, gatver!!

(Mooie foto's, dat wel. En stiekem toch een mooie stad) :)
*zucht* goeie ouwe Martini :)

Groningen heeft 't nog steeds. En tóch groeit Assen harder - hmmm... :D
1 - 14 of 14 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.