SkyscraperCity Forum banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Eilander
1,067 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Blits geeft Boompjes een zetje
Door Marcel Potters RotterdamsDagblad

Rotterdam - Het zou een toplocatie moeten zijn, maar het is al jaren een toblocatie. Voormalig restaurant De Boompjes, vlak voor gebouw De Maas, pal aan de rivier. Nadat de laatste gasten en de vorige eigenaar waren vertrokken, sloeg de verpietering toe.

Het gebouw, dat toch lange tijd een luxueuze uitstraling had, ging zienderogen achteruit. De verf bladderde af, de eerste graffiti verscheen, het leek nog wachten tot het metershoge couvert -*een houten mes, lepel en vork*- naast het pand zou omvallen. Wie door het raam naar binnen keek, zag de drankflessen achter de bar nog staan, als herinneringen aan vroeger.

Maar juist op het moment dat iedereen het pand leek op te geven, kwamen de steigers. En met de steigers de werklieden, verfkwasten in de hand. Eindelijk, leven in de brouwerij. Door de zon gebleekt hout krijgt weer een kleurtje, afgebladderde muren worden weer wit. Het nieuwe begin aan de Boompjes heeft ook al een naam: Blits Kitchen.

Blits Kitchen? Directeur-eigenaar Aryan Tieleman van de Hotel New York Groep: ,,Ik noem het géén restaurant. Dat vind ik te chique. Nee, het is zeker niet de bedoeling dat je er met handen en voeten gaat eten, maar het moet wél heel toegankelijk en betaalbaar worden. Niet te ingewikkeld, en zeker niet met de deftige uitstraling die de Boompjes vroeger had.''

Hij maakt zich geen illusies. De -*in zijn woorden*- 'betrekkelijke saaiheid' van het gebied zal door Blits alléén niet verdwijnen. De Boompjes heeft immers al menig studie aan zich voorbij zien trekken, maar verlevendigen ho maar. Het blijft een steenwoestijn, met saaie grijze havenkeitjes die niet uitnodigen tot een potje flaneren langs de Maas.

Opfleuren

,,Als je vanaf de Erasmusbrug in de richting van de Willemsbrug kijkt,'' zegt Tieleman, ,,dan zie je nu weinig licht. Dan kun je dat wel opfleuren met een vlaggenparade, maar ik vind dat Rotterdam in het verleden letterlijk de boot heeft gemist. Een stad als Barcelona omarmt het water. Daar maken ze er een mooi uitgaansgebied van.''

Dat de Boompjes voornamelijk bestaat uit een grote, doorgaande weg is wat hem betreft geen bezwaar. Aan de ene kant druk verkeer, aan de andere kant de rust van de rivier, het is in zijn ogen juist heel grootstedelijk. ,,Het heeft echter niet de ziel die het zou moeten hebben,'' stelt hij vast.

Blits kan dan wellicht de eerste stap voorwaarts worden. Het geëtst glas wordt vervangen door gewoon glas, zodat het gebouw heel transparant wordt. En er komt een 'onwijze neon' op het dak. Naast het gebruikelijke schuur- en verfwerk, wil Tieleman ook aan de slag met het kunstwerk 'lepel, mes en vork' ernaast. ,,Ik wil er een statement van maken. Helemaal paars, of ook iets met neon.''

Dan het parkeren. Ook al zo'n vloek in Rotterdam. Eén opmerking vooraf, stelt Tieleman. ,,Ik wil eigenlijk hetzelfde als bij ons restaurant Lulu. Dat gasten vooral op de fiets komen. Zo'n soort gelegenheid wordt het namelijk. Bovendien gaan we pas om een uur of 4 à 5 in de middag open. En na 6 uur kun je vrij parkeren op de Boompjes.''

De rest is nog een droom, die vooral door de gemeente Rotterdam moet worden verwezenlijkt. Dat de Boompjes, met Blits in het midden, een levendige rivieroever wordt, waar tout Rotterdam op mooie dagen naartoe trekt. Met terrasjes, horeca, volop mogelijkheden om van de rivier te genieten.

Tieleman: ,,Het moet veel anarchistischer. Het is nu zo bedacht. Rotterdammers moeten er lekker kunnen rondslenteren. Ook al waai je er soms uit je verschoning.''

Dat werd hoog tijd, gaat de goede kant op met de Boompjes/Maaskades, eerst Prachtig en Spido, nu Blits en die nieuwe tent onder de Willemsbrug. Alleen het Maastheater blijft nog leegstaan. Goed om te zien dat de grote Rotterdamse horecaondernemers nu zelf het voortouw gaan nemen.
:cheers: :cheers:

·
Administrator
37,202 Posts
De Boompjes is ondanks een schitterende kartografische ligging gewoon nooit stad geweest dus het is gewoon erg moeilijk om daar stedelijkheid te maken, ook omdat de verbindingen niet zo handig zijn. Er komt geen tram, bus, metro en je kunt er slecht parkeren. Wilhelminapier en Willemskade bieden wat dat betreft gewoon meer mogelijkheden dus ik zou dat niet krampachtig op de Boompjes gaan doen. Wellicht moet je het gewoon erg makkelijk doen en er een langgerekt stadspark van maken, met ruimte voor activiteiten als het Maasstrand en de IJsbaan.

40,129 Posts
Beton eruit, Gras, bomen en bloemen erin, zodat je een mooi stuk krijgt om doorheen te trimmen en skaten, in het verlengde van de maasboulevard. Dat lijkt me wel een goed plan, en een enkel terras is er dan ook meteen veel meer op zijn plaats.

1 - 7 of 7 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.