Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
1,214 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hieronder volgt een fotoserie van Boedapest, Szentendre, Vác en Esztergom. Deze 4 steden zijn zeker een bezoek waard en ik beschouw Boedapest als één van de mooiste steden in Europa. De hoofdstad heeft de grauwe communistische sluier al van zich afgegooid en ook de stadjes eromheen zijn aardig aan het vernieuwen. De foto's zijn niet bijzonder verrassend, maar geven wel een goed beeld van de bezienswaardigheden. ;)

Boedapest
1. Het hoofdgebouw van MTV (Hongaarse Nationale TV) op Szabadság tér

2. Detail van de Postspaarbank in Pest

3. Parlement

4. Metrostation van de Millenniumlijn bij stadspark Városliget en een badhuis

5. Uitzicht op de burchtheuvel van stadsdeel Boeda, gezien vanaf het Parlementsgebouw in Pest

6. Opera, sterk lijkend op het Operagebouw van Wenen

7. Deák Ferenc tér, het centrum van de stad

8. Straatartiesten voor konditorei Gerbeaud

9. Romeinse opgravingen bij Aquincum in de buitenwijk Óbuda

10. Volkswijkje in Óbuda, Fő tér

11. De burchtheuvel van Boeda

12. Parlementsgebouw vanaf het Vissersbastion

13. De beroemde kettingbrug, een oude stadsbus en het kasteel van Boeda

14. Ochtendnevel boven Pest

15. Szoborpark met een grote verzameling communistische standbeelden

16. Szoborpark

17. Matthiaskerk in de burchtwijk

18. Matthiaskerk

19. Reflectie van het Vissersbastion in de moderne (spuuglelijke) gevel van het Hilton Hotel

20. Kasteel van Boeda

21. Heldenplein/Hősök tere by night

Szentendre
22. Szentendre is een rustig stadje op 30 minuten treinen van de hoofdstad (bereikbaar per interlokale HÉV-trein)

23. Fő tér, het centrale plein

24. Ik & één van de vele kerkjes in de stad

25. Bloemenpracht

26. Stoepje vegen

Vác
27. De enige triomfboog van Hongarije staat in Vác

28. Deze kerk kan wel een likje verf gebruiken

Esztergom
29. Vanaf hier kun je alle kanten op, zelfs naar Slowakije

30. De basiliek

31. Niet alles is opgeknapt tijdens de renovatiedrift

32. Wijkje tussen het centrum en Esztergom Station

33. Moderne treinen (die overigens slechts 35 km/u reden) bij een vervallen station

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Veel prachtplaten, je hebt goed gewerkt met het licht. Ochtendgloren, zonsondergang etc. En wat ziet Budapest er mooi uit zeg!

·
tunelion
3,116 Posts
nog een bewijs dat het calvinisme in NL het 'echte' stedenbouw werk onmogelijk heeft gemaakt. Kijk wat een majesteuze gebouwen en dan ook dat heldenplein. echt heel mooi.

·
Bike It!
22,249 Posts
Mooi, mooi, mooi.
14 is inderdaad een topper.
Die stad stond reeds op mijn verlanglijstje (ik hoop op een lang leven...)
Die treintjes op 33 rijden blijkbaar overal rond. Ik reed er reeds mee in Slovenië, in Duitsland, in Denemarken...en dus blijkbaar ook in Hongarije.
En steeds in datzelfde rood.
Bedankt voor de serie.

·
Registered
1,214 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Bedankt voor de reacties. Foto #14 is ook één van mijn favorieten. Waar vroeg opstaan al niet goed voor is ;) Deze foto is rond 6u gemaakt. Doordat het overdag erg heet en benauwd werd, stonden we iedere dag rond 5.30u op. Er hangt dan een heel relaxt sfeertje. Ik heb op een ochtend een uur lang op het Vissersbastion gezeten zonder ook maar één iemand tegen te komen. Het enige wat je hoort zijn de verkeersgeluiden van Pest (aan de overkant van de Donau) en het uitzicht is echt ongelooflijk mooi :D

·
student & journalist
986 Posts
Dit maakt dat ik graag weer terug wil naar Budapest. Ik was er in 2004 voor school, helaas lang niet alles kunnen zien toen. Bovendien wil ik terug naar het badhuis/thermaalbad waar we destijds geweest zijn. Heerlijk!

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
In 2005 stelde Budapest mij teleur, misschien moet ik eens wat meer naar de buitenwijken gaan als ik daar volgend jaar met school weer naartoe ga.

·
DeDoentje
369 Posts
Dat is toevallig. Ik ben net een uur terug van een bustocht vanaf Boedapest. Slechts 3 dagen geweest, maar de stad zag er leuk uit.

·
hipp-E
11,138 Posts
Ik ben in Boedapest in '94 geweest na een kort bezoekje in Oostenrijk. Ik vond Boedapest mooier dan (te perfecte) Wenen, maar de stad zag er toen grauw uit. Bijna al die prachtige gebouwen in het centrum waren vervallen. Toch maakte de stad grote indruk op mij. Een echte metropool met veel geschiedenis, brede, drukke boulevards en vooral mijn favoriete jugendstil gebouwen.

·
Carpe Diem
1,183 Posts
Waaa Boedapest ziet er echt mooi uit! Had er nog nooit echt foto's van gezien maar dit zegt genoeg voor mij:)

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Remski said:
ik beschouw Boedapest als één van de mooiste steden in Europa
Helemaal mee eens! Leuke impressies ook!

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Boedapest heeft trouwens (bij mijn weten) het oudste metro-netwerk(je) van het Europese vasteland (London is ouder). Er rijden ook grappige trams en metro's, anders dan de (Svoiet-)trams en metro's die je in de meeste andere centraal en Oost-Europese landen ziet.

1 - 17 of 17 Posts