SkyscraperCity banner

1 - 20 of 62 Posts

·
Registered
1,750 Posts

De toren die Renaat Braem begin jaren '70 ontwierp in Boom stond begin dit jaar te koop met de bedoeling die te laten renoveren. Van sociale huisvesting naar duurdere luxe appartementen, 't is maar de vraag hoe enthousiast Braem daar zelf over zou geweest zijn maar dit zijn dus de plannen voor de nabije toekomst.

Toren van Braem wordt luxegebouw in volkse buurt

De bekende 'Toren van Braem', sinds 1973 het hoogste gebouw van Boom, zal worden omgevormd tot een luxueus woon-en werkcomplex. De moderne architectuur van het gebouw aan de A12 zal in scherp contrast staan met de woonwijk achter de toren.

Het gebouw werd door de nieuwe eigenaar (Immo Flash) omgedoopt tot 'Flash Design Tower'. 'Er zullen veertig wooneenheden komen, twee per verdieping, met keuzemogelijkheid in verschillende uitvoeringen', zegt zaakvoerder Patrick Van Passel. 'Een traditioneel twee- of drieslaapkamerappartement, een loft of een kantoorruimte. De onderbouw krijgt een grote glazen inkomhal van meer dan zes meter hoog en het geheel wordt vervolledigd met een penthouse, een fitnessruimte op het gelijkvloers en toegang tot het zonneterras met panoramisch zicht van op de 23ste verdieping.'

Architect Renaat Braem creëerde indertijd een hoogbouw met tachtig appartementen voor onder meer sociale huisvesting. Een wereld van verschil met het huidige luxueuze concept. Voor een appartement , duplex of kantoor kan de prijs dan ook al snel oplopen tot 275.533 euro.

Bovendien bevindt zich in de wijk achter de toren momenteel een groot aantal sociale woningen. 'Het gaat om een zevenhonderdtal huizen en appartementen', zegt schepen Bart De Smet (CD&V/N-VA).

De majestueuze toren zal ongetwijfeld wat raar ogen in de volkse buurt. 'Er is inderdaad een groot contrast met de buurt achter het gebouw maar dat maakt het niet per se storend', zegt de woordvoerder van Immo flash. 'Op de A12 zelf zie je de wijk niet eens liggen. Wij hebben in dit project vooral rekening gehouden met de centrale ligging van Boom tussen Brussel en Antwerpen. Boom krijgt er binnenkort trouwens een mega-shoppingcenter bij, een gebouw dat meer aansluit bij onze stijl.'

Hoewel de werken pas begin oktober van start gingen, zullen de eerste twintig wooneenheden al klaar zijn in juni 2008. Tegen het einde van volgend jaar zal het ganse gebouw instapklaar zijn.

Buiten de aanpassingen naar de huidige normen van comfort en veiligheid blijven de hoofdlijnen en het concept van architect Braem behouden.

'Centraal in de toren blijven de liftkokers en de traphal', zegt architect Jan Herman. 'De ramen worden doorgetrokken van de vloer tot aan het plafond. Bovendien zal het panorama tot in Brussel of Antwerpen uitzonderlijk zijn.'

·
Reregistered User
139 Posts
Ik had nog nooit gehoord over deze toren. Zo'n gebouw zou je niet verwachten in een gemeente als Boom (zo'n 16000 inwoners). Hoe hoog is het precies? Het verbaasd me ook een beetje dat er daar vraag is naar dergelijke luxe-appartementen. Je zou denken dat de kapitaalkrachtige medemens in dergelijke streek liever een fermetteke zou neerplanten.

Als't aan mij zou liggen: de toren steen voor steen afbreken en in Antwerpen heropbouwen :lol:

·
Registered
1,481 Posts
IHet verbaasd me ook een beetje dat er daar vraag is naar dergelijke luxe-appartementen. Je zou denken dat de kapitaalkrachtige medemens in dergelijke streek liever een fermetteke zou neerplanten.
Ik denk niet dat je die streek goed kent. Veel kapitaalkrachtige mensen zitten daar volgens mij niet, Boom c.s. zijn echt arbeiderswijken (bakstenen, anyone?), compleet met blok-semi-meerderheden. Fermettes in Boom? Je mag ze me tonen :)

·
Reregistered User
139 Posts
^Ik ken die streek inderdaad niet zo goed. Maar het is dan toch des te verbazender dat er daar een markt voor luxe-appartementen bestaat.

Soit, de impressie van het vernieuwde gebouw ziet er bij eerste oogopslag wel netjes uit. Ik blijf het toch merkwaardig vinden om dergelijk gebouw in een gemeente van maar 16000 inwoners aan te treffen. Afgaande op het aantal verdiepingen moet het toch een goeie 70 m hoog zijn. Kent er nog iemand gevallen van verdwaalde torengebouwen? ;)

·
Registered
1,750 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Een kleine 70 meter zou idd moeten kloppen, met die nieuwe bekroning komt daar precies nog wel een meter of 10 bij

Ik denk niet dat je die streek goed kent. Veel kapitaalkrachtige mensen zitten daar volgens mij niet, Boom c.s. zijn echt arbeiderswijken (bakstenen, anyone?), compleet met blok-semi-meerderheden. Fermettes in Boom? Je mag ze me tonen :)
Langs het water begint daar volgens mij anders toch al wel wat geld te zitten. Paar mooie renovaties gezien toen ik daar een keertje moest zijn.

·
Bike It!
22,245 Posts
Laten we al blij zijn dat de tijd ellendige tijd waarin hoogbouw in België met afbraak bedreigd werd en er zelfs effectief gesloopt werd (Lottotoren Brussel...) achter de rug ligt en er meer en meer gerenoveerd wordt.
Als deze renovaties lukken kunnen we eindelijk beginnen dromen van meer nieuwe woontorens in de grote steden.

Een dergelijke hoge toren in zo'n klein stadje is inderdaad uitzonderlijk en alleen al daarom een attractie op zich. Maar Boom is inderdaad niet slecht gelegen tegenover onze grootste steden en ligt in feite in hét kerngebied van ons land.

Ik hou eigenlijk wel van de oude toren, maar vind de nieuwe look zeker ook niet slecht, wel integendeel.

Kent er nog iemand gevallen van verdwaalde torengebouwen?
Er is nog wel hoogbouw in kleinere steden zoals Genk, maar die stad heeft toch een goeie 60.000 inwoners.

Nieuwpoort is met 11.000 inwoners erg klein en heeft ook enkele hoge blokken tot 20 verdiepingen hoog. Maar dat is dan weer een kuststad natuurlijk...

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Het is een mooie landmark van Boom. Op weg naar Brussel eerst die toren, dan de Rupeltunnel.
Het leuke vind ik altijd dat je vanop de viaduct van Wilrijk in de ene richting die woontoren ziet, en in de andere richting de kathedraal.

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
Volgens mij pas die nieuwe bekroning helemaal niet bij de rest van het gebouw. Ik hoop dat daar nog wat wijzigingen aan gebeuren.

·
Bike It!
22,245 Posts
Volgens mij pas die nieuwe bekroning helemaal niet bij de rest van het gebouw. Ik hoop dat daar nog wat wijzigingen aan gebeuren.
Hangt een beetje af van de materiaalkeuze.
Zo te zien aan de maquette op de kleine foto komt er ook nog een soort raster voor...?

·
Registered
505 Posts
Ze zouden er een reclameborden kunnen opgangen dat in de nacht verlicht wordt.
Wie heeft er een idee voor een merk uit de streek?

·
Alias Thec
1,364 Posts
^Ik ken die streek inderdaad niet zo goed. Maar het is dan toch des te verbazender dat er daar een markt voor luxe-appartementen bestaat.

Soit, de impressie van het vernieuwde gebouw ziet er bij eerste oogopslag wel netjes uit. Ik blijf het toch merkwaardig vinden om dergelijk gebouw in een gemeente van maar 16000 inwoners aan te treffen. Afgaande op het aantal verdiepingen moet het toch een goeie 70 m hoog zijn. Kent er nog iemand gevallen van verdwaalde torengebouwen? ;)
Een van de hoogste aan de Belgische kust zal deze in Oostduinkerke zijn

check de Skyscraperpage database voor de meest uitgebreide database voor belgië (bij Emporis zijn die van Antwerpen en Brussel wel completer).

een "verdwaald torengebouw"stond ook in Bergen/Mons. De zogenaamde Tour Nursing zou 70 meter zijn geweest volgens onderstaande bron. Maar ik verder ben nooit iets tegengekomen over dit gesloopte gebouw (waarschijnlijk een zusterflat of zoiets).
http://www.demeuter.be/referenties_detail_afgewerkte.asp?ID=23

·
Moderator
12,650 Posts
Op vraag van de dubbele gulden, enkele foto's:

Hoewel deze toren haar omgeving heel sterk domineert, lijkt ze niet zo ontzettend groot als je er naast staat. Het is wel een echte landmark: je ziet ze al van ver. Bij helder weer zie je ze al in de verte staan vanop het viaduct van de A12 in Wilrijk, en vanuit diverse plaatsen in omliggende gemeenten zoals Rumst, Willebroek en verschillende gemeenten in de streek.

Ik vind deze toren mooie proporties hebben, ziet er erg elegant uit. Het omvat binnenkort iets van een 40-tal luxeappartementen, genoeg leefruimte voor iets meer dan 100 à 120 mensen, op een oppervlakte kleiner dan die van de meeste villa's in de streek.

Beneden staan er raamkozijnen klaar. Men gaat zo stilaan beginnen glas te steken in de toren, waarvan de gevelbekleding helemaal af is.

Aan de westzijde hangt een werflift, en loopt nog steeds een stelling tot helemaal boven, terwijl die voor de rest al is afgebroken tot ongeveer de helft van de hoogte.

De toren was oorspronkelijk het koninginnenstuk van een modernistische sociale woonwijk aan de rand van Boom. Alle gebouwen, inclusief de toren zelf, waren opgetrokken in beton en baksteen, toch wel het bekendste product van de streek. Zolang men dat lelijke hoedje weglaat wordt de toren weliswaar mooier door de renovatie, maar het verliest toch een beetje zijn 'touch' met de omgeving...

Een van de galerijflats naast de toren. De Braemtoren had tot voor kort hetzelfde uiterlijk.

Er staan daar maar al te goed hele hopen dikke kasten van villa's, bvb. langs 's Herenbaan of de Beukenlaan in Boom zelf, maar er zit vooral stevig wat geld in de omliggende gemeentes, zoals Schelle en Aartselaar... toch afgaande op wat voor kasten van villa's je daar soms tegenkomt - of die je er ziet gebouwd worden.

Leuk om weten trouwens: op het dak komt er een dakterras/daktuin dat voor alle bewoners toegankelijk zal zijn. Er zit een hele variatie aan appartementen in het gebouw (lofts en duplexen, met 2 of met 3 slaapkamers), en de prijzen starten aan 220.000 euro. Naast appartementen zullen er ook kantoren in het gebouw worden verhuurd en... op de 18e verdieping komt een restaurant!

·
Bike It!
22,245 Posts
Ik vind/vond die baksteenbekleding best wel mooi. Ziet er ook wat Hollands uit.
Nu, op het uiteindelijke resultaat is het wachten tot de ramen geplaatst zijn.

Dat die toren minder hoog is dan ie lijkt heb je wel meer bij slanke torens.
Dat hebben onze noorderburen reeds lang begrepen. Een woon- of kantoortoren van 20 etages daar ziet er doorgaans hoger uit dan een toren van 30 etages in Brussel.
Hier maakten architecten er altijd een woon- of kantoorblok van.

Gelukkig is ook hier het tij aan het keren, zie ook de Premium in Brussel of dat Vlaams administratief centrum aan het station in Leuven.

1 - 20 of 62 Posts