Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Registered
123 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In Hamburg afgelopen zaterdag een idee opgedaan voor de Boompjes.

Leg een retro metro aan langs de Maas, meer MS Rotterdam samen met een aantal windjammers af aan de Boompjes en je hebt een trekpleister.

De andere foto's omdat het een mooie en de 2e stad van Duitsland is.

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
sorry maar afgrijselijk dit ik moet er niet aan denken een roestige spoorbaan langs die lelijke commieflats.
Dan maak je er echt een communistisch bolwerk van. :cheers:

·
kejje nagaan!
5,074 Posts
Metrobanen op roestige stalen viaducten vind ik prachtig...De Hamburger Hochbahn is daar een mooi voorbeeld van, evenals de Parijse lijnen 2 en 6, de Berlijnse S-Bahn en de U1 / U2 in Berlijn. Maar daar zijn zulke metrolijnen historisch gegroeid.

Rotterdam heeft al de Erasmuslijn die vanaf het viaduct tussen Rijnhaven en Maashaven een mooi zicht op de (Waal-) haven en de skyline geeft, maar onder dat viaduct gebeurt er weinig. Hoe dat in Hamburg is zou ik niet weten, volgens mij gebeurt daar ook niet veel onder het viaduct. En hetzelfde geldt eigenlijk voor Parijs en Berlijn, op een enkel stukje na dan. Dan zou het niet slim zijn om nog zo'n viaduct langs de rivier te leggen.

Wel hele mooie foto's!

·
Bas
14,726 Posts
Ja, Hamburg....

Omdat ik familie in zowel Hamburg als in Rotterdam heb wonen, kom ik vaak en graag in beide steden. In Hamburg zit de haven nog echt met zijn kont in de stad, terwijl dit in Rotterdam iets minder is. Feit is wel, dat de Elbe-promenade tien keer zo druk is als de Boompjes. Dat komt door een paar gigantische toeristische attracties in de buurt van de Hamburgse Elbepromenade, en het feit dat Hamburg door zo`n beetje iedere Duitser wordt gezien als populaire dagtrip-bestemming. Dat laatste is in Rotterdam ook wel zo, maar verder dan de Erasmusbrug komt de dagjestoerist niet. Dan houdt ìe het wel voor gezien of wandelt richting Parkkade. De Boompjes is een vergeten stukje Rotterdam. Men wil daar al jaren leven inblazen en ik heb wel eens geopperd er een kade-markt te houden, zoals Bremen dat ook doet in de zomer. En schepen voor de kade, dat gaat moeilijk daar in een buitenbocht, vooral met oude windjammers.
Nee, dan Hamburg, die hebben de loop er goed in op hun havenfront. Vanuit de stad zoek je de Elbe dan ook altijd op, daar is dag en nacht wat te doen. Ik kwam er eens om 0900 uur op een zondagochtend, toen waren er al enkele dagjesmensen te kijken naar het water. Wat deden wij daar dan? Wij moesten naar s`werelds grootste modelbaan, een attractie waar jaarlijks een miljoen treintjesgekken als ik op af komen. Samen met de Hamburg Dungeon en het Spices-museum gevestigd aan de oostkant van de Elbe-promenade. En dan loop je via het water naar de westkant, naar Sankt Pauli, waar je de kermis, de hoeren en het overige entertainment hebt.... Deze stad, die overigens de rijkste is van Duitsland, is dus een bezoek meer dan waard. Het is er net als in Amsterdam altijd stampvol met mensen, toeristen noemen ze deze soort. Merrkwaardig is nog wel te zeggen, dat zowel Rotterdam als Hamburg na de oorlog `er niet uit zagen` en ik vind de na-oorlogse wederopbouw in Rotjeknor veel beter geslaagd dan in welke andere gebombardeerde stad ook.
Hamburg is niet echt een neusje van de zalm wat betreft architectuur. Maar alle toeristen nemen daar uiteindelijk een kijkje op de Reeperbahn, en zoiets heeft Rotterdam jammer genoeg niet.

·
Registered
2,616 Posts
geen gek idee, Pipo
ik zou de trams die vanaf Oostplein via Blaak naar Churchillplein rijden graag over de boompjes zien gaan. Op de een of andere manier moet dan de autoverkeersstroom vanaf Tropicana via Oostplein over een New York-achtige avenue (2 maal 3 of 2 maal 4 rijstroken). Het traject Oostplein-Churchillplein heeft al een metro en de tram maakt het dubbelop. Boompjes word 2 maal 1 rijstrook, trammetje erbij.

1 - 8 of 8 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.