SkyscraperCity Forum banner

Boring postcards (toen geluk nog heel gewoon was)

16200 Views 25 Replies 15 Participants Last post by  Ribarca
Hier een ongegeneerd nostalgietopic.

Een van mijn Flickr-contacten hansaviertel (eigenlijk Robert en Nederlander) heeft een grote verzameling van zogenaamde 'boring postcards' online staan. Dat was een nieuwe term voor mij, maar eigenlijk zijn het gewoon oude ansichtkaarten. En dan juist niet van die hele oude, maar van moderne lokaties en dan in het bijzonder locaties die juist niet zo speciaal zijn.

Alhoewel je je vaak afvraagt waarom ze er überhaupt een kaart van gemaakt hebben, zijn het vaak plaatsen waar je vooral vandaag de dag niet dood gevonden wilt worden. Ze laten deze architectuur zien zoals het ooit bedoeld is. Schoon, helder, fris, ruim, blauwe lucht, aangeharkte pleintjes en plantsoenen. Maar ze laten met trots de nieuwe aanwinsten van de moderne tijd zien. Flats, kantoren, wegen, auto's en parkeerplaatsen.

Hier vind je zijn flickr-account http://www.flickr.com/photos/[email protected]/

Eindhoven, Evoluon

Emmen de Weiert

Motel Breda / Smits restaurants

Lelystad, winkelcentrum Lelycentum

Utrecht Holiday Inn

Ede logeergebouw Landbouwscholencomplex jaren '70

Spijkenisse, winkelcentrum Sterrenhof jaren 70/80

Rotterdam Hilton

In de Euromast, jaren 60/70

Tilburg Station,

Den Haag, Hotel Babylon, jaren '70 / '80

Thialf Heereveen, jaren ´70

Lijnbaan jaren ´60

Eindhoven, 18 septemberplein en Bijenkorf

Beverwijk, sporthal

Rotterdam Zuidplein jaren '70 / '80

Rotterdam, de Doelen en omgeving

Rijswijk, Hendrik ravesteynplein, tussen 1965 and 1975

Hoog Catharijne jaren ´70/ '80

Heerlen, de Weever ziekenhuis jaren '60

Noordwijk Vuurtorenplein, Jaren '60

Gouda Bleuland ziekenhuis, jaren '60 / '70

Zoetermeer Meerzicht jaren 70/80

Culemborg, winkelcentrum Chopinplein, jaren 60/70

Zoetermeer, van Aalstlaan, jaren 70/80

Schiedam station jaren 60

kerkrade, Rodahal jaren '60

Den Helder, Beatrixstraat jaren '60

Delft, torenflat met winkelgalerij Papsouwselaan

Voorburg, Balen van Andelplein

Voorburg Koningin Julianalaan

Vlaardingen, winkelcentrum de Loper

Als laatste dan maar deze Camping "duinzicht" in Koudekerke. Gezellig!

Op zijn account heeft hij er nog veel meer (veel buitenland ook), maar het is geen doen alles te plaatsen hier. Herkenbare plaatsen zijn natuurlijk het leukst, dus met een beetje geluk zit er iets tussen.
1 - 20 of 26 Posts
Er zitten toch wel echt pareltjes tussen, zoals het Evoluon en de Bijenkorf in Eindhoven, de Doelen en het Hilton in Rotterdam en de Weiert in Emmen :)
Ha, het Bleuland Ziekenhuis! Daar ben ik geboren.
Ik heb ook even snel door het flickr account gebladerd. En inderdaad, wat een schitterende platen zitten er tussen, ook de buitenlandse! Allemaal daterend uit de tijd dat de functionele stad nog de toekomst had en de samenleving nog maakbaar was. Kijkend naar deze foto's hoor ik bijna de opgewonden stem van Philip Bloemendal door mijn speakers schallen :).
Schitterend! Zone dat we in Nederland meestal niet in staat zijn om dit soort plekken mooi en netjes te houden :(
Aardig al wat reacties hier. Ik vreesde dat het fotoforum bijna niet bezocht zou worden (ik kom er zelf bijna nooit). Dit is toch nostalgie ten top. Ansichtkaarten om thuis te kunnen laten zien dat je ergens geweest bent waar ze al flatgebouwen hebben. Ik denk dat ik later vandaag nog een stel interieurs post, die zijn ook wel leuk.

Ps. kijken jullie wel eens naar de serie Mad Men? Zelfde tijd, zelfde stijl, maar dan met meer testosteron.
Ik heb ook even snel door het flickr account gebladerd. En inderdaad, wat een schitterende platen zitten er tussen, ook de buitenlandse! Allemaal daterend uit de tijd dat de functionele stad nog de toekomst had en de samenleving nog maakbaar was. Kijkend naar deze foto's hoor ik bijna de opgewonden stem van Philip Bloemendal door mijn speakers schallen :).
"Hunderden belangstellenden verzamelden zich veurige week in Emmen um den veestelijke eupening van winkelpreumenaede De Weiert bij te weunen. Zij vergastten de weledelgeleerde wethouder C.P.H.J.M.A. van Witte de With tut Euldenbarnevelt up een (spreek uit: 1) welgemeend applaus, waerna men de gelegenheid tut zich nam en de neudzakelijke huishoudelijke aanschaffingen werden gepleegd. Deurdat dit geheel euverdekt geschiedt, veurmen des huisvrouws ongenoegens bij regen slechts nog een vervreemde herinnering.
Vakantie

Op verzoek van Mojito en Arrgh hier een soundtrack

Iets minder architectuur, meer vakantie.

Schoonoord, bungalowpark Wico (met zo'n ontwerp moet je nu eens aankomen...)

Groeten uit Rotterdam

Een rijtje kaarten uit Moerwijk :shifty: http://www.oudmoerwijk.nl/Groeten uit/Groeten uit.htm

Dit vind ik persoonlijk altijd de mooiste oude ansichkaarten.
Prachtig, ik wordt er wel vrolijk van. Of dat nou komt door de zon, de hoge Renault4tjes-dichtheid of architectonische pareltjes zoals de Doelen of de Beverwijkse sporthal.... genieten deze serie. Thanx!
Leuke selectie, inderdaad. Vrolijk vooruitgangsdenken in optimistische kleurstelling... Nu is het allemaal zo achterhaald. Soms vraag ik me af of men ook niet toen al door had dat die ene blokkendoos met balkonnetjes niet tijdloos zou zijn. Andere afbeeldingen tonen dan weer geslaagde ontwerpen die terecht toen al op waarde werden geschat. Maar ja, dat is de bril van nu: toen vond men het misschien allemaal even modern en waardevol.
Vlaardingen, winkelcentrum de Loper
Dit is trouwens pure nostalgie voor mij. Willemstein, de enige winkelier die toen speelgoed verkocht in de wijk Holy. Als klein jongetje staan kwijlen bij de dozen met Lego en Playmobil. Zo ver ik weet is de winkelier geëmigreerd en toen kwam er een Blokker in (zonder speelgoed).
Het winkelcentrum ziet er nog hetzelfde uit en functioneert goed, begin jaren 90 is er wel een deel aan vast geplakt in een heel andere stijl. Ik zal proberen om een foto te maken vanuit hetzelfde standpunt als toen. Ik kom er zo wat dagelijks.
Gave serie! Soms zou ik wel eens in een tijdmachine willen stappen om eens te ervaren hoe die jaren waren. Mijn eerste herinneringen gaan terug tot eind jaren '80 en begin jaren '90. Ik kan me nog vaag herinneren dat de Avero-toren in Leeuwarden in aanbouw was begin jaren '90, vooral die grote vierkanten in het gebouw vielen op en zijn me bijgebleven, toen had ik nog geen idee dat het een kantoortoren was. Ook heb ik veel herinneringen van Franeker van begin jaren '90, toen leek alles heel groot, als ik er nu terug kom klopt hetgeen wat ik ervaar totaal niet met mijn beeld, ik ervaar het nu als een schattig Elfstedenstadje.
Het belastingkantoor op de Weiert in Emmen, heerlijk en maakt nu nog steeds indruk ondanks alle waardeloze troep eromheen.
Jaren 60 vind ik persoonlijk heerlijk om na te kijken, ze bouwden zo functioneel en strak. kunnen ze nu (soms) een voorbeeld aan nemen.
Schitterend! Bizar hoe men in die tijd vaak historische architectuur omver gooide voor deze blokkendozen. Tegenwoordig zijn de meeste van deze gebouwen er erg grauw uit komen zien.

Voor mij roept die foto van Den Helder nostalgie op. De watertoren en die ronde toren (restaurant V&D) roepen herinneringen op.
@Ribarca ^^ Dat is veel gebeurt. Maar veel van wat je hier ziet zijn ook stadsuitbreidingen, dus daar is niet voor gesloopt.

Buiten die contactpersoon op Flickr is het een behoorlijke opgave om afbeeldingen van dergelijke kaarten te vinden. Er zullen er ongetwijfeld grote getale in schoenendozen liggen, maar ze moeten immers ook nog ingescand en geüpload worden. Daarom hier een aantal Youtubefilmpjes van het centrum van beeld en geluid. Ze hebben enorm veel filmpjes, dus ik beperk me tot wat ik over de gebouwde omgeving heb kunnen vinden.

Als eerste links naar twee projecten van Piet Blom op hun eigen site. Omdat ze niet op Youtube staan kan ik ze niet embedden. Maar ze zijn té leuk om niet te plaatsen.
Hier zijn Kasbahproject in Hengelo http://www.beeldengeluid.nl/media/466/kasbah-project-van-pieter-blom
En hier zijn Kubuswoningen in Helmond http://www.beeldengeluid.nl/media/1634/de-paalwoningen-van-pieter-blom
Opening Bejaardentehuis "De Drie Hoven" van Herman Herzberger http://www.beeldengeluid.nl/media/487/opening-de-drie-hoven-modern-complex-voor-bejaardenhuisvesting

Komt allen naar het nieuwe Almere.

Studentencomplex Uilenstede Amstelveen na oplevering, 1973

Grote nieuwbouwplannen van Zoetermeer.

De bouw van het dorp Het Dorp (Arnhem). 1968

BONUS voor de bouwkundigen onder ons, een massaal aannemersexamen uit 1969.
Was eind 2011 in Sittard. Daar trof ik bij een boekwinkeltje nog een stapeltje vergeelde ansichtkaarten aan van het in de jaren '60 gerealiseerde stadskantoor. Prachtig!
Uilenstede kamer 110 gulden per maand. Dat waren de tijden!
1 - 20 of 26 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.