SkyscraperCity banner
1 - 20 of 22 Posts

·
Premium Member
12,963 Posts
Discussion Starter · #1 ·
NOS said:
27 April 2006 20:55
Bouw Vrijheidstoren in VS begonnen

In New York is op Ground Zero de bouw begonnen van de Vrijheidstoren. De toren neemt de plaats in van het World Trade Centre, dat ruim 4 jaar geleden bij de aanslagen in 2001 werd vernietigd.

De eerste steen van het nieuwe gebouw werd twee jaar geleden gelegd, maar de grondeigenaar en de projectontwikkelaar werden het pas gisteren eens over de laatste details. Vrijwel meteen daarna werd begonnen met de bouw.

De Vrijheidstoren staat voor vrijheid en onafhankelijkheid. Met zijn 540 meter wordt de toren het hoogste bouwwerk in de Verenigde Staten. Het werk moet medio 2011 klaar zijn.
Groot nieuws...maar ik ben de eerste die het hier meldt (of...?). Weten jullie zeker dat dit een Hoogbouwfanforum is? :D

·
Registered
3,236 Posts
Nieuwbouw begint op 'Ground Zero' in New York

Uitgegeven: 27 april 2006 21:42
Laatst gewijzigd: 27 april 2006 22:24
NEW YORK - Bouwvakkers zijn donderdag in New York begonnen met de bouw van de Freedom Tower, op de plaats waar tot 11 september 2001 de twee torens van het Wereldhandelscentrum stonden.

Voor de camera's tenminste, eigenlijk begonnen de werkzaamheden al enkele weken geleden, terwijl de eigenaar van de bouwgrond nog in discussie was met de projectontwikkelaar over het bouwplan.

De bouwplannen voor de zogenoemde Ground Zero, waar terroristen ruim vier jaar geleden met gekaapte vliegtuigen de Twin Towers vernietigden en bijna 3000 onschuldigen met zich mee de dood insleurden, hebben veel vertraging opgelopen. Donderdag kon dan eindelijk officieel de eerste spade de grond in, onder toeziend oog van projectontwikkelaar Larry Silverstein, burgemeester Michael Bloomberg en gouverneur George Pataki.

Hoog

De Freedom Tower wordt net zo hoog als de torens van het Wereldhandelscentrum waren. Een hoge mast moet ervoor zorgen dat het bouwwerk uiteindelijk 540 meter hoog wordt, of 1776 voet. Dat getal verwijst naar het jaar waarin de Verenigde Staten zich onafhankelijk verklaarden van Groot-Brittannië. Daarmee wordt de toren het hoogste bouwwerk van Noord-Amerika.

Naast de Freedom Tower verrijzen nog vier hoge kantoorpanden. Ook komt er een monument voor de slachtoffers van de aanslagen, dat door middel van private giften wordt gefinancierd en in 2009 af moet zijn. De Freedom Tower moet volgens de planning in 2010 zijn voltooid.

* NU.nl homepage

34,876 Posts
NU.nl heeft een beter bericht dan de NOS, met name dan het stuk over de hoogte. Tot het dak wordt het dan ook niet de hoogste van de VS.

Mooi dat ze begonnen zijn, dat gat heeft lang genoeg liggen huilen in downtown manhattan.

Met het zo snel mogelijk opruimen van de puinhopen heeft NYC overigens wel de kans laten liggen om een ruïne te krijgen. Een ruïne van de resten was misschien wel beter en aansprekender geweest dan het gelikte gedenkmonument wat ze nu gaan maken.

34,876 Posts
Wat is dat trouwens weer voor iets raars om de naam te gaan vertalen. Dat ding heet Freedomtower, niet vrijheidstoren... Ik ben tegen het vertalen van namen, ook voor steden. New York is toch ook niet Nieuw York?

·
Premium Member
12,963 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Tim de Bruijn said:
Wat is dat trouwens weer voor iets raars om de naam te gaan vertalen. Dat ding heet Freedomtower, niet vrijheidstoren... Ik ben tegen het vertalen van namen, ook voor steden. New York is toch ook niet Nieuw York?
We noemen het Vrijheidsbeeld toch ook niet Statue of Liberty? Ik denk dat de vertaling van de naam juist extra bijdraagt aan de monumentaliteit van het bouwwerk.

·
-
3,628 Posts
Het werd ook een keer tijd dat ze gingen bouwen. Het hele project leek een grote vernedering te worden, voor de nabestaanden, voor de architect, voor de projectontwikkelaars en voor New York.

Toch ben ik niet echt weg van deze toren. Ik vind het ontwerp niets bijzonders of monumentaals hebben. Van bijzondere architectuur is ook geen sprake meer en de 'bunker' van 20 etages onderin de toren is niets minder dan een knieval voor het terrorisme.

·
Premium Member
12,963 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Het is 'yukkie'! Dan vond ik de toren van Libeskind veel meer charme hebben. Ook niet een supergeweldig staaltje architectuur, maar stukken beter dan dit fantasieloze fallussymbool...Dit gebouw straalt letterlijk een "**** you, Osama!" uit...

·
Urban Struggle
5,239 Posts
Tim de Bruijn said:
Wat je vaak op tv hoort, en best wel irritant is: (uitspraak) Kellefornië of Kaliefornia ipv California of Kaliefornië :sleepy:

·
Registered
737 Posts
@ Tim de Bruijn: spreek jij dan ook altijd van 'Paris', 'Berlin', 'Roma' en 'Hellas'?

1 - 20 of 22 Posts