Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 28 Posts

·
My train goes everywhere!
2,783 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Niet eens zo'n heel stom plan... als de weg er eenmaal ligt wordt die vanzelf wel gebruikt... :)

Bouw wil files te lijf met 'leeg asfalt'
VAN ONZE CORRESPONDENT

DEN HAAG - Voorzitter Elco Brinkman van de Nederlandse bouwbranche heeft een onorthodox plan bedacht tegen de almaar groeiende files op de weg. Hij wil ze te lijf met 'leeg asfalt'.

Brinkman wil dat er wegen worden aangelegd zonder dat automobilisten erop mogen rijden. Het is volgens de bouwvoorman de enige manier om te voorkomen dat Nederland volledig dichtslibt en onbereikbaar wordt via de weg.

Op dit moment stagneert de aanleg van nieuwe wegen door de eisen die worden gesteld aan de luchtkwaliteit. Er is bijna euro 4 mrd beschikbaar voor 24 nieuwe wegen, maar 16 projecten kunnen niet van start. In het plan-Brinkman wordt de aanleg van wegen losgekoppeld van het gebruik. Door 'de gebruiksvergunning' nog niet af te geven, kunnen de asfalteermachines alvast aan de slag zonder dat overheden en wegenbouwers in problemen komen met de wetgeving voor luchtkwaliteit.

Brinkman gaat ervan uit dat de komende jaren de auto's schoner worden door Brusselse regelgeving en dat in Nederland de toepassing van de Wet luchtkwaliteit kan worden aangepast. Als op dat moment de gebruiksvergunning voor de nieuwe wegen alsnog wordt verleend, kunnen de automobilisten direct de weg op.

Wanneer er met de aanleg van wegen moet worden gewacht tot auto's schoner en regels soepeler zijn, loopt volgens Brinkman heel Nederland vast. Hij voorspelt dan 'een revolte' tegen de plannen om rekeningrijden in te voeren.

Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad

·
Banned
7,712 Posts
Theoretisch leuk idee. Ik las het maar voor de Randstad is dit geen oplossing. Ons volgebouwde land moet het hebben van slimme oplossingen; tunnels waar de restenergie van de turbulentie gebruikt wordt om weer andere energie op te wekken.

Deze vrije infrastructuur zal toch ergens moeten aansluiten op bestaande wegen. Het plan zal alleen slagen als de A4 aangelegd kan worden en wanneer dan later de A13 verdwijnt. Dat vereist wel veel beheersing, èn inlevingsvermogen van mensen die wonen waar een snelweg wordt aangelegd die voorlopig niet gebruikt zal worden.

·
Registered
14,150 Posts
Zeker een goed idee. Rekeningrijden terwijl mensen nog steeds in de file staan, zie ik ook niet snel gebeuren.

·
Moderator
53,391 Posts
In principe een interessant idee, maar ik denk maatschappelijk niet haalbaar. Hoe erg zou jij je irriteren als je op een 2x3 snelweg tijden in de file staat, terwijl er naast je gewoon 2 rijstroken liggen die niet gebruikt mogen worden.

·
Registered
14,150 Posts
^^
Dan gaan mensen eens een keer echt voelen dat er lompe regelgeving is. Nu is die regelgeving er ook maar worden mensen er niet direct mee geconfronteerd. Wel indirect natuurlijk, want het is nog steeds moeilijk een leuke woning te vinden voor een leuke prijs. Maar dan leggen de mensen de relatie met de wetgeving niet..... (de meeste mensen zijn maar simpele zielen)

·
I ♥ NY
1,109 Posts
In principe een interessant idee, maar ik denk maatschappelijk niet haalbaar. Hoe erg zou jij je irriteren als je op een 2x3 snelweg tijden in de file staat, terwijl er naast je gewoon 2 rijstroken liggen die niet gebruikt mogen worden.
Niet... ik zou me ergeren.

Dit slaat nergens op. Is luchtkwaliteit de voornaamste reden dat nog niet elke snelweg in de randstad 2x3 baans is? Volgens mij niet. Met goede geluidsschermen e.d. kunnen ze de overlast en luchtkwaliteit tegenwoordig echt wel binnen de perken houden. Ik zou prioriteiten stellen. De grootste knelpunten doen zich voor bij versmallingen en dergelijke, heeft weinig met "lappen" asfalt te maken waardoor de lucht vies zou worden. Meestal 1 baantje.

·
Enjoy your freedom!
7,592 Posts
Nederland is bestaat voor slechts 12% uit bebouwing, inclusief infrastructuur. Dus hoe vol is vol?

Er wordt al jaren gelult over de infrastructuur. Vooral nog langer lullen zou ik zeggen, kunnen ze dadelijk weer jaren lullen hoe het toch kan dat Nederland geen aantrekkelijk vestigingsklimaat meer heeft voor bedrijven.

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
Dit is al eens gebeurt met de N! van Alphen naar Leiden daar moch in principe ook maar 1 baan gebruikt worden.
DIt is toen in rap tempo aangepast.

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Nederland is bestaat voor slechts 12% uit bebouwing, inclusief infrastructuur. Dus hoe vol is vol?

Er wordt al jaren gelult over de infrastructuur. Vooral nog langer lullen zou ik zeggen, kunnen ze dadelijk weer jaren lullen hoe het toch kan dat Nederland geen aantrekkelijk vestigingsklimaat meer heeft voor bedrijven.
Dat valt best mee. Het ruimtebeslag van een weg is vele malen groter dan alleen de plak asfalt. Denk aan geluid, stank, stof, versnippering, etc. Dus het lijkt me niet meer dan logisch dat er zorgvuldig wordt nagedacht voordat je wat aanlegt.

Het is ook niet "typisch Nederlands" dat zoiets lang duurt. In andere landen is dat precies zo.

Dit is een volkomen onzinnig plan van de bouwsector om zichzelf snel wat extra werk cadeau te doen. Het is ook flauwekul om de aanleg van een weg los te beoordelen van het gebruik.

·
Registered
14,150 Posts
^^
Dit is een volkomen onzinnig plan van de bouwsector om zichzelf snel wat extra werk cadeau te doen.
Dit plan is helemaal niet onzinnig. Het is juist heel economisch. Het gaat namelijk niet om extra werk voor de bouwsector, maar om de juiste planning. Hetzelfde geldt bij projectontwikkelaars. Het is erg lastig als je personeel het ene jaar niets te doen heeft en het andere jaar veel te veel werk.

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Het lijkt mij volstrekt onzinnig om een weg aan te leggen zonder dat je weet of ie wel in gebruik genomen zal worden. De bouwsector wil daarvoor vast ook niet de financiële risico's dragen (wel investeren, nooit opbrengsten). Maatschappelijk gezien valt dat natuurlijk ook niet te verkopen (500 miljoen beslastinggeld investeren in een leeg stuk weg, waarvan je niet zeker weet of ie ooit gebruikt wordt?)

Natuurlijk is het voor de bouwsector prettig als de werkvoorraad een beetje gelijkmatig over de tijd wordt verdeeld, maar het lijkt me geen taak voor de overheid cq de belastingbetaler om daarvoor krom te gaan liggen.

Daarbij: besluitvorming over nieuwe wegen is -logisch- ook helemaal niet gesplitst in een aanleg- en een gebruikersvergunning.

·
The only way is up
87,127 Posts
Dit klinkt als een slinkse manier om wetten als die over fijn stof te omzeilen, maar ik vind het prima.
Van mij mogen ze vandaag nog beginnen aan de A15. Vandaag was er 1 rijstrook dicht en het
hele havengebied stond weer stil :bash:

·
I ♥ NY
1,109 Posts
Leeg asfalt?

'Eurlings wil snel bredere A6 en A9'
Uitgegeven: 20 juni 2007 09:40

AMSTERDAM - De snelwegen A6 en A9 worden op korte termijn verbreed. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) wil nog deze kabinetsperiode een begin maken met het project, meldt de NOS.

De maatregel moet het aantal files van en naar Almere terugdringen. Een woordvoerder van de minister wil het bericht woensdagochtend niet bevestigen.

De NOS meldt dat Eurlings de komende vier jaar ook over andere langlopende projecten knopen wil doorhakken. Het zou onder meer gaan om de A4 tussen Rotterdam en Delft, het uitbreiden van het spoor tussen Den Haag en Rotterdam en de aanleg van meer rijstroken op de A12 tussen Zoetermeer en Woerden.

De woordvoerder van de minister laat weten niet te willen reageren op het bericht. Wel erkent hij dat Eurlings in de ministerraad over filemaatregelen heeft gesproken. "Maar kennelijk kan er niets in de ministerraad worden besproken zonder dat het uitlekt."

(c) Novum

·
Registered
3,217 Posts
Het gaat Brinkman niet om het bouwen, maar om de plantijd. Het is oneconomisch om een weg te bouwen die je voorlopig niet kan gebruiken. De bouwtijd is ook nauwelijks een factor: een stuk snelweg kan je in 12 maanden bouwen (ze doen het met een stuk A4 in Brabant). De proceduretijd, dat is de killer. Dan heb je over vele jaren, soms tientallen jaren. Brinkmans voorstel is: gewoon doorgaan met de procedures, zodat je klaarstaat om te bouwen zodra het kwa fijnstof mag.

·
Banned
7,712 Posts
Ja, dat begrepen we al. Maar een ander bezwaar is het ruimtebeslag van nieuw asfalt, dat staat los van het type brandstof.

·
I ♥ NY
1,109 Posts
^Vind ik altijd een vrij loos argument. 1 baan erbij is haast niet te merken qua ruimte. Maak desnoods de middenberm smaller, of de helling van het plateau stijler als je ruimte wil behouden.

Luchtvervuiling lijkt me inderdaad het sterkste argument. Op dat gebied moet gewoon meer ontwikkeling komen, maar dat komt er sowieso wel. Voor nu: gewoon aanleggen die handel.

·
Banned
7,712 Posts
Zulke ideeën zijn reeds lang overwogen. Verbreding A4, A6 en A9 is wel degelijk te merken. Maar dat is niet Brinkman's idee; hij bedoelt nieuwe wegen. Het is onmogelijk extra rijbanen aan te leggen en die dan niet laten gebruiken, dan zou je muren tussen de rijbanen moeten bouwen.

1 - 20 of 28 Posts