Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 51 Posts

·
Hoogvlieger
1,803 Posts
Mooie serie van een geslaagde wijk. Er gaan hieronder vast een hoop kots-smilies verschijnen, want je schijnt er hier op dit forum geen verstand van te hebben als je zegt dat je dit soort architectuur mooi vindt. Maar wat ik er op deze foto's van zie vind ik best geslaagd. Ik zou hier veel liever willen wonen dan in een doorsnee nieuwbouwwijk. Een paar minpuntjes zijn de wadi's op foto 26 en de gekozen parkeeroplossingen, waardoor er op sommige plekken geen voetpad meer overblijft.

·
...
3,445 Posts
Bedankt voor de serie. :)

Ondanks dat ik geen fan ben moet ik toegeven dat er hier en daar best wat geslaagde gebouwen tussen staan. Maar ook veel die van mij wel degelijk de kots-smilie zouden krijgen. En nee, ik ben geen zelfbenoemde kenner.

Ook mis ik de samenhang. Zelfs binnen het centrum varieert de bebouwing van dorps (foto 4) tot stedelijk (foto 7-9). Daarnaast valt op dat alhoewel Brandevoort volgens het stedenbouwkundig plan een klassiek Brabants dorp/stadje zou worden, het in werkelijkheid steeds meer op een allegaartje aan in- en uitheemse stijlen tot fantasiecreaties aan toe begint te lijken...

·
Registered
683 Posts
Ik houd zeker van traditionele architectuur, maar het resultaat is in Brandevoort wel erg wisselend. Bij veel gebouwen krijg ik toch het idee dat ze zeker hebben laten ''inspireren'' door traditionele architectuur, maar lastige (en dure) details weggelaten hebben.

Neem bijvoorbeeld foto 6; een gemakzuchgtig kopie van een markthal waar enkel de vorm gekopieerd is, maar het vakmanschap en de details niet. Nogmaals ik heb niks tegen traditionele architectuur, in tegendeel. Maar ik zou graag zien dat men zich er weer serieus mee bezig ging houden, ipv van te komen dit soort veel al gemakzuchtige projectontwikkelaars architectuur.

·
Lord of the Lampposts
1,548 Posts
Voordeel van de Efteling of Disneyland ten opzichte van dit is dat je het eerste genoemde einde van de dag weer kan ontvluchten. Ik kan me niet voorstellen dat je heel de dag, 365 dagen in het jaar daar tussen wilt wonen.
Ik vind het echt afschuwelijk en lelijk deze wijk. Geef mijn dan maar gewone Vinex, daar staan tenminste nog gebouwen die ik nog wel kan waarderen.

·
Crooswijkert
5,821 Posts
Ach, over een paar honderd jaar vinden mensen dit net zo schitterend als een binnenstad van een oude plaats nu.

·
Bart van de Velde
1,374 Posts
Voor mij deze smiley: :drool:

Ik vind dit echt een prachtige wijk geworden, alhoewel ik wel puur uitga van de foto's. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar wil dat zeker een keer gaan doen.

Vooral dat het hele geheel in een stijl is gebouwd (inclusief station en markthal) en veel details zijn meegenomen, zoals de kades, lantaarnpalen en laantjes met bomen.

Dat park op foto 58 ben ik wat minder enthousiast over, maar wie weet ziet dat er over 20 jaar ook leuk uit.

Wat mij betreft een voorbeeld voor alle retro-bouw die nog zal worden gebouwd en 10x beter dan de gemiddelde VINEX-wijk!

Enige grote nadeel: Het blijft Brabant waar het ligt ;)

·
Registered
1,361 Posts
dit is echte namaak. Maar dat zijn veel panden uit de 18 en 19e eeuw ook. Het goeie aan deze wijk vind ik dat de bouwstijl redelijke consistent is, in tegenstelling tot bv Haverlij Den Bosch. De materialen (gevelbekleding, bestrating enz) zijn van bovengemiddelde kwaliteit, in tegenstelling tot Schuytgraaf Arnhem.

·
Registered Abuser
6,449 Posts
Mooie serie van een geslaagde wijk. Er gaan hieronder vast een hoop kots-smilies verschijnen, want je schijnt er hier op dit forum geen verstand van te hebben als je zegt dat je dit soort architectuur mooi vindt. Maar wat ik er op deze foto's van zie vind ik best geslaagd. Ik zou hier veel liever willen wonen dan in een doorsnee nieuwbouwwijk.
Ik had het niet beter kunnen zeggen.

·
Registered
4,042 Posts
Erg mooie wijk! De detaillering valt me ook erg mee. Bijvoorbeeld op foto 60, dat pand lijkt er zo al 100 jaar te staan.

Nog een paar vragen:
- Zijn foto's 13 en 14 gemaakt in een soort centrumgebied?
- Hoe staat het met de levendigheid in de rest van de wijk?
- Wat vond je er zelf van? Viel het mee of tegen?

·
Bas
14,742 Posts
Dit is een heel fraai aangelegde stadswijk, straks als alles een beetje meer volgroeid is, wordt het nog aangenamer hier rond te lopen. Vooral die stationsbuurt, daar zou Almere jaloers op kunnen zijn. Straks zien treinreizigers Brandevoort aan als centrum van Helmond.

Ik vind eigenlijk de hele wijk goed geslaagd, al had men hier en daar de auto`s wel beter kunnen wegmoffelen in garages, maar verder is Brandevoort een stuk leefbaarder dan de overige Vinex-rotzooi die ik overal in den lande zie.

1 - 20 of 51 Posts