SkyscraperCity banner

261 - 280 of 308 Posts

·
Registered
Joined
·
389 Posts
Takýto problém má každé okresné mesto, krajské mesto, taktiež Šamorín. Majú síce menší problém, ale tiež menší rozpočet..
 

·
dialnice.info ::..
Joined
·
16,341 Posts
ono sa u nas tradicne "podarila " reforma samospravy. jedno ktore mesto/dedina. napriklad osobne si myslim, ze by samospravam pomohlo a mozno by to aj konecne trosku odpolitizovalo je kto je zriadovatelom skol. tie by si mal zobrat stat k sebe.

uprimne nie je normalne, ked si kazda skola nakupuje aj hajzlak sama, nemaju nejaku udrzbarsku zakladnu. v rakusku vlastne budov skol vlastni stat (a to vratane vysokych! ) a im ich opravuje, spravuje, stara sa o ne..
 

·
Moderator
Joined
·
9,423 Posts
pozor, ten kto okradol a ozobracil bratislavu najviac bol Miklos a Dzurinda
Toto je pravda, tie pravidla nastavene fiskalnou decentralizaciou dost znevyhodnili postavenia miest, najma napriklad v porovnani s ČR, kde nieco take neprebehlo.

Ale problem s financovanim maju vsetky velke krajske mesta. Mnoho dochadzajucich ludi, zaroven ubytok obyvatelstva do prilahlych suburbov, zvlastne financovanie. Ten system bude treba raz urcite prehodnotit.
 

·
Registered
Joined
·
3,737 Posts
👆 a tak mi napadla nova dan :)
Ludi co pracuju v meste ale byvaju mimo mesta zdanit, lebo pouzivaju viac infrastrukturu ako ti co byvaju priamo v meste. Potom si ludia rozmyslia, ci pojdu do lacnejsieho byvania v suburbe alebo si priplatia v meste, no zapar rokov sa im to vrati na nizsich daniach.
 

·
Registered
Joined
·
92 Posts
👆 a tak mi napadla nova dan :)
Ludi co pracuju v meste ale byvaju mimo mesta zdanit, lebo pouzivaju viac infrastrukturu ako ti co byvaju priamo v meste. Potom si ludia rozmyslia, ci pojdu do lacnejsieho byvania v suburbe alebo si priplatia v meste, no zapar rokov sa im to vrati na nizsich daniach.
Toto sa vo viacerych mestach v zahranici riesi mytom za vjazd do mesta. Len si to u nas neviem velmi predstavit, kedze ani vnutorny ani vonkajsi obchvat netsavalo mesto ale stat zo spolocnych penazi celej krajiny. A navyse ked za dialnicu v meste, ktoru vyuzivaju hlavne bratislavcania, sa neplati vobec...

Tunel Sitina, dialnica na Einsteinovej, estakada v Ruzinove, dokonca aj most Apollo boli financovane zo statneho rozpoctu. Plus teraz komplet novy obchvat, ktory zase zlepsuje dopravnu situaciu v meste. Vsetko miliardove investicie, ktore riesia skoro vyucne iba problemy BA.

Ze je vo financovani samosprav bordel, to suhlasim, ale Bratislava na tom vobec nie je az tak zle, ako sa casto vyplakava.
 

·
YIM.BA
Joined
·
9,096 Posts
Pre toto nemá zmysel zakazovať domy, ako sa tu objavila jedna správa - inak dosť nafúknutá, lebo sa to týkalo len nejakej štvrte v Hamburgu. Zmysel má zdaniť ich tak, aby si ľudia rozmysleli, či do suburbov pôjdu.
 

·
Registered
Joined
·
2,877 Posts
Discussion Starter #269
Jasne! Kosice a urcite aj Presov, ked ide o peniaze vzdy maju problem.
Presov ale nema nad 100tisic obyvatelov.

Ale tym komentarom som chcel povedat to, ze keby dezolatkovia pri tomto zacali s "vyzratymi kaviarnovymi pastikarmi", tak ich treba uzemnit tym, ze sa jedna aj o Kosice ktore by mali dostat vlastny statut a tym padom viac penazi, nie len o Bratislavu.

A keby im vadilo aj toto... bohuzial, cisla neoklames.
 

·
Registered
Joined
·
389 Posts
A keď Bratislava a Košice prečo nie aj Prešov? Banská Bystrica? Žilina?
Ja neviem Blava má 500k obyvateľov a 50k do nech dochádza... Prešov má 100k a dochádza do nej 10k (predpokládam, že také štatistiky nie sú...)
Má viac turistov, viac hotelov, sú tu mestské daňe za office budovy za nákupné centrá, ktorých tu je aj kvôli tomu, koľko ľudí tu dochádza a robí, namiesto zbytočného obchvatu, ktorý rieši dochádzajúcich do Blavy sa malo radšej vyriešiť parkovanie a MHD.... namiesto národných štadiónov udržiavať zeleň...
Začal by som úsporami vrámci mesta (hlavne v KE), nie je normálne, aby mali mestá mestských častí s poslancami a pod., GIB,MIB, achitektku a každá ulica je iná...
 

·
dialnice.info ::..
Joined
·
16,341 Posts
Zmysel má zdaniť ich tak, aby si ľudia rozmysleli, či do suburbov pôjdu.
len to je nerealizovatelne. dane v bratislave budu vzdy vyssie ako v suburboch, uz len z politickej dohovodu. starostovia okolitych obci potrebuju/chcu nahnat cim viac ludi do svojich sidiel, aby mali viac penazi.

zaroven BA potrebuje zvysovat dane, lebo potrebuje peniaze.. satelity ale nemaju taky napor s financovanim, lebo vlastne kopu veci prebera bratislava (skoly, solky, doprava), cize tato diskrepancia sa neda odstranit
 

·
Registered
Joined
·
2,705 Posts
A keď Bratislava a Košice prečo nie aj Prešov? Banská Bystrica? Žilina?
Ja neviem Blava má 500k obyvateľov a 50k do nech dochádza... Prešov má 100k a dochádza do nej 10k (predpokládam, že také štatistiky nie sú...)
Má viac turistov, viac hotelov, sú tu mestské daňe za office budovy za nákupné centrá, ktorých tu je aj kvôli tomu, koľko ľudí tu dochádza a robí, namiesto zbytočného obchvatu, ktorý rieši dochádzajúcich do Blavy sa malo radšej vyriešiť parkovanie a MHD.... namiesto národných štadiónov udržiavať zeleň...
Začal by som úsporami vrámci mesta (hlavne v KE), nie je normálne, aby mali mestá mestských častí s poslancami a pod., GIB,MIB, achitektku a každá ulica je iná...
V tomto ma Ke aj Ba sklamali, ze ich vedenie bolo proti reforme a zostihlenie samosprav. A znizenie poctu mestskych casti..
 

·
Registered
Joined
·
389 Posts
len to je nerealizovatelne. dane v bratislave budu vzdy vyssie ako v suburboch, uz len z politickej dohovodu. starostovia okolitych obci potrebuju/chcu nahnat cim viac ludi do svojich sidiel, aby mali viac penazi.

zaroven BA potrebuje zvysovat dane, lebo potrebuje peniaze.. satelity ale nemaju taky napor s financovanim, lebo vlastne kopu veci prebera bratislava (skoly, solky, doprava), cize tato diskrepancia sa neda odstranit
Ale veď toto by sa dalo veľmi jednoducho vyriešiť. Bratislava by mala "pohltiť" prímestské obce, zoštíhliť samosprávu na napr. 3 mestské časti (I - straré mesto, Ružinov, nové mesto, II - zvyšok a III. okolité obce).

Zdvihnúť dane za novokúpené rodinné domy a zvýšiť poriadne poplatok za rozvoj v 3 obvode..

Školy, škôlky, a pod, iba pre ľudí s trvalým bydliskom v Bratislave, aj dieťa, aj aspoň jeden rodič.

Konečne zaviesť parkovaciu politiku, kde by zvýhodnili ľudí, ktorí bývajú v Bratislave (trvalý aj prechodný pobyt) za tú cenu obchvatu sme mohli mať toľko P+R a predĺžení električiek :( tí ľudia ak reálne nebudú mať kde zaparkovať, tak prestanú denne dochádzať do mesta autom...

A toto nech si zavedie kľudne každé okresné mesto, premňa za mňa aj Šamorín. Keď ja idem do Tatier, tak zaplatím 10€ na Popradskom plese cestou na rysy a potom znova 5€ v Smokovci keď si dám prestávku na pivo po turistike (a to Vysoké Tatry sú jendo mesto) ..nevidím problém, aby to tak fungovalo aj tu..

Inak čo má sčítanie s daňami? Nie je to na základe trvalého pobytu?
Lebo ak áno tak to bude zase fraška, pri otázke aké je moje súčasné miesto pobytu (nemusí byť zhodné trvalým) - to si tam môže hocikto napísať hocičo...
 

·
Registered
Joined
·
100 Posts
Dal som si tu namahu a cez ten dokument sa dnes rano popri peceni chleba preluskal. Berte tento prispevok, ako nazor cloveka, ktory uz zopar strategii relativne uspesne pripravil a realizoval. Nie som ziadny odbornik na urbanizmus/verejne politiky atd, ale "I know a good strategy when I see one".

Ako objektivne, ten dokument je velmi, ale velmi slabucky. Keby mi za take nieco chcela fakturovat externa poradenska firma, tak ich s tym poslem prec, keby to bol interny material, tak by som mal vazny rozhovor s clovekom, ktory pripustil, ze sa taketo nieco dostalo az ku mne. [ale aspon som sa dozvedel, ze Executive Summary sa preklada ako Manazerske Zhrnutie]

  • je uplne bolestne zrejme, ze cela koncepcia nepresla ziadnou oponenturou v zmysle, ze by sa niekto zamyslel nad zakladnymi vychodiskami a ich obhajobou, ale od zaciatku smerovala k predom urcenemu cielu. Vidno to na kvalite argumentov, uplne zbytocnych a nic nehovoriacih SWOT analyzach ["no nieco tam daj do Strenghts - napr. "Ochota skúšať nové postupy zo strany vedenia mesta. "]. Ty vole, ked je toto silna stranka, tak panboh s nami a zle prec.
  • toto je ako sa hovori mind-boggling, ale pekne to ilustruje efektivitu a sposob rozmyslania: "December 2019: Vznik a prvé zasadnutie pracovnej skupiny Nájomné bývanie pod vedením splnomocnenca Borisa Hrbáňa, ktorá počas svojej práce nepretržitého fungovania počas dvoch rokov, vygenerovala samostatnú podskupinu zameranú na tvorbu strategického materiálu. Jej činnosť bola manažovaná z útvaru námestníčky primátora L. Štasselovej. Január 2020: Facilitované stretnutie na úrovni vedenia, zástupcov relevantných sekcií a oddelení s cieľom mapovania existujúcej agendy týkajúcej sa nájomného bývania, definovanie chýbajúcej agendy, ľudských zdrojov a pozícií. Výsledkom niekoľko hodinovej diskusie bola zhoda na akútnej potrebe zriadiť organizačnú jednotku zastrešujúcu nájomné bývanie"
  • je citit, ze Executive Sponsor [Stasselova] celeho materialu je mimoriadne slaby, cely material je nesurody, akoby ten team nikto neriadil. Len taky prud vedomia na 100 stran. A ze veduci projektu sice mal snahu, ale uz nie znalosti na pripravu takehoto dokumentu, a pravdepodobne ani nefornalnu autoritu. Ono byt architekt je v danom pripade asi rovnako relevantna kvalifikacia, ako byt huslista na riadenie filharmonie.
  • 2 cast - Analyza sucasneho stavu - je na urovni clanku v Novom Case na temu "byty su strasne drahe a je to zle zle zle". Tam su 2 moznosti - a) cele to je spracovane ako manipulacia, na podporu vopred definovaneho ciela b) oni fakt nemaju potuchu o nejakej detailnej analyze multidimenzionalnych modelov. Jediny benchmark je Pocet Bytov na 1.000 obyvatelov. Najkomplikovanejsi vypocet je tam vydelit 2 cisla a dat ich do casoveho grafu.[dostupnost byvania]. Dobre tak na studentsky projekt.
  • Vychodiska sa daju zhrnut do okruhov: 1) vypracujeme dalsiu koncepciu [najcastejsie] 2) zriadime novy urad 3) budeme robit uplne samozrejme veci [Zavedenie nových pracovných postupov, vrátane zabezpečenia prístupu do potrebných databáz] 4) nezmyselne blaboly [Na základe vytvoreného projektu budú v minimálne dvoch nájomných domoch mesta realizované minimálne tri po sebe nasledujúce stretnutie domových rád.] -
    [*]

a toto vsetko, bratku len za 1 a pol roka prace mozgoveho trustu magistratu.

Mne osobne prekaza take stylizovanie mesta/magistratu do ulohy obete okolnosti, kde vsetci ostatni musia nieco spravit a potom bude dobre, a preto ked je nieco zle, tak to vlastne ani nie je nasa chyba. Jednu vec, co ma naucili the hard way na zaciatku kariery bolo, "don't be a victim" ale toto je take typicke progresivisticke fnukanie nad neprajnym svetom. Ako vzdy. Celkovo to tak pasuje do obrazu momentalneho magistratu - nejaka snaha aj je, len to proste nevedia. Co raz v hlave nemas, to vo Viedni neodkukas.

A pritom ta diskusia ma byt na uplne inu temu - "ake ma mesto nastroje na podporu dostupnosti kvalitneho byvania" - a mozno by sa pri poctivej diskusii zistilo, ze mestske najomne byty vobec nie su treba, ze len staci urobit svoju zakladnu robotu a dat do poriadku regulacny ramec plus definovat zakladne parametre zachrannej siete pre odkazanych. No uznavam, ze to by vela uradnikov a aktivistov stratilo opodstatnenie a to predsa nemozme dopustit.
 

·
Registered
Joined
·
971 Posts
Plus teraz komplet novy obchvat, ktory zase zlepsuje dopravnu situaciu v meste. Vsetko miliardove investicie, ktore riesia skoro vyucne iba problemy BA.
Ja vôbec obchvat nevnímam ako primárne riešiaci problémy BA. Ako bolo spomenuté, za tie peniaze by sa dala doprava v BA riešiť oveľa lepšie. Skôr ho chápem ako riešenie toho, že dnes prakticky všetok kamiónový diaľničný export štátu na západ stojí a padá na jednom moste, ktorý zároveň slúži na dopravu vrámci mesta.
Pre toto nemá zmysel zakazovať domy, ako sa tu objavila jedna správa - inak dosť nafúknutá, lebo sa to týkalo len nejakej štvrte v Hamburgu. Zmysel má zdaniť ich tak, aby si ľudia rozmysleli, či do suburbov pôjdu.
Obávam sa, že mnoho ľudí takto pragmaticky neuvažuje. Už dnes, keby si veľa ľudí spočítalo svoje náklady na suburb vs mesto (splátky hypo + mesačné náklady na dopravu), tak bývanie v meste im môže vyjsť lacnejšie, hlavne ak majú v rodine 2 autá, ktorými denne dochádzajú.

Z toho inak vyplýva zaujímavá úvaha, či by nemali banky pri poskytovaní úverov toto zohľadňovať. Lebo tej istej rodine nemusia schváliť HU na byt v BA s 700€ splátkami, ale schvália im HU na dom v suburbe so splátkami 500€, pričom neriešia, že o tých 200€ rodine stúpnu mesačné náklady na dopravu.
 

·
YIM.BA
Joined
·
9,096 Posts
Dal som si tu namahu a cez ten dokument sa dnes rano popri peceni chleba preluskal. Berte tento prispevok, ako nazor cloveka, ktory uz zopar strategii relativne uspesne pripravil a realizoval. Nie som ziadny odbornik na urbanizmus/verejne politiky atd, ale "I know a good strategy when I see one".
Vedel by si ešte nejaké postrehy pridať? Píšem teraz o tom článok a potešili by ma nejaké insighty.

Teraz to čítam druhýkrát po prvom ľahkom čítaní a prišlo mi to tiež ako také relatívne banálne reči, ale na druhej, považujem za dôležité, že Magoš otvorene priznáva niektoré problémy - že musí tvoriť väčší priestor pre rozvoj, musí zahusťovať, musí rýchlejšie meniť ÚP, musí spolupracovať s developemri a musí bojovať proti NIMBYs. Dáta v materiáli sú zhrnutie viacerých vecí, o ktorých zvyknem písať po zverejnení kvartálnych analýz NBS a Bencontu, tak to je aspoň pokope. Pri všeobecne nízkych nárokoch na koncepčné materiály zo strany komunálu to je celkom dosť, ale samozrejme, to nestačí - preto by ma zaujímalo kvalitnejšie porovnanie s naozaj dobrými stratégiami.

Vďaka.
 

·
Registered
Joined
·
1,994 Posts
Ja vôbec obchvat nevnímam ako primárne riešiaci problémy BA. Ako bolo spomenuté, za tie peniaze by sa dala doprava v BA riešiť oveľa lepšie. Skôr ho chápem ako riešenie toho, že dnes prakticky všetok kamiónový diaľničný export štátu na západ stojí a padá na jednom moste, ktorý zároveň slúži na dopravu vrámci mesta.
No asi málo z ľudí ktorí sa zaujímajú o rozvoj Bratislavy ako mesta je z obchvatu D4 nadšených, práve z dôvodu, že je to cisterna benzínu priložená na oheň suburbanizácie a v spojení s tým, že mesto samotné na rozvoj svojej vnútornej infraštruktúry v hustejšie osídlených oblastiach jednak nemá dosť prostriedkov, ale tiež ani priveľký záujem - dostávame výsledok v tom, že okolie D4/R7 bude mimoriadne atraktívne pre prímestskú výstavbu (a zlepšujúce sa možnosti pre prácu z domu to ešte podporia). Takže časom vznikne okolo Bratislavy niečo ako "kruhové mesto" riedkej nízkej zástavby a čím viac sa Bratislava bude hrať na nenahraditeľnú prémiovú lokalitu, tým bude tento trend silnejší.
 

·
Registered
Joined
·
1,994 Posts
Bratislava ale nemá s výstavbou suburbov, ani tranzitnej infraštruktúry okolo nej nič spoločné (a ako vieme, nemá príliš zdrojov ani len na obnovu tej vlastnej internej infraštruktúry).
Na druhej strane, historická skúsenosť miest ktoré sa aktívne izolovali od okolia a hrali sa na "top of the heap" tiež nie je práve najlepšia (okrem toho že dnes majú pekné hradby).
 

·
Registered
Joined
·
499 Posts
Bratislava ale nemá s výstavbou suburbov, ani tranzitnej infraštruktúry okolo nej nič spoločné (a ako vieme, nemá príliš zdrojov ani len na obnovu tej vlastnej internej infraštruktúry).
Na druhej strane, historická skúsenosť miest ktoré sa aktívne izolovali od okolia a hrali sa na "top of the heap" tiež nie je práve najlepšia (okrem toho že dnes majú pekné hradby).

ved jasne, to je tak, ked stat, kraj, mesto, mestska cast si riesia iba svoje
 
261 - 280 of 308 Posts
Top