SkyscraperCity banner
1 - 20 of 22 Posts

·
Urbanist
3,282 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vorige week in Wenen geweest. Vanuit wenen met de boot een uitstapje gemaakt naar Bratislava. Ik was in eerste instantie positief verrast. Het centrum ligt er keurig bij en is bijna geheel autovrij. Het is daarom erg rustig. De hoofdstraten met opgepoetste gevels in neoclassicistische stijl worden afgewisseld met zijstraatjes en pleintjes met simpele (voornamelijk één- of tweelaagse) huisjes.

Aan de andere kant heeft de stad ook weinig unieks. Zoals veel steden heeft het een burcht/kasteel op een heuvel met daaronder de oude binnenstad. De omgeving buiten het centrum is niet echt aantrekkelijk te noemen. Het is vrij rustig in de straten die om de paar uur wordt doorbroken door een horde toeristen, afkomstig van de boot uit Wenen. De obers op het terras zijn nukkig en lijken niet veel plezier te hebben in hun werk. Ze zijn kortaf en de service is minimaal. Mogelijk speelt de taalbarrière ook een rol.

Enfin, alles bij elkaar genomen is het een leuke stad om een dagje of twee dagen te bezoeken. Bij deze mijn foto's. Veel plezier. De burcht heb ik niet bezocht, was te warm :)

1 Kasteel van Bratislava

2 Bratislava heeft veel kerken

3

4

5 Ja, ook zij moest er per se mee op te foto.

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Tja, geen gezellig café ;)

23

24 Hét centrale plein met stadhuis

25 Presidentieel verblijf

·
Registered
34,673 Posts
Enfin, alles bij elkaar genomen is het een leuke stad om een dagje of twee dagen te bezoeken.
Je hebt denk ik, gezien de indruk die je foto's wekken, met die opmerking de spijker op de kop geslagen.

Een nette, aardige stad zo te zien, maar ook weinig bijzonder is ook mijn indruk na het zien van de foto's. Maar uiteraard dank voor het plaatsen van de foto's. Zo zie ik ook nog iets van Bratislava, een stad waar ik waarschijnlijk niet zo snel zal komen. Ik ben er ook nog nooit eerder geweest.

·
MP
10,145 Posts
Fijne platen weer. Ook nu lijken de kleuren soms wat flets, mogelijk staat je beeldscherm anders afgesteld dan het mijne. Ik heb dat ook lang gehad, mijn oude foto's zijn haast allemaal wat te licht als ik ze met m'n huidige instellingen bekijk. Nou ja.

Die Midden-Europese steden zijn erg inwisselbaar. Deze stad had ook in Duitsland of eender welk buurland kunnen liggen (zelfs in West-Oekraïne heb je dit soort stadjes nog). Als het even anders was gelopen had het ook de hoofdstad van Hongarije kunnen zijn trouwens, erg Slowaaks was de stad tot een paar eeuwen geleden niet eens.
Die inwisselbaarheid is voor regionale centra niet zo erg, maar voor een hoofdstad is het natuurlijk wel een beetje jammer. Waarmee onderscheidt Bratislava zich nog van Zagreb, hoe overtreft 't Brno en Kosice? Dat is een vraag waar het stadsbestuur iets mee moet, natuurlijk, om de stad als vakantiebestemming echt aantrekkelijk te maken moeten ze met iets unieks komen. Blijkbaar slaagt Ljulbljana erin zich door de leuke sfeer te onderscheiden, zelfs dat lijkt Bratislava niet te lukken; dan blijf je dus teren op de goedkope prijzen die de Oostenrijkse buren zo leuk vinden en verder is er niks. Dat is sneu.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,334 Posts
Grappig, de stad is inderdaad dermate klein dat ik alle plekken herken en soortgelijke foto's in mijn archief heb. Ook van Café Kút. Ben je er nog binnen geweest? Mooi hofje. De torenspits is inmiddels uit de steigers, gelukkig.

Ik hoop niet dat je de steile wandeling vanaf de kertoren naar de burcht hebt overgeslagen. Is een schitterend weggetje met dito barretjes. Ik zie zo gauw niet dat je in de buurt bent geweest van bar/boekwinkel Next Apache. Gratis lezen en goedkoop tweedehands. Als je ze terugbrengt krijg je de helft van het aankoopbedrag terug. Lekker en veel bier voor weinig. Even verderop is ook een leuk middeleeuws restaurant in een kelder, waar ik destijds met mijn tafelgenoot de enige gast was en me gelaafd heb aan de ernstig overprijsde chateaubriand.

Ik zal wellicht mijn foto's eens ter vergelijk aanbieden.

Plaas said:
Als het even anders was gelopen had het ook de hoofdstad van Hongarije kunnen zijn trouwens, erg Slowaaks was de stad tot een paar eeuwen geleden niet eens.
Hongaren blijven de stad dan ook stug Pozsony noemen. Want het hoort eigenlijk bij Hongarije, of Groter-Hongarije, welke landsvorm de Rákoczi boom in de gemeente Romhány heeft, als je hem goed beziet. Onverbeterlijke chauvinisten, die Hongaren. :)

·
Registered
1,213 Posts
Mooie foto's, maar ze bevestigen het beeld dat ik tijdens mijn bezoek aan Bratislava in 2005 kreeg. Net als Plaas vind ik het een inwisselbaar stadje. Het mooiste vond ik nog het uitzicht vanaf de burcht op de 'UFO-brug' en de flats in Petržalka.

Overigens bezocht ik Bratislava net als jij als dagtrip vanuit Wenen (maar dan per trein), wat me meer dan genoeg tijd gaf om de stad te bekijken. Het valt me trouwens op dat de burcht zo wit is. In 2005 zag het gebouw er gelig uit. De synagoge van foto 6 heb ik destijds niet eens opgemerkt.

·
1,334 Posts
De synagoge van foto 6 heb ik destijds niet eens opgemerkt.
Die stond er toen ook niet! Bij nader inzien moet ik bekennen dat ik 'm ook niet gezien heb. Ik heb nog wel foto's van de onderdoorgang daar, bij het kunstwerk. Die synagoge hebben ze er in een paar maanden neergezet. Ik geloof, als ik goed kijk, ook niet echt dat het een volwaardig gebouw is...

Zoek de synagoge:

©Google, 2012

·
Registered
7,621 Posts
Ik ben er dit jaar ook met de trein vanuit Wenen geweest. Waar Wenen juist veel grandeur heeft, mist dat in Bratislava. Het kleine centrum is wel zeer netjes onderhouden in tegenstelling tot bijvoorbeeld het gebied rond het station. Wat dat betreft deed het me aan Warschau denken.

De burcht op de heuvel zo sterk gerestaureerd dat het bijna een nieuw gebouw lijkt, letterlijk oogverblindend wit. De uitzichtbrug is wel een leuke attractie.

·
Bike It!
22,248 Posts
Ga volgende week die kant uit, dus heb de foto's met veel interesse en plezier bekeken. Kreeg opeens een déjà-vue van Vilnius, Torun of Tartu. Fijn maar klein dus. Na een weekje. Tsjechië en het Tatra-gebergte heb ik nog een kleine week Bratislava ingelast om te rusten, al zullen we van daaruit ook wel Brno en Wenen bezoeken. Vanuit Wenen vliegen we trouwens weer huiswaarts.
Ik kijk er al naar uit, maar post gerust meer foto's.

Die synagoge lijkt me trouwens fake, eerder een decorstuk, kan dat? Misschien een voorlopige constructie ter herdenking van de gruwelen uit WOII, misschien een filmset?

·
Registered
7,621 Posts
^Grappig, over een maand staan bij mij Praag, Brno en de Tatra op het programma. Villa Tugendhat al gereserveerd, moet je wel een maand van te voren bij zijn.

Ik heb ook nog een kleine serie van Bratislava, maar het gras een beetje voor mijn voeten weggemaaid.

·
Bike It!
22,248 Posts
Ook voor Brno en Tatra zal iemand het gras voor je voeten wegmaaien... :colgate:

Bedankt voor de reservatietip, maar voor Villa Tugendhat zal onze tijd net iets te beperkt zijn.

·
Urbanist
3,282 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Jongens, de synagoge is inderdaad fake. Ik heb gebouw niet erg goed bekeken maar het is volgens mij een tijdelijke constructie van hout en plastic. Mysterie opgelost, maar wel scherp opgemerkt Remski :)

·
AstroNout
5,096 Posts
Mooie serie ook weer! Lijkt me geen onaangename plek om te zijn. Maar als ik dan toch die kant zou opgaan, kies ik toch voor het toeristische Praag.

·
lilium inter spinas
2,452 Posts
Ik ben er dit jaar ook met de trein vanuit Wenen geweest. Waar Wenen juist veel grandeur heeft, mist dat in Bratislava. Het kleine centrum is wel zeer netjes onderhouden in tegenstelling tot bijvoorbeeld het gebied rond het station. Wat dat betreft deed het me aan Warschau denken.
Wenen is dan ook een (voormalige) metropool en Bratislava een klein stadje. Zeggen dat je in Bratislava grandeur mist, is zoiets als zeggen dat je in Delft grootstedelijkheid mist.
De burcht op de heuvel zo sterk gerestaureerd dat het bijna een nieuw gebouw lijkt, letterlijk oogverblindend wit. De uitzichtbrug is wel een leuke attractie.
Het probleem van streken waar pleisterwerk de norm is -dwz voor ons; voor hen is er geen probleem. Als je daar iets opknapt, gaat er een nieuwe verflaag overheen, en het ziet er onvermijdelijk uit alsof het gisteren gebouwd werd.
In Gdańsk werd een bakstenen vestingtoren opgeknapt door er baksteenkleurige verf overeen te schilderen, en op het Poolse forum waren de reacties : "zo dat ziet er veel beter uit".

·
Registered
679 Posts
Inderdaad wat iedereen zegt, een fijn stadje en leuk voor een dagje. dat hadden wij in 2010 gedaan, ook een dagtrip , maar dan vanuit Hongarije.
die burcht is pas sinds 2010 zo wit, toen wij er zomers waren waren ze nog bezig met het opknappen ervan, de burcht zelf was al wit maar de betegeling rondom werd nog gedaan.
Vanuit de burcht had je een mooi uitzicht op de stad en voor een stad van 400.000 inwoners is er redelijk veel hoogbouw, wat mij wel een beetje had verrast ( nog zo'n eentje is Tallinn met een mooie skyline)

·
Urbanist
3,282 Posts
Discussion Starter · #16 ·
@Leperd

Dat viel me heel erg op, dat alles pleisterwerk is in dit soort streken. (Bak)steen is gewoon een heerlijk bouwmateriaal. Door het te pleisteren haal je het karakter van een gebouw weg. In innsbruck laten ze vaak delen van de gevel ruw, dat wil zeggen zonder pleisterwerk. Het geeft Innsbruck een heerlijk middeleeuws karakter.

·
1,334 Posts
@Daneo: Hotel Kyjev! Fantastisch! :)

·
Registered
7,621 Posts
@leperd
Het is uiteraard geen schande om de vergelijking met Wenen te verliezen. Ik bedoelde meer dat het extra opvalt als je een paar dagen in Wenen bent geweest.

Toch heeft Bratislava bijna net zoveel inwoners als Den Haag, dus echt een kleine stad is het niet.

·
Registered
12,447 Posts
@Leperd

Dat viel me heel erg op, dat alles pleisterwerk is in dit soort streken. (Bak)steen is gewoon een heerlijk bouwmateriaal. Door het te pleisteren haal je het karakter van een gebouw weg. In innsbruck laten ze vaak delen van de gevel ruw, dat wil zeggen zonder pleisterwerk. Het geeft Innsbruck een heerlijk middeleeuws karakter.
Dat hangt van de lokale bouwtraditie af. Bakenstenen worden sowieso vrijwel enkel zo intensief gebruikt in Westelijk-Europa (Engeland, de lage landen, Noord Frankrijk, Duitsland, ..).

Bepleistering heeft ook zijn charmes. Het valt denk ik ook makkelijker te onderhouden dan baksteen.

1 - 20 of 22 Posts