Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 52 Posts

·
Registered
2,881 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Nu ook knooppunt Princeville is opgeleverd zijn de Stadsducten zo'n beetje het laatste onderdeel van de zuidelijke A16 waaraan nog wordt gewerkt. Eind dit jaar ofzo moeten ze worden opgeleverd. Al eerder wordt begonnen met de aanleg van het park om en over de snelweg:

De shuttle-aansluitingen uit de lucht. Gelukkig blijven ze definitief niet ongebruikt. Hoewel niet iedereen zal staan te juichen aangezien de komst van de HSL en -shuttles nogal ten koste gaan van het huidige treinverkeer. In het zuiden is mn Roosendaal, nu nog een internationaal knooppunt, de klos.

Sinds het vertrek van de brouwerij kwam het terrein 'De Drie Hoefijzers' opeens vrij voor ontwikkeling. De sloop levert leuke foto's op:

Dit terrein werd gelijk bij 'Via Breda' getrokken. Het is met voornamelijk woningbouw niet het meest spannende deelgebiedje van Via Breda:

Op de voormalige vuilstort de 'Bavelse Berg' zal een evenemententerrein worden ontwikkeld incl een beurshal. Ontwikkelingen elders in de stad (bij het NAC-stadion en langs de noordelijke rondweg) brengen dit project mogelijk in een stroomversnelling:

Aan de rand van de tuinen bij Kasteel Bouvigne zetelt het Waterschap Brabantse Delta. Ze willen de bestaande kantoren plat gooien voor nieuwbouw naar een ontwerp van Claus en Kaan. Dit is een eerste nog wat vage plaatje. Uiteraard maakt bebouwing aan de rand van deze historische en prachtige plek de nodige discussie los:

Een iets beter plaatje van Carre Markenhage langs de Nieuwe Mark. Het bouwbord staat er inmiddels ook zag ik. Er staan heel wat bouwborden in deze omgeving :) :

Een stukje van de Nieuwe Mark, linksonder staat Carre Markenhage. Alle gekleurde bebouwing is nieuwbouw. Overigens lijkt de terugkomst van De Nieuwe Mark veel goedkoper uit te pakken dan waarop de gemeente had gerekend. Volgens mij was er een regel dat alles wat ze over zouden houden ook weer in extra's binnen het project zou worden geinvesteerd. Ben benieuwd..:

De Zon gaat toch door. De buurt hield het project met succes tegen. Gevolg: de ontwikkelaar ging diep door de knieen en kwam de buurt op zo'n beetje alle pijnpunten tegemoet. Deze foto is trouwens van Tim, het gebouw krijgt er wel tov deze foto (voor de tweede keer) een verdieping bij, om ook de ontwikkelaar een beetje tegemoet te komen:

Lunet B, een oud bolwerk en ooit onderdeel van de vesting rond de stad wordt overbouwd en omgebouwd tot architectenbureau, wel een leuke foto:

Nog een impressie (ik postte al eerder een andere) van hoe het er straks uit gaat zien:

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
@ Dick

Wederom goed werk :applause:

Ons stadje wordt langzamerhand een bouwput van jewelste, eerst de infrastructuur rondom en in de stad en daarna schieten de nieuwbouwprojecten in de stad uit de grond. Ik zag dat er tussen de Noordelijke rondweg (Nieuwe Kadijk), Oosterhoutseweg en de MAS ook een stel nieuwe kantoorgebouwtjes ontwikkeld gaan worden.

35,044 Posts
Ja mooie update, en dan staat er nog lang niet alles bij. Bij het station zijn ze een voormalige kazerne of klooster(weet niet precies wat het was) aan het slopen, achter de halte van de internationale bussen zeg maar. Ook daar komen nieuwe appartementen.

Chassepark schiet nu ook op, de laatste fases zijn daar in aanbouw en dat schiet al lekker op.

Trouwens appart dat er zoveel woningen langs het spoor komen bij de oranjeboomlocatie. Zitten ze daar niet met geluidshinder en veiligheidszones?

·
Registered
2,881 Posts
Discussion Starter · #4 ·
@Chrissy, je bedoelt 'Digit Parc'. Wordt vol gezet ja en er schijnt nog veel belangstelling voor te zijn ook las ik in de krant. Net zoals voor 'Triple O'. En dat is best opmerkelijk in deze tijd. De economie krabbelt uit het dal..

@Tim, nee ik heb geen poging gedaan om compleet te zijn. Er gebeurt ook best veel momenteel. De plek die je noemde bij het station is trouwens wel een interessante. Het lijkt Beiroet wel daar. Ben benieuwd wat er komt.
En geen idee hoe ze het geluidshinder probleem gaan oplossen in 'De Drie Hoefijzers'. Een aantal gebouwen moet in ieder geval als een wal gaan dienen. Maar het fijne weet ik er ook niet van. Waarschijnlijk niemand, de plannen zijn wel erg pril.

35,044 Posts
Mja Breda probeert toch langzaam een grotere stad te worden. Veel gebouwen die in en rond het centrum in aanbouw zijn zijn een schaal groter dan de stad gewend is!

Ik liep net nog langs de sloop bij het station, ligt al bijna plat. Aan de singel zag ik een bouwbord staan met wat retrobouw van 3 of 4 lagen, maar ik weet niet of dat daar voor was.

Er wordt iig erg veel gebouwd en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden denk ik.

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
@ Dick

Bedankt, ik wist nie precies waar Digit parc zou verschijnen, bij deze dus ;)

@ bobdebouwer

Er zijn enkele landmarks binnen de gehele spoorzone gepland ja, hoe of wat weet ik nog niet, iig vlakbi het nieuwe stationsgebouw.

Heb je nog steeds geen kamer weten te bemachtigen in Breda?
Zodra je er woont verwachten we natuurlijk mooie fotoserie's van je, want wat ik voorbij zie komen van Groningen ziet er allemaal erg aardig uit :)

@ Tim

Ik denk dat je dit project bedoelt gelegen aan de Delpratsingel en de Menno van Coehoornstraat(heb um ff van de site van Dick gejat ;) ):

·
Registered
2,881 Posts
Discussion Starter · #9 · (Edited)
@Tim, het project van het plaatje van Chrissy gaat alleen over dat hoekje. Staat nu een spuuglelijk gebouw tussen mooie panden. Hoewel ik bepaald geen voorstander ben van retro pruim ik het hier wel. Van het grote gebied er achter (waar jij op doelt) zijn nog geen afbeeldingen. Ik zoek nog..

@Bob, er zijn verschillende projecten die voor Bredase begrippen redelijk de hoogte in gaan ja. Maar door de ingekakte kantoren en appartementen markt is het rond die projecten rustig. Ik verwacht de eerstvolgende bij het station van Breda en in de Talmazone waar 3 torentjes staan gepland.

Overigens weer goed nieuws vandaag. De hele luchtmachttop gaat zich in Breda vestigen. In de Eurotoren maar ook in nog een ander kantoor. Die nemen een enorme hap kantoorruimte af. Tilburg en Rijen waren ook in de race maar het is Breda geworden.
De tweede vette vis in korte tijd want ook de internationale bank Citigroup opent na A'dam een tweede vestiging in NL: ook op Westerhage in Breda.
Verder gaat NS Vastgoed niet allen hotel Mercure bij het station uitbreiden maar gaat ernaast een kantoor bouwen waarin Singelveste zich gaat vestigen. Vorige week bekend geworden.
Tel dat op bij de grote belangstelling voor Tripple O en Digit Parc en het gaat opeens hard met de kantoorruimte !

Hopelijk kan dan snel een huurder gevonden worden voor deze jongen:

35,044 Posts
Ja ik las het ook van die luchtmacht (inlc de foute monti/luxor info). Nu maar hopen dat Breda weer eens lekker de hoogte in gaat komende jaren, zou zeker leuk zijn! En dit keer wat dichter bij het centrum, want die eurotoren is wat mij betreft, ondanks het leuke ontwerp, qua plint een bijzondere anticlimax --> schoolvoorbeeld slechte plint.

@ chrissy

Bedankt voor het plaatje ja. Nog een project dus. Ik ben ook niet zo'n fan van retro maar dit ziet er wel goed uit en past ook zeker op die plek. er zit ook wel een moderne look aan, niks mis mee.

·
Registered
2,881 Posts
Discussion Starter · #11 ·
aedificium erectum said:
inlc de foute monti/luxor info
Genant ja, komt zo'n man ooit wel eens buiten vraag je je af..

Met de komst van de luchtmachttop is trouwens 18000 m2 kantooroppervlak in een keer weg. De Eurotoren vol, een tweede kantoor valkbij de Eurotoren vol en het laatste deel van Tetrade kan ook gebouwd worden voor BAM/NBM. Een hele vette vis is dit hoor.

·
Registered
2,881 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Ja maar Tim, zo lang de leegstand van kantoren (ook in Breda) groot is liggen veel ontwikkelingen redelijk op hun gat. De eerste stap is die leegstand een flinke klap toe dienen. En dat is met de afname van zoveel ruimte (ook door de komst van Citigroup)gebeurt.

·
Illustrateur
13,143 Posts
eerst was er een fantastisch plan om over een weg een een gebouw te realiseren. ik geloof over een tunnelbak was op de zuidelijke stadsrondweg. zijn er meer foto's van die stadsweg , want met al zijn tunneltjes en viaducten moet het best een stedelijke route zijn. het was immers ooit een snelweg! alvast bedankt!

·
Accepteer Geen Middelmaat
1,498 Posts
ChrissyBreda said:
@ [email protected]

Hier heb ik een foto gevonden:

Ook ik heb nog ergens een paar foto's van de zuidelijke rondweg liggen maar deze zijn in alle haast genomen en vaak minder van kwaliteit. Zoek ze van de week wel ff voor je op...
Lagen in deze tunnelbak vroeger 4 stroken, toen dit nog de doorgaande route was?

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
@ wicher

Ja er hebben hier ooit 2 x 2 rijstroken gelegen als snelweg zijnde.

@ [email protected]

deze tunnelbak zou idd ooit bebouwd worden door een kantoor.

De tunnelbak die je hier ziet is de enige, verder is de weg op een aantal vlakken ongelijkvloers. Ook is er een kruising te vinden ter hoogte de Baronielaan. Een oude statige laan met dito panden waarvan het begrijpelijk is dat men tegen de snelweg was en dat deze overgestoken moest worden met gewoon verkeerslichten.

Tevens zijn er een aantal op- en afritten, waarvan ziekenhuis Amphia Langendijk haar eigen afrit heeft.

Voor mij persoonlijk is de Noordelijke rondweg een stuk stedelijker en gaat dit iig nog meer worden. Ook al heeft deze rondweg weinig ongelijksvloerse kruisingen en vele verkeerslichten, de hoeveelheid rijbanen de drukte de vele gallerijflats maken het een stuk stedelijker.

Zoals beloofd, enkele slechte kwaliteit foto's Zuidelijke rondweg:

volgens mij een kruising met de Fatimastraat

nogmaals tunnelbak maar dan in de andere rijrichting

nieuwbouw thv de Baronielaan

Esso hoofdkantoor

nieuwbouw thv Princenhage, als straks de flats van de Talmazone +- 65m hoog er staan oogt deze rondweg ook leuker, ook bedrijventerrein de Wig aan het einde draagt hier aan bij. Tevens de geplande hoogbouw thv de Loevensteinstraat meerdere gebouwen van +- 70m hoogte zijn goed zichtbaar vanaf de rondweg dragen bij aan een stedelijker geheel denk ik.

Als je deze jaren '30 woningen ziet is goed voor te stellen dat ze niet blij waren dat er hier met name vrachtverkeer met 100km/h ongeveer 20m voor hun gevel denderde dag en nacht :)

Als laatste de kruising over de Graaf Hendrik III laan

Alstublieft

1 - 20 of 52 Posts