Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 20 Posts

·
Your advertisement here?
6,840 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Tegen de snelweg aan, bijna bij Bavel (dus een flink eind van het centrum af), ligt de nieuwe wijk Nieuw Wolfslaar. Voor de liefhebbers van Vinex een leuke fotoserie.

01. De entree word gemarkeerd door 2 heuse torens!

02. Ook al zijn ze breder dan dat ze hoog zijn, ze zijn wel markant.

03. Voor het gehele gebied is door een stedenbouwkundige een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Dat houd in dat architecten enigszins worden beperkt in hun ontwerpsvrijheid, maar dat de wijk wel een duidelijke samenhang krijgt. Dit is het modernere gedeelte.

04. Alle tuinen zijn omgeven door rode muurtjes en muren, om de wildgroei van gammaschuttinkjes en scheve buksusheggetjes tegen te gaan. Ziet er wel zo netjes uit, maar dan hadden ze die grindbak hier ook moeten inmetselen.

05. De randen van de wijk worden aangegeven door deze bakken van gaas, gevuld met natuursteen.

06. Veel gras en baksteen, zoals het beeldkwaliteitsplan het wilde...

07.

08. Aan de rand van de wijk staan deze witte patiowoningen, welke geen tuin hebben, maar waar de natuur als het ware de wijk binnendringt.

09. Hier is het beter te zien. Het gras moet nog een beetje groeien, maar het idee is duidelijk. Het parkeren gebeurt ondergronds, onder de woningen zelf.

10. Terug de rode wijk in. Weer zo'n grijs misbaksel wat aan het beeldkwaliteitsplan is ontsnapt...

11.

12. Drive-in woningen, met een Amerikaans grote berm ervoor.

13. Niet iedereen houd van rood baksteen...

14. Willekeurige straat

15. 30-kilometerweg in 2 kleuren zodat deze smaller lijkt en dus auto's minder hard zullen rijden

16. Ook is er een onderdeel welstandsvrij wonen op grote kavels. Hier zie je dus écht alle stijlen door elkaar staan...

17. ...wat goed op deze foto is te zien. De foto is gemaakt van de geluidswal die Nieuw Wolfslaar van de snelweg (en Bavel) gescheiden houd.

18. En zo komen we een ander gedeelte van de wijk in, die duidelijk is geïnspireerd naar de jaren 30. Als de stenen een beetje verweerd zijn, de auto's verdwenen en er alleen maar fietsen in de voortuin staan, lijkt het net alsof de woningen al bijna 80 jaar oud zijn en aan de rand van het centrum staan. Dit is echter nieuwbouw helemaal aan de rand van Breda. Iets te massaal als je het mij vraagt.

19. Erachter worden de woningen al iets kleiner. Ook hier is de macht van het beeldkwaliteitsplan te voelen. Ook al is de hele wijk door 7 verschillende architecten ontworpen, er zit een duidelijke samenhang in.

20.

21. Doods plein, enge huizen

22. Dichter bij de geluidswal worden de huizen lager. Heeft ook weer iets met geluidsbelasting te maken.

23. Koude natte betonnen bankjes moeten zorgen voor een leuke ontmoetingsplaats in de wijk.

24. Het ziet er helemaal niet slecht uit, maar af en toe bekruipt me het gevoel dat het hier allemaal net iets te netjes en aangeharkt is. Zo'n bordje versterkt dit gevoel alleen maar.

25. Vanaf de geluidswal (waar je overigens ook een goed uitzicht hebt op de rest van Breda) is de indeling van de wijk goed te zien.

26.

Bedankt voor het kijken, zoals altijd zijn reacties welkom, zowel op de bebouwing als op de foto's!

·
Breda parel v/h zuiden!
591 Posts
Leuke serie, deze wijk heb ik nog nooit betreden in Breda. Is ook niet echt moeilijk omdat ik er nooit zijn hoef, het zowat de andere kant van de stad is.
Toch wou ik er een keer een foto shoot maken maar dat doe ik wel een keer als die geluidswalwoningen gereed zijn.

Overigens zijn de foto's 2 en 3 gelijk en foto 17 komt niet in beeld.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Tsja, het ziet er wel gelukkig wat beter uit dan Kroeten in Noord-West. Ik kom er regelmatig.. hoewel ik ook aan de andere kan van de stad woon.

Zullen de wijken rond Teteringen er ook zo uit komen te zien?.. ben benieuwd!

·
Registered
2,868 Posts
Je keuze welke wijk te fotograferen is euh.. onverwacht ! :)

Ik woon aanmerkelijk dichter bij. Ken de wijk dus goed. Tja. Wat moet je er van zeggen? Nou, ten eerste dat je bij deze in Bavel bent geweest ! Dit is echt Bavel. Belachelijk maar waar.
Saai is het wel. Op een paar architectonisch aardige woningen na die ik niet terug zie op de foto's. In het vrij-bouwen deel. Waar verstopt achter de Bavelselaan enorm grote huizen staan. Maar verder is het inderdaad een hele nette Vinex-wijk. En een dure.

De foto's zijn technisch gesproken natuurlijk prima ! Zal ook eens een wijkrondje maken. Wel leuk.

·
student & journalist
986 Posts
Mijn vriendin is afgestudeerd op de (sociale) leefbaarheid in nieuwbouwwijken. Enkele door haar (in haar onderzoek) gemaakte conclusies komen hier akelig aan bod. Zoals je die 'prachtige' ontmoetingsplaats al benoemd. Zoiets werkt gewoon niet zomaar. Er komt veel meer bij kijken om een nieuwe buurt een bepaald sociaal karakter / elan te geven. Ik zou er dus never nooit willen wonen.

·
Registered
4,042 Posts
Ik heb wel eens getracht een serie te maken over een soortgelijke wijk in Leeuwarden, maar ik wist gewoon niet waar ik de camera op moest richten. Zo'n saaie wijk! Jij bent er zo te zien wel in geslaagd om de omgeving in beeld te krijgen. De composities en kwaliteit van de foto's zijn erg goed, al blijft het voor mij een niet interessante omgeving.

Voor wat de wijk zelf betreft. Die jaren dertig woningen zien er nog best leuk uit. In elk geval beter dan die dozen in het begin van de serie.

·
fastshooter
1,118 Posts
Leuke, informatieve serie! :eek:kay:
Ik hou wel van baksteen-architectuur. :)

Het wonen in dit soort (vinex-achtige) buurten kan best wel meevallen. In de Elsevier stond laatst een artikel over Vinex-locaties. De bewoners waren er heel tevreden in tegenstelling tot het imago dat dat soort locaties heeft.

·
Banned
6,813 Posts
Je kan zeggen dat je wilt, maar deze wijk is wel lekker ruim opgezet!

Dus als je van ruimte houdt is dit zo slecht nog niet.

Die stenen muurtjes hebben ze in Maarssen nu ook overal tegenwoordig. Gisteren ging er toevallig weer 1 kapot toen een bestelbusje er doorheen dacht te kunnen rijden!:lol:

Mooie foto's btw!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Leuk, deze in-de-wijk series! :eek:kay: De wijk doet inderdaad erg truttig aan, in een typische Vinex stijl.

@ Tuytert: Inderdaad ja, daar dacht ik ook aan bij het zien van #23. Alsof buurtbewoners nu opeens gaan afspreken om te hangen bij die 'mooie' bank. Elke stedenbouwkunde kan toch wel bedenken dat dat niet gaat lukken?

·
Custom User Title.
297 Posts
Mbt die bankjes, wat moet je dan creeeren? Het ironische is wel dat als daar mensen bijeen gaan komen, voornamelijk jongeren omdat er in zo'n wijk verder helemaal niets te doen is, dat men daar weer over gaat klagen.
Ik ben wel een liefhebber van "vinex", oude huizen zijn wellicht mooier, maar je kunt simpelweg geen oude huizen bouwen.
Over het algemeen wordt er in vinex wijken ook laag gebouwt, dat zorgt ervoor dat je ontzettend ver van je af kunt kijken. In tegenstelling tot oudere wijken, waar je al snel als sardientjes in een blik zit. Ook wordt er goed rekening gehouden met de stand van de zon en is er, bijna zonder uitzonderin, in elke vinex wijk stadsverwarming aangelegd.

Keerzijde is wel dat het ontzettend saaie wijken zijn. Elke stad heeft een stukje Almere, bij wijze van spreken.

·
Registered
7,013 Posts
Een goed in beeld gebrachte serie vanuit een nieuwbouwwijk, vooral je foto's zijn erg mooi :eek:kay: .
De wijk is erg ruim opgezet zo te zien, en opzich heb ik geen problemen met deze nieuwbouw woningen.
De appartementen zien er zelfs leuk uit, vooral bij aankomst in de wijk ga ik er vanuit dat ze voor de nodige aandacht zorgen.
Ook de lantarenpalen zien er echt mooi uit, dit soort straatverlichting kan ik echt waarderen :).
De muurtjes met gaas komen vandaag de dag waarschijnlijk al op veel nieuwbouwlokatie's voor, en deze zijn vaak een mooie afronding voor de wijk

Zoals bij vele nieuwbouwwijken, zijn hier ook een aantal niet mooie oplossingen aangebracht.
Terwijl er toch tal van aardige en fraaie woonblokken/woningen tussen staan, met relatief veel "nieuw" groen.
Had zelf de bestrating iets anders aangepakt, maar goed dat is mijn gedachte.

Mijn vriendin is afgestudeerd op de (sociale) leefbaarheid in nieuwbouwwijken.
Kun je daar tegenwoordig ook al op afstuderen ............:).
Of is dat een "onderdeel" van een algemene studie stedenbouw(kundige) ?
Ik heb deze hobby/interesse al vele jaren, en mijn conclusie heb ik al getrokken in de vele wijken die ik gezien en beleefd heb.

·
student & journalist
986 Posts
Mbt die bankjes, wat moet je dan creeeren?
Uit haar onderzoek is gebleken dat (het hebben van) kinderen een significant positief effect heeft op de sociale binding tussen buurtbewoners. Je kan de mensen natuurlijk niet dwingen om aan de fokkerij te gaan ;) maar simpele voorzieningen als speelplaatsen zorgen voor een natuurlijke ontmoetingsplaats van diezelfde kinderen en dus vaak ook op den duur hun ouders. Verder is het probleem van nieuwbouwwijken dat er zich vaak geen verdere voorzieningen bevinden als scholen, winkels, huisarts. De bewoners zullen dan voor deze behoeften naar buiten de wijk gaan. Terwijl wanneer deze voorzieningen zich in de wijk bevinden, er wederom een contactmoment ontstaat.

@ Invisible:

Het is niet een gehele studie helaas, maar slechts het onderwerp van haar afstudeeronderzoek & scriptie. Studie is dezelfde als ik die ik heb afgerond: leisure project management. :)

·
Weestwel?
1,713 Posts
Saaie dertien in een dozijn meuk. Dit had in iedere willekeurige nieuwbouw vlakte kunnen staan.

·
Registered
7,013 Posts
@ Tuytert

Klinkt als een erg interessante studie, kan me hier eigenlijk dagelijks mee bezig houden :).
Heb laatst ook een leuk gesprek gehad met iemand over dit onderwerp.
En al had dit niks met haar opleiding te maken, ze vond het wel interessant hoe ik naar deze bepaalde voorzieningen en indelingen keek.
Beter gezegd, ze had het zelf nog nooit zo bekeken.
Ik had het met haar dan ook over bepaalde factoren die een wijk prettig kunnen maken, en welke niet.
Het Roombeek in Enschede is op alle vlakken daarin perfect, misschien een leuke tip om daar eens een keer te gaan kijken ( als je het toch interessant vind).
Die wijk heeft dan ook alle factoren om je prettig te voelen.

·
Custom User Title.
297 Posts
@Tuytert, maar kinderen worden groot. Als deze kinderen een jaar of veertien worden nemen zij de kinderspeelplaatsjes over. Dan hebben we het ineens over hangjeugd.
In Tilburg hebben ze de Reeshof neer geplempt in de afgelopen 30 jaar en in die wijk wonen nu evenveel mensen als in heel Etten-Leur. Er is een winkelcentrum maar daarbuiten is er geen enkele vorm van Horeca die de kids van de straat zou kunnen houden. En dat is in mijn ogen echt een probleem.
Eigenlijk is het kleine stedenproblematiek, bijvoorbeeld een stadskanaal, waar geen **** te beleven is, heeft dezelfde problemen.

1 - 20 of 20 Posts