SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 2329 Posts

·
student & journalist
Parel van het Zuiden
1,539 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
De OV-terminal

Eén van de belangrijkste gebeurtenissen in Via Breda is de realisatie van een geheel nieuw OV Terminalcomplex.

"Het OV-terminalcomplex is een gebouw voor de stad. Niet een soort aliën die per ongeluk in Breda is geland,
maar een gebouw dat er thuishoort en er onderdeel van uit maakt"
, aldus Koen van Velsen, architect van het
nieuwe OV-complex.

Feiten en cijfers over het nieuwe station:
• Het nieuwe station is een ontwerp van architect Koen van Velsen en Quadrat.
• Atelier voor Stedenbouw. De kosten worden nu geschat op 120 miljoen euro.
• Er zijn drie treinperrons en één busterminal.
• Er komen 128 appartementen, deels met uitzicht op het spoor.
• Er is plaats voor vier horeca-gelegenheden.
• Winkels beslaan straks 6.000 vierkante meter.
• Voor kantoren is 20.000 vierkante meter beschikbaar.
• Het station telt straks 720 parkeerplaatsen op het dak. Voor fietsers zijn er 4.200 plaatsen: 2.800 bewaakt, 1.400 onbewaakt.
• Per uur vertrekken er straks vijftien treinen vanaf station Breda. Dat zijn elf reguliere treinen richting Roosendaal, Tilburg en Rotterdam.
In de spits komt daar mogelijk nog een extra trein bij. Per uur vertrekken er ook vier HSL-shuttles richting Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Brussel.
• In 2020 rekent de gemeente op 26.800(?) treinpassagiers per dag, een plus van 25 procent ten opzichte van 2002.
• Per uur vertrekken er zo’n zestig bussen, met in 2020 tot 38.000 in- en uitstappers per dag.
• Door de 36 meter brede passage zullen per dag 14.200 mensen lopen.

Frequentie en reisduur

Station Breda, een gebouw voor de stad
Het OV-terminalcomplex is een gebouw waarin alle vervoersstromen en activiteiten samenkomen. Architect Van Velsen geeft zijn voorlopig
ontwerp de titel ‘station Breda, een gebouw voor de stad'.

Het wordt een openbaar gebouw waar alle vormen van openbaar vervoer samenkomen en ook ruimte is voor particulier vervoer.
Minstens zo belangrijk is de functie van ‘ontmoetingsplek'. In zijn ontwerp is hij erin geslaagd het station een opvallend karakter te geven.
Het wordt voor de reiziger een duidelijk herkenningspunt en voor de stad Breda - naast de historische Grote Kerk - een blikvanger.

Het totale stationscomplex meet ongeveer 280 meter, heeft een diepte van ongeveer 180 meter en is ongeveer 20 meter hoog.

Tot het complex en aansluitende pleinen wordt gerekend:

Perronhal
De perronhal bestaat uit een gedeelte voor de trein met 3 perrons en een gedeelte voor de bussen met 1 perron dat plaats biedt aan ongeveer 20 bussen.
De hoogte van de ‘treinhal' is 12,5 meter. Tussen treinperrons en busperron zijn de hellingbanen voor auto's zichtbaar die naar het parkeerdak gaan.
Op deze plaats wordt in het voorlopig ontwerp een grote vijver voorzien die het hemelwater van het dak verzamelt.

Zuidzijde
Het plein dat in de zichtlijn van de Willemstraat (centrumzijde) ligt. Afmeting ongeveer 4.025 m² (115 x 35 meter). Op het plein bevinden zich 2 terrassen,
de onbewaakte fietsenstalling, een tuin en een grote trappartij die de entree vormt naar de ondergrondse passage. Aan de zuidzijde komen 60 woningen.

Zuidelijke stationshal en ondergrondse passage
Beneden in de ondergrondse passage is aan de zuidzijde een stationshal van 36 meter breed en 20 meter diep met een hoogte van 3 meter.
Deze hal is verbonden met een 36 meter brede passage.

Plein Noordzijde
Plein dat aan de noordzijde aansluit op de wijk Belcrum: Afmeting noordplein ongeveer 2.875 m² (115 x 25 meter). Aan het plein zijn de commerciële ruimten
gesitueerd rond een vijver. Vanaf het plein is de noordelijkee stationshal op hetzelfde hoogteniveau bereikbaar. Aan de noordzijde komen 68 woningen.

Noordelijke stationshal
Deze stationshal heeft afmetingen van 100 meter bij 30 meter met een hoogte van 5 meter. Hier zijn commerciële ruimten gevestigd en is de (rol)trap
naar het busperron. De stationshal sluit weer aan op de passage.

Parkeerdak
De bovenste laag tussen de woningen en kantoren biedt ruimte aan 700 parkeerplaatsen.

·
Registered
3,193 Posts
Ha Tuytert ! Je durft het aan, een eigen topic voor Via Breda. Maar je hebt gelijk, het project is er natuurlijk groot genoeg voor. En het moment is goed, er komt steeds meer los. Ik mis nog wel wat afbeeldingen maar je gaf in het algemene Breda-topic al aan dat je het nog gaat opleuken, dus ik wacht het af.
Als ik Via Breda-nieuws heb zal ik het uiteraard hier posten.

·
Registered
941 Posts
Mooi dat Via Breda nou z'n eigen topic heeft!:). Ook mooi kort maar krachtig uitgelegd hoe groot het project is (hoewel de luchtfoto eigenlijk al genoeg zegt )

Overigens heb je verouderde impressies van het station erbij gezet, de impressies op de site van Dick zijn de meest recente volgens mij , http://www.breda-bouwontwikkelingen.nl/Sub/StationBreda.html die dus :).
belangrijkste verschil is het glaswerk (wat er flink op vooruit is gegaan als je het mij vraagt)

·
student & journalist
Parel van het Zuiden
1,539 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Bedankt mensen, alle feedback is welkom! Zoals dat van die oude impressies, goed opgemerkt, dan pas ik dat aan. Bovendien wordt dit topic nog opgepimpt, maar ik heb zoveel info en zo enorm veel te vertellen (samen met jullie, want we maken dit topic samen) dat ik niet wist waar te beginnen. Daarom ben ik maar gewoon begonnen, anders kwam het er nooit van. Dan maar later aanpassen en opleuken.

Nogmaals, schroom niet om een structurele bijdrage te leveren, dit topic moeten we groots en levendig houden. :)

·
Breda parel v/h zuiden!
798 Posts
Ziet er idd goed uit; de omvang van dit project is zeker voor Bredase begrippen en in vergelijking met het huidige station groots te noemen.

Foto's die we in relatie tot de stationsomgeving maken mogen hier ook bij neem ik aan.
Dat houdt dit topic extra levendig, zonder de andere projectenpagina mee in het vaarwater te zitten lijkt mij..

·
student & journalist
Parel van het Zuiden
1,539 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Ziet er idd goed uit; de omvang van dit project is zeker voor Bredase begrippen en in vergelijking met het huidige station groots te noemen.

Foto's die we in relatie tot de stationsomgeving maken mogen hier ook bij neem ik aan.
Dat houdt dit topic extra levendig, zonder de andere projectenpagina mee in het vaarwater te zitten lijkt mij..
Jazeker, foto's zijn meer dan welkom. Ik ga binnenkort ook even wat foto's maken van hoe bepaalde zaken er momenteel uitzien, dat is leuk vergelijken met het eindresultaat.

Ik ben trouwens bezig aan een compleet nieuwe lay-out (zoals gezegd was dit een eerste ruwe opzet), maar helaas ben ik niet zo goed met HTML, dus als er mensen verstand hebben van webdesign, dan hoor ik het graag! Zo niet, dan vogel ik zelf wel één en ander uit.

Hoe dan ook, hij komt er z.s.m. op te staan!

·
Registered
3,193 Posts
^^ In het projecten-overzicht van Breda heb ik gewoon wat aardige jpg-tjes gemaakt en die op een rijtje gezet. Heb je geen html-kennis voor nodig. Ben benieuwd naar wat voor moois je ervan maakt.
Had trouwens niet eens direct gezien dat het idd de verouderde impressies zijn van het station.

Zag dat er ook al een bewonersbijeenkomst komt voor Drie Hoefijzers-Noord. Dat schiet op !

·
Registered
314 Posts
Tuytert, goeie zet! :eek:kay:

Vind dat een project als dit zeker een eigen topic verdient!
Zeker in de toekomst, naarmate de bouw vordert zullen er genoeg fotoreportage's en nieuwe informatie gepost worden.

Om alvast te beginnen heb ik nog een interessant stuk uit het vakblad 'Cement'. Ik heb het al wel eens eerder gepost maar toch nog maar een keer voor de mensen die dat gemist hebben. Er staat ook veel informatie in over de contructie van de nieuwe terminal...

Hier is het stukkie te bekijken...

·
Registered
941 Posts
Aangezien dit een update topic is, hier de eerste update vanuit "het veld :)". Op het station kun je vanaf het perron van spoor 3/4 redelijk goed zien waar ze allemaal mee bezig zijn, op dit moment wordt er zoals bij de meeste bekend hard aan de nieuwe tunnel gewerkt. De foto's spreken eigenlijk voor zichzelf.

Zoals je ziet is er flink wat zand verplaatst, en zijn de poeren en de heipalen daaronder nu boven de grond gekomen.

·
Premium Member
41,285 Posts
Leuk om deze update te zien. Ook heel leuk dat Breda ook ambities uitstraalt en er ook mee bezig is die te realiseren! Dat zal deze leuke en aangename stad geen windeieren leggen. Het ontwerp van het station spreekt mij wel aan. Lekker strak vormgegeven.

Maar hoe zit het nu met de HSL? Want de HSL lijn loopt aan de buitenkant van Breda langs de A16. Dus welke echt snelle treinen gaan hier straks stoppen?

·
I (L) The Hague
1,271 Posts
Als de HSL gaat rijden zullen de volgende treinen Breda aandoen:
Breda - Amsterdam
Brussel - Breda - Den Haag
Brussel - Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam

Voor zover ik weet dan, voor de echte info moet ik eventjes zoeken, dus het kan makkelijk dat ik wat oversla.

·
student & journalist
Parel van het Zuiden
1,539 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Breda - Amsterdam

Voor zover ik weet dan, voor de echte info moet ik eventjes zoeken, dus het kan makkelijk dat ik wat oversla.
Klopt, dit staat ook in het nieuwe overzicht dat ik er straks op ga gooien. Helaas moeten we voor een reisje naar Parijs overstappen in Antwerpen of Brussel, maar ja, we kunnen niet alles hebben. :)

·
Registered
166 Posts
" In 2020 rekent de gemeente op 26.800 treinpassagiers per dag, een plus van 25 procent ten opzichte van 2002. "

Is dat niet wat weinig? Station Eindhoven zit nu al op 49.000, dus bijna 2x zoveel als Breda met HSL in 2020.

·
Illustrateur
13,797 Posts
Leuke kick-off Tuytert!

Hoewel ik de ambities proef van het gehele project, waarvan langs het spoor al vele tekenen te zien zijn, ben ik nog niet overtuigd van dat nieuwe station. In mijn ogen wordt het enkel een schaalvergroting van een al onlogisch blokkerig station. Ik ben bang dat het een donker en betonnerig geheel gaat worden. Ook niet echt slim om die auto's door het station te laten rijden en een overdekt busstation te maken met al die gassen. Ik heb wel begrepen dat natuursteen wordt toegepast, wat het geheel erg op zou kunnen halen! Hopelijk wordt dat niet als eerste wegbezuinigd. De ingangen en de as onder de sporen door zou ook wat duidelijker mogen. Breda is in ieder geval goed bezig voor een stad van deze grootte! :)

·
Premium Member
41,285 Posts
Breda - Amsterdam

Dank voor de info. Dus hele goede verbindingen behalve de verbinding die direct naar Parijs gaat. Zeker een heel goed aanbod voor Breda. Geen wonder dat ze de kansen die dat aanbod biedt proberen te verzilveren. Ze zouden wel gek zijn als ze het niet zouden doen.

1 - 20 of 2329 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.