SkyscraperCity banner

1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
2,808 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Over de titel, het is natuurlijk Kasteelplein ! en niet -plen.. Kan ik niet aanpassen volgens mij.

Hoe dan ook, al even geleden dat ik hier foto's heb gepost. Ook al even geleden dat 'Breda' hier langskwam volgens mij. Dus bij deze, een wandeling van Kasteelplein tot Ginnekenmarkt.
Alle foto's zijn van afgelopen vrijdag 25 juni, de meeste in de morgen, een deel begin van de middag.

Reactie zijn natuurlijk leuk en altijd welkom ! :)

We beginnen bij de entree van het KMA-terrein:

De gracht:

Het opgeknapte Koningin Wilhelmina Paviljoen:

Vanaf het Kasteelplein steken we schuin over naar de Grote Markt:

De trots van Breda:

O.a. vrijdagochtend is het markt:

Na de markt wordt het een groot terras, hier de Veemarktstraat:

Hier moeten de terassen nog worden opgebouwd:

Hier niet meer:

De Sint-Antoniuskathedraal:

Zichtas vanuit de Eindstraat:

De ingang van winkelpassage De Barones:

Die gaat over in de Ginnekenstraat. Via een zijstraat is het golvende dak van het Chassetheater te zien:

We bevinden ons in het kern-winkelgebied van Breda. Het wordt al wat drukker:

Aan het eind van de Ginnekenstraat, het Van Coothplein:

Links het voormalige Concordiatheater:

De rotonde glittert en bevat kunst:

De andere kant op, het Chassepark is zichtbaar:

Even een zijsprong, poppodium Mezz:

En op het Chassepark zelf:

En nog eens:

En nog eens:

Achter het Concordiatheater, het Concordiaplein:

Verder via de Nieuwe Ginnekenstraat, de 'vergeten' passage Zuidpoort:

We gaan het kern-winkelgebied uit. Hier begint 'de PC' van Breda:

Veel dure winkels:

In dure panden:

Over de Wilhelminabrug zijn we buiten de singels rond het centrum. Nog steeds veel mooie winkels:

De kruising met de Baronielaan. De kerk in het midden is het oudste en grootste kraakpand van de stad:

De andere kant op. De lommerrijke parkstraat richting Wilhelminapark:

Weer verder richting het Ginneken. De straat heet nu Ginnekenweg:

Erg praktisch, die kleinere stadsauto's:

Ook terrasen in 'Zuid':

Ook hier nog steeds winkels:

Weer verder, ter hoogte van de Zandberglaan:

Folies als entree:

Tussen Zandberglaan en de Zuidelijke rondweg heeft wonen de overhand:

En zo hoor je er helemaal bij:

Mooie panden:

Over de Zuidelijke rondweg, er worden appartementen gebouwd rond Villa Beukenhof:

De Ginnekenweg vervolgt zich:

Maar het karakter verandert hier en daar naar dorps:

Vrijkomende kavels op het tweede plan worden volgepropt met woningen:

Openlijke steun aan oranje tref je tegenwoordig gewoon overal:

Mooie woningen op weg naar de kern van het voormalige dorp Ginneken:

'Moeke' op de Ginnekenmarkt:

De Ginnekenmarkt zelf:

En nog eens:

Het voormalige raadhuis:

En we eindigen waar we allemaal eindigen:

Op het kerkhof. Pal achter de Ginnekenmarkt:

Tot zover. Bedankt voor het kijken, muhuh.

·
student & journalist
986 Posts
Pure reclame Dick! Pas maar op dat het niet wordt verwijderd omwille van een spamverbod. ;)

Nee zonder gekheid, die nieuwe camera, daar gaan we allemaal veel plezier aan beleven en jij nog het meest.

·
Registered
1,070 Posts
Mooi die torentjes na torentjes op de kruising met de Baronielaan. Inderdaad doet het rond de Ginnekenstraat/Zandberglaan nog steeds behoorlijk stedelijk aan. En die op een na laatste foto: het blijft maar mooie kerktorens regenen in Breda. Verrassend!

·
Bas
13,738 Posts
Mooie reportage, leuke stad. En het Chassé-terrein, dat is erg goed opgevuld met hoogwaardige gebouwen. Eigenlijk is Breda toch wel één van de aantrekkelijkste steden van Noord-Brabant, ik ben er vroeger wel eens geweest, laatste jaren niet meer. Ik heb wat gemist klaarblijkelijk.

·
Vers van het land!
563 Posts
Hele leuke serie! Wat voor camera heb je nu? Als je dan een lange wandeling in Breda gaat maken is dit de mooiste, zo van het station (waar de meeste bezoekers natuurlijk vandaan komen) via het Valkenbergpark, Kasteelplein en Grote Markt naar Zuid met de Ginnekenmarkt, waar je wat drinkt voor het eten. Vervolgens dineren in Heeren van Oranje en als laatste nog even bijkomen in het Mastbos alvorens je weer naar huis gaat.

Overigens, het Van Coothplein kan veel beter ingericht worden. Ik had daar een fontein geplaatst i.p.v. zo'n ijzer kunstwerk (wat in de zomer bloedheet wordt).

·
Registered
2,808 Posts
Discussion Starter #7
^^ Een NIKON 5000, heb 'm wel erg vers dus moet nog alles uitvinden. Wel leuk trouwens.

De route is mooi ja, als je 'm dan toch langer wil maken moet je ook aan de Ginneken-kant er eigenlijk nog een stukje aan vast plakken. Na de Ginnekenmarkt verder lopen langs de Ulvenhoutselaan. Met zijn landhuizen misschien wel het mooiste stuk van de route.

Bedankt alvast voor de aardige reacties !
Volgende keer van Grote Markt naar Haagse Markt. Iets minder 'welvarend' maar zeker niet minder boeiend. Weet nog niet wanneer hoor..

·
der Niederländer
5,190 Posts
Prima serie van een mooie stad. Het oude dorp Ginneken ken ik niet, maar het ziet er uit alsof het nog steeds als centrumgebied voor de directe omgeving in gebruik is... klopt dat? In Rotterdam hebben een aantal oude centra van opgeslokte dorpen nauwelijks nog een centrumfunctie zoals Kralingen, Charlois, Overschie en IJsselmonde. Hillegersberg, Delfshaven en in mindere mate Terbregge hebben die centrumfunctie overigens wel behouden.

·
Registered
1,544 Posts
Die woningen met rode baksteen (net voor t ginnekenmarktje) in t ginnekenhof daar heb ik nog aan meegewerkt n paar jaar geleden en ik weet me nog te herinneren dat die kippenhokken (want dat zijn t) er voor 350.000e over de toonbank gingen en de hoekhokken voor 450.000e!!?!?!?!?! maar dan heb je wel n garage onder je huis jeujh.
Maarja t Ginneken is nu eenmaal stervensduur.

·
Registered
183 Posts
Prima serie van een mooie stad. Het oude dorp Ginneken ken ik niet, maar het ziet er uit alsof het nog steeds als centrumgebied voor de directe omgeving in gebruik is... klopt dat? In Rotterdam hebben een aantal oude centra van opgeslokte dorpen nauwelijks nog een centrumfunctie zoals Kralingen, Charlois, Overschie en IJsselmonde. Hillegersberg, Delfshaven en in mindere mate Terbregge hebben die centrumfunctie overigens wel behouden.
Het centrum van het oude Ginneken kent vooral nog wat speciaalzaakjes en horeca. Op de grens met de omliggende nieuwere wijken ligt het Valkeniersplein, met een grote AH, een postloket en diverse andere winkels.

·
Registered
2 Posts
Mooie foto's Breda2008.. Mijn complimenten!
Zelf ben ik pas nog in het Ginneken geweest...Er kwam best wel wat jeugdsentiment naar boven omdat ik er vroeger heb gewoond en daarna ook vaak doorheen gereden ben.

Vriendelijke groet,

mrsongman

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Fijne serie hoor! :cheers1: Ik heb tot februari voor zo'n anderhalf jaar in 't Ginneken gewoond, vlakbij het Valkeniersplein, dus ken de route aardig. Inderdaad een prachtig stukje stad maar ook heel erg plebs natuurlijk.

Leuk dat je de volgende keer naar de Haagse Markt gaat. De linten richting Ginneken en Princenhage zijn zeker de meeste interessante van Breda. Voor de rest zijn er eigenlijk ook niet veel linten over eigenlijk..

·
Registered
2,808 Posts
Discussion Starter #15
Plebs !? Hoezo plebs ? Ben ik dan ook plebs ? En mijn buren ! Nou ja zeg, waarom ? Tsss

Die twee linten zijn wel het duidelijkst inderdaad. Het derde lint (we hadden er een naar het westen, het zuiden en het oosten) loopt naar Teteringen via de Boschstraat en Teteringsedijk. Maar door infrastructuur in de vorm van spoorlijn en doorgaande wegen en ook nog eens oprukkende (en inmiddels weer vertrekkende) bedrijvigheid is deze wel flink verminkt helaas..

Prachtige foto's van een ... goed onderhouden stad.
Ik kan je verzekeren, deze route is misschien niet helemaal representatief.. Maar over het algemeen (en zeker in de binnenstad) doet Breda het niet slecht inderdaad.

·
Registered
67 Posts
Fraaie foto's, hoor. Breda ligt proper en welvarend te blinken in de zomerzon.

Maar wel jammer dat ze daar bij jullie een grote 19e-eeuwse kerk laten verpauperen tot een kraakpand, terwijl er blijkens jouw foto's genoeg particulier geld zou moeten zijn om zo'n gebouw in stand te helpen houden...

·
Registered
43 Posts
Leuke wandeling heb jij gemaakt, en nog leuker dat je ook nog eens foto's maakt en die hier weg zet!

Mooie Foto's :yes:

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ Inderdaad zeg, Van Dale geeft je gelijk. Heel mijn leven dus de verkeerde betekenis gekend, slèècht!

·
Registered
2,808 Posts
Discussion Starter #20
Fraaie foto's, hoor. Breda ligt proper en welvarend te blinken in de zomerzon.

Maar wel jammer dat ze daar bij jullie een grote 19e-eeuwse kerk laten verpauperen tot een kraakpand, terwijl er blijkens jouw foto's genoeg particulier geld zou moeten zijn om zo'n gebouw in stand te helpen houden...
Probleem is dat het bepaald niet het enige gebouw is wat om herbestemming schreeuwt. Het barst ervan in de stad. Waarschijnlijk in iedere stad. Soms lukt dat, ook Breda heeft vele voorbeelden van geslaagde herbestemming, soms lukt het niet. Dit is zo een. Ik geloof dat er weer een nieuw plan op komst is maar veel vertrouwen heb ik niet..

1 - 20 of 21 Posts