SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
2,858 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Eindelijk weer eens een foto-serie over Breda. En een beetje er buiten. Reacties zijn natuurlijk leuk en welkom!

Eigelijk sluit deze foto-serie naadloos aan, aan deze. Die ging vanaf het centrum naar de Ginnekenmarkt. Vanaf daar kan je twee kanten op. Over de Duivelsbrug richting Galder. En via de Ulvenhoutselaan richting (joh!) Ulvenhout. De eerste tak fotografeerde ik eerder en stonden al eens in het Breda Projecten-topic. De andere tak is vers gefotografeerd.

De route richting Galder dus eerst:
1. De bebouwde kom uit tref je direct 'kasteel' Bouvigne. De eerste vermelding dateert van 1554:

2. De oprit:

3. Ooit was het landgoed van de prinsen van Oranje. Maar die lieten er voornamelijk hun rentmeesters wonen. Nu zetelt er het Waterschap die er nieuwbouw naast zette. Overigens stonden er op de plaats van de nieuwbouw ook al kantoorgebouwen:

4. Beeld bij de ingang:

5. Via de hal kan je naar de tuinen. Gratis !

6. Het ontwerp van de nieuwbouw is van Claus en Kaan:

7. Aan de tuinkant nog een beeld:

8. Bijgebouwen:

9. De Franse tuin:

10. Poorthuis:

11. Het kasteeltje zelf:

12. Doorkijkje richting Engelse tuin:

13. Nog een keer de Franse tuin:

14. Beeld (1):

15. Beeld (2):

16. Een ding:

17. Doorkijkje richting Markdal:

18. De Duitse tuin:

19. Nog meer beelden:

20. Kasteel:

21. Genoeg Bouvigne. Bijna buurman is Den Hey-Acker. Hier mag je niet uit.

22. Daar weer naast het voormalig landgoed 'De Blauwe Kamer'. Nu is het een soort campus tbv geestelijk en visueel gehandicapten. Maar er staat nog wel een mooie hoofdwoning:

23. Weer een stukkie verderop kom je bij voormalig sanatorium de Klokkenberg (1954). Er zijn flinke verbouw-plannen voor dit complex. Momenteel wordt eerst het omliggende landschap hersteld.

24. Er zijn verschillende hofjes verbonden door poorten.

25. Het hoofdgebouw is enorm breed, met gemak het drievoudige van dit. Bijzonder is het zeker, maar of ik het nu mooi vind..?

26. Het landschap er omheen is een menging van natuur en cultuurgrond. Een prachtige combi met mooie verstopte boerderijen.

27. Dan weer terug naar de Ginnekenmarkt, langs de Mark. Voor de tweede tak:

28. Vanaf nu verse foto's. Dit is de voorkant van het huis hiervoor. Villa Valkrust, in oorsprong uit 1730:

29. Het bijbehorende poorthuis:

30. De overbuurman is het voormalige Laurentius ziekenhuis. Nu appartementen. In de duurdere catagorie:

31. Het is niet beroerd wonen langs deze route. Er staan veel forse huizen. Zoals ook deze 'Mon Plaisir':

32. Of deze. Nu woonhuis maar dit was toch echt de 'Ozon Waterleiding en Electrische Verlichtingscentrale' van het Ginneken:

33. Dan naar Wolfslaar (veel persoonlijke herinneringen). Het landgoed bestond al in de 16e eeuw. Het huidige huis en koetshuis zijn van 1862.

34. Ook hier kunst in de omliggende tuinen:

35. In het koetshuis zit het gelijknamige restaurant-met-Michelinster:

36. Stijlvol eten hier:

37. In 2000 is in de voormalige kruidentuin het kunstpaviljoen Ruimte voor Kunst gebouwd.

38. Via de Ulvenhoutse bossen naar landgoed Anneville, net ten zuiden van Ulvenhout. Na de bevrijding van Zuid-Nederland was Anneville een tijdje het verblijf van Prins Bernhard (zijn hoofdkwartier zat in Breda). Na zijn vertrek werd Anneville een korte periode de residentie van Wilhelmina.

39. Vlakbij staan ook weer stevige woningen waar je niet binnen mag kijken. Via camera's mogen bewoners dan weer wel naar buiten kijken..

40. Het koetshuis is te huur voor welke bijeenkomst ook.

41. Koe ! Meer dan een zelfs.

42. Vlakbij Anneville vind je dan weer het volgende landgoed 'Valkenberg'. Stamt mogelijk al uit de 14e eeuw. Het landhuis is uiteraard een stukkie jonger:

43. Omliggende boerderijen hebben uiteraard allemaal dezelfde luikjes:

44. Aan het eind van een zeer lange oprijlaan kruis je een beek:

45. Je steekt de weg over en een nieuwe oprijlaan begint. Met, helaas, bijna aan het eind een hek. Landgoed Hondsdonk, voor het eerst vermeld in een acte van 1364.

46. Het landhuis laat zich moeilijk fotograferen. Alleen van grote afstand:

47. Ook hier weer typishe boerderijen met luikjes:

48. Via zandpaden kom je bij landgoed Luchtenburg:

49. Het landhuis is van oorsprong 17e-eeuws en vermoedelijk uit een boerderij ontstaan.

50. Je kan heel dichtbij komen. Weet niet zeker of dat wel de bedoeling is..

51. In de omgeving. Waarom hebben schuren of boerderijen eigenlijk soms deels pannen, deels riet ? Iemand ?

52. Hout:

53. Mooie optrekjes.

54. Ook zo'n plek voor bijeenkomsten. Helaas dus hier geen koud biertje.

Dank voor het kijken ! Muhuh.

·
Registered
34,664 Posts
^^ Zeker mooi. :)

·
Vers van het land!
570 Posts
Altijd mooi wonen op Zuid. Als ik ooit terug naar Breda verhuis dan hoop ik hier te kunnen gaan wonen (of in de stedelijkere wijken Zandberg/Ginneken).

·
Registered
1,549 Posts
Mooiste stuk Breda zonder twijfel.
Prachtige foto's ook.
Ik hoop niet dat ze daar die zatte dakloze verslaafde mongolen gaan plaatsen want dat kan toch echt niet in deze prachtige omgeving!!!!!

·
Urbanist
3,282 Posts
WOW wat een mooie omgeving!

·
Registered
2,858 Posts
Discussion Starter · #8 ·
^^ Kan hoor. En ook nog helemaal gratis ende voor niks ! :)

Dank voor de positieve respons allen !

Ik hoop niet dat ze daar die zatte dakloze verslaafde mongolen gaan plaatsen want dat kan toch echt niet in deze prachtige omgeving!!!!!
Dit houdt de gemoederen nogal bezig inderdaad (heel de stad trouwens). Er worden handtekeningen verzameld en rechtzaken voorbereid. Tja.. Wat moet je ook met zo'n club ? Niemand wil ze uiteraard hebben. De tijd van tolerantie ligt duidelijk ver achter ons. Maar je moet ze wel ergens laten. Aan de Slingerweg denk ik dan.

·
Registered
1,549 Posts
Jep gewoon weer terug op hun oude plek want elders wordt het een drama. In heel de stad worden ze uitgekotst zelfs in de geeren haha.

·
Nitimur in vetitum
2,656 Posts
Prachtige platen van een buitengewoon mooie stad, ik ben er zelf nog niet geweest maar ik zal toch een bezoekje inplannen.

·
Registered
1 Posts
Het poorthuisje op plaatje 29 is mijn voormalige woonplaats in de jaren '39 to '48. Mijn vader was verantwoordelijk voor de beplanting en het groeien van diverse planten op het toen zijnde eigendom van het Laurentius Zieken en Ouderen tehuis, inclusief Villa Valkrust

·
Registered
2,858 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Het poorthuisje op plaatje 29 is mijn voormalige woonplaats in de jaren '39 to '48. Mijn vader was verantwoordelijk voor de beplanting en het groeien van diverse planten op het toen zijnde eigendom van het Laurentius Zieken en Ouderen tehuis, inclusief Villa Valkrust
Zo! Dan begin je toch mee te tellen. Ofeuh.. dan begint u toch mee te tellen! ;-)
Hopelijk resteert nog veel van het groen, als een soort van erfgoed. Het is hoedanook een mooie plek geworden.

·
Registered
183 Posts
Als ik me niet vergis is een groot deel van het vroegere ziekenhuisterrein, tuinen incluis, gesneuveld voor "villa"wijkje Laurenspark.

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts

51. In de omgeving. Waarom hebben schuren of boerderijen eigenlijk soms deels pannen, deels riet ? Iemand ?
Bij stolpboerderijen in Noord Holland komt dit vaak voor; ik wist niet dat er ook voorbeelden van zijn in Noord Brabant!

De reden dat de rieten kap bij stolpboerderijen wordt onderbroken door pannen, is omdat hier zich het woongedeelte onder bevindt. Daardoor is het brandgevaar groter, en koos men op die plek voor pannen in plaats van riet. De rest van de boerderij wordt wel door riet gedekt, omdat zo de dampen van het vee makkelijker door het dak verdwijnen. Verder werkt het riet isolerend, zodat de dieren het in de winter lekker warm hebben.

Verder was riet veel goedkoper en makkelijker te verkrijgen dan geglazuurde pannen, dus als men een mooie dakspiegel op de boerderij kon laten aanbrengen getuigde dat van veel geld, en dus een hoge status. Hoe meer pannen en hoe sierlijker de dakspiegel, hoe waardevoller de boerderij.

In Noord Holland ontstaan er door het weglaten van het riet mooie dakspiegels, bij de boerderij op de foto is dat ook het geval. Maar of het riet daar is weggelaten wegens brandgevaar door het woongedeelte lijkt me sterk! Of zou het zijn omdat het gedeelte onder de pannen pas later een functie kreeg waardoor er makkelijker brand zou kunnen ontstaan? (De vier dakramen zouden zoiets kunnen doen vermoeden.) Misschien is zelfs bij de plaatsing van de dakramen een deel van het riet weggehaald, omdat zulke dakramen moeilijk in een rieten dak zijn in te passen.

Rest me nog je te complimenteren met deze mooie fotoserie van een prachtig, mij onbekend stuk Nederland!

1 - 15 of 15 Posts