SkyscraperCity banner

1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Voor een fotoverslag ben ik op zoek naar de wat bredere winkel straten in Amsterdam. Het hoeven niet de bekendste te zijn. Wie heeft er tips? Dan hoor ik dit heel graag! Dankjewel

Zelf dacht ik aan:

Van Woustraat

Kinkerstraat
1474815

·
Registered
3,664 Posts
Dat zijn niet de breedste winkelstraten. Het is de vraag hoe je een winkelstraat definieert. De Overtoom is breder met veel winkels, maar zou ik niet direct een winkelstraat noemen. De Beethovenstraat weer wel. Voor mij is Tussenmeer in Osdorp de breedste. De Jan Evertsenstraat mogen we ook niet vergeten.

·
Registered
6,928 Posts
Amsterdam heeft weinig echt brede straten. Weet ook niet echt wanneer een straat breed genoeg is voor jou. Je zou kunnen denken aan Wibautstraat, Hoofdstraat, Vrijheidslaan/Churchilllaan/Rooseveltlaan, Amstelveenseweg tussen Stadionweg en Haarlemmermeerplein en misschien nog Jan Evertsenstraat en Damrak. Niet perse allemaal winkelstraten, maar naar mijn weten wel de breedste straten binnen de ring.

·
Registered
3,664 Posts
Alleen de Jan Eef is een echte winkelstraat, die breder is dat de Van Wou en de Kinkerstraat (naast Tussenmeer natuurlijk). De Linnaeusstraat heeft maar een kort stuk met aan beide zijden winkels.

·
Registered
3,374 Posts
Echte winkelstraten als in "high street" (dus een hoofdwinkelstraat met de duurste m2-prijzen in de stad) zijn in Nederland meestal steegjes of iets bredere straatjes die autovrij zijn gemaakt. Het zal te maken hebben met onze middeleeuwse steden en hoe dat onze relatie met een stadscentrum beïnvloedt, dus zelfs in Rotterdam en Almere zie je dat instinct. Er zijn inderdaad wel veel bredere straten met winkels en horeca en dienstverleners in de plint, niet altijd als een aaneengesloten stuk.

De Mahlerlaan is dan een interessante hedendaagse variant.

·
Registered
6,381 Posts
Alles rond de Dappermarkt en Artis is ook vrij breed. Zoiets als de Eerste van Swindenstraat. Of wat te denken van de Albert Cuypstraat.

·
Registered
3,664 Posts
Heel goed! Onbegrijpelijk dat ik niet eerder de Javastraat heb genoemd. De mooiste winkelstraat van Amsterdam. En nog redelijk breed ook!

·
MP
9,962 Posts
Het gebrek aan brede straten en pleinen moet denk ik worden verklaard uit de slappe bodem, die met veel moeite bouwrijp was gemaakt; zonde om daar een plein van de maken. Zulke brede stedelijke ruimtes zie je wel op de zandgronden, in Holland dus vooral in de duinsteden. De Alkmaarse Langestraat is relatief breed en de Breestraat in Beverwijk is dat ook; Haarlem heeft een mooi marktplein en ook Den Haag is best rijk aan pleinen en plaatsen. In Amsterdam moet je het echt van gedempte grachten hebben, maar die zijn niet alles. Het Rokin heeft wel potentie om tot een fraaie brede winkelstraat uit te groeien, nu de bouwput er langzaamaan is opgelost.

·
Registered
3,664 Posts
En zijn het wel de winkelstraten waar Roytie op doelde! Voor mij zijn dat straten van minimaal 200 m. lang en aan beide zijden (vrijwel) onafgebroken winkels. Een ander kan er natuurlijk andere criteria voor aanleggen.

·
Your advertisement here?
6,807 Posts
Als een straat te breed wordt is ie wat minder geschikt om te winkelen. De winkels doen het vooral goed als ze 'bij elkaar' zitten. Als ze te ver uit elkaar liggen (mentaal), profiteren ze niet meer van elkaars nabijheid. Als de straat breder wordt is het waarschijnlijker dat er veel verkeer doorheen gaat en dat het moeilijker oversteken is.

1 - 19 of 19 Posts