SkyscraperCity banner

121 - 140 of 307 Posts

·
Registered
257 Posts
deze animaties werden hier nog niet gepost?
Als de eerste video correct is, wordt de situatie voor de passagiers - met de nieuwe connector - nog slechter dan nu. :eek:hno: Je zal nog altijd een niveau moeten afdalen om daarna weer naar boven te gaan. Maar in plaats van door een rechte gang met rolpaden, zal je in de toekomst tussen en door een hoop nutteloze winkels moeten zig-zaggen (zonder rolpad).

En uit de 2de video leer ik vooral dat Brussels Airlines een 747 gaat aanschaffen... :)

·
Registered
67 Posts
Als de eerste video correct is, wordt de situatie voor de passagiers - met de nieuwe connector - nog slechter dan nu. :eek:hno: Je zal nog altijd een niveau moeten afdalen om daarna weer naar boven te gaan. Maar in plaats van door een rechte gang met rolpaden, zal je in de toekomst tussen en door een hoop nutteloze winkels moeten zig-zaggen (zonder rolpad).

En uit de 2de video leer ik vooral dat Brussels Airlines een 747 gaat aanschaffen... :)
Sta me toe om met je quote volledig oneens te zijn.

Nutteloze winkels maken echter een super groot deel uit van de Retail inkomsten van een luchthaven. Zij zijn één van de belangrijkste inkomsten van een luchthaven en hierdoor kunnen er nieuwe verbeteringen of investeringen gedaan worden.

Laat ons eens kijken naar de nieuwe luchthaven in Dubai. Retail is gewoon gigantisch omdat zij beseffen dat dit een moneymaker is.

Ik kan uw mening begrijpen maar vanuit business oogpunt is uw mening totaal nutteloos, conservatief en niet concurrentieel.

Brussels Airport is een luchthaven die zeer doordacht merken aantrekt. Dit gaat van kledingwinkels, bars, restaurants, electro, enz. Jaar na jaar draaien deze enorme omzetcijfers en dragen telkenmale bij tot de winsten die ze kunnen noteren. Velen zouden van zo een cijfers dromen in deze tijden van crisis.

Eén niveau afdalen en één niveau opnieuw stijgen. Is dat een heikel punt? OMG. Beweging doet een mens goed!!
Een verbeterde security screening, grootser en meer opener is wat je ervoor in de plaats krijgt ipv de huidige tunnel.

Ik kom nogmaals terug op de nieuwe luchthaven van Dubai. Enig besef hoeveel 100'den meters er moeten afgelegd worden om een transfer vlucht te halen? De terminals/concours zijn er gigantisch.
Op de luchthaven van Zurich moeten er ook niveau's worden afgedaald om van de ene naar de andere terminal te gaan wanneer met de ondergrondse trein neemt.

Wat is het probleem?

Probeer het positieve te zien, de verbeterde versie ipv steeds in de negatieve sfeer te blijven hangen anno jaren '60 -'70 in een luchthaven zonder winkels. Kijk maar naar het oude terminalgebouw op de luchthaven: Oostblok.

·
Urban dweller
12,346 Posts
Iedereen klaagt altijd over de luchthaven van Zaventem, maar voor mij is het één van de beste en gemakkelijkste luchthavens waar ik al geweest ben.
De verbinding tussen de pieren is kort en snel in vergelijking met andere luchthavens, de bagage komt snel op de banden en de douane houd je maar een secondje of twee op...
Eén keer in het vliegtuig moet je ook niet een kwartier op de tarmac taxiën alvorens je de startbaan bereikt zoals op luchthavens als Schiphol, Heathrow, Stutgart, Madrid enzovoort...
In de meeste van die luchthavens moet je ook nog eens een treintje nemen om van terminal te wisselen...
En ook op het vlak van openbaar vervoer is Zaventem één van de betere ontsloten luchthavens...

·
Registered
595 Posts
Iedereen klaagt altijd over de luchthaven van Zaventem, maar voor mij is het één van de beste en gemakkelijkste luchthavens waar ik al geweest ben.
De verbinding tussen de pieren is kort en snel in vergelijking met andere luchthavens, de bagage komt snel op de banden en de douane houd je maar een secondje of twee op...
Eén keer in het vliegtuig moet je ook niet een kwartier op de tarmac taxiën alvorens je de startbaan bereikt zoals op luchthavens als Schiphol, Heathrow, Stutgart, Madrid enzovoort...
In de meeste van die luchthavens moet je ook nog eens een treintje nemen om van terminal te wisselen...
En ook op het vlak van openbaar vervoer is Zaventem één van de betere ontsloten luchthavens...
Klopt allemaal, maar ik ben nu vanaf Duesseldorf beginnen te vliegen, omdat je op BRU de laatste tijd regelmatig geconfronteerd wordt met stakingen.
DUS ligt in mijn geval 30 km dichterbij dan BRU, goede verbinding via de autoweg (tegen hogere snelheid) zonder files en makkelijk en goedkoop parkeren.
Daarbij kan ik gebruik maken van Emirates en Etihad die tegen zeer competitieve prijzen naar Azië vliegen.

·
Registered
257 Posts
Dat mag... :)

Ik kan uw mening begrijpen maar vanuit business oogpunt is uw mening totaal nutteloos, conservatief en niet concurrentieel.
Ik betwijfel niet dat dit goed is voor BRU “vanuit business oogpunt”. Maar of het voor de klant (= de passagier) de beste oplossing is maakt blijkbaar niet veel uit.

Een luchthaven is voor mij een plek waar ik zo laat mogelijk wil aankomen voor m’n vlucht, en waarbinnen ik zo snel mogelijk (en zonder stress) van de ingang naar de gate wil geraken. En als ik een connectie heb wil ik een comfortabele lounge om de wachttijd door te brengen. Al de rest is overbodig. En indien deze connector zou ontworpen zijn voor het confort van de passagier (ipv voor de “business” van de luchthaven) zou er minstens een directe weg moeten voorzien zien (bvb. een loopbrug) die je op hetzelfde niveau van het hoofdgebouw naar pier A brengt.

Ik neem trouwens nu in pier A ook telkens de lift omhoog na de security screening, omdat ik weiger de normale route te volgen – duidelijk ontworpen om de slachtoffers/passagiers via de winkels te leiden.

Eén niveau afdalen en één niveau opnieuw stijgen. Is dat een heikel punt?
Neen, niet als het functioneel is (zoals bvb. in ZRH, of de huidige situatie in BRU). Maar niet omdat m’n mij absoluut via die winkels wil sturen.
En ik zeg niet dat er geen retail mag zijn in een luchthaven, maar laat me minstens de optie om een directe winkelvrije route naar de gates te volgen.

Bovendien is BRU natuurlijk niet de enige plek waar dit gebeurt. Maar deze discussie gaat wel over BRU...

·
Registred User
452 Posts

Nutteloze winkels maken echter een super groot deel uit van de Retail inkomsten van een luchthaven. Zij zijn één van de belangrijkste inkomsten van een luchthaven en hierdoor kunnen er nieuwe verbeteringen of investeringen gedaan worden.

Eén niveau afdalen en één niveau opnieuw stijgen. Is dat een heikel punt? OMG. Beweging doet een mens goed!!
Een verbeterde security screening, grootser en meer opener is wat je ervoor in de plaats krijgt ipv de huidige tunnel.

...
Bekijk het inderdaad positief, door deze winkels kunnen bijvoorbeeld, de luchthaventaksen (die in Brussel toch vrij hoog zijn) dalen. Onnodig lopen lijkt me inderdaad niet prettig, maar als ik het goed begrijp ga je niet meer moeten lopen dan vroeger, de rolpaden zullen helaas wel om commerciële redenen ontbreken.

·
Registered
2,611 Posts
Jammer, want ik ben het volledig eens met kbbcn: 't is niet omdat de luchthaven graag geld uit mijn zak klopt, dat ik dat prettig moet vinden... vliegen is een transportmiddel, manier om zo snel, vlot en aangenaam mogelijk van A naar B te geraken dus. Met bagage door een shoppingcenter hollen maakt daar voor mij geen deel van uit.
Eenduidige, korte looplijnen (of treintjes) en een min of meer aangename zetel om in te wachten tijdens het lezen van mijn boekje, daar heb ik nood aan. Met wat restaurantachtigen en barretjes kan ik ook nog leven, maar iedereen verplichten om door een shoppincenter te wandelen ipv de huidige loopband, da's inderdaad geen vooruitgang voor de (zaken)reiziger.

·
Registered
12,097 Posts
Sinds de luchthaven in privéhanden is en zichzelf heel modieus 'Brussels Airport' noemt is winst maken helaas belangrijker geworden dan het eigenlijke doel van een luchthaven: zo snel mogelijk in het vliegtuig zitten.

Als je lang moet wachten kunnen winkels zeer aangenaam zijn in een luchthaven. Maar hier lijkt er sprake van enige dwang: je moet je door de winkels begeven om het vliegtuig te bereiken, ook de gehaaste reiziger die het liefst zo snel mogelijk van punt A naar punt B gaat, ook de wachtende reiziger die geen zin heeft in winkelen.

·
Registered
67 Posts
Er wordt niemand verplicht om gebruik te maken van de winkels.

Dat de luchthaven in privé handen is gekomen, is de luchthaven alleen maar ten goede gekomen. Eindelijk zijn er financiën om de luchthaven te kunnen uitbreiden. Kijk maar naar projecten als Brucargo West, de terminal voor de charters, nieuw bagagesysteem, de connector, de uitbreiding van Pier A naar het Westen enz. Een investering van maar liefst 450 miljoen euro.

Dat zij hiervoor iets in de plaats willen is dan maar niet meer dan normaal.

Maar het zijn niet alleen winkels. Er zijn evenveel rustpunten in de connector voorzien die je een uitzicht geven over de tarmac.

Eindelijk kunnen we spreken van een luchthaven die modern wordt en die een antwoord biedt aan de noden van de reiziger. Nog nooit die oudere dame van BAC bij u gehad die een aantal vragen stelt? Wel, veel van die antwoorden worden vandaag omgezet in daden.

Indien het hele concept niet aan uw noden voldoet en indien u idd van A naar B wilt en dit zo snel mogelijk is er niets dat u verbiedt om een andere luchthaven te gebruiken, misschien wel een regionale luchthaven waar je op 20 min van de ingang tot aan de gate kan zijn.

Aan U dus de keuze. De luchthaven maakt het voor iedereen gemakkelijk en denkt aan iedereen en god zij dank houdt ze niet alleen rekening met egoïsten.

·
Registered
2,611 Posts
Dat geklaag over "ze verplichten mij om een roltrap extra te nemen en langs winkels te lopen", is er eentje voor de lijst van "First world Problems" :lol:
:)
Zelfs niet waar, als ik het goed begrepen heb, wordt het een roltrap minder, want minder diep als het huidige niveau? Ik ben eigenlijk vooral verbaasd dat het
a) niet gelijkgronds geregeld wordt, waardoor die roltrappen in z'n geheel overbodig worden - ik had altijd begrepen dat dit net de bedoeling van het ganse project was
b) de snelheid om van A naar B te geraken dus zal afnemen.

Los daarvan heb ik bijzonder weinig last van die dingen inderdaad. Al vraag ik me elke keer weer af hoe die winkels in godsnaam winstgevend kunnen zijn :) 'k Heb bovendien de indruk dat die in Zaventem opvallend dikwijls gesloten zijn allemaal.

Corona Borealis said:
De luchthaven maakt het voor iedereen gemakkelijk en denkt aan iedereen en god zij dank houdt ze niet alleen rekening met egoïsten.
Wat we dus proberen uit te leggen, is dat de luchthaven het net niet voor iedereen makkelijk maakt: de (zaken)reiziger die gewoon snel naar zijn vliegtuig wil en liever niet nog eens een kwartier vroeger op de luchthaven toekomt omdat hij lang moet wandelen, wordt niet beter van de aanpassing, wel in tegendeel.
En waarom mensen die niet graag shoppen in een luchthaven egoïsten zouden zijn, ontgaat me. Frustraties?

·
Registered
67 Posts
:)
Zelfs niet waar, als ik het goed begrepen heb, wordt het een roltrap minder, want minder diep als het huidige niveau? Ik ben eigenlijk vooral verbaasd dat het
a) niet gelijkgronds geregeld wordt, waardoor die roltrappen in z'n geheel overbodig worden - ik had altijd begrepen dat dit net de bedoeling van het ganse project was
b) de snelheid om van A naar B te geraken dus zal afnemen.

Los daarvan heb ik bijzonder weinig last van die dingen inderdaad. Al vraag ik me elke keer weer af hoe die winkels in godsnaam winstgevend kunnen zijn :) 'k Heb bovendien de indruk dat die in Zaventem opvallend dikwijls gesloten zijn allemaal.

Wat we dus proberen uit te leggen, is dat de luchthaven het net niet voor iedereen makkelijk maakt: de (zaken)reiziger die gewoon snel naar zijn vliegtuig wil en liever niet nog eens een kwartier vroeger op de luchthaven toekomt omdat hij lang moet wandelen, wordt niet beter van de aanpassing, wel in tegendeel.
En waarom mensen die niet graag shoppen in een luchthaven egoïsten zouden zijn, ontgaat me. Frustraties?
Het kan niet gelijkgronds geregeld worden daar de vertrekzone sowieso veel hoger ligt. De aankomstzone is het enige deel dat gelijkgronds ligt met de tarmac. Veel zou u kunnen verduidelijken indien uw weet hoe de niveau's liggen tov de tarmac.

Draai of keer het hoe je wil, je zal steeds 1 niveau moeten afdalen, maar allesinds beter dan nu meer te moeten afdalen en door een onaantrekkelijke tunnel te moeten.

Indien de connector gelijk met de departing niveau moeten gemaakt worden, zou een gigantische meerkost zijn. Wat doe je dan met al die ruimte eronder??
Al eens gedacht dat dit niet mogelijk is om dan een aansluiting te maken met de A-pier. Dan zou je een sluiting krijgen met de A-pier ter hoogte van het dak!!!

Veel mensen denken niet verder dan dat en denken dat het poepsimpel is om een connector te leggen en langs weerzijden aan te sluiten. Hmm dacht het niet.

Ik heb het niet over mensen die niet graag winkelen. Ik heb het over het gemak voor iedereen waar de luchthaven aan denkt.

1 Grote ruimte waar alle security zal gebeuren, veel ruimer met minder lange rijen, minder afdalen is minder tijdverlies en dit in zowel het naar de connector gaan als wanneer men deze zal verlaten want men moet maar 1 niveau naar boven.

Het gaat het zelfs niet over frustraties, het gaat hem over mensen die alleen denken over: ik ik ik en nog eens ik. Ik moet binnen 5 min aan de gate zijn en hoop niemand tegen te komen die mij hindert.
Een luchthaven moet aan al zijn passagiers denken en gelukkig doet ze dat.

Waar het mij om gaat is het negativisme dat steeds de bovenhand heeft. Men heeft het zelfs nog niet in wezen ervaren of men denkt dat men er een uur over zal doen. Doe het in praktijk volgend jaar en dan spreken we verder. U zal volgend jaar nog minder tijd verliezen dan heden. Geloof me vrij.

·
Bike It!
22,027 Posts
Ik vind de huidige tunnel niet 'onaantrekkelijk', wel praktisch, licht, snel en gemakkelijk.

Alleen dat diepe afdalen stoort inderdaad. Dat blijkt dus verholpen te worden tot één noodzakelijke roltrap. In ruil moet ik me dus nog wat meer ergeren aan al dat shoppinggedoe. Ik koop daar nooit iets en het interesseert me de ballen. Ik ga nooit shoppen, noch in eigen stad, noch in Gent, Antwerpen of Brussel. Ik hààt het om tussen shoppingmensen te moeten slalommen. Als ik iets nodig heb, ga ik gewoon recht naar de dichtstbijzijnde winkel waar ik dat artikel kan vinden, koop het en keer in rechte lijn terug. Ik haat het dat tegenwoordig de halve maatschappij moet wijken voor zogenaamd urenlang shopplezier: stations, luchthavens, stadskernen en periferie, sportstadions...

Ik ben dus een gefrustreerde egoïst en een rotverwende zeurpiet.

Bedankt om me dat even te laten weten.

·
Registered
2,611 Posts
Het gaat het zelfs niet over frustraties, het gaat hem over mensen die alleen denken over: ik ik ik en nog eens ik. Ik moet binnen 5 min aan de gate zijn en hoop niemand tegen te komen die mij hindert.
De luchthaven denkt toch vooral aan de mensen die nog geld willen uitgeven in de luchthaven. Zeker niet onlogisch, maar je moet nu ook weer niet doen alsof die shoppingtoestanden ingericht worden uit sociaal engagement he :nuts::lol::nuts:
En weet dus dat er ook vele mensen zijn die dat gedoe zeker niet nodig vinden.

·
Bike It!
22,027 Posts
Het is wel handig als ik ik ik en nog eens ik tijdig aan de gates ben vooraleer het boarding afgelopen is. Ik kom meestal ruim op tijd naar de luchthaven, maar er kan al eens iets mislopen en dan kan je al eens gehaast zijn, ja. Dan wil je gewoon linea recta naar de gates en passeer je zelfs nu al ruim voldoende winkeltjes. Mocht ik al mijn deodorant, ondergoed of whisky vergeten zijn...

Soit, het luchthavenbedrijf opperde dat de nieuwe connector er kwam om ons sneller naar de gates te leiden. Eerder te misleiden dus, want de rolband verdwijnt en we worden vooral langs nog meer shops geleid.

Zeg dat dan gewoon. :)

·
Registered
362 Posts
Nee, ze doet dat hier juist niet! Ze denkt hier specifiek enkel aan diegenen die tijd én zin hebben om eerst nog een wedstrijdje te gaan shoppen voor ze op het vliegtuig stappen. Als ze aan iedereen dacht, dat zorgde ze er enerzijds voor dat er shops waren voor de shoplustigen, maar anderzijds ook dat er een 'snelle route' was voor zij die snel aan hun gate willen zijn.

·
Registered
22 Posts
Vanuit een zakelijk oogpunt is dit een meesterlijke zet van Brussels Airport. De connector is relatief goedkoop, maar maakt het hen mogelijk een hoop extra retail aan te trekken. Het belang van retail is op de meeste luchthavens het verschil tussen winst en verlies (non-aeronautical reveneus zijn de enige waar je als luchthaven winst op mag maken zonder dat je het terug moet investeren in infrastructuur die een directe relatie heeft met vliegbewegingen). IEDERE luchthaven die (gedeeltelijk) met privé-geld wordt gefinancierd zal bij nieuwe infrastructuurprojecten ervoor zorgen dat ALLE passagiers hopen en hopen retail tegenkomen.

De connector zal de passagiersbeleving verbeteren. Minder van niveau wisselen (alleen dat ene noodzakelijke), een ruimere/lichtere/aangenamere screeningzone, je zal als passagier minder het gevoel hebben dat je snel snel door moet (die tunnel geeft, deels onbewust, het gevoel dat je moet haasten) doordat het een aangenamere omgeving is (opener, lichter, uitzicht, rustplaatsen),... Dat je als passagier verplicht door een retailzone moet is misschien niet voor iedereen even aangenaam, maar het is één van de 'basic rules' in airport management tegenwoordig: stuur zoveel mogelijk mensen verplicht door een (deel van de) retailzone('s), maar zorg dat het aangenaam blijft. Op basis van wat ik hier zie van de Connector, denk ik dat BRU daar erg goed in slaagt en dat ze ook erg goed hebben geluisterd naar de wensen van de passagiers.

Je moet trouwens in Schiphol eens ergens proberen te geraken zonder retail tegen te komen. Als je door Schiphol loopt (echt de héle terminal) heb je het gevoel door een groot shoppingcenter te lopen, dat toevallig ook een luchthaven is. Toch is AMS door passagiers gezien als één van de meest aangename luchthavens in Europa, bovendien zijn ze erg succesvol en een waar voorbeeld voor anderen (al heeft dat met véél meer te maken dan hun manier van retail 'opdringen' aan de passagiers zonder dat ze dat als een last zien).

Maar natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het niks vinden, maar dat zijn niet de passagiers waar de luchthaven het meeste winst op maakt. Als je geen geld uitgeeft op de luchthaven (buiten puur je ticket bij de airline) ben je een slow-revenue generating passenger, passagiers die (sorry dat ik het zeg) in een strategie van een luchthaven altijd op de tweede plaats komen (tenzij het om zakenpassagiers gaat, want die spenderen ook niet altijd fortuinen in retail, hooguit travel essentials en zakengerelateerde dingen).

·
Registered
257 Posts
Niet enkel AMS, ooit al eens in DXB, SIN, HKG, BKK geweest, dat zijn ware mega malls.
Maar in SIN en BKK bijvoorbeeld wordt je niet door de winkels gestuurd. Ze liggen naast de meest directe weg naar de gates.

Een ergere boosdoener vind ik BCN. Daar hebben ze op de directe weg van de security naar de meeste gates (B zone) gewoon een blok winkels neergepoot waar je zelfs niet door kan. Je moet er om heen lopen.

121 - 140 of 307 Posts