SkyscraperCity Forum banner

BRU | Terminal & Pier B

6162 Views 42 Replies 15 Participants Last post by  Meurisse
Bleek er nog geen onderwerp te zijn over de Brusselse luchthaven , dus ga je gang :)
1 - 20 of 43 Posts
[SPAM]:spam1:Er is een Starbucks op Zaventem, de eerste in België! (en ik drink helemaal geen koffie:nuts:[/SPAM]

Iets meer ontopic: die staking(en) doen het imago van onze nationale luchthaven toch geen deucht he...):eek:hno:
Ik ben niet zo geneigd om mensen op spelfouten te gaan wijzen maar dit is wel een pareltje X ;)
Op reis heb ik iets met choco gedronken in Starbucks (Sevilla). Prijs: €10
Als je naar het toilet wou, dan moest je een code intikken. Dat doen ze om te verhinderen dat alle toeristen zomaar naar binnen lopen.
Misschien niet echt groot logistiek nieuws, maar sinds vandaag is de eerste Starbucks van België open op Brussels Airport: http://www.fmbrussel.be/4/actua.aspx
Wat mij betreft mogen er nog een paar komen (ook niet té veel natuurlijk)
Momenteel staat er aan het begin van de B-Pier (kant terminal) een kraan. Heeft dit een verband met Diabolo of is dit iets anders (renovatieluchthavengebouw bv)? Weet iemand hier iets meer over?
Momenteel staat er aan het begin van de B-Pier (kant terminal) een kraan. Heeft dit een verband met Diabolo of is dit iets anders (renovatieluchthavengebouw bv)? Weet iemand hier iets meer over?
Is het aan de kant van DHL? (zone tussen pier A en pier B) Ik veronderstel van niet want je schreef "kant terminal"...

Er is een deel van het gebouw van DHL afgebroken op de plaats waar het station wordt uitgebreid en de tunnel richting E19 vertrekt. Dit stuk onder het tarmac, tot aan de bouwput naast pier A, zal volgens mij op open wijze worden aangelegd, dus misschien is het daar voor?

Edit 29/01/2009: foto's van de afbraak DHL gebouw 2 op de site van de firma Stallaert
(zie ook deze topic)
^^ Inderdaad, het is niet aan de kant van DHL. Het is een witte kraan (weet niet of dit helpt ;) ), wel tussen Pier A en B, maar echt langs het terminalgebouw (aan het meest noordelijke punt van het terminalgebouw).
3
Eens foto's van iemand anders dan Tram2, die ons hier regelmatig verwent met beeldmateriaal :)
Vorige week was ik nog eens in Zaventem. Vanuit pier A een paar fotootjes getrokken van de nieuwe 'kleine' controletoren die in aanbouw is:

See less See more
^^ Inderdaad, zoals je kan zien op de foto wordt een bijkomend torentje gebouwd op het dak van de luchthaventerminal. Ter hoogte van pier B. De bestaande toren blijft uiteraard in gebruik. Ik denk dat die nieuwe toren zal dienen om een beter overzicht te hebben van de toestellen die gestationeerd staan op beide piers (+ de eventuele nieuwe, verbouwde low-cost terminal en/of satellite) en van het volledige luchthaventerrein. Het volume vd toren zal blijven zoals het er nu bij staat (wordt dus niet groter, alleen nog 'afgewerkt'), dus zoals je kan zien is het beperkte ingreep. Maar vond het toch wel interessant ;)
^^ Zoals Bazar dus reeds schreef is het enkel een extra toren voor de grondbewegingen. (parking control)

Deze simulatie toont hoe het er zal uitzien. Al geven de foto's van Bazar nu natuurlijk al een beter beeld... :)

See less See more
4

En ik heb ook nog wat foto'kes getrokken, deze keer van de low cost incheckbalies in opbouw. Je kan gewoon de werf op, aangezien het hek voor een deel openstaat. De check-in bevindt zich uiterst rechts in de oude vertrekhal, op de locatie waar tot voor kort de politiezone zich bevond. Een paar maand geleden al werd er daar een houten wand opgetrokken, en sinds een paar weken zijn de werken er begonnen. De oude politiekantoren zijn verdwenen, en de check-in balies zijn in volle opbouw:

Foto genomen met in mijn rug de ingang naar de Skyhall. Hier zie je de zijwand van de oude terminal. Het uitstekend stuk boven liep vroeger door naar beneden, daarachter zat het politiebureau.

Zelfde locatie, maar gedraaid richting Sky hall.

Achter het deurgat uiterst links op de tweede foto bevinden zich deze oude douches. :)

Genomen van de overkant van de vertrekhal. Hier zie je de check-inbalies in opbouw en de houten wand die het low cost gedeelte van de rest van de vertrekhal scheidt.
See less See more
Bedankt voor de interessante foto's!

Helaas bevestigt dit wel dat men vrij probleemloos op niet-toegankelijke plekken op de luchthaven kan rondlopen en men er vrij makkelijk binnengeraakt: zolang het maar is om foto's te maken, is er geen probleem.
Maar in het verleden bleek meermaals dat zelfs reporters probleemloos tot op een vliegtuig konden geraken en dat vind ik wel problematisch: het heeft weinig zin om de passagiers minitieus te checken als men langs de straatkant ongemerkt het vliegveld kan binnen sluipen en langs een of andere houten wand, openstaande dienstdeur or whatever de reeds gecheckte passagiers kan "ontmoeten": zo geraakt alles aan boord natuurlijk...

Focus1965
Bedankt voor de interessante foto's!
het heeft weinig zin om de passagiers minitieus te checken als men langs de straatkant ongemerkt het vliegveld kan binnen sluipen en langs een of andere houten wand, openstaande dienstdeur or whatever de reeds gecheckte passagiers kan "ontmoeten": zo geraakt alles aan boord natuurlijk...

Focus1965
Je zit hier wel op een -nog- ongebruikt deel van de luchthaven. Je geraakt heus niet zomaar op de tarmac.
Laat het duidelijk zijn, zowel het station als de vertrekhal behoren beiden tot de publieke, voor iedereen toegankelijke zones van de luchthaven. Het is onmogelijk om van daaruit onopgemerkt de beveiligde zones te bereiken. Het enige veiligheidsrisico daar is dat je in een bouwput valt...
Blijkbaar lezen ze mee, want vandaag was de deur op slot.
OK, wie is hier de mol??? :lol:

Ik heb ook eventjes rondgewandeld in het oude station vandaag.
Hoe... de deur was toch op slot? Heb je dan effectief op de oude perrons gelopen? Ik heb me niet verder gewaagd dan de deur. Aangezien er (een beetje) licht brandde veronderstelde ik dat ik er wel eens iemand zou kunnen tegenkomen.

En ik heb ook nog wat foto'kes getrokken, deze keer van de low cost incheckbalies in opbouw.
Bedankt voor de première! :)

Zelfde locatie, maar gedraaid richting Sky hall.
Dat is dus achter dit hek met banner? (met het mannetje dat zich verontschuldigt voor de werken)

Je kan gewoon de werf op, aangezien het hek voor een deel openstaat.
Zover heb ik me dus ook niet gewaagd...

Achter het deurgat uiterst links op de tweede foto bevinden zich deze oude douches. :)
Waren dat publieke douches?

Genomen van de overkant van de vertrekhal. Hier zie je de check-inbalies in opbouw en de houten wand die het low cost gedeelte van de rest van de vertrekhal scheidt.
Voor een low cost check-in blijkt dat nog goed mee te vallen. :)
See less See more
Hoe... de deur was toch op slot?
De deur van dat stookketelkot, datgene waar een blaadje op hing "gelieve deze deur altijd gesloten te houden ;) , was deze keer gesloten. Die naar het station was nog steeds open.

Heb je dan effectief op de oude perrons gelopen? Ik heb me niet verder gewaagd dan de deur. Aangezien er (een beetje) licht brandde veronderstelde ik dat ik er wel eens iemand zou kunnen tegenkomen.
Yep... het is er vies en vuil :) Het beetje licht dat er brandt zijn oude TL-lampen waarvan blijkbaar niemand het ooit nodig gevonden heeft die uit te schakelen, en die nu langzaam naar het einde van hun leven lopen, met verzwakkend, flikkerend licht tot gevolg. Ik denk niet dat je daar veel kans hebt iemand tegen te komen, of het moet een landloper zijn, zoals er wel een paar rondhangen op de luchthaven.

Dat is dus achter dit hek met banner? (met het mannetje dat zich verontschuldigt voor de werken)
idd

Waren dat publieke douches?
Ik denk dat het douches waren die toebehoorden tot het politiekantoor, zo konden onze dienders fris gewassen de misdaad tegemoet trekken :)

Voor een low cost check-in blijkt dat nog goed mee te vallen. :)
Goh, als ze de ruimte tot aan de ramen openlaten gaat dat wel fijn zijn, zoniet lijkt het me vrij nauw.
De deur van dat stookketelkot, datgene waar een blaadje op hing "gelieve deze deur altijd gesloten te houden , was deze keer gesloten. Die naar het station was nog steeds open.
Ik dacht dat je het over DE deur had... :lol:
Gelukkig was deze dus nog open.

Het zou natuurlijk dom zijn om aan de ene zijde een deur van een verlaten station op slot te doen zodat niemand binnen kan, terwijl aan de andere kant de oude tunnelingang letterlijk wagenwijd openstaat.

Misschien was die ene keer een toevalstreffer en was het enkel te wijten aan een verstrooide technicus? Die deur van die technische ruimte bedoel ik.

Yep... het is er vies en vuil Het beetje licht dat er brandt zijn oude TL-lampen waarvan blijkbaar niemand het ooit nodig gevonden heeft die uit te schakelen, en die nu langzaam naar het einde van hun leven lopen, met verzwakkend, flikkerend licht tot gevolg. Ik denk niet dat je daar veel kans hebt iemand tegen te komen, of het moet een landloper zijn, zoals er wel een paar rondhangen op de luchthaven.
Wel stom dat het licht blijft branden, zeker in tijden van crisis. Wie weet is dat voor enkele clochards? Ik heb er inderdaad al verschillende gezien en dacht altijd dat deze even over en weer uit Brussel stad kwamen. Maar misschien hebben ze daar inderdaad ergens een slaapplaats gevonden.

Ik denk dat het douches waren die toebehoorden tot het politiekantoor, zo konden onze dienders fris gewassen de misdaad tegemoet trekken
Ik dacht dat de politie nog steeds in dat deel zat. In ieder geval staan er heel wat politievoertuigen op die parking aan het oud gedeelte. Voor diegenen die niet weten waar dat is: vlak over de nieuwste betaalparking Frontpark 3.
Deze trappen en roltrappen zijn de toegang naar het oude station EN tegelijkertijd ook nog de ingang van de NIEUWE zuidelijke lokethal. Deze lijken nu heel hard verstopt maar ze liggen in de oude terminal uit de jaren '50. Zie blauwe pijl op dit plan. (klik op de foto's voor groter beeld)

...

Deze liggen dus gewoon vlak achter deze 2de lokettenzaal. M.a.w. deze zaal is dus reeds een deel van het oud station dat grondig verbouwd werd.
Om hier nog even op terug te komen. Als je het plan bekijkt van dat deel van het huidige station dan zie je dat de oude perrons niet vlak achter deze loketzaal liggen. Meer bepaald het rechter perron zou moeilijk bereikbaar zijn geweest... Je ziet echter aan de rechterkant ook nog een grote, niet toegankelijke zaal (geel vierkant). Dit is die "technische ruimte" die 1st niet op slot was.

Als je dit deel samen met de gesloten loketten op die hoek mee bij de hall rekent dan heb je een mooi symmetrisch geheel. Dit was volgens mij 1 grote loketzaal zoals ze gebouwd werd in de jaren '50. Op het onderstaande plan heb ik dit gemarkeerd met rood.

In de jaren '90 heeft men dus enerzijds deze in 2 (of 3, met de loketten) gedeeld, en anderszijds trappen, roltrappen en liften gebouwd.

Dit kan volgens mij pas gebeurd zijn nà de ingebruikname van het nieuwe station met de ingang en lokethal aan de andere kant. Ik zie niet in hoe men het oude station heeft kunnen verbouwen en tegelijk in dienst houden (onderliggende niveau 's bouwen met verbindingen). Tenzij iemand hier betere bouwkundige inzichten over heeft? :)

En zo kom ik dan ook terug terecht bij een eerdere vraag i.v.m. die loketten die reeds in de brochure van 1994 stonden: waren dit dan reeds bestaande, gemoderniseerde loketten van het oude station?
See less See more
1 - 20 of 43 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.