Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 20 Posts

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Uit het Algemeen Dagblad:

Brug tussen Duitsland en Denemarken

BERLIJN - Denemarken en Duitsland hebben vrijdag overeenstemming bereikt over de bouw van een brug over de Fehmarn Belt in de Oostzee. Voor Nederlanders betekent de brug een snellere verbinding met Scandinavië.

Over de bouw is vijftien jaar onderhandeld. De zaak werd beklonken tussen de verkeersministers Flemming Hansen en Wolfgang Tiefensee. De negentien kilometer lange brug tussen het Duitse Puttgarden en het Deense Rödby zal naar schatting 5,2 miljard euro gaan kosten, meldden media.
De aanleg moet in 2011 beginnen en gaat zeven jaar duren. De brug wordt particulier gefinancierd. Berlijn en Kopenhagen stelden zich garant. De investeringen moeten worden terugverdiend door de heffing van tol.

·
Moderator
53,412 Posts
Ik las het vanmiddag in de Duitse subforums jah.

Zal wel geen goedkope tolbrug worden, de Grote Beltbrug en de Sontbrug kosten ook 30 - 40 euro enkele reis.

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Een enkeltje voor de huidige veerboot kost nu ook al 56 euro per auto. Ook niet mis dus!

·
Moderator
47,450 Posts
Eindelijk gaan ze hem bouwen, ze zijn al zo lang erover aan het praten. Ik heb nu dus nog 11 jaar de tijd om daar met de trein op de boot te gaan, moet toch eens naar Scandinavië gaan!

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Ik heb nu dus nog 11 jaar de tijd om daar met de trein op de boot te gaan
Ehm, die trein rijdt daar al even niet meer hoor. Ik meen dat die verbinding is opgeheven met de opening van de Störebeltbrug, waardoor er langs die route treinen van Duitsland naar Kopenhagen konden rijden. Er liggen nog wel rails op de veerboten.

·
Bas
14,539 Posts
Ah, dus een dagtripje.

Volgens mij is vliegen dan altijd nog goedkoper. Maar goed, misschien ga ik dan ook wel een keer met de auto over die brug. Van hier is Hamburg 3,5 uur rijden en volgens de Hamburgers zelf zitten zij ook nog maar 3,5 uur van Kopenhagen af. Dus: Kunnen we met de auto wel een keer een dagtrip Kopenhagen doen van hier (Leeuwarden) uit.....:nuts:

·
Bas
14,539 Posts
Tja, een hele dagtrip zal dat wel niet worden. Maar ik kan altijd gratis overnachten in Hamburg bij familie, da`s meegenomen. Dus wordt het misschien toch wel een weekendtrip. Ik ken een collega, die onlangs een dag in Kopenhagen is geweest. Die was in één keer doorgeknald over de Autobahn naar zijn bestemming. Met meerdere goede chauffeurs lukt dat best. Het lijkt dan echter wèl op een soort Gumball-race, maar .....:)

·
Kees
3,292 Posts
Op een gegeven moment worden die prijzen toch goedkoper. Economisch gezien liggen deze gebieden dan zo gunstig dat het geld wordt terugverdient via de bedrijven zelf :)

·
Mapmaker
2,452 Posts
Ach, de 730 km naar mijn ouders heb ik al eens gereden in 5 uur en 45 minuten! Het is niet zo ver...

Een dagtripje zover zo nu en dan kan best wel!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Leuk nieuws! Bruggen bouwen kunnen die Denen wel. Wel uniek dat straks 2 landen per brug een grensovergang met Denemarken hebben.

Al heb ik me er niet verdiept, er zullen vast wel landen zijn die dit ook hebben... ;)

·
Moderator
47,450 Posts
^^
Duitsland heeft per brug grensovergangen met in iedere geval, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg. Maar dat zijn niet zo'n spectaculaire bruggen en natuurlijk ook niet over de zee.

Ehm, die trein rijdt daar al even niet meer hoor. Ik meen dat die verbinding is opgeheven met de opening van de Störebeltbrug, waardoor er langs die route treinen van Duitsland naar Kopenhagen konden rijden. Er liggen nog wel rails op de veerboten.
De Eurocity's van Hamburg naar Kopenhagen gaan gewoon nog op de boot via Puttgarden, dat is nog altijd sneller dan de grote omweg over de bruggen. Vanaf december gaan ze er zelfs met de op dit niet gebruikte Duitse diesel ICE's rijden.

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Hmm, dan vergis ik me. Toen ik er de laatste keer was zagen die sporen er zo verlaten uit dat het leek alsof er al jaren niks meer reed.

·
Moderator
47,450 Posts
Er gaan ook nog maar 6 treinen per richting per dag met de boot.

Alle goederentreinen en de overgebleven nachttreinen (behalve 1 trein, maar die gaat niet in Puttgarden op de boot) gaan tegenwoordig over de bruggen.

En in Duitsland ziet heel veel spoor eruit of er sinds jaren niks heeft gereden, ze onderhouden alleen maar de sporen die worden gebruikt. In Puttgarden is dat waarschijnlijk nog maar een spoortje terwijl het niet meer gebruikte goederenemplacement ligt weg te roesten terwijl het langzamerhand een klein bos aan het worden is.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^^
Duitsland heeft per brug grensovergangen met in iedere geval, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg. Maar dat zijn niet zo'n spectaculaire bruggen en natuurlijk ook niet over de zee.
Euh ja, inderdaad, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Rivieren maken natuurlijk vaker deel uit van een grens, maar een zee oversteken is natuurlijk andere koek. :)

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Vanaf december gaan ze er zelfs met de op dit niet gebruikte Duitse diesel ICE's rijden.
Owh, interessant, gaat de DB die ICE-TD's weer afstoffen? Gaan die dan in plaats van de Deense IC3s rijden op deze verbinding?

·
Moderator
47,450 Posts
^^
Ja de ICE-TD's gaan dan rijden tussen Århus - Hamburg en Kopenhagen - Hamburg vanwaar ze gekoppeld verder rijden naar Berlijn. De ICE's gaan alleen niet echt sneller rijden dan de IC3's die de DSB dan weer gaat inzetten in het binnenlands verkeer nu de volledige inzet van de IC4 zo lang op zich laat wachten. De ICE-TD's mogen ook voor Deense binnenlandse treinen worden gebruikt. De ICE-TD zijn trouwens al weer een jaar in dienst, ze worden nu alleen ingezet voor speciale treinen. De problemen die ze hadden zijn ook weer opgelost.

Ik hoop wel dat ze de hele verbinding van Hamburg naar Kopenhagen gaan elektrificeren als de brug er is, al die dieseltreinen in Denemarken is natuurlijk gewoon onzin.

·
Registered
66 Posts
^^
Ja de ICE-TD's gaan dan rijden tussen Århus - Hamburg en Kopenhagen - Hamburg vanwaar ze gekoppeld verder rijden naar Berlijn. De ICE's gaan alleen niet echt sneller rijden dan de IC3's die de DSB dan weer gaat inzetten in het binnenlands verkeer nu de volledige inzet van de IC4 zo lang op zich laat wachten. De ICE-TD's mogen ook voor Deense binnenlandse treinen worden gebruikt. De ICE-TD zijn trouwens al weer een jaar in dienst, ze worden nu alleen ingezet voor speciale treinen. De problemen die ze hadden zijn ook weer opgelost.

Ik hoop wel dat ze de hele verbinding van Hamburg naar Kopenhagen gaan elektrificeren als de brug er is, al die dieseltreinen in Denemarken is natuurlijk gewoon onzin.
De eerste IC4 treinen in Denemarken zijn inmiddels in dienst in tussen Århus, Aalborg en Lindholm [Bron: DSB(Deens)]

Er waren plannen om met het in gebruik nemen van de brug een hogesnelheidslijn te bouwen tussen Hamburg en Kopenhagen. In ieder geval zou de lijn worden ge-elektrificeerd met 15kV 16 2/3 Hz (D) resp. 25 kV 50 Hz (DK) wisselspanning.

1 - 20 of 20 Posts