10,039 Posts
Volledig akkoord. Hier komen bewoners op de eerste plaats en bezoekers op de laatste. Zuidzandstraat kun je niet afsluiten en dat zou ik ook nooit doen. Mijn voetgangerszone zou starten t.h.v. van de Sint-Salvatorskathedraal en die blokkade zou er ook maar zijn van 10u00 tot 19u00. Buiten deze uren kunnen er wel gewoon wagens door de Steenstraat rijden en kunnen er wel vrachtwagens laden en lossen.Zoals reeds gezegd, de Noordzandstraat kun je niet zomaar verkeersvrij maken zonder heel wat straten en woning onbereikbaar te maken voor inwoners met hun wagen. Ook de verkeersdruk in andere, minder geschikte straten, zou immens toenemen. Noord- en zuidzandstraat moeten sowieso toegankelijk voor verkeer blijven.
De Steenstraat zal dus ook geen problemen opleveren voor de inwoners. Deze zone is sowieso al minder bewoond, er wonen uiteraard mensen maar die zijn ondervertegenwoordigd. Bovendien blijven de aanpalende straten wel gewoon bereikbaar via alternatieve wegen zoals Oude Burg en Dijver. Alleen de bewoners in de Zilverstraat, Kemelstraat, Kopstraat en Korte Zilverstraat zullen hinder ondervinden. Maar ook hier is de bewoning zeer laag maar daar kom ik straks op terug.
De Noordzandstraat is een dubbeltje op zijn kant. In principe is het mogelijk om van deze straat een voetgangerszone te maken, maar of het prioritair is laat ik in twijfel. Dit in tegenstelling tot de Steenstraat en Markt die wel sowieso moeten evolueren naar een voetgangerszone.
Bij de Noordzandstraat heb ik heel even zitten twijfelen om de rijrichting tussen 't Zand en de Wulfhagestraat te wijzigen. Zo kunnen bewoners van de aanpalende straten zeer vlot hun woning bereiken via 't Zand - Noordzandstraat en kunnen wel via kleinere wegen het centrum weer verlaten. Maar dan moet er ook een wijziging komen in de Ezelstraat en Vlamingdam/Sint-Jorisstraat/Vlamingstraat. Dan pas zie ik daar een vlotte beweging ontstaan en kan de Geldmuntstraat en Noordzandstraat dus ook autovrij gemaakt worden en kan het projectje 'Dynamische winkelstraten' zoals ik het nu noem verder gezet worden.
Ik was dan ook blij verrast dat Thorum hier ook rekening mee hield in zijn persoonlijke netplan.
Om dan terug te komen op de Zilverstraat, Kemelstraat, Kopstraat en Korte Zilverstraat. Daar zullen 'problemen' zijn want deze straten zijn gelegen tussen 2 voetgangerszones in. Deze straten worden overdag eigenlijk dus eilanden. Ik herhaal nogmaals dat de bewoning hier lager is maar dat er wel compensaties kunnen komen voor de inwoners. Zoals bv. een persoonlijke badge die de verzinkbare paaltjes toch laat dalen 24/24. Gratis parkeren in de straat voor gedomicilieerde bewoners of korting op een abonnement voor een stadsparking. (Niet voor tweedeverblijvers)
Het spreekt voor zich dat er een parkeerverbod zal gelden in de Zuidzandstraat en het stukje Noordzandstraat ('t Zand - Wulfhagestraat). Strenge politiecontroles zullen hier dan ook wenselijk zijn. Door een parkeerverbod in te voeren verhoog je het winkelcomfort maar zorg je er ook voor dat je mensen ontraadt om naar een parkeerplaats te zoeken want die zullen ze toch niet vinden.
Bedankt voor jouw visie.Een eigen poging voor een werkend autosysteem met een maximum aan verkeersvrij centrum. In rood de belangrijke lussen, in groen kleinere verbindingswegen. Al de rest loopt dood op deze structuur.
Dit geeft een mooie centrumlus voor de bussen, waarvan je kan beginnen in- en uitgaande takken te combineren voor een optimaal busnetwerk
Het noordoostelijk deel ken ik minder goed, daar is wellicht nog een structurele weg nodig.
EDIT: breek maar af![]()
Positief:
- Wijziging rijrichting: Noordzandstraat (tussen 't Zand en Wulfhagestraat). Daar heb ik ook al een aantal keer aan gedacht.
- Wijziging rijrichting: Ezelstraat en Vlamingdam/Sint-Jorisstraat en Vlamingstraat. Maar die laatste zou ik uitstellen, dit omwille van de reden dat het OV nog een grotere omweg zal moeten maken. Die lus zal dus nog 'onnozeler' worden. Maar goed, ik vond die in mijn plan ook niet goed en blijkt dat de stad + De Lijn dit traject ook genomen hebben. Ik denk zelfs dat er gewoon geen alternatief is... Althans ik zie er geen en blijkbaar de stad + De Lijn ook niet.
Negatief:
- Jouw bussen rijden op routes waar niet veel hotspots staan en waar momenteel zeer rustige straten gelegen zijn.
Ik snap niet waarom er in de Katelijnestraat geen bussen meer mogen rijden. Woont daar een prominent persoon? Nochtans willen toch veel toeristen deze zone bezoeken neem ik aan? Ibis hotel? Minnewaterpark? OLV-kerk? Oud Sint-Jan?
Ik snap dat busverbod daar niet? Mijn verbinding van buslijn 12 vond ik eerlijk gezegd veel beter. Die centrumbus reed gewoon dwars door Brugge en passeerde de belangrijkste hotspots. Dan kreeg die bus ook eens een meerwaarde want die buslijn 12 tegenwoordig zit daar gewoon tussen om die andere stadslijnen te ontlasten maar uiteindelijk mist die toch zijn effect. Althans dat is mijn mening!
Kan er misschien eens een mobiliteitsexpert of onderzoeker van De Lijn tussen komen in het gesprek?