SkyscraperCity banner

501 - 520 of 537 Posts

·
Registered
8,077 Posts
Ok, ik geef toe dat ik Brugge niet goed ken, maar als buitenstaander vraag ik me af of het wel nodig is om auto's en bussen toe te laten in de binnenste Reiengordel?

Kunnen ze dat stuk niet omvormen tot een voetgangerszone, met een aantal bushaltes langs de rand? En eventueel vervoer binnen die zone organiseren met fietstaxi's en/of bootjes op de Reien?

·
Registered
908 Posts
Ja, zijn idee is om met belbusjes door het centrum te rijden. Eens buiten het centrum wil hij dan de normale bussen inzetten (die al het kleinste formaat zijn). Hoe hij dat gaat doen is een raadsel aangezien de bussen die naar de deelgemeenten rijden ook het centrum bedienen. Het is alles ofwel niets. Als het van Landuyt afhangt zou het echt 'niets' zijn.
Hoe hij dat zou doen, wel heel eenvoudig, de mensen laten overstappen van zo'n "belbus" naar een gewone bus laat ons zeggen op 't Zand.

·
Registered
7,836 Posts
Moest dat de bedoeling zijn van de burgemeester was daar niet zo veel negatieve commotie rond geweest hier.

·
Registered
10,039 Posts
Hoe hij dat zou doen, wel heel eenvoudig, de mensen laten overstappen van zo'n "belbus" naar een gewone bus laat ons zeggen op 't Zand.
Het is aangetoond dat overstappen een negatief effect heeft op de gebruikers, als ze moeten overstappen haken ze af, dus lijkt me geen oplossing te zijn. En dat in de enige regio in Vlaanderen waar er nog discipline is :(

·
Bike It!
22,243 Posts
Ok, ik geef toe dat ik Brugge niet goed ken, maar als buitenstaander vraag ik me af of het wel nodig is om auto's en bussen toe te laten in de binnenste Reiengordel?

Kunnen ze dat stuk niet omvormen tot een voetgangerszone, met een aantal bushaltes langs de rand? En eventueel vervoer binnen die zone organiseren met fietstaxi's en/of bootjes op de Reien?
Die vraag stelden we ons vandaag ook toen we weer eens in Brugge waren. Het centrum is echt klein en voor gezonde mensen perfect wandelbaar en fietsbaar. Voor mensen die slecht ter been zijn, kunnen elektrische busjes ingezet worden, zoals ze in Gent van plan zijn.
Anderzijds kan je moeilijk de hele binnenstad verkeersvrij maken, daar wonen toch nog wat mensen die ook een auto hebben, al dan niet uit noodzaak. En de ring is nu al verzadigd, terwijl er onvoldoende randparkings zijn.
Maar hadden ze er net als Gent 10 jaar geleden aan begonnen en straat na straat verkeersluw en verkeersvrij hadden gemaakt, kon je stap voor stap flankerende maatregelen uitwerken.
Nu staat Brugge op dat vlak nog nergens en dat is behoorlijk beschamend voor zo'n historische, toeristische topstad.

·
Registered
3,053 Posts
Nu staat Brugge op dat vlak nog nergens en dat is behoorlijk beschamend voor zo'n historische, toeristische topstad.
En dan bedenken dat ik zo'n 45 jaar geleden als kind op schooltelevisie met veel bombarie de oplossing van het probleem in een lussenplan voor de stad Brugge aangekondigd zag. Van al die mooie plannen destijds is er dus nog niets van in huis gekomen. :grandpa:

·
Registered
7,836 Posts
Brugge was de eerste. Maar is ondertussen ingehaald door al de rest.

Zowel het aantal autogebruikers als de tolerantie ervoor zijn sterk veranderd.

·
Registered
10,039 Posts
Ik durf zelfs te wedden dat er nog meer verkeer de Zuidzandstraat/Steenstraat zal inrijden na de heraanleg van 't Zand. Dat plan is op verkeerstechnisch vlak een flop in mijn ogen!
Wie dan die drukke winkelstraat in rijdt geraakt zo steeds dieper en dieper het centrum in! De huidige meerderheid voert in Brugge een autobeleid i.p.v. een fiets- en OV-beleid.

Mensen die op de R30 dan 'foutief' afgereden zijn en 't Zand oprijden en ondertussen tot het besef komen dat dit verkeerd gaat aflopen gaan vervolgens proberen om via het busstation aldaar te keren wat dan weer tot conflictsituaties met bussen zal leiden. Eigenlijk zou het beter zijn als die heraanleg van 't Zand tegengehouden wordt tot er een fatsoenlijk plan komt om die verkeersafwikkeling daar te regelen.

·
Registered
10,039 Posts
Stad wil kleine centrumbussen, maar De Lijn zegt nee

Hommeles tussen De Lijn en de stad Brugge. Het stadsbestuur én de oppositie willen de grote bussen uit de binnenstad en pleiten voor kleinere centrumbussen. "Straten als de Vlamingdam en de Sint-Jorisstraat kreunen onder het gewicht van de bussen", zegt burgemeester Landuyt (sp.a). "Maar De Lijn heeft geen oren naar ons voorstel."

In 2016 heeft De Lijn naar schatting 10,7 miljoen reizigers vervoerd in Brugge. Dat is ongeveer evenveel als de jaren daarvoor, al ging dat aantal de voorbije twee jaar wel boven de 11 miljoen. De Lijn verklaart de daling door de vele wegenwerken in en rond Brugge. Niettemin blijven de cijfers vrij indrukwekkend. Maar het stadsbestuur én de oppositiepartijen zijn vragende partij om al die bussen uit de binnenstad te weren. Bijna elke bus rijdt dwars door het hart van de stad, zelfs als het centrum niet de eindbestemming is. "Wij willen dat de bussen stoppen op 't Zand. Van daaruit zouden de passagiers die naar de binnenstad willen een aparte centrumbus kunnen nemen. Maar De Lijn heeft daar geen oren naar", zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a).

Barsten op Vlamingdam
Bij De Lijn vinden ze dat ze al water bij de wijn hebben gedaan. "We hebben samen met de stad diverse scenario's uitgetekend om het centrum van Brugge te ontlasten en toch de Brugse reizigers niet te benadelen. Het uitgetekende plan wordt niet door alle bussen gevolgd, waardoor er een langere reisweg is langs de Vlamingdam. We volgen daar heel alert de doorstroming en de aansluiting met de ring op. Tegen het najaar zullen er tellingen gebeuren die de evaluatie van de huidige centrumbediening mogelijk maken", zegt woordvoerder Carla Tavernier.

Volgens burgemeester Landuyt wil De Lijn de bussen weer langs de Geldmuntstraat en de Noordzandstraat laten rijden, maar daar gaat de stad niet in mee. "Die straten zijn heraangelegd en zouden binnen de kortste keren weer aan flarden gereden worden. Ook qua veiligheid is busverkeer daar niet meer aangewezen. We zien nu bijvoorbeeld al dat de Sint-Jorisstraat en de Vlamingdam, die meer dan 400 bussen per dag moeten slikken, barsten en scheuren vertonen."

Verkiezingsbelofte
De denkpiste van kleinere centrumbussen in de binnenstad geeft de stad niet op. "Maar met kleinere bussen is een hogere frequentie nodig", reageert Carla Tavernier van De Lijn. "Dat betekent meer kosten waarvoor geen budget voor handen is. Bovendien denken we dat veel reizigers zouden afhaken als ze moeten overstappen naar een kleinere bus."

Volgens Landuyt is dat een bekrompen visie. "De Lijn zou mogelijk zelfs meer passagiers krijgen als ze hun systeem aanpassen." Ook bij de oppositiepartijen is de vraag naar kleinere bussen groot. "Het was een verkiezingsbelofte van sp.a", zegt Mercedes Van Volcem (Open Vld). "Ik vraag me af of alle bussen door de stad moeten blijven rijden. Sommige zijn halfleeg. Als De Lijn niet wil meewerken aan kleinere stadsbusjes, dan moet het stadsbestuur dat zelf organiseren. Liever vandaag dan morgen
HLN - 27 maart

·
Registered
480 Posts
Ik begrijp dat men iets wil doen aan de vele bussen omdat de omgeving dat niet aankan. Maar kleinere bussen vind ik echt geen goed idee, die bussen zijn nu al kleiner dan de normale bussen.
Hopelijk vinden ze een goede oplossing. Ik zou opnieuw pleiten voor een tram, maar dat zal wel een illusie blijven.

·
Registered
2,069 Posts
Ik begrijp dat men iets wil doen aan de vele bussen omdat de omgeving dat niet aankan. Maar kleinere bussen vind ik echt geen goed idee, die bussen zijn nu al kleiner dan de normale bussen.
Hopelijk vinden ze een goede oplossing. Ik zou opnieuw pleiten voor een tram, maar dat zal wel een illusie blijven.
Ik keek net op websites van wegtrammetjes. Ik weet niet goed hoe zo iets heet. Ik bedoel minibussen en tractoren met aanhangwagens, die er uit zien als trams of treinen. Ze zijn vaak smaller dan gewone bussen, maar door de aanhangwagens kunnen ze toch veel mensen vervoeren. Kan dit niet de oplossing zijn voor het bussenprobleem?
Hoewel er ook 40 tot 50 ton voorbij komt, is het gewicht veel meer verspreid over meer assen en wielen, dan bij een gewone bus.

·
Registered
2,069 Posts
Ja dat zal zo heten. Ik vind het jammer, dat ze dit niet ontwikkelen voor het gewone openbaar vervoer. Er zijn veel steden met smalle wegen in het centrum, waar breed materieel moeilijk door kan. Constructeurs en vervoerders promoten allemaal breed materieel en hebben maar weinig oog voor steden met smalle straten.

·
Registered
8,077 Posts
Ja dat zal zo heten. Ik vind het jammer, dat ze dit niet ontwikkelen voor het gewone openbaar vervoer. Er zijn veel steden met smalle wegen in het centrum, waar breed materieel moeilijk door kan. Constructeurs en vervoerders promoten allemaal breed materieel en hebben maar weinig oog voor steden met smalle straten.
Zo'n toeristentreintje kan enkel aan een heel lage snelheid rijden. Eén van de redenen waarom ze zoiets niet gaan gebruiken voor regulier openbaar vervoer.

·
Registered
2,611 Posts
^^ tenzij in Gent zeker, met hun "wandelbus" door het centrum? Zou nog wel iets kunnen zijn om daar zo'n treintje voor in te zetten in plaats van die camionettes die ze nu gebruiken - maar dat was wel de bedoeling, dacht ik?

·
Registered
3,053 Posts
Ik stelde mij daar altijd een veredelde golfkar bij voor. Hoe dan ook kan zoiets nooit de ruggengraat van het OV zijn. Ondanks de gemakkelijke boutades is Brugge geen pretpark, het OV verdient er beter dan pleziertreintjes en golfkarren.
Een burgemeester als Renaat Landuyt verdient anders niet beter. ;)

·
Registered
10,039 Posts
Nog 2 weken en het zijn verkiezingen, eens zien hoe de partijen in Brugge over openbaar vervoer denken.

Blijven de busjes, of gaan we voor trams?

De kleinere busjes waren hét thema van 2012. De gratis busjes kwamen er, maar vervoeren maar 150 passagiers per weekend en enkele reizigers in de week. Dat is te weinig. Bovendien gaat het om dieselbusjes. Wat moet er mee gebeuren? En zijn trams in het Brugse centrum realistisch?

Huidig burgemeester Renaat Landuyt (sp.a): “Zoals we voorspeld hebben, zal het gebruik van de kleine, gratis busjes groeien. Het klopt dat het nog beter kan, maar ervaringen in andere steden zoals Gent leren ons dat reizigers een nieuw openbaar vervoer moeten leren kennen. Het knelpunt is dat De Lijn geen dienstverlening met shuttlebussen wil organiseren. Daarom organiseren we dat vervoer nu zelf. Het is trouwens geen louter Brugs probleem. Alle grote Vlaamse steden voeren die discussies met De Lijn. 2021 zou een trendbreuk moeten inluiden op vlak van openbaar vervoer.”

De Sint-Jorisstraat kreeg heel wat bussen te slikken toen de Geldmuntstraat als route naar de ringweg werd geschrapt. Hoe ziet Landuyt de toekomst? “De vraag is niet of er weer bussen door de Geldmuntstraat moeten, maar wel welke bussen we in die straat willen. Er zijn weinig alternatieven om een lus te maken die het kerngebied van Brugge bedient. In een tram geloof ik niet. De investerings- en exploitatiekost is te hoog. Realistischer is het afleiden of doortrekken van de kusttram tot aan het centrum. Als het nieuwe stadion er komt, kan dat zelfs vlug rendabel worden.” Dirk De fauw (CD&V) zet zijn geld in op elektrische bussen door het centrum. “De grotere bussen willen we op de ring laten rijden.”

Ringbussen
Pol Van Den Driessche (N-VA): “De kleine busjes zijn een complete mislukking en vooral een dure grap. Dat er haast niemand gebruik van maakt, bewijst hoe onzinnig het is. De busjes dragen niet bij tot een oplossing van de verkeersellende in Brugge. Er moet weer een positieve dialoog met De Lijn gevoerd worden. Nu overlegt het stadsbestuur zelfs niet meer, dat is gewoon kinderachtig. Het idee van ringbussen zijn we wel genegen. Tegelijk willen we een ernstig onderzoek naar de mogelijkheden van trams in en rond Brugge. Nieuwe technologieën maken spoorloze trams mogelijk.”

Vervuilend
Mercedes Van Volcem (Open Vld Plus) is wel fan van de kleine stadsbussen. “Maar dan moeten het wel elektrische busjes zijn in plaats van vervuilende dieselbussen. Lege dieselbussen laten rondrijden in Brugge is geen goed beleid. Brugge heeft nood aan een nieuw plan voor het openbaar vervoer. Ik pleit ook voor twee waterbussen. Een bus van Steenbrugge naar Katelijne én een bus van Dampoort naar Sint-Leo. Een tram is niet realistisch, al verdient elk voorstel een onderzoek.”

Drie lijnen in binnenstad
Groen maakte zelf een bussenplan op. “Nu rijden er veel bussen door de binnenstad die eigenlijk naar de deelgemeenten moeten. Ik pleit ervoor om die bussen via de ring meteen naar de deelgemeenten te laten rijden. De binnenstad moet bediend worden door drie lijnen met milieuvriendelijke busjes”, zegt Raf Reuse.

Vlaams Belang vindt dat de stad geen openbaar vervoer moet organiseren. “De Bruggeling betaalt nu twee keer voor busvervoer in de stad.”

PVDA vindt het openbaar vervoer in het noorden van Brugge ondermaats en wil ook de deelgemeenten beter verbinden. “En de kusttram kan je doortrekken via Brugge tot in Torhout”, zegt Mieke Van Hoorde.
HLN - 26 september
---

CD&V stelt iets voor waar ik ook een voorstander van ben nl. de kusttram aftakken richting Brugge (met Lissewege, BPark/De Spie (waar ik het stadion zou voorzien, maar dat terzijde), station Brugge Sint-Pieters, Brugge station). Doortrekken tot Torhout wat de PVDA voorstelt is qua exploitatiekost te duur. Van Torhout kun je trouwens al naar Oostende met een bus. Een tram tussen Torhout en de kust voorzien is trouwens stokken in de wielen steken van de NMBS.

N-VA heeft ook een punt, de stad overlegt gewoon niet meer. Dat is inderdaad kinderachtig. Met de vervoersregio die er binnenkort aankomen kan er misschien wel weer wat toenadering zijn en zal er misschien wel het één en ander hertekend worden in de regio.

Vlaams Belang haalt ook een punt aan. Het zelf gaan organiseren zoals stad Gent dat met de MIVG deed is niet alleen duur. Zo'n eigen maatschappij brengt amper iets bij.

In 2009 ben ik ooit uitgenodigd door één van deze partijen. Ik had toen al het idee van een ringbus voorgesteld waarbij je vanop de ring een hub zou maken ('t Zand is er al één) die dan met centrumbussen het centrum zou gaan bedienen in een lussysteem. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik daar wat mee uitgelachen werd.
Ik heb toen ook bij een andere partij die ballonnetje eens opgelaten en ook daar werd mijn idee zo'n beetje weggelachen.
In 2012 werd dat idee die ik toen aanhaalde massaal naar voren geschoven bij een paar politieke partijen (jawel, ook die 2 waar ik het gaan verkondigen ben) en anno 2018 zien we daar een klein beetje resultaat van. Er gaan meer bussen via de ring (zie de bussen naar Sint-Pieters). Maar eerlijkheidshalve moet ik een beetje op mijn stappen terugkomen. Ik ben eigenlijk niet meer zo overtuigd of dit wel een goed idee is.
Een openbaar vervoersmaatschappij is er om collectief (dus in groep) mensen naar een bestemming te brengen. In Brugge is het centrum DIE LOCATIE waar MENSEN willen zijn. Het idee om dan mensen via de RING te gaan vervoeren strookt eigenlijk niet meteen in die visie die ik toen had.
Toen had ik ook zoiets van 'Mensen moeten maar overstappen aan zo'n HUB'. Nee, dan jaag je ze eigenlijk net weg omdat overstappen voor mensen een psychologische drempel is en dan wordt een bus gewoon niet meer gebruikt.

501 - 520 of 537 Posts