SkyscraperCity Forum banner

BRUGGE | Verdwenen gebouwen

20341 Views 48 Replies 13 Participants Last post by  Chimaera
Om het cliché te ontkrachten dat alles in Brugge middeleeuws is én is blijven staan. De voornaamste bron voor deze thread is beeldbankbrugge.be, nogal logisch. Ik zet er de zoekterm bij, als je de foto in groot formaat wil zien surf je naar www.beeldbankbrugge.be en vul je de term in bij "zoeken", vervolgens het vergrootglaasje klikken.

Enkele oude foto's kan je ook al vinden in de "Brugse projecten"-topic.

1) Zeebrugge: zoekterm Loodswezengebouw

In het verlengde van de nieuwe haven was destijds, rond de eeuwwisseling, ook een megalomaan plan voor de Zeebrugse strandwijk ontworpen, hoe kan het ook anders dan onder Leopold II. Enkel het nog bestaande hotel op de dijk is gerealiseerd (denk ik)
2) Art Nouveau: zoekterm Au Laboureur

O-L-V-Kerkhof Zuid (zoekterm Art Nouveau) staat er zeker nog!
See less See more
3
1 - 20 of 49 Posts
Om het cliché te ontkrachten dat alles in Brugge middeleeuws is én is blijven staan.
Nee, dat niet is niet zo, maar de evolutie is toch relatief beperkt gebleven en er werd ook een beleid gevoerd om gebouwen een middeleeuwse uitstraling te geven aan de hand van neogothiek.
Nochtans, als je door de straten loopt zijn er heel wat neoclassistische gevels uit de 18de / 19de eeuw te zien. Het zijn zeker niet allemaal
(neo)gotische trapgevels.
Ik krijg altijd een week hartje van pure ongekende nostalgie als ik op die site ga
ik hou erg van de middeleeuwse gebouwen in Brugge, maar het spijtigst vind ik die onnozele trapgeveltjes op de grote markt. Die zien er zo lullig fake uit... Daar stond toch een classicistische schouwburg he? Maar die vonden ze plots niet godsvruchtig meer of zo?
Het blijft wel een mooie stad natuurlijk (voor ik die hyperactieve Bruggelingen hier op mijn dak krijg ;))
See less See more
Beware of the BF (Brugs Front)!

En tja, die neogotiek, is in feite ook al historisch genoeg. Alvast niet veel minder dan 19e eeuwse herenhuizen uit bv Anwerpen. Beide gevallen zijn historisch en mooi. Dat ze toen de middeleeuwen faketen, nou ja, het was een reactie op de krullewieten van het classisisme é. Het provinciaal hof is ook neogotiek, of het stadhuis van St-Niklaas, of ergens een van de poorten van de OLV-kathedraal te A'pen, en nog zoveel... En desondanks toch allemaal nie lelijk é:p
See less See more
ik hou erg van de middeleeuwse gebouwen in Brugge, maar het spijtigst vind ik die onnozele trapgeveltjes op de grote markt. Die zien er zo lullig fake uit... Daar stond toch een classicistische schouwburg he? Maar die vonden ze plots niet godsvruchtig meer of zo?
Het blijft wel een mooie stad natuurlijk (voor ik die hyperactieve Bruggelingen hier op mijn dak krijg ;))
Die "onnozele trapgeveltjes" zijn honderden jaren oud. Het Provinciaal Hof daarentegen dateert van eind 19e, begin 20e eeuw. Ook de "BBL" (waar een FNAC in komt) is van recentere datum.
See less See more
Ah, dus de trapgevels op de markt zijn dus geen neogotiek? Taboe bracht me al aan het twijfelen!
Ah, dus de trapgevels op de markt zijn dus geen neogotiek? Taboe bracht me al aan het twijfelen!
Ik heb gezocht, maar vond het plan van Marcus Gerards niet in hoge resolutie. Dus met honderd procent zekerheid kan ik het niet zeggen. Maar een aantal van de gevels tegenover het Belfort zijn in ieder geval van de 17e, 18e eeuw. Vroeger stond er links een klooster.

Er zijn toch van die schilderijen van de Markt gemaakt? Daar moet dat, alvast richting Belfort, goed te zien zijn.
See less See more
je hebt gelijk, ik had me vergist. Er stond idd een classicistisch gebouw, maar dat is niet vervangen door die trapgeveltjes. Dat is vervangen door het provinciaal hof. Ik vind gewoon dat die trapgevels er onnozel uit zien omdat ze zo kleurig beschilderd zijn... Ik heb voor de rest niets tegen neo-gebouwen, dat hof is best mooi bv, maar het mag niet opgevat worden als een poging om een zo echt mogelijk gotisch gebouw neer te zetten.
Anyway, dit was geen aanval hoor, ik herinnerde me gewoon die foto van dat classicistisch gebouw(die ik eens zal opzoeken) en bedacht dat de grote markt er nu niet zo authentiek uitziet. Er zijn veel mooiere plekken in Brugge vind ik.
See less See more
hier is ie, dat gebouw links is hetgeen ik bedoelde en dateert van 1787. Toendertijd was men er niet zo gelukkig mee, omdat het als 'te modern' werd gezien. Toen het na een brand in de jaren 1890 werd beschadigd, koos men in plaats van het te herstellen voor afbraak en vervanging door een neogotisch gebouw (omdat dat middeleeuwser leek..)

See less See more
Daar staat nu het provinciaal hof, inderdaad
Zicht op de Noord-zijde van de markt van Brugge (late Middeleeuwen), links de nu verdwenen kapel van Sint-Kristoffel, rechts gevelrij voor meer dan drie kwart intact gebleven.

Zicht op de Oost- en Zuid-zijde van de markt van Brugge (late Middeleeuwen) met links één van de oudste gebouwen van de stad en jammergenoeg gesloopt omdat het in ongebruik kwam: de "Waterhalle". De halletoren had toen nog een houten spits.

Zelfde zicht op de markt als foto #2 maar nu in de late 19de eeuw met het oude Provinciaal hof voor het werd verwoest door een brand.

See less See more
3
Fort Lapin krijgt grandeur terug
Honderd jaar oud paleis wordt feestzaal

BRUGGE - Fort Lapin, het statige gebouw langs de Ringvaart in Sint-Pieters, krijgt na twintig jaar verloedering een nieuwe bestemming. In het 100 jaar oude paleis komt een feestzaal, een bar en een fuifruimte. De renovatie kostte 1,5miljoen euro.

Het ziet er nu nog uit als een grote bouwwerf, maar binnen een week moet het Fort Lapin in Sint-Pieters er weer piekfijn bij liggen. Dan wordt het eerste trouwfeest georganiseerd in het gebouw dat al veertig jaar niet meer bewoond is en twintig jaar heeft staan verkommeren.

Eigenaars Patrick de Voogt en Ingrid Deschrijver hebben de laatste twee jaar het statige gebouw tegenover de oude gistfabriek grondig gerenoveerd, en vanaf volgende week verhuren ze het complex voor feesten en seminaries. Met de renovatie is een investering van zo'n 1,5miljoen euro gemoeid.

'Dit is een schitterend historisch pand met een rijke geschiedenis', zegt de Voogt. 'En we hebben hier ruimte zat: beneden is er plaats voor 170gasten, in de kelder kunnen fuiven of dansfeesten georganiseerd worden voor zo'n 200mensen. De receptieruimte op de tweede verdieping biedt plaats aan 200gasten en op de bovenverdiepingen hebben we drie seminarieruimtes voor in totaal 125mensen. Twee weken geleden hebben we al onze aperitiefbar geopend. Die opent elke dag zijn deuren vanaf 17uur.'

Ook topkok Wim Vandamme van het Zeebrugse restaurant Maison Vandamme springt mee op de kar. Hij organiseert via het bedrijf Flanders Catering vanaf halverwege juni elke zondag een brunch in Fort Lapin.

'Dit gebouw vormt een mooie aanvulling op het huidige aanbod in Brugge', vindt hij. 'Een zaal met zoveel ruimte vind je bijna niet in het centrum van de stad.'

Fort Lapin werd gebouwd in 1906 in Franse barokstijl. De Brusselse architect Martin Catulle liet er een majestueuze paleiswoning met twintig kamers inrichten.

Het pand stond de laatste twintig jaar te verkommeren. Het gebouw was volledig leeggeplunderd, en onder meer het dak moest volledig gerenoveerd worden. Patrick de Voogt en Ingrid Deschrijver hebben op het achterliggende terrein de kantoren van hun parketbedrijf. Ze hebben de renovatie persoonlijk begeleid.

bron: HNB

Ik heb wel geen foto van dit gebouw, maar het is in zekere zin toch ook vrij "on-Brugs". Prachtig gebouw wel. En geweldig dat ze dit na 20 jaar weer in z'n eer hersteld hebben!
See less See more
Hmmm, kan er eventueel straks wel een foto van maken. Weliswaar met mijn gsm, you know by now what that means...
Waar woon je ergens in Brugge mss?
Dampoortkwartier.
Moh, kijk eens, niet ver daarvandaan dus, en voor mij zowat den andere kant van't stad. Ik ben woonachtig te Sinte-Machiels, niet ver van de Veemarkt...
Moh, kijk eens, niet ver daarvandaan dus, en voor mij zowat den andere kant van't stad. Ik ben woonachtig te Sinte-Machiels, niet ver van de Veemarkt...
Tjah, da's altijd mijne kant van 't stad geweest: eerst het Stubbekwartier tot mijn 20ste (met vanaf mijn 14de ofzo tweewekelijks centrum Antwerpen (Wapper) na de scheiding van mijn ouders), daarna Dampoortkwartier+Brussel (Elsene->Etterbeek->Oudergem->Etterbeek->Schaarbeek) en nu en dan nog naar Antwerpen.
See less See more
1 - 20 of 49 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.