Nee, dat niet is niet zo, maar de evolutie is toch relatief beperkt gebleven en er werd ook een beleid gevoerd om gebouwen een middeleeuwse uitstraling te geven aan de hand van neogothiek.
Nee, dat niet is niet zo, maar de evolutie is toch relatief beperkt gebleven en er werd ook een beleid gevoerd om gebouwen een middeleeuwse uitstraling te geven aan de hand van neogothiek.Om het cliché te ontkrachten dat alles in Brugge middeleeuws is én is blijven staan.
Die "onnozele trapgeveltjes" zijn honderden jaren oud. Het Provinciaal Hof daarentegen dateert van eind 19e, begin 20e eeuw. Ook de "BBL" (waar een FNAC in komt) is van recentere datum.ik hou erg van de middeleeuwse gebouwen in Brugge, maar het spijtigst vind ik die onnozele trapgeveltjes op de grote markt. Die zien er zo lullig fake uit... Daar stond toch een classicistische schouwburg he? Maar die vonden ze plots niet godsvruchtig meer of zo?
Het blijft wel een mooie stad natuurlijk (voor ik die hyperactieve Bruggelingen hier op mijn dak krijg)
Ik heb gezocht, maar vond het plan van Marcus Gerards niet in hoge resolutie. Dus met honderd procent zekerheid kan ik het niet zeggen. Maar een aantal van de gevels tegenover het Belfort zijn in ieder geval van de 17e, 18e eeuw. Vroeger stond er links een klooster.Ah, dus de trapgevels op de markt zijn dus geen neogotiek? Taboe bracht me al aan het twijfelen!
Dampoortkwartier.Waar woon je ergens in Brugge mss?
Tjah, da's altijd mijne kant van 't stad geweest: eerst het Stubbekwartier tot mijn 20ste (met vanaf mijn 14de ofzo tweewekelijks centrum Antwerpen (Wapper) na de scheiding van mijn ouders), daarna Dampoortkwartier+Brussel (Elsene->Etterbeek->Oudergem->Etterbeek->Schaarbeek) en nu en dan nog naar Antwerpen.Moh, kijk eens, niet ver daarvandaan dus, en voor mij zowat den andere kant van't stad. Ik ben woonachtig te Sinte-Machiels, niet ver van de Veemarkt...