Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 566 Posts

·
Registered
6,375 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Welke toekomst hebben de kusthavens ?

Welke plannen staan er voor Zeebrugge , Oostende , Nieuwpoort op stapel ??

·
Registered
3,222 Posts
Ik denk dat de toekomst voor Zeebrugge er vrij rooskleurig uitziet. Onlangs is uit de laatste cijfers gebleken dat Zeebrugge maar blijft spectaculair voortgroeien en records blijft bevestigen of verbreken. Ook als diepzeehaven heeft Zeebrugge veel troeven, met de alsmaar groter wordende containerschepen...
De meest dringende plannen voor Zeebrugge zijn wsl deze voor de ontsluiting; de optimalisatie van de N31, de aanleg van de AX, het 3e en 4e spoort tussen Brugge en Gent en het derde spoor tussen Brugge en Zeebrugge, de spoorbocht van Ter Doest, de estuaire vaart, de verbreding en uitdieping van het Boudewijnkanaal tussen de voorhaven en Dudzele en de verdere optimalisatie van de N49 tussen Zelzate en Westkapelle om er al enkele te noemen.

·
Registered
3,044 Posts
Het oude/huidige havenplan, dat eigenlijk al een beetje verschilt van een vorige versie, waar de verbinding Boudewijnkanaal-Noorderkanaal iets noordelijker gepland was, waar je die (al uitgegraven) uitstulping ziet. Bovendien was in die vorige versie ook een verbreding van het Boudewijnkanaal tussen Dudzele en de Vismijn voorzien.

Het nieuwe havenplan:

Hoge resolutie: http://www.portofzeebrugge.be/images/plannen/Beleidsplan_print.jpg

·
Registered
3,044 Posts
Zeebrugge groeit vooral sterk op het gebied van container- (te verklaren door de opening van de nieuwe terminal) en autotrafieken. Als je foto's van de achterhaven bekijkt van tien jaar geleden en vandaag, geloof je je ogen niet: wat toen verlaten poldergrond was, met kreekjes en al, ligt nu zover het oog reikt vol asfalt met nieuwe wagens erop. Het gaat zelfs zo snel dat er al parkeergebouwen van verschillende etages moeten gebouwd worden.

Trouwens, de haven bestaat dit jaar 100 jaar, je kan fietstochten maken door de haven, er zijn uitkijkposten, containers met informatie over de haven, enzovoort.

·
Registered
3,222 Posts
Zeebrugge groeit vooral sterk op het gebied van container- (te verklaren door de opening van de nieuwe terminal) en autotrafieken. Als je foto's van de achterhaven bekijkt van tien jaar geleden en vandaag, geloof je je ogen niet: wat toen verlaten poldergrond was, met kreekjes en al, ligt nu zover het oog reikt vol asfalt met nieuwe wagens erop. Het gaat zelfs zo snel dat er al parkeergebouwen van verschillende etages moeten gebouwd worden.

Trouwens, de haven bestaat dit jaar 100 jaar, je kan fietstochten maken door de haven, er zijn uitkijkposten, containers met informatie over de haven, enzovoort.
Idd, die achterhaven verandert enorm en dat zal de komende jaren alleen meer 'erger' worden.
Op dat nieuwe plan is dat wel iets vreemds met het boudewijnkanaal. Alsof het doorgeknipt is. Om dan van de Brugse binnenhaven naar de voorhaven te gaan, worden de schepen omgeleid via die nog te graven verbinding en het zuidelijk insteekdok?

·
Registered
3,222 Posts
vraagje: je hoort altijd maar mensen protesteren omwille van de onteigening van Doel; zit dat er in Zeebrugge ook aan te komen, zulke onteigeningen, als de haven zo sterk blijft groeien?
Dat kan, maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren. De grootste uitbreidingen gebeuren op dit moment in de achterhaven en daar is er ook nog plaats voor. Zo vind ik het ook onnodig dat Doel zou moeten verdwijnen.

·
Registered
3,044 Posts
Idd, die achterhaven verandert enorm en dat zal de komende jaren alleen meer 'erger' worden.
Op dat nieuwe plan is dat wel iets vreemds met het boudewijnkanaal. Alsof het doorgeknipt is. Om dan van de Brugse binnenhaven naar de voorhaven te gaan, worden de schepen omgeleid via die nog te graven verbinding en het zuidelijk insteekdok?
Ik zie toch liever een loodrecht Boudewijnkanaal, eventueel met een sluis ertussen, dan deze vreemde kronkel (letterlijk en figuurlijk) van de havenplanners.

Wat protest tegen de haven betreft: tot nu toe is daar quasi niks van te merken, zelfs de kritiek tegen het geplande kanaal is redelijk lauw. Buiten die dekselse Loppemnaars van de Witte Pion en de Groenegordelfronters zijn West-Vlamingen rustige, hardwerkende, weinig klagende mensen die uiteraard perfect verstaan dat de economie moet kunnen groeien ;) Aan de andere kant, de haven van Zeebrugge voert tot nog toe een zeer "vriendelijke" politiek, zowel op economisch, sociaal, ecologisch vlak... Het lijkt wel of ze door iedereen graag gezien zijn (kan nog veranderen als de beschikbare ruimte op is en een uitbreiding zich opdringt), behalve misschien door het Antwerps havenbedrijf, die Zeebrugge zijn succes niet lijkt te gunnen (misschien is dit in het recente verleden veranderd).

·
Registered
495 Posts
vraagje: je hoort altijd maar mensen protesteren omwille van de onteigening van Doel; zit dat er in Zeebrugge ook aan te komen, zulke onteigeningen, als de haven zo sterk blijft groeien?
Zeebrugge kan op lange termijn in de zee uitbreiden. Daarom heeft de haven mijns inziens ook meer toekomst dan de Antwerpse haven, die uiteindelijk langs alle zijden ingekneld is.

·
Registered
3,222 Posts
Zeebrugge kan op lange termijn in de zee uitbreiden. Daarom heeft de haven mijns inziens ook meer toekomst dan de Antwerpse haven, die uiteindelijk langs alle zijden ingekneld is.
Dat is nog het minste probleem voor A'pen denk ik. Eerder de diepgang van de Schelde zal op termijn aanzienlijke zorgen baren. De containerschepen worden aan een ijltempo alsmaar groter en men kan de Schelde niet tot in het oneindige blijven baggeren. Het is nu al nipt soms.

·
Registered
3,044 Posts
Door al dat gepraat over Zeebrugge zouden we bijna vergeten dat ook Oostende het goed doet en grootse plannen heeft. Over Nieuwpoort weet ik minder, dat is meer een jacht- en vissershaven met slechts een klein aandeel vrachttransport.

·
Registered
3,222 Posts
^^Idd, als echte kusthavens zouden we het eigenlijk enkel over Zeebrugge en Oostende mogen hebben, of je moet al gaan beginnen met elk vissershaventje aan onze te kust te bespreken:)
Oostende doet het idd niet slecht, maar ondervindt veel te grote concurrentie van grote broer Brugge-Zeebrugge, terwijl dat omgekeerd veel minder het geval is.
Wat zijn die grootste plannen precies wel Chimaera? Ben ik ook niet helemaal van op de hoogte denk ik..

·
Registered
3,044 Posts
Hetzelfde wat je ziet op sportvlak (Antwerpen-Gent <->>>> Brugge) zie je ook op economisch vlak met de vismijn van Oostende die harde concurrentie voert tegen Zeebrugge, omgekeerd is dat veel minder het geval. Afgelopen maand haalde Oostende voor het eerst een grotere omzet dan Zeebrugge (al was het minimaal), een regelrechte overwinning voor hen... Zeebrugge had een succesvol zandsculptuurfestival, Blankenberge aapt na en voert harde concurrentie, in Zeebrugge verdwijnen vervolgens eerst het Beachfestival en later ook het zandsculptuurfestival zelf. Anderzijds willen ze maar al te graag gebruik maken van de naambekendheid van grote broer Brugge: Luchthaven Oostende werd Airport Oostende-Bruges...

Maar bon, ik had beloofd in een andere topic om niet die toer op te gaan ;)

·
Registered
3,044 Posts
^^Idd, als echte kusthavens zouden we het eigenlijk enkel over Zeebrugge en Oostende mogen hebben, of je moet al gaan beginnen met elk vissershaventje aan onze te kust te bespreken:)
Oostende doet het idd niet slecht, maar ondervindt veel te grote concurrentie van grote broer Brugge-Zeebrugge, terwijl dat omgekeerd veel minder het geval is.
Wat zijn die grootste plannen precies wel Chimaera? Ben ik ook niet helemaal van op de hoogte denk ik..
kijk eens op www.plassendale.be en je wordt al wat wijzer!

·
Registered
3,044 Posts
Zie ik wel zitten om een overzicht te maken van de haven, met foto's, cijfers... Eventueel ook evolutie 1907-2007. Misschien topictitel veranderen naar Haven van Brugge-Zeebrugge? Dan kan ik dat historisch overzicht tot de middeleeuwen uitbreiden. Of is dat erover ;)

A ja, de haven van Zeebrugge bestaat 100 jaar, voor wie het nog niet zou weten.

·
Registered
3,222 Posts
Haven van Brugge-Zeebrugge is inderdaad de officiële en meest correcte naam, dus goed idee. Hoe verander je dat? Dat historisch overzicht is er niet over hoor, als je dat ziet zitten..!;)
En inderdaad, 100 jaar haven, een reden temeer voor een eigen thread!

·
Registered
3,044 Posts
Dat historisch overzicht is er niet over hoor, als je dat ziet zitten..!;)
Natuurlijk, met plezier, doe ik liever dan aan mijn thesis werken :shifty:

Maar bon, het hoeft natuurlijk niet allemaal in één keer hé. Ik kan beginnen met de haven nu: de havengebieden, terminals, met foto's. Daarna de toekomstplannen, de geschiedenis van de haven, oude plannen... Daarna eventueel voorgeschiedenis: Zwin, scheepvaart in en naar Brugge in de middeleeuwen (Reien, Minnewater, Waterhalle, de oude kraan...), Kanaal Gent-Brugge-Oostende, Handelskom...

·
Registered
3,222 Posts
^^Amai ja, dat zou wel geweldig zijn! Ik wil daar ook wel wat aan helpen hoor:) maar nu ontbreekt het me wat aan tijd...

Laat dat thesis werken maar zijn, daar is je schaduw al mee bezig:cool:

·
Registered
3,044 Posts
Ik vind dat altijd wel plezant, opzoekingswerk doen om uitgebreide overzichten te maken. Heb dat al gedaan voor Club Brugge, Brugge zelf, Belgisch voetbal en sport... Met als resultaat excelfiles met info over stadions en resultaten vroeger en nu, moderne architectuur, lopende projecten, noem maar op... Is eigenlijk ontstaan als basis voor eigen architectuurprojectjes en is een hobby op zijn eigen geworden. Ben ook ooit aan sites begonnen over JB-stadion en de geschiedenis van Club, maar daar komt tegenwoordig niet veel meer van in huis.

·
Registered
3,222 Posts
Ja, die overzichtjes van u zijn altijd wel heel goed en verrrijkend!
Maar welke architectuurprojectjes bedoel je mss waarmee het allemaal begonnen is?

1 - 20 of 566 Posts