SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Delegate of Holland
541 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vrijdag 15 april 2005 hebben 50 gezellige Hollanders zich over Brussel gestort. Het weer was in de aanloop vrij mooi, maar vrijdag zelf erg triest (maar wel droog). We hebben het dan ook enorm gezellig gehad. Het enige waar we moeite mee hadden is de Fastfood dichtheid. Die is in Brussel namelijk een stuk lager dan thuis (maar dat zegt misschien ook iets over de Hollandse keuken). We hebben eerst de tentoonstelling Made in Belgium bezocht. Niemand vondt er wat aan (sorry). Daarna ging ieder z'n gang. Mijn groepie heeft een rondje langs de paleizen gedaan om vervolgens het winkelgebied af te stropen en tegenover de beurs (westen) wat bieren uitgeprobeert en lekker gegeten. Al met al een zeer geslaagde dag.

Door het donkere weer zijn nogal wat foto's onvertoonbaar geworden. Die foto's doen de stad weinig eer aan, vandaar een redelijk beperkte kijk op onze dag,

De autogekte in Brussel verbaasde me meer dan ik al had verwacht. Een ruime kilometer over de kleine ring kostte ons meer dan 20 minuten met onze bus. Enige research leerde me dat er in Brussel 500 auto's per 1000 inwoners bestaan. Alleen in Rome is het erger, maar Londen, Parijs en Amsterdam komen bijvoorbeeld maar aan de 300 per 1000 inwoners.

Vlakbij het CS:

Eerst even naar de Grote Markt gerend, in het echt veel mooier dan op welke foto dan ook.

Vervolgens naar de Kunstberg; erg leuk bedacht en het uitzichtje vanaf bovenaan is ook wel koddig (geen foto helaas):

Hoewel de gebouwen in een context wel leuk overkomen deed die witte kerk (Jacop op Coudenberg ofzo?) en het koninklijk paleis me helaal niets. HEt voelde als zeer gewoon, maar leuk voor d'r bij:

Aan de andere kant van het park was het romantischer:

En dan toch het populairdere gebied in, hier eerst de munt:

en het plein ervoor (beetje vervallen; schril contrast met de Grote Markt honderd meter terug) De lelijke flat tegenover de munt deed in het echt lang niet zo vervelend aan als op plaatjes:

De Nieuwstraat is de enige winkelstraat zoals we ze in Mokum gewend zijn (Kalverstraat, Nieuwendijk, Leidsestraat) ; veel populaire merken op een hoop. Ik kreeg niet de indruk dat er in de stad nog zo'n straat is (wat bij iedereen enige verontwaardiging opriep; "is dit alles??". Niet zo heel veel winkels, maar zeker wel een hele mooie straat met een paar uitspattende gevels:

één van de twee Macs die we konden vinden:

Lokale Bijenkorf, de INNO:

En dan stuit je op dit:

Weer helemaal terug, vlakbij de Beurs:

tadaaa:
(nee dat ben ik niet)

auto's auto's auto's:

rue Dansaert (inderdaad gehypt):

En nog wat boulevards rond de beurs à la Paris:

en tot slot een boze Belg:

Volgende keer neem ik het zonnetje en een nieuwe camera mee, maar 'k hoop dat jullie 't zo ook enig vinden! :)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Ik ben er zelf nog nooit geweest, dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen, maar het doet echt stukken grootstedelijker aan dan wel nederlandse stad dan ook.

leuke foto's, bevestigt me dat ik er echt eens een keer naar toe moet!

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Brussel is toch 'in a different league' vergeleken met Amsterdam of Rotterdam, Veel stedelijker:eek:

Foto 10, met die fontein, vind ik het moost:)

·
arnhmember
1,490 Posts
Mooi. Ik vind vooral dat de mensen, die volgens mij toch redelijk vaak 'per ongeluk' op je foto's komen, de serie interessant maken. De romantische foto als meest duidelijke voorbeeld maar ook de foto's rond en in de Nieuwstraat zijn leuk. Omdat er de hele tijd een groep voor je uitzwermt, die bij je hoort (en dat voel je als kijker ook), is het een heel levendig perspectief.:)

·
Registered
37 Posts
Zeer mooie serie, je hebt met je fotos de atmosphere van de stadt kunnenpakken. Brussel lijkt me een sfeer volle stadt. Volgende keer op stap naar Parijs met de trein stap ik uit in Brussel voor een dag. :)

1 - 10 of 10 Posts