SkyscraperCity banner
1 - 20 of 22 Posts

·
fastshooter
1,118 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. :D

Hier is dan toch nog deel 2 van mijn Brussel-serie van de HBF-dag van 17.09.2005.
Wat mij betreft een dag die nog wel een herhaling verdient!!! :)

Enjoy! :cheers:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

·
Bike It!
22,248 Posts
En zeer mooie serie. Knappe foto's!
Toont Brussel in al zijn grootstedelijke schoon- en lelijkheid.

·
Registered
1,216 Posts
wat me zo opviel in brussel is dat er zoveel oude panden zomaar gesloopt mogen worden.

Er staan echt tientallen van die walgelijke jaren '70 panden. Echt zonde.

In Belgie lopen ze een jaar of 20 achter op Nederland; hier mag je gelukkig een monument niet zomaar meer slopen.

·
Registered
628 Posts
utrecht said:
wat me zo opviel in brussel is dat er zoveel oude panden zomaar gesloopt mogen worden.

In Belgie lopen ze een jaar of 20 achter op Nederland; hier mag je gelukkig een monument niet zomaar meer slopen.
Ik denk dat we op dat vlak in België gelijk staan. Je moet weten dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië ook een heel verschillend monumentenbeleid voeren. Brussel richt zich vooral op gebouwen die algemeen, door het volk, als mooi en uniek aanvaard worden (de leeftijd van het gebouw doet er niet echt toe), terwijl Vlaanderen vooral kijkt naar de waarde van het gebouw (kan je een verhaal schrijven rond het gebouw). Daarbij komt dat Vlaanderen vaak in gehelen, ensembles beschermd (bv. een hele straat) en Brussel per gebouw, waardoor je heel gevarieerde straten krijgt met allerlei bouwstijlen.

Mooie foto's trouwens.

·
hemelschraper
2,022 Posts
Wow, vette serie. Er zitten erg veel mooie foto's tussen. De hoogbouw is er niet bijzonder (vind ik), maar als stad is Brussel best indrukwekkend.

·
Bike It!
22,248 Posts
utrecht said:

Zeer juist. En dan had je onze Belgische steden 20 jaar terug moeten zien: één grauw zootje, op Brugge na.
Tot ver in de jaren 80 had je hier nauwelijks een monumentenbeleid en al evenmin een echt stedenbeleid. iedereen modderde maar wat aan.
Vooral de grootstad Brussel die in de jaren '60 tot hoofdstad van Europa en de UNO werd gebombardeerd, was hiervan het grootste slachtoffer.
Bovendien bestaat de stad nog steeds uit 19 aparte gemeenten, de 19 baroniën zoals ze die hier genoemd worden. Veel coördinatie of regelgeving was er niet.
Duizenden oude panden gingen tegen de vlakte. Bouwpromotoren kochten systematisch volledige woonblokken met oude herenhuizen op en lieten die tientallen jaren verkommeren en verkrotten, om de na sloping vrijgekomen gronden met woekerwinsten te verkopen.
Bekende vorobeelden zijn de megalomane Noordwijk, waar 10.000 mensen uit hun huis werden gezet om er een Europees Manhattan neer te poten.
Ook een groot deel van de schitterende 19de eeuwse Leopoldwijk werd gesloopt en vervangen door afzichtelijke betonnen overheidsgedrochten voor de Belgische en Europese instellingen.
Zo werd historisch Brussel verknoeid en telde men alleen al in de oude binnenstad 300 (!) stadskankers van leegstand, verkrotting en kaalslag, tot rechtover het beursgebouw toe.
Het meest schrijnende voorbeeld was de sloop van het wereldberoemde meesterwerk van Victor Horta, het art-nouveau Volkshuis aan het begin van de pittoreske Hoogstraat in de marollenwijk. In de plaats kwam de spuuglelijke betonnen Blatontoren (zie foto's 6 en 8 in deze serie)

In de jaren '90 kwam er een kentering en werd Brussel opeens 'the place to be'. De stadskankers werden bijna volledig weggewerkt, gebouwen, straten en pleinen worden en werden in ijl tempo gerenoveerd. Maar er is nog zeer veel werk aan de winkel om van deze vroegere probleemstad een modelstad te maken. De Belgische monumenten zijn immers alleen al omwille van hun omvang (justitiepaleis!) en materriaalkeuze (bepleisterde gevels met veel stuckwerk) heel wat moeilijker te onderhouden dan de minstens even fraaie Hollandse, calvinistische, bescheiden baksteenarchitectuur.
Maar Brussel, en de andere ietwat verwaarloosde Belgische steden zijn, weliswaar enkele decennia na de Nederlandse, op goede weg.

·
Registered
3,402 Posts
Onwijs smerige stad afgezien van een paar mooie gebieden .. je wilt echt niet in een van de wijken naast het centrum 's avonds alleen rondlopen, wat een zootje...staan gewoon huizen midden in de stad op instorten. Bah!

·
Registered
6,117 Posts
:| Doe volgende keer wat meer de moeite en ga in plaats van richting Molenbeek en Anderlecht richting oosten en zuiden of Schaarbeek. Brussel heeft veel lelijke plekken maar ook hele mooie buurten overal in de stad.

Kijk eens in deze thread: Foto thread Brussel

·
Registered
1,216 Posts
Benonie said:
Zeer juist. En dan had je onze Belgische steden 20 jaar terug moeten zien: één grauw zootje, op Brugge na.
Tot ver in de jaren 80 had je hier nauwelijks een monumentenbeleid en al evenmin een echt stedenbeleid. iedereen modderde maar wat aan.
Bovendien bestaat de stad nog steeds uit 19 aparte gemeenten, de 19 baroniën zoals ze die hier genoemd worden. Veel coördinatie of regelgeving Vooral de grootstad Brussel die in de jaren '60 tot hoofdstad van Europa en de UNO werd gebombardeerd, was hiervan het grootste slachtoffer.
was er niet.
Duizenden oude panden gingen tegen de vlakte. Bouwpromotoren kochten systematisch volledige woonblokken met oude herenhuizen op en lieten die tientallen jaren verkommeren en verkrotten, om de na sloping vrijgekomen gronden met woekerwinsten te verkopen.
Bekende vorobeelden zijn de megalomane Noordwijk, waar 10.000 mensen uit hun huis werden gezet om er een Europees Manhattan neer te poten.
Ook een groot deel van de schitterende 19de eeuwse Leopoldwijk werd gesloopt en vervangen door afzichtelijke betonnen overheidsgedrochten voor de Belgische en Europese instellingen.
Zo werd historisch Brussel verknoeid en telde men alleen al in de oude binnenstad 300 (!) stadskankers van leegstand, verkrotting en kaalslag, tot rechtover het beursgebouw toe.
Het meest schrijnende voorbeeld was de sloop van het wereldberoemde meesterwerk van Victor Horta, het art-nouveau Volkshuis aan het begin van de pittoreske Hoogstraat in de marollenwijk. In de plaats kwam de spuuglelijke betonnen Blatontoren (zie foto's 6 en 8 in deze serie)

In de jaren '90 kwam er een kentering en werd Brussel opeens 'the place to be'. De stadskankers werden bijna volledig weggewerkt, gebouwen, straten en pleinen worden en werden in ijl tempo gerenoveerd. Maar er is nog zeer veel werk aan de winkel om van deze vroegere probleemstad een modelstad te maken. De Belgische monumenten zijn immers alleen al omwille van hun omvang (justitiepaleis!) en materriaalkeuze (bepleisterde gevels met veel stuckwerk) heel wat moeilijker te onderhouden dan de minstens even fraaie Hollandse, calvinistische, bescheiden baksteenarchitectuur.
Maar Brussel, en de andere ietwat verwaarloosde Belgische steden zijn, weliswaar enkele decennia na de Nederlandse, op goede weg.
mmm... maar wat is het beleid nu dan?

Ik liep in de buurt van mannenken pis (snap nog steeds niet waarom dat nou zo bijzonder is) en daar werd toch nog veel gesloopt.

Ik heb de indruk dat de grote steden in Belgie (en dan vooral Antwerpen) een soort Hoog Catherijne in het groot zijn. Eén groot planologisch drama.

--> en oh ja, kan je er niet voor zorgen dat ze iets doen aan die rampzalige stations?? Vooral Antwerpen Berchem.. :weirdo:

·
Registered
851 Posts
Mooie foto's, prachtige stad... Na zo'n fotoreeks van een Belgische stad word ik altijd een beetje depri als ik dan naar Nederland kijk... :(

·
Registered
6,039 Posts
Het heeft een grootstedelijkheid die Nederlandse steden gewoon niet hebben. Aan de andere kant vind ik dat deze stad echt totaal geen karakter heeft. Beetje een mengelmoes van van alles, maar het blinkt nergens in uit.

·
UP's and Downsss
2,184 Posts
Jammer. Ik ken Brussel niet..ben er wel ooit geweest maar heel lang geleden. Vraag me af wat op foto 5 te zien is; wat een gedrocht zeg! :runaway: Als er geen bouwkranen bij zouden staan zou ik zeggen ze gaan het gedrocht afbreken; vraag, is dit werkelijk nieuwbouw of....iemand?

·
-
3,628 Posts
Mooie foto's!

Harrewar said:
Jammer. Ik ken Brussel niet..ben er wel ooit geweest maar heel lang geleden. Vraag me af wat op foto 5 te zien is; wat een gedrocht zeg! :runaway: Als er geen bouwkranen bij zouden staan zou ik zeggen ze gaan het gedrocht afbreken; vraag, is dit werkelijk nieuwbouw of....iemand?
Dat gebouw is de Tour Finances / Financietoren en wordt opnieuw beklad. Als ik het goed heb, dan wordt dit het resultaat:

Voor meer informatie en verse updates: BRU : FINANCE TOWER update

·
Bike It!
22,248 Posts
utrecht said:
mmm... maar wat is het beleid nu dan?

Ik liep in de buurt van mannenken pis (snap nog steeds niet waarom dat nou zo bijzonder is) en daar werd toch nog veel gesloopt.

Ik heb de indruk dat de grote steden in Belgie (en dan vooral Antwerpen) een soort Hoog Catherijne in het groot zijn. Eén groot planologisch drama.

--> en oh ja, kan je er niet voor zorgen dat ze iets doen aan die rampzalige stations?? Vooral Antwerpen Berchem.. :weirdo:
Dat zijn een heleboel vragen Utrecht.

Een probeersel om kort te antwoorden.

Manneken Pis is inderdaad niet bijzonder. Ik vraag mij dan ook af waarom al die honderdduizenden buitenlandse toeristen daar jaarlijks gaan zoeken...Jij ook al dus. Het is eerder een ikoon van de stad, zoals het Zeemeerminnetje in Kopenhagen.

Het stedenbeleid is vrij ingewikkeld en in handen van de 3 gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel zelf. Voor Brussel is het nog ingewikkelder want dat is dus een verzameling van 19 kleinere totaal aaneengekoekte steden.
Positief is dat er eindelijk een stedenbeleid is in België. Maar dat kan natuurlijk niet in enkele jaren de verwaarlozing van 4 decennia tenietdoen. Even planologisch als het calvinistisch Nederland zal het roomse België nooit worden. De Belgische steden zijn trouwens organisch gegroeid, de Nederlandse eerder planmatig, en dat zal altijd zo blijven, met alle voor- en nadelen vandien.
Zo groeien in Nederland de steden planmatig naar elkaar toe, in Vlaanderen gebeurt dit via de afzichtelijke lintbebouwing langs de grote gewestwegen tussen de steden.
Belgen gruwen van te veel regelgeving. Het strakke beleid van Nederland kan hier maar weinigen bekoren.
Kijk, zoiets vinden wij nou griezelig:

(foto:Eindhoven door Lichtstad)

En er wordt inderdaad nog heel wat gesloopt in Brussel: er zijn minder beschermde monumenten, en bovendien is voor ons een stad sowieso het product van eeuwenlange sloop en al dan niet geslaagde nieuwbouw.
In België wordt een gebouw pas beschermd als het historisch en/of architectonisch waardevol is, niet alleen omdat het vrij oud is.
8000 gebouwen beschermen zoals in Amsterdam is hier gewoon ondenkbaar.
Het stedenbeleid gaat ook uit van renovatie, inbreiding, aandacht voor een betere openbare ruimte, meer en beter openbaar vervoer, stadsbossen enz...Er worden vooral in Brussel meer fiscale stimuli gegeven om weer in de stad te gaan wonen.
Blijkbaar met succes, want op één na (Kortrijk) stijgt het inwoneraantal van alle Vlaamse steden en Brussel de laatste jaren gevoelig.
Megaprojectenzoals jullie die kennen zijn eerder zeldzaam, al staan er vooral in Antwerpen een paar mooie op stapel.
Ook Gent doet flink zijn best om de verwaarloosde 19de eeuwse gordel nieuw leven in te blazen, maar daar blijft het eerder kleinschalig.

Wat de stations betreft, die zijn inderdaad nog al te dikwijls een ramp. De perrons in Antwerpen-Berchem zijn een goed voorbeeld. Nu heeft België het dichtste spoorwegnet ter wereld, maar jammer genoeg werd dit in het verleden ook al verwaarloosd. België heeft bovendien in verhouding tot Nederland véél meer stations en stopplaatsen. (In België zo'n 500, in het grotere en meer bevolkte Nederland 350, als ik mij niet vergis)
Zo'n aantal renoveer je niet op een-twee-drie. Maar de NMBS is ondanks haar immense schuldenlast toch volop bezig aan een gigantische inhaalbeweging, zowel in de grote station (Brussel, Antwerpen-centraal!-Luik!, Leuven!, Gent Sint-Pieters, Brugge, enz...) als in de kleinere. Dus, ook hier nog enkele jaartjes geduld.
Het stationsgebouw en stationsplein in Antwerpen-Berchem werden reeds volledig gerenoveerd. Van werken aan de perrons en 'overkappingen' in Berchem heb ik geen weet. Na de opening van de Antwerpse Noord-Zuidverbinding zal dit station trouwens een ondergeschikte rol gaan spelen.
Surf gerust eens naar http://www.b-rail.be/projects/pagesnl/inv05.htm

1 - 20 of 22 Posts