SkyscraperCity banner

1 - 20 of 426 Posts

·
Bike It!
22,054 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Update 16/11/2013: Nieuwe foto's op pagina 16

1. Hallepoort en omgeving:

Nederlanders met een zwak voor de middeleeuwen moeten in Brussel beslist eens de Hallepoort bezoeken. Dit is de enige overgebleven stadspoort van de tweede, 14de eeuwse stadsomwalling, de vijfhoek waarop nu de kleine ringweg ligt.
Het gebouw ontsnapte aan de sloop omdat het in gebruik was als gevangenis. Later in de 19de eeuw werd het grondig verbouwd in romantische stijl en ingericht als museum.
Onlangs werd de poort volledig gerenoveerd, de oude toegang -enkele meters onder straatniveau- werd heropend en de stoffige museumcollectie werd in een fris kleedje gestoken.

Een impressie:

1. Je kan de Hallepoort bereiken per metro, premetro of bus. Of stap gewoon uit de trein aan het Zuidstation en stap de Engelandstraat door. Na dik 5 minuutjes loop je er vanzelf tegenaan.

2. Het park rond de Hallepoort is in feite één brede middenberm van de stadsring.

3. Ten zuiden van de hallepoort, extra muros dus, ligt de Brusselse gemeente Sint-Gillis.

4.

5. In de verte, hoog op de heuvel, de residentiële Royal Building.

5. Flats rond de Hallepoort. Fontenashof

6.

7.

8.

9.

10. Eindelijk de Hallepoort zelf.

11.

12. Bewaakt door twee stoere schildwachten!

13. Of zijn het er drie?

14.

15.

16. We bestijgen de indrukwekkende 19de-eeuwse trap.

17. De fraaie en originele gotische zaal.

18. Glas in lood.

19. Vanaf het dakterras heb je een mooi 360° pano! Rechts de volkswijk Marollen, links de Zuidertoren.

20. De slagader van de marollen, de Hoogstraat, wordt heraangelegd.
Bemerk het brute commieblok. Schitterend in al z'n lelijkheid... dit is Brussel!

21. Fontenas

23. In de verte, de Nationale Basiliek van het Heilig Hart te Koekelberg.

24. Het park rond de Hallepoort. Rustpunt temidden het autoverkeer.

25. Nogmaals de Zuidertoren. België's hoogste en eenzaamste 'wolkenkrabber'.

26. Sint-Gillis. Eén van de Brusselse gemeenten met fraaie art-nouveaubuurten.

27.

28. Het gemeentehuis van Sint-Gillis.

29. De Waterloolaan met rechts in de verte de generalli-building langs de chique Louizalaan.

30.

31. Koepel van het Justitiepaleis.

32. Nogmaals de Waterloolaan.

33. En zo zijn we bijna rond. Nogmaals de Marollen.

34. En nog enkele zoomertjes, de spits van het Brusselse stadhuis, het logge Sheratonhotel en de hoge Dexiatoren.

35. Nogmaals de Dexia met rechts het torentje van de Kappellekerk, waar Pieter Breughel de Oude begraven ligt.
Daara chter merk je nog de (donkerblauwe) Covent Garden.

De rest van de trip, via Naamse Poort naar het Jubelpark, krijgen jullie morgen te verteren. ;)

·
-
3,443 Posts
De o zo typische Belgische rommeligheid vind ik geweldig. Bedankt voor de tip, want het ziet er allemaal erg leuk uit. Ik zou het onthouden als ik in Brussel ben!

·
Bike It!
22,054 Posts
Discussion Starter #3
Nog meer Belgische rommeligheid :)

2. Ten oosten van de Vijfhoek:

35. Met een ommetje langs de Naamse Poort belanden we in het Jubelpark.
Eén van de nieuwe metrostellen die sinds vorig jaar onder Brussel sporen: de Boa.

36. Kruispunt aan de Naamse Poort.

37. De Bastion Tower uit 1970.

38.

39. Museumbus aan het metrostation Merode.

40. Fraaie panden langs de Tervurenlaan.

41. Het Jubelpark met de triomfboog, opgericht 50 jaar na de Belgische onafhankelijkheid.

42. De triomfboog is behoorlijk groot.

43.

44. In het gebouwencomplex zijn 3 musea gevestigd, Autoworld, het Legermuseum en het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis.

45.

46. Ijsjes!

47. In de verte doemt reeds het Berlaymontgebouw op.

48. Gelegen langs Brussels afzichtelijkste straat: de Wetstraat.

49.

50. Nogmaals het Berlaymont, zetel van de Europese Commissie

51. Hier duiken we het metrostation Schuman in. Links nog enkele EU-dozen…

Tot zover Brussel. Reacties welkom!

·
I (L) The Hague
941 Posts
Ze doen het niet!

En het duurt ont-zet-tend lang om te laden. Jammer want ik vind Brussel nou net zo'n geweldige stad.

Edit: Ik zie de foto's, Brussel blijft me verbazen. Prachtige en veelzijdige stad. Je ziet ook duidelijk wat groen met een stad kan doen. De bomen vind ik erg mooi.

Is er eigenlijk ook een duidelijke foto van de Brusselse Skyline? Van R'dam, A'dam en Den Haag heb ik ze vaak genoeg gezien, Brussel echter niet.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Ze doen het niet!

En het duurt ont-zet-tend lang om te laden. Jammer want ik vind Brussel nou net zo'n geweldige stad.

·
Registered
5,398 Posts
@ Benonie: nu heb je de mooiste foto's (van St. Gillis) nog niet gepost...!

Vanwaar komt trouwens die Portugese kolonie in Brussel?

·
Registered
5,398 Posts

·
Registered
1,747 Posts

Euhm, 's niet echt een compliment voor hem (zeer geslaagde foto's nochtans)want dat waren die van mij. ;) Maar de verwarring is nog wel te begrijpen, Benonie's foto's van de Hallepoort en het uitzicht ervan verschillen idd amper iets van de mijne :D De kwaliteit hier ligt wel nog iets hoger.

·
Registered
1,747 Posts
Is er eigenlijk ook een duidelijke foto van de Brusselse Skyline? Van R'dam, A'dam en Den Haag heb ik ze vaak genoeg gezien, Brussel echter niet.
Van de Brusselse noordwijk zijn die er wel te vinden op het Brussel forum. Een duidelijke allesomvattende skyline foto van de hele stad wordt wel een stuk moeilijker. De torens zijn verder zowat over de hele stad te vinden en Brussel is dan ook nog eens erg heuvelachtig met zo'n 80 meter hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt. Daardoor zijn sommige torens veel dominanter dan ze op basis van hun eigen hoogte zouden zijn en zinken andere dan weer een beetje weg tegenover de omgeving.

·
Bike It!
22,054 Posts
Discussion Starter #10
De kwaliteit hier ligt wel nog iets hoger.
:lol: Grapjas!

Ik post enkele van jouw knappe foto's hier ook even EvanG.
Toevallig genomen op dezelfde dag, ongeveer hetzelfde tijdstip en in dezelfde buurt...

Ik ben vandaag naar de heropende Hallepoort geweest, met nadien nog een wandeling door Sint-Gillis. (...)

en toen begon het te gieten en werd het de kortst mogelijke tocht richting beginpunt.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
wat een geweldige, veelzijdige, stedelijke, soms mediterraans aandoende wereldstad is Brussel toch :cheers: Prachtig!!

·
Registered
1,747 Posts
Zoals eerder gezegd, "de brusselse skyline" valt moeilijk te vatten maar hier heb je toch enkele aardige foto's die te samen een aardig beeld zouden moeten geven. Vooral dat eerste panorama is de moeite, al is de foto ondertussen wel al wat gedateerd.

·
Registered
2,000 Posts
Ik ben niet helemaal tevreden over mijn kleuren, om één of andere reden komen die vaak wat te vaal over.
Dat geeft Brussel meteen een Zuid-Europees tintje mee. Plus de blauwe luchten en het aanwezige groen en de vaak drukke/niet calvinistische architectuur.

Vergis ik me, of is in de vorige eeuw de Amsterdamse school ook in België aangeland?

Benonie en EvanG: iig bedankt voor de prachtige fotoreeksen! :cheers:

·
Registered
1,544 Posts
Als je over die lange brug van de rondweg van Brussel rijdt heb je echt n schitterend zicht van de stad.
Vanaf Strombeek richting Saventum geloof ik.

1 - 20 of 426 Posts