Prachtige foto's. Mooie oudheid in de stad!
Ja, inderdaad.Dat rosse buurtje dat genoemd wordt nabij het station, is dat hetzelfde buurtje dat je vanuit de trein (aan de rechterzijde als je in de richting van Antwerpen gaat) kunt zien.
Mits ze ook wat doen aan de architecturale kwaliteit van nieuwe gebouwen. Want hoewel de stad zelf verbeterd is tenopzichte van 20 jaar geleden kan dat niet gezegd worden van de dingen die men bouwt. Dat deed men 20 jaar geleden, op het hoogtepunt van de post-moderne architectuur, wél beter.Als ze dat kunnen oplossen denk ik dat het toerisme echt een heel groot potentieel heeft.
Tip: op het dak van dit gebouw bevindt zich een brasserie met groot buitenterras van waarop je een prachtig 360° zicht hebt op zowel de boven- als benedenstad. Je kan gratis met de lift naar boven (zonder een kaartje voor het museum te moeten kopen)
Gelukkig gaat men aan dit gedrocht ook eens beginnen.
En dan de belangrijkste nieuwigheid: dit ^^ gebied (omgeving Beursplein) wordt tot zover je kan kijken volledig autovrij. De nieuwe Brusselse bestuurders keurden onlangs een plan goed dat grote delen van de binnenstad autovrij gaat maken. Het verderop gelegen De Brouckèreplein moet volgens de nieuwe burgemeester zelfs een Brussels "Times Square" worden... In ieder geval zal dit het centrum een ongekende boost geven. Een stadssnelweg maakt plaats voor een brede autovrije laan/plein die zich bijna kan meten met de Antwerpse Meir
Een tunnel is daar onmogelijk, er loopt een, metropijp onder. Die kruist er ook nog eens middenin een andere lijn.En interessant dat ze het daar verkeersvrij gaan maken. Hoe wordt het autoverkeer dan geleid? Daar ben ik wel benieuwd naar. Komt er een tunnel?
Investeren in schonere brandstoffen lijkt me eigenlijk van grotere waarde dan dit soort symboolopolitiek.^^ Moet je elke dag tienduizenden fijn stof brakende en lawaaierige en auto's toelaten dwars door de stad te rijden, gewoon om een grootstedelijk gevoel op te wekken?
Zelfs als alle wagens morgen elektrisch rijden, zal ik nog voorstander zijn van autoluwe en autovrije stadscentra. Er rijdt openbaar vervoer genoeg rond boven en onder de grond, Centraal Station is vlakbij, zelfs een Belg kan met z'n voeten meer dan een gaspedaal indrukken en als je niet voortdurend van oost naar west moet, is de fiets een leuk alternatief.Investeren in schonere brandstoffen lijkt me eigenlijk van grotere waarde dan dit soort symboolopolitiek.
Ik heb niet eens een auto. Toch zie ik wel de voordelen van brede straten geschikt voor autoverkeer. Die straten afsluiten en zodoende andere delen van de stad nog verder verstoppen, terwijl je direct aansluitend al een uitgestrekt en heel mooi voetgangersgebied hebt, daar zie ik niks in. Een deel van de levendigheid langs die boulevard is juist het gevolg van dat autoverkeer (en de verdeling in rijbanen en stoepen). Richt het in als op de Stalingradlaan of zo, ook mooi.Ik ben al ontelbare keren in Brussel geweest, maar heb er nog nooit met de auto rondgereden. Geloof me: het lukt!