Eigenlijk zou het Brugge vs Amsterdam moeten zijn. Beide openluchtmusea.
Het is Brussel vs Amsterdam of staat er wat anders?
Verdraai eens niet altijd alles wat je niet zelf geschreven hebt! Wil je. 😘
En nee dit is geen reactie voortkomend uit het Laagbouw Award topic. Maar louter op de kromme beredenering die rade geslagen wordt..
Je hebt er een handje van om alles wat een ander benoemd, zelf even een draai te geven zodat het net lijkt alsof de maker niet weet waar over gesproken wordt. Tenenkrommend.
Als een ander het doet, bij jou, is het meteen not-done!
Natuurlijk kies ik hier geen Gent en Brugge, daar zijn Brussel net als Amsterdam simpelweg niet mee te vergelijken (te groot). Anders hadden ze er wel gestaan!
Kunnen deze steden dan mooier zijn (Gent en Brugge), ja dat kan.
Kunnen ze sfeervoller zijn, ja ook dat kan.
Uiteindelijk vergelijkt men ook Amsterdam niet met Groningen en of Nijmegen, toch?
Al kun je misschien Groningen een beetje klein-Amsterdam noemen. Ja ook dat kan.
Of een Grunn daar zelf ook achter staat, laat ik over aan de desbetreffende forumleden van de stad, Groningen is bovenal Groningen en geen Amsterdam!
Toch kunnen beide laatst genoemde steden net als Brugge en Gent veel aangenamer zijn om in de verblijven.
En als je Amsterdam een openluchtmuseum noemt, Ja een openluchtmuseum vol met "junks"!
Natuurlijk is Amsterdam geen openluchtmuseum, daar is de indeling van de stad simpelweg te open voor. Het vergelijk van Brugge en Amsterdam gaat dan
ook mank.
Zet daar eens een stad als Dubrovnik tegenover en we weten waar we over praten! Dat zijn openluchtmusea....
De meeste mensen die Amsterdam bezoeken, kijken zelfs niet eens naar de gevels (laat staan naar boven), maar de winkels en de openbare ruimten van Amsterdam.
De dam, het Vondelpark, de Wallen en het Museumplein....
Hoe mooi de grachtengordel ook is, het aantrekkelijke van Amsterdam zit hem in de naam, en de geneugten van de stad die men niet (overal) elders treft.
De stad is in kwa centrum niet bijster groot, en men kan het in dat opzicht, ook afgaande op Brussel zelfs wat "dorps" noemen.
Het is allemaal op loopafstand te overzien.
Nu denk je, die zal dan Brussel verkiezen boven Amsterdam, fout....mijn keuze zal op Amsterdam komen te liggen.
Vooral omdat Brussel eigenlijk wel veel meer is, meer wereldstad, maar slecht beoordeeld kan worden door plaatjes van buut"n (ofwel van een ander).
Kan me wel los laten gaan op plaatjes van Brussel, die liegen er niet om, en of er nu 200 meter van de Grote Markt een krakkemikkig gebouwtje of 20 zouden staan.
,loop twee straten verder van de Nieuw Markt in Amsterdam en men kan er ook een peloton aan weinig fotogenieke gebouwen vinden.
Wat geeft dan de doorslag, dat is dat Amsterdam juist Nederland weerspiegeld in zijn puurste vorm.
Woonboten, grachten, nieuwbouw van hoge klasse en bovenal een typische Nederlandse structuur met historische panden, het nachtleven, het straatleven en de honderdduizenden
fietsers die je al tegemoet komt op Centraal
Dat alles vindt men in Brussel niet, ondanks dat de stad ook van plaatjes af gezien, veel dynamischer en meer als een wereldstad oogt.