SkyscraperCity Forum banner

De complete stad Brussel of Amsterdam?

• Brussel

• Amsterdam

1 - 20 of 21 Posts

· Registered
3,202 Posts
Als het om het uiterlijk gaat.. veelzeggend zijn de twee foto’s in de openingspost, de foto van de prachtige Grote Markt in Brussel is helaas totaal niet representatief voor de Brusselse binnenstad. Twee straten van die markt af grijpt de treurigheid en de vele vele verminkingen je al naar de keel. De foto van Amsterdam is dan weer wel representatief voor de hele grachtengordel en ook daar nog buiten. Tel daar musea van wereldtop niveau bij op, prachtige architectuur stromingen uit allerlei tijden tot hedendaags aan toe, een altijd bruisende stad (beetje te veel soms), ruige plekken zoals het NDSM terrein, grootschalige nieuwbouwbuurten, enz. Amsterdam wint met gemak op heel veel fronten.

Wat mij betreft is Gent de leukste stad van België maar die is te klein om met Amsterdam te vergelijken.

· Registered
11,680 Posts
Discussion Starter · #5 ·
En die is niet alleen te klein, deze doet ook simpelweg niet mee!

· Bike It!
25,913 Posts
Als het om het uiterlijk gaat.. veelzeggend zijn de twee foto’s in de openingspost, de foto van de prachtige Grote Markt in Brussel is helaas totaal niet representatief voor de Brusselse binnenstad. Twee straten van die markt af grijpt de treurigheid en de vele vele verminkingen je al naar de keel. De foto van Amsterdam is dan weer wel representatief voor de hele grachtengordel en ook daar nog buiten. Tel daar musea van wereldtop niveau bij op, prachtige architectuur stromingen uit allerlei tijden tot hedendaags aan toe, een altijd bruisende stad (beetje te veel soms), ruige plekken zoals het NDSM terrein, grootschalige nieuwbouwbuurten, enz. Amsterdam wint met gemak op heel veel fronten.

Wat mij betreft is Gent de leukste stad van België maar die is te klein om met Amsterdam te vergelijken.
Brussel kent inderdaad heel wat na-oorlogse verminkingen, ook vlakbij de Grote Markt. Maar Brussel heeft honderden mooie, statige, trendy, chique en leuke buurten waar geen toerist komt. Ik ga ze hier niet allemaal opsommen, maar betreur alweer de vooroordelen door gebrek aan kennis.

Ik heb Amsterdam slechts tweemaal bezocht, ik ga er me niet over uitspreken. Doorgaans vond ik mijn vele bezoeken aan andere Nederlandse steden leuker, Amsterdam was me te duur, te onvriendelijk en toeristisch. Maar ik ben dan ook binnen de grachtengordel gebleven.

Gent is ook wat mij betreft de leukste stad van België. 😉

· MP
29,687 Posts
Ik houd van allebei, van Amsterdam omdat het er mooi en gezellig is, lekker kneuterig, van Brussel omdat het haast alles is en dat tegelijk.

Brussel is wel echt de "grote stad" van de twee, Brussel ademt meer Londen en Parijs, waar Amsterdam juist dat vriendelijk kleine van pakweg Kopenhagen heeft bewaard. Maar ook het dorpse van Brussel is leuk, de Vlaamse kant van de stad is juist lekker overzichtelijk, je komt vaak dezelfde mensen tegen in de Nederlandstalige cafés en dat heeft ook wel weer wat. Als je dat begint te vervelen ga je een hoek om en verdwijn je in de grote stad.

Bij Amsterdam woon ik het dichtst en daar ben ik heel blij mee. Maar Brussel kan er niet door worden vervangen. Eén van de kwaliteiten van Amsterdam is gelukkig dat het zo dicht bij Brussel ligt.

· Registered
2,957 Posts
Bij Brussel heb ik meer een grote stad gevoel, in Amsterdam minder. Dit terwijl beiden steden qua oppervlakte bijna dezelfde grootte hebben en ongeveer dezelfde inwoners aantallen hebben (Brussel gewest/agglomeratie A'dam).

Brussel is voor mij een mini-Parijs qua architectuur, lanen, rauwe omgevingen, etc. Amsterdam is een mega-dorp.

· Registered
11,680 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Bij Brussel heb ik meer een grote stad gevoel, in Amsterdam minder. Dit terwijl beiden steden qua oppervlakte bijna dezelfde grootte hebben en ongeveer dezelfde inwoners aantallen hebben (Brussel gewest/agglomeratie A'dam).

Brussel is voor mij een mini-Parijs qua architectuur, lanen, rauwe omgevingen, etc. Amsterdam is een mega-dorp.
Dit rode is simpelweg de reden waarom ik hier Brussel vs Amsterdam benoemd heb.
En omdat Brussel (skyline Brussel vs Londen) bij een andere vergelijkbaar topic een beetje mank gaat. Is een vergelijk met Amsterdam snel gemaakt.
Brussel valt goed te vergelijken met Amsterdam in vele opzichten.

· Registered
11,680 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Eigenlijk zou het Brugge vs Amsterdam moeten zijn. Beide openluchtmusea.
Het is Brussel vs Amsterdam of staat er wat anders? :giggle:

Verdraai eens niet altijd alles wat je niet zelf geschreven hebt! Wil je. 😘
En nee dit is geen reactie voortkomend uit het Laagbouw Award topic. Maar louter op de kromme beredenering die rade geslagen wordt..
Je hebt er een handje van om alles wat een ander benoemd, zelf even een draai te geven zodat het net lijkt alsof de maker niet weet waar over gesproken wordt. Tenenkrommend.
Als een ander het doet, bij jou, is het meteen not-done!

Natuurlijk kies ik hier geen Gent en Brugge, daar zijn Brussel net als Amsterdam simpelweg niet mee te vergelijken (te groot). Anders hadden ze er wel gestaan!
Kunnen deze steden dan mooier zijn (Gent en Brugge), ja dat kan.
Kunnen ze sfeervoller zijn, ja ook dat kan.
Uiteindelijk vergelijkt men ook Amsterdam niet met Groningen en of Nijmegen, toch?
Al kun je misschien Groningen een beetje klein-Amsterdam noemen. Ja ook dat kan.
Of een Grunn daar zelf ook achter staat, laat ik over aan de desbetreffende forumleden van de stad, Groningen is bovenal Groningen en geen Amsterdam!
Toch kunnen beide laatst genoemde steden net als Brugge en Gent veel aangenamer zijn om in de verblijven.

En als je Amsterdam een openluchtmuseum noemt, Ja een openluchtmuseum vol met "junks"!
Natuurlijk is Amsterdam geen openluchtmuseum, daar is de indeling van de stad simpelweg te open voor. Het vergelijk van Brugge en Amsterdam gaat dan
ook mank.
Zet daar eens een stad als Dubrovnik tegenover en we weten waar we over praten! Dat zijn openluchtmusea....
De meeste mensen die Amsterdam bezoeken, kijken zelfs niet eens naar de gevels (laat staan naar boven), maar de winkels en de openbare ruimten van Amsterdam.
De dam, het Vondelpark, de Wallen en het Museumplein....

Hoe mooi de grachtengordel ook is, het aantrekkelijke van Amsterdam zit hem in de naam, en de geneugten van de stad die men niet (overal) elders treft.
De stad is in kwa centrum niet bijster groot, en men kan het in dat opzicht, ook afgaande op Brussel zelfs wat "dorps" noemen.
Het is allemaal op loopafstand te overzien.

Nu denk je, die zal dan Brussel verkiezen boven Amsterdam, fout....mijn keuze zal op Amsterdam komen te liggen.
Vooral omdat Brussel eigenlijk wel veel meer is, meer wereldstad, maar slecht beoordeeld kan worden door plaatjes van buut"n (ofwel van een ander).
Kan me wel los laten gaan op plaatjes van Brussel, die liegen er niet om, en of er nu 200 meter van de Grote Markt een krakkemikkig gebouwtje of 20 zouden staan.
,loop twee straten verder van de Nieuw Markt in Amsterdam en men kan er ook een peloton aan weinig fotogenieke gebouwen vinden.

Wat geeft dan de doorslag, dat is dat Amsterdam juist Nederland weerspiegeld in zijn puurste vorm.
Woonboten, grachten, nieuwbouw van hoge klasse en bovenal een typische Nederlandse structuur met historische panden, het nachtleven, het straatleven en de honderdduizenden
fietsers die je al tegemoet komt op Centraal
Dat alles vindt men in Brussel niet, ondanks dat de stad ook van plaatjes af gezien, veel dynamischer en meer als een wereldstad oogt.

· Registered
860 Posts
De stad is in kwa centrum niet bijster groot, en men kan het in dat opzicht, ook afgaande op Brussel zelfs wat "dorps" noemen. Het is allemaal op loopafstand te overzien.
Toont maar weer eens aan hoe bepalend perceptie is. Als je de grachtengordel als centrum neemt, is dat een stukje groter dan de evenknie 'Pentagone' in Brussel. Amsterdam heeft juist een betrekkelijk groot centrum, en dan reken je het gebied rondom de PC Hooft, de Pijp enz. nog niet mee.

· Registered
11,680 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Toont maar weer eens aan hoe bepalend perceptie is.
Klopt, dat is het zeker.
En voor de afwisseling een keer een normale reactie. (y)

Overigens is deze beredenering niet alleen voortgekomen uit eigen ervaring maar van de "internationale toerist".
Het makkelijk te lopen deel, en dat binnen afzienbare tijd, is ook meteen het meest toeristische deel van Amsterdam. Dat het uiteindelijk groter is, dat weten de meeste wel, maar velen zouden er geen ommetje voor maken.

· Registered
4,578 Posts
Niet al te serieus nemen. Amsterdam vind ik gewoon te toeristisch. Zelfde is Delft of Volendam. Vergelijking met Brugge is dat het daar ook stikt van de toeristen. Zou daarom ook eerder naar Gent gaan. Om die reden heb ik ook op Brussel gestemd.

· Registered
11,680 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Je bent geen fan van Amsterdam dat is wel te merken. :whistle:

· Registered
1,612 Posts
De mensen die zeggen dat Amsterdam een openluchtmuseum is hebben alleen een keer rondje Dam/De Wallen gedaan (wellicht ook nog stukje grachtengordel meegepakt). Prima voor de rest, want dan blijven de toeristen/dagjesmensen ook beetje opeengepakt daar in plaats van de veel leukere wijken buiten het centrum te overspoelen.

· MP
29,687 Posts
De mensen die zeggen dat Amsterdam een openluchtmuseum is hebben alleen een keer rondje Dam/De Wallen gedaan (wellicht ook nog stukje grachtengordel meegepakt). Prima voor de rest, want dan blijven de toeristen/dagjesmensen ook beetje opeengepakt daar in plaats van de veel leukere wijken buiten het centrum te overspoelen.
De Pijp is eigenlijk ook een soort openluchtmuseum voor laat-19e-eeuwse revolutiebouw. Ook de Kinkerbuurt heeft vrij sterk dat stadsgezicht behouden. Willemspark is al helemaal een museum, inclusief de mensen die daar wonen. Oost is al wat gefragmenteerder, maar vergeleken met de sloopzones van Rotterdam en Den Haag is heel die 19e-eeuwse schil in Amsterdam erg goed bewaard. Wat natuurlijk verder prima is en inderdaad, er zitten soms best mooie zaakjes.

Maar 19e-eeuws Brussel is toch een iets andere roman.

1 - 20 of 21 Posts