SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
arnhmember
1,490 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen paasdagen doorgebracht in Budapest, Hongarije. Wat een schitterende stad! De eerste dag was het zonnig en warm, de twee volgende dagen was het natter en koeler. Ik hoop dat ik het allemaal een beetje in beeld heb kunnen brengen. De foto's zijn niet bewerkt, enkel verkleind.

1. De Bajcsy-Zsilinszky út, een verlenging van een van de vele toegangswegen tot het centrum. Deze weg leidt naar Vác en uiteindelijk Praag.

2. Een kantoorgebouw aan het plein Deák Ferenc, daterende uit de late 19e eeuw, een bloeiperiode in de Hongaarse geschiedenis.

3. Eveneens aan het Deák Ferenc plein.

4. Het Nyugati plein, nabij Station West.

5. Het Hongaarse Országház is het grootste parlementsgebouw ter wereld. Het gebouw is gerealiseerd in 1902 en de koepel is bijna 100 meter hoog.

6. De Donau verdeelt de stad in tweeen, Buda en Pest. Op de achtergrond hier de Nationale Galerie. De losse schoenen voorin staan symbool voor de verdronkenen tijdends de WOII (schietpeloton aan de waterrand).

7. Metrostation Moszkva.

8.

9. Over de Donau liggen een aantal bruggen, hier de Elisabethbrug.

10. Centrum

11. Galerij bij de synagoge aan de Dohány straat.

12. Megamall bij Station West: Westend City Center.

13. Station West (1877), ontworpen door het bureau van Gustave Eifel.

14.

15. Deák Ferenc

16. De Matthiaskerk in het burchtkwartier te Buda.

17. Het Heldenplein met het Millenniummonument (1929).

18. Theater Új Szinház

19. Parlementsgebouw

20.

21. Station Oost (1884)

22. Vissersbastion: retro uit 1905.

23. Kijkende naar het noorden van Buda.

24. Langs de Andrássy straat. (de 'Champs-Elysées van Budapest')

25. Thokoly straat, net buiten het centrum.

26. Matthiaskerk

27.

28. Kettingbrug

29. Bloesem op het Erzsébet plein.

30. Vanuit de spiegel van de hotelkamer.

31.

32. Moszkva plein.

33. Parlementsgebouw

34. Oprit Vrijheidsbrug.

35. Uitgaandistrict nabij de Opera.

36. Burchtheuvel

37. Plein voor de St. Stefansbasiliek.

38. Station West

39. Villawijken, commieblocks, tv toren.

40. Terminal vliegveld Ferihegy 2a

:)

·
-
3,628 Posts
Leuke serie, ik moet toch maar eens naar Budapest toe!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Inderdaad zeg, wat een mooie stad. Gaan er toevallig low-cost vliegreizen (EasyJet ofzo) die kant op? Want met de auto is het een behoorlijk eind.

Enneh, was je met je vriendin daar naar toe? Op foto 6 of die naar je omkijkt op foto 7? :)

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Mooie serie Vloep!
Budapest staat ook op mijn verlanglijst, onder andere voor het mooiste gebouw van Erick van Egeraat: het ING hoofdkantoor aan de Dózsa György út.

·
arnhmember
1,490 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Sky Europe vliegt op Budapest, ik ben gevlogen met Malev Airlines, partner van KLM. Mijn vriendin was er ook, inderdaad te zien op foto zevehhh.. zes.

·
Registered
2,057 Posts
Wow, wat een supermooie stad. Prachtige gebouwen! Moet er zeker eens heen, als ik er ooit geld voor heb :)

·
Your royal highness
1,682 Posts
Leuke serie van een van mijn favoriete steden, Vloep! Je hebt lekker de toerist uitgehangen, maar ook een paar originele plekken / standpunten te pakken. #33 is erg lekker, ingezoomd vanaf de bruchtheuvel? Heb je nog gezwommen in een thermisch bad?

·
Registered
2 Posts
Inderdaad een prachtige stad! Ook ik heb er de afgelopen dagen doorgebracht. Wat mij betreft een ideale stad om als toerist te bezoeken, ook als je minder geld hebt. Naast SkyEurope vliegt ook de lowcost maatschappij Wizz Air vanaf Schiphol op Boedapest. Je kunt voor weinig geld eten, het OV is ook goed en betaalbaar.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Fraaie stad, dito serie. Dat parlementsgebouw is een van de indrukwekkendste gebouwen van Europa... Echt schitterend.

Is het ook nog een beetje een levendige en leuke stad qua sfeer, horeca, etc?

·
Registered
737 Posts
@ Vertigo: ik ben er in de zomer van 2004 geweest, en het was er echt oersaai en uitgestorven leeg. Ben toen wel nog een dag naar Sziget festival geweest, 500.000 bezoekers!! Echt fantastisch. Maar in de stad gingen de kroegen om 23.00 uur dicht.

Maar wel echt schitterend, en hele mooie foto's Vloepkleedje!

·
Registered
4,042 Posts
Budapest is imo wel een van de mooiste steden van Europa, deze foto's zijn er het bewijs van. Ben je niet bij het sprookjeskasteel Vajdahunyad geweest? Dat ligt vlakbij het heldenplein.

·
Registered
5,054 Posts
Mooie serie. #38 is erg treffend. Een oud, vermoeid land dat Hongarijë. De metro was de eerste na London overigens. Nog iets gemerkt van het hoge water in de Donau?

·
arnhmember
1,490 Posts
Discussion Starter · #20 ·
@ allemaal: Bedankt voor de complimenten! :)

@ ldd: Ja #33 is vanaf de Burchtheuvel, eigenlijk de foto die iedereen neemt. Maar niet iedereen heeft een 8x optisch en stabiele hand natuurlijk;). We zijn ook in een van de baden geweest: Széchenyi. Helaas onmogelijk om daar pics te maken, maar een belevenis was het. Bovendien nauwelijks toeristen!

@ Vertigo: Tijdens de paasdagen dat ik er was, was het er erg rustig. Wat ik vernomen heb van het Hongaarse uitgaansleven is dat het vroeg begint en vroeg eindigt (~18:00-01:00). De sfeer is erg gemoedelijk, maar echt gezellig is het er ook niet. Een voor mij nog onbekende combinatie, die ik toeschreef aan de relatieve rust, grootse bebouwing en de Hongaarse aard. De toeristen die er rondliepen waren vooral oudere Italianen en Duitsers.

@ Ramses: Van Vajdahunyad heb ik een glimp gezien, en achteraf heb ik me pas beseft dat het best de moeite was om daar even naartoe te lopen. Jammer, maar ik kom er vast nog! Hetzelfde geld voor het House of Terror, en met name de communistische beeldentuin (twee uur rijden uit Budapest).

@ eus: Nee, maar de Hongaren hebben volgens mij de Duitse tactiek door die rivier zo hard mogelijk door de stad te laten stromen. Daar ging nogal wat liter doorheen in een minuut.

Op naar deel 2 van de fotoserie, zodadelijk even posten :)

1 - 20 of 21 Posts