SkyscraperCity banner

1 - 13 of 13 Posts

·
Gouda's Glorie
7,856 Posts
Discussion Starter #1
Vorige maand vijf dagen in Budapest rondgehangen. Leuke stad, veel te doen en daarom niet veel foto's gemaakt. Maar degene die ik wel gemaakt heb, wilde ik wel even delen om jullie te motiveren ook een bezoek te brengen.

1. Uitzicht vanaf de grootste kerk van de stad, de St. Istvan Bazilika

Budapest - St. Istvan Bazilika by WindwalkerNld, on Flickr

2. Straat in het centrum. Veel van dit soort architectuur

Budapest - Károly körút by WindwalkerNld, on Flickr

3. Straatje

Budapest - Ferenciek Tere by WindwalkerNld, on Flickr

4.

Budapest - Fővám tér by WindwalkerNld, on Flickr

5.

Budapest - Ferenciek Tere by WindwalkerNld, on Flickr

6.

Budapest - Kossuth Lajos utca by WindwalkerNld, on Flickr

7. Uitzicht vanuit een reuzenrad op het grootste plein/park van de stad, Erszebet Tér

Budapest - View from a ferris wheel by WindwalkerNld, on Flickr

8. De basiliek van dichterbij

Budapest - St. Istvan Basilica by WindwalkerNld, on Flickr

9. De binnenkant van de koepel

Budapest - Inside St. Istvan's Dome by WindwalkerNld, on Flickr

10. Mooi lijnenspel in een metrostation

Budapest - Fővám tér station by WindwalkerNld, on Flickr

11.

Budapest - Astoria Subway Entrance by WindwalkerNld, on Flickr

12.

Budapest - Kálvin Tér by WindwalkerNld, on Flickr

13. Metrolijn 1 is stokoud maar wel sfeervol

Budapest - Oktogon Metro Station by WindwalkerNld, on Flickr

14. Tot nu toe hebben jullie alleen foto's gezien vanuit het stadsdeel Pest. Buda ligt aan de andere kant van de Donau maar is vreselijk toeristisch en eigenlijk heel erg onboeiend.

Budapest - Fortuna Utca by WindwalkerNld, on Flickr

15. Dit was nog wel een aardig gebouw

Budapest - National Archives by WindwalkerNld, on Flickr

16. Kitsch van de bovenste plank maar de toeristen vreten ervan, het zogenaamde "Vissersbastion". Het is helemaal geen bastion maar een folly.

Budapest - Halászbástya / Tourist Trap by WindwalkerNld, on Flickr

17. Dit was dan wel weer de moeite waard, niet vanwege de willekeurige Europese paleisgevel maar met name vanwege de binnenkant, de Nationale Galerie, zeg maar het Rijksmuseum van Hongarije.
Budapest - National Gallery / Buda Castle by WindwalkerNld, on Flickr

18. Uitzicht richting het parlementsgebouw vanaf het Vissersbastion

Budapest - Parliament / Buda by WindwalkerNld, on Flickr

19. En dit was daar voor de deur

Budapest - Parliament by WindwalkerNld, on Flickr

20. Zonsondergang gezien vanuit de Budapest Sky Bar

Budapest - Sunset by WindwalkerNld, on Flickr

·
Moderator
15,101 Posts
Mooi!

Boedapest staat bovenaan mijn verlanglijstje en deze serie onderstreept nog maar eens dat dit terecht is.

Favo 16.

·
visit the world
8,042 Posts
Ah leuk dit!! Ik ben nog bezig met een selectie aan het maken en bewerken van mijn foto's dus mooi dat jij alvast begonnen bent met jouw serie...(ga er voor het gemak ff vanuit dat er nog wel wat volgt ;) :D)
En inderdaad een geweldige stad! :cool: :cheers:

@jb dat doen ze al op veel plekken! Maar wmb laten ze een deel zo geef sfeer en leuk contrast in het city view (en de foto's)...

·
Registered
19,945 Posts
Je kent mijn standpunt wat betreft het Paleis op de Dam, het Timmerhuis e.d. (in vergelijking tot bijv. het wel gereinigde stadhuis van Rotterdam, de Laurenskerk, Atlantic House etc.) waarbij ik zeer vóór gevelreiniging ben en niet geloof in dat dit de gevel historischer zou maken. Wat mij betreft worden deze gevels dus ook weer schoongemaakt. Ik hou niet van viezigheid die gebouwen grauwer maakt en details wat mij betreft minder mooi laat uitkomen (of het kan ook komen door mijn gruwelen van de eveneens bijna allemaal zwaar verontreinigde grauwe gevels in Caïro).

·
visit the world
8,042 Posts
Als je alle gebouwen in Budapest nog zo wilt gaan aanpakken heb je wel een hele grote zak geld nodig (das toch onbegonnen werk)...itt die 'paar pandjes in 010' waarbij zo een reiniging uiteindelijk ook al in de papieren loopt....
En idd die gruwel heb je aan Cairo te danken! :D

·
Registered
1,197 Posts
Prachtige stad inderdaad. Ik was er 8 dagen in de zomer van 2006. Het was toen veel te heet (alle dagen ruim boven de 30 graden), dus ik ging meestal al rond 4 uur op pad om nog in relatieve koelte wat plekken te kunnen bezoeken. Dat is het voordeel van de oostelijke ligging van Boedapest: het is er 's zomers al vroeg licht. Bovendien is het kitscherige vissersbastion in de vroege ochtend nog gratis toegankelijk én volledig uitgestorven. Je hoort er dan niks, op de stadsgeluiden uit Pest na. Geweldige ervaring!

Toch heb ik het idee dat ik nog heel veel plekken van de stad niet heb gezien, dus ik wil er op korte termijn nog eens terugkeren. Bovendien zal er in de afgelopen acht jaren wel veel zijn veranderd.

Dat parlementsgebouw vind ik echt een pareltje trouwens! Ben je daar ook binnen geweest? Ik niet, maar het schijnt erg de moeite waard te zijn.

Ik hoop dat je nog meer foto's gaat plaatsen, want dit smaakt naar meer. En Patrick: ik kijk ook uit naar jouw serie, dus kom maar door met die foto's :D

·
Registered
1,148 Posts
Lijst blijft maar groeien, maar dit is dus ook een Europese stad die ik nog graag wil bezoeken (binnen niet al te lange tijd). Mooie foto's, prachtig perspectief gelijk bij foto #1 al.

·
Registered
34,033 Posts
Ook ik wil deze stad graag een keer bezoeken. Deze fraaie foto's maken iemand lekker om ook daadwerkelijk een ticket te gaan boeken. ;)

·
Registered
4,447 Posts
Prachtige serie! Heerlijke stad Budapest.

Was wel grappig, ik had net de serie bekeken van Patrick bekeken en deze stond nog als "onbekeken" en ik dacht vreemd, ik heb het toch net bekeken, bleek dus een andere serie te zijn;).

1 - 13 of 13 Posts