SkyscraperCity banner
1 - 20 of 701 Posts

·
Banned
3,775 Posts
Mijn reeks over de Brussels Cityrailstations is nog niet gedaan en ik heb al een ander project klaar. Wel klaar is een groot woord want ik moet er nog aan beginnen. Er zijn meer dan 100 parken in Brussel! Dus dit is een project van lange duur! Ik ga beginnen in mijn eigen omgeving: Molenbeek.

Een quote van de website van opbrussel:

Brussel is veel meer dan een grauwe kantoorstad! Wist je dat Brussel één van de meest groene Europese hoofdsteden is? Parken, bossen, het Zoniënwoud, privé-tuinen, kerkhoven, sportterreinen... samen goed voor meer dan 8.000 hectare groen, dat is zowat de helft van het Brussels Gewest!
Dit wordt het eerste gedeelte in de omgeving van mijn appartement:

1. Scheutbos
2. Albertpark
3. Marie-José park
4. Karreveldpark
5. Muzenpark
6. Houwaertpark

1. Scheutbospark is een speciaal park omdat het uit verschillende delen bestaat. Een deel is een conventioneel park, maar andere stukken zijn moeras, wilde bosjes of gewoon weiland...

Al een voorsmaakje:

·
City Geek
1,200 Posts
Aha, ik woon ook in die buurt. Ben zelfs nog naar de (lagere) School 13 (nu School Tijl Uylenspiegel) in De Koninckstraat gegaan. Dat is vlakbij het Muzenpark en ook wel het Marie-Josépark waar we dikwijls naartoe gingen.

Ik heb trouwens zelf nog een paar foto's van het Scheutbos van een paar maanden geleden :

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Bon hierbij dus het officiele begin van mijn reportage over de parken. Ik denk dat de volledige reeks mij enkele maanden zal kosten. Hopelijk bevalt het. Vandaag dus slechts 1 park: het Scheutbospark in Molenbeek.

1a ingang Mettewielaan

1b Het eerste deel is een gewoon tradioneel park met gras en paadjes

1c Hier begint het moeras gedeelte

1d houten looppaadje

1e er staan infoborden over de fauna en flora

2f koeien in de wei

2g hier gaat het parkgedeelte over in een weiland

2h hier krijgt de natuur vrij spel

2i het lijkt wel de jungle

2j hier zie je nooit een mens

Morgen meer andere parken...:)

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Machtenssquare: is niet echt een park, maar omdat het onlangs mooi is heraangelegd zet ik het er maar bij:

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #6 ·
2. Albertpark is een klein maar aangenaam park op de hoek van de Machtenslaan en de Baeckstraat.

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #9 ·
3. Marie-josépark. Ligt naast de commiebloks aan het weststation. Een verrassend mooi park, dat een beetje verscholen ligt.

·
Registered
99 Posts
Mooi is het langs de Woluywe vertrekken aan Woluwe shopping en zo kan je kilometers lang langs bos en vijvers wandelen daar zijn prachtige stukjes natuur een aanrader voor wie Brussel op een andere manier wil bekijken

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #13 · (Edited)
6. Houwaertpark, nogal klein daarom maar één foto voor de volledigheid:

Volgende keer meer foto's van Molenbeek.

@ Chimaera: Prachtige foto's! Ik heb jaren in Schaarbeek gewoond aan het Josaphatpark. Prachtige buurt met een hoog 'Manhattan' gehalte.

·
Bike It!
22,248 Posts
Alweer een leuke serie Hix.
Ben je werkelijk van plan om àlle 101 parken en groenzones in beeld te brengen?
Lijkt me een titanenwerk, maar je vertoeft uiteraard enkele uren in het mooie hoofdstedelijk groen.
Het valt me steeds op als ik een agglomeratieplan bestudeer hoeveel groen groen Brussel heeft.
Jammer genoeg niet direct in het centrum, maar toch steeds binnen bereik van fiets en O.V.
De grote parken en bossen kennen we natuurlijk allemaal, maar dankzij jouw serie maken we vrijblijvend kennis met landelijk aandoende namen als Scheutbos en Karreveld...

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #15 ·
In de het centrum zeg maar de vijfhoek wonen zo'n 50.000 mensen, daarbuiten wonen zo'n 1.000.000 mensen. Mijn moeder is van Bosvoorde, mijn vader van Laken. Ik wil graag aan de mensen tonen hoe groen mijn stad is... Deze draad zal effe duren, maar ik zal dat interesanter vinden dande zoveelste foto van het justiepaleis of de dexia tower...
Hopelijk kan ik mijn bijdrage leveren aan een evenwichtiger beeld van Brussel.

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #16 · (Edited)
Ik ga nu de parken in oud molenbeek tonen. Zoals jullie weten bestaat Brussel uit 3 delen: De vijfhoek, de 19de eeuwse gordel en de 20ste eeuwse gordel. De 19de eeuwse gordel is ongeveer de stadsuitbreiding tussen de vijfhoek en de spoorwegring. In het oosten betekent dat rijke burgerswoningen en mooie parken. (Sint Gillis, Leopoldswijk, Schaarbeek...)
In het westen daarentegen vinden we de arbeiderswijken en industriele panden. (Molenbeek en Anderlecht) Molenbeek ligt net zoals Anderlecht verspreid over de 19de en 20de eeuwse wijken. Zoals je in de foto's hierboven kon zien is het nieuwe molenbeek heel anders dan het oude molenbeek. Hier is het groen veel schaarser. Blijkbaar vond men vroeger dat arbeiders geen parken nodig hadden. Al deze parken zijn tamelijk tot heel recentelijk aangelegd, om toch een beetje groen in dit stadsdeel te brengen.

7. Bonneviepark
8. Park Ninoofse Poort
9. Park "La fonderie"
10. Park "West station"
11. Park Maritieme wijk
12. net buiten de kaart, parkje aan kanaal.

Al een voorsmaakje. La Fonderie:

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Komt er aan! Ik heb er een paar in mijn laptop zitten, die zal ik de woensdag opladen. Daarna zal ik eens aan Anderlecht beginnen. Ik heb nu wel minder tijd met mijn nieuwe job.

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter · #19 · (Edited)
Proberen Molenbeek af te ronden:

Bonneviepark

Imiginair park, naast het gemeentehuis en de Ajjafabrieken, pas gerenoveerd. Mag er zijn!

Ninoofse poort, park met sporthal

Park aan 'La fonderie'

Nieuwe Vlaamse school in hartje Oud-Molenbeek

Er zijn nog een paar kleinere parken in Molenbeek. Ik zal die later toevoegen, nu ga ik eerst verder met Anderlecht. Daar is veel meer werk aan dan Molenbeek want er is gewoon veel meer groen... tot dan.

·
Bike It!
22,248 Posts
Toch wel schamal groen daar...;)

Is dat parkje daar ààn de Fonderie, of erin?
We zijn daar ooit heen gefietst en ik kan me dat park op jouw foto niet echt voorstellen. Of is dat vrij recent aangelegd?

Dat imaginair park mag er best wezen! Het is toch steeds een meerwaarde, zo'n muurschilderij. Vooral in onze steden die stikken van de kale muren.

1 - 20 of 701 Posts