SkyscraperCity banner
1 - 20 of 186 Posts

·
Urban dweller
13,974 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
De grote Brusselse cafédraad / Le grans fil Bruxellois des cafés

Hier een lijstje met café's waarvan ik denk dat ze de moeite waard zijn.
Ik nodig iedereen uit om het lijstje aan te vullen. Mijn lijstje is nog lang niet volledig, wordt dus binnenkort vervolgd.
(de meeste van deze foto's zijn genomen om 9 uur 's ochtends en dan zijn de meeste café's nog gesloten. Ook was het ijskoud, veel terrassen zijn er dan niet te zien.)

De Vijfhoek, St Gorikswijk:

Café Zebra:

'en nog een foto van in de zomer:

Mappa Mundo:

Le roi des Belges:

Bluescafé de Bizon:

Om de hoek in de ortsstraat:

Dépot

Café Le Cocq

De Kafka:

En deze foto komt van de website van de kafka:

De Dansaertstraat:

L'archiduc:

Het ritscafé, voor filmliefhebbers en studenten:

De oude graanmarkt, Vlaamsesteenweg, St Katelijneplein en vismarkt:

De Markten, normaal met prachtig terras:

Foto van Brusselblogt:

De roskam:

Den Daringman:

Recht tegenover bevindt zich het maison Bellone met café:

De Merlo, op de vismarkt, een aanrader!

Kato, de cafébazin met haar barman:

En Au Laboureur, heeft in de zomer een ideaal "m'a tu vus"-terras!

Langs de overkant een nieuw café, dat ik nog niet bezocht heb, de royal (ben niet zeker van de naam)

't kapiteintje, heeft heerlijke stoemp en toont de wedstrijden van Anderlecht op groot scherm.

In dezelfde straat vindt men het hoofdkwartier van de Dansaert-Vlamingen, café Monk:

In de buurt van de centrale lanen

De archipel gaat pas 's avonds open:

En foto van archipel op Brusselblogt:

Eén van de vele Ierse pubs in Brussel, de Celtica:

We zijn hier aan de beurs:

O' reilly's, nog zo'n Ierse eenheidsworstcafé.

De Fallstaff mag hier niet ontbreken, alhoewel ik het niet als een café beschouw en er al zeker 10 jaar niet meer geweest ben.

El Metteko is een heel tof café met veel live muziek:

Dat geldt ook voor het live music café:

Vergeet ook niet binnen te springen in café Bonnefooi in de steenstraat:

De plattesteen, het beste terras van Brussel? Moeilijk te zeggen, er zijn zoveel goeie terrassen!

In Café DNA blijft de punk levend in Brussel:

En de soleil, het beste terras in Brussel, of was dat de Plattensteen? :)

En (bijna) vlak ernaast de fontainas:

We eindigen vandaag bij de Brusselse Moeder Lambic. De andere Moeder Lambic is in Sint Gillis.

Ik zal deze reeks de komende weken nog flink aanvullen. Commentaar en aanvullingen zijn zeer welkom, liefst met foto's en de wijk waar het café gelegen is.

Hier is een kaartje met min of meer het parkoers dat ik genomen heb. Ik moet nog wat foto's maken van nog meer café's in die regio, zoals de coaster, java, booz'n blues, acrobat, cobra en nog zo veel.
Iemand die na het zien van deze draad nog zegt dat er in Brussel te weinig toffe café's zijn moet wel blind zijn! :)

·
Brussels sprout
16,557 Posts
Hey Filou!

Bedankt voor deze thread, wel een leuk idee!

In brusselnieuws plaatsten ze onlangs ook nog dit artikel over de heropening van de Cercle des Voyageurs. Strikt gezien misschien eerder een taverne/theehuis dan een café. Maar kom, zeer gezellig!
Op reis in Le Cercle des Voyageurs
Zaterdag is Le Cercle des Voya*geurs feestelijk heropend met concerten, dj’s, overvloedig veel drank en honderden nieuwsgierigen. De nieuwe uitbaters willen van het restaurant annex bar, op twintig passen van Manneken Pis, een dynamische ontmoetingsplaats maken.

Smullen én in een reisboek bladeren, het kan in Le Cercle des Voyageurs. Maria Tarantino nam een kijkje in het lokaal vlak naast Manneken Pis.

Naast het restaurant beneden is er een biblio*theek met comfortabele zitjes waar je kunt lezen of een reisvoorstelling bijwonen. “Dit huis moet voor iedereen toegankelijk zijn. Je kunt hier eten, maar evengoed wat surfen of een glas drinken terwijl je naar livemuziek luistert,” vertelt de Ethiopiër Haile Abebe, die samen met Lionel Cataldo de zaak overnam.

Zaterdagavond krioelde het er van het volk, groot en klein, het was zelfs vriendelijk drummen. We hoorden jazz manouche van het Christophe Astolfi Trio, Frans chanson van Léonore Boulanger, het nieuwe elektronische duo van de Tunesische Ghalia Benali, de fantastische latin jazz van Azu-K en de vette funkcovers van Mr. Pringle’s, terwijl er in de Dori’s Bar beneden gedanst werd op wereldse lounge en vette grooves.

In het restaurant wordt Franse keuken met een werelds tintje geserveerd. Zo prijken er Argentine à l’italienne of Ceci n’est pas une salade thaïe op het menu, aangevuld met wekelijkse suggesties. “In onze gerechten gaan we op zoek naar de kruisbestuiving tussen culturen,” vertelt Abebe.

Elke vrijdag- en zaterdagavond zullen dj’s de Dori’s Bar tot een stuk in de nacht platdraaien, en boven zal er elke maand een concert plaatsvinden in het kader van een themaweek. “Begin november was Afghanistan te gast. De kok van de Afghaanse ambassade is komen koken, er was een conferentie, een optreden... Mensen konden vragen stellen over (reizen in) Afghanistan, er was een boekencollectie samengesteld door Pêle-Mêle,...” De volgenden thema-avond, op 25 november, zet vijftig jaar onafhankelijkheid van verschillende Afrikaanse landen in de schijnwerpers.

Abebe komt volledig op dreef als hij zijn plannen ontvouwt. Naast zijn trendy Ethiopische restaurant Kokob, iets lager in de straat, heeft hij al een leegstaand pand naast Le Cercle op het oog. “Ik zou er een hotel van willen maken, maar geen gewoon hotel: je moet er terechtkunnen voor muziek, gastvrijheid en een sfeer die ontmoetingen stimuleert. Daarmee wil ik ook mijn steentje bijdragen tot de heropwaardering van deze buurt, die ontzettend veel potentieel heeft.”
Lievevrouw-broersstraat 18, vlakbij Mannneken Pis!

De officiële website:
http://www.lecercledesvoyageurs.com/

Hier is een kaartje met min of meer het parkoers dat ik genomen heb. Ik moet nog wat foto's maken van nog meer café's in die regio, zoals de coaster, java, booz'n blues, acrobat, cobra en nog zo veel.
Iemand die na het zien van deze draad nog zegt dat er in Brussel te weinig toffe café's zijn moet wel blind zijn! :)
En dan hebben we het alleen nog maar over het centrum van de vijfhoek :)

·
Proud Belgian
1,810 Posts
Wauw Filou! Geweldig overzicht, zeker met die foto's erbij!

Langs de overkant een nieuw café, dat ik nog niet bezocht heb, de royal (ben niet zeker van de naam)

Dat is geen café, maar een restaurant/brasserie: de Royal Brasserie. Misschien kan je er in de zomer op het mooie terras ook alleen iets drinken, maar in principe is het om te eten.

·
Bike It!
22,248 Posts
Leuke thread!

Niet te vergeten, Café Greenwich, het legendarische schaakcafé in de Katuizerstraat.

(itravel.net)

En het wereldberoemde café Cirio in de Beursstraat:

(eigen foto)

En ik vermoed dat Filou ook Brasserie Verschueren aan het Sint-Gillis Voorplein hier zal laten passeren: ;)

(eigen foto)

·
Urban dweller
13,974 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Leuke thread!
:cheers:

Niet te vergeten, Café Greenwich, het legendarische schaakcafé in de Katuizerstraat.
Ja, helaas op het ogenblik gesloten wegens renovatiewerken.

En het wereldberoemde café Cirio in de Beursstraat:
Ja, zeker. Maar ik ben nog maar pas begonnen, niet waar.

En ik vermoed dat Filou ook Brasserie Verschueren aan het Sint-Gillis Voorplein hier zal laten passeren: ;)
Ik denk dat ik wijk voor wijk zal laten passeren. Eerst de vijfhoek. (heb ik nog maar een klein stukje van gedaan. Daarna Sint Gillis en Elsene.

Ik zou ook graag de thread aanvullen met wat meer foto's van de interieuren en wat info, adres, en wat voor ambiance er heerst.
Bijdragen van de forummers zijn natuurlijk heel erg welkom! Post jullie lievelingscafé's in Brussel!

·
Registered
76 Posts
het café, brandpunt van de stedelijke cultuur

Mooie post!
Elke stad - ook Brussel - is meer dan werken alleen.
Dus: doe zo voort
:cheers:

·
Brussels sprout
16,557 Posts
Goed zo, dat brengt een beetje variatie in de pitastraat :)
Brusselnieuws:
Klein broertje voor Delirium Café
Tussen de vele pitabars aan de Kaasmarkt ging op 18 december Little Delirium Café open, het kleine broertje van het Delirium Café in de Getrouwheidsgang, vlakbij Jeanneke Pis.

Onder het motto "het kan niet alle dagen glühwein zijn" trok reporter Evy van FM Brussel naar het gloednieuwe Little Delirium Café aan de Kaasmarkt. Ze proeft er bier, tequila én absint.

Al zeven jaar lang kunnen fans van het gerstenat terecht in het Delirium Café. De bierkaart telt ondertussen 2004 verschillende mogelijkheden, en ook het aanbod in sterke dranken is aanzienlijk. Het café zit dan ook voortdurend vol met toeristen, studenten en andere bierliefhebbers. De gekende roze olifant doet dienst als maskotte.

Aan de Kaasmarkt ging onlangs Little Delrium Café open. Het café blijft trouw aan de succesformule van bier en sterke drank, maar op een kleinere schaal. Het logo met de roze olifant kreeg voor de gelegenheid een blauwe fopspeen.

·
Banned
3,110 Posts
I like the nineteenth century atmosphere in Le Cirio Cafe :)lol: I like the sign "is mandatory a consumption each hour")
I am a chessplayer, so my favorite is the Greenwich Cafe (the best tables are for chessplayers).

·
New Brusseleir
2,067 Posts
De nieuwe Moeder Lambic aan Fontainas is ondertussen zowat mijn stamcafé geworden (al ben ik een trouweloze minnaar), en ik ben niet de enige, die zitten bijna altijd goed vol.
In het oercafé Moeder Lambic, achter het St-Gillise Hôtel de Ville, maakt men de 30e de vaten leeg, trouwens. Leuke biertjes aan zachte prijzen.

·
New Brusseleir
2,067 Posts
I like the nineteenth century atmosphere in Le Cirio Cafe :)lol: I like the sign "is mandatory a consumption each hour")
I am a chessplayer, so my favorite is the Greenwich Cafe (the best tables are for chessplayers).
If you like the 19th centery style, you might as well like La Mort Subite, at the end of the Galerie du Roi, and Brasserie Verschueren, near the church at St-Gilles (Parvis).

En Buffalo, laat gerust iets weten, er zijn hier genoeg cafégangers uit Brussel:lol:

·
Urban dweller
13,974 Posts
Discussion Starter · #12 ·
The greenwich Café is currently closed for renovation. I hope that it will still have the same ambience when it re-opens...

er zijn hier genoeg cafégangers uit Brussel:lol:
Inderdaad! :cheers:

·
Fremdkörper
1,227 Posts
wat betreft cafés in de vijfhoek zou de poechenellekelder (ondanks de toeristen) tegenover manneken pis toch niet vergeten moeten worden

·
Registered
203 Posts
Ik mis ook de Floris en de Delirium, in het steegje van Jeanneke Pis !
En Le Cerceuil, dat café in een zijstraatje van de grote markt met een kerkhofthema :p

·
Brussels sprout
16,557 Posts
Brusselnieuws:
Eerste café voor lesbiennes open in Ukkel
Ukkel
maandag 24 januari 2011, 15u38
Op de Waterloosesteenweg in Ukkel ging eind november 2010 het eerste Brusselse café voor lesbiennes open. Ladiesworld koos bewust voor een discrete locatie en plant allerlei thema-avonden om publiek te lokken.

“De meeste homobars vind je in het centrum van de stad en zijn bijna enkel gericht op mannen,” zegt Katty, eigenares van Ladiesworld in La Capitale van 21 januari. “Brussel had tot nog toe nog geen café speciaal voor lesbiennes, daarom ben ik ermee begonnen. Ik koos bewust voor een discrete locatie omdat mensen dan sneller binnen zullen komen.”

Het café richt zich in de eerste plaats op lesbiennes, maar in principe is iedereen welkom. “Iedereen die hier met goede bedoelingen langskomt voor een feestje mag binnen. Mensen die het café bezoeken om anderen uit te lachen zetten we meteen aan de deur.”

Op de agenda staan alvast een speed dating voor meisjes op zaterdag, en een karaoke-avond.

·
Brussels sprout
16,557 Posts
Nog maar eens lijstje. Vooral reclame voor de Moeder Lambic eigenlijk ;) (en ook voor de Kulminator in Antwerpen natuurlijk)

brusselnieuws:
Moeder Lambic Fontainas 's werelds tiende beste

Amper een jaar na de opening mag Moeder Lambic Fontainas zich al ’s werelds tiende beste biercafé noemen. Dat blijkt het recentste klassement van de gereputeerde website RateBeer.com.

Moeder Lambic Fontainas is het tweede Belgische biercafé in de top tien, in een klassement dat wordt aangevoerd door de Antwerpse Kulminator. Moeder Lambic Sint-Gillis prijkt op een 39ste plaats.

Mede-eigenaar Jean Hummler is niet weinig trots op de vermelding. “In het algemeen duurt het verschillende jaren voor een café in de top 10 raakt,” zegt hij in La Capitale.

Anders dan bijvoorbeeld het rustieke zustercafé in Sint-Gillis of de Antwerpse Kulminator moet het café aan het Fontainasplein het overigens niet hebben van zijn lijvige bierkaart. Het etablissement koos eerder voor een relatief beperkt aantal artisanale bieren en een fors aanbod aan bieren van het vat.

RateBeer baseert zijn klassement op de quoteringen van bezoekers. De website startte in de VS, waar nog steeds het grootste aantal besprekers actief is.

1 - 20 of 186 Posts