SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 99 Posts

·
Brussels sprout
17,582 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Tijd om de titel van deze draad te wijzigen? ;)

Bruzz:
Brussel krijgt deelsysteem met elektrische fietsen

Pierre de Schaetzen op het Flageyplein met een van de Billy Bikes (© Peter Detailleur)

Fietsdeelsysteem Villo krijgt concurrentie: vanaf september zullen er in Brussel elektrische deelfietsen te huur zijn. Billy Bikes heten de zwart-blauwe fietsen, die in een eerste testfase in Elsene, Etterbeek en een deel van het centrum zullen rijden. Je kunt ze huren via een app, die meteen ook de sleutel vormt om de fiets te ontgrendelen.
De chauffeurs van de Villo-ophaalwagens zullen het kunnen beamen: Brusselse fietsers rijden graag bergaf, maar laten de steile hellingen op de terugweg liever links liggen. De aversie voor bergop fietsen is zo groot dat wie het toch doet bonusminuten krijgt van Villo.

Inspiratie bij Scooty
Voor wie liever niet bezweet aankomt, is er voortaan Billy Bikes, een deelsysteem met elektrische fietsen. Nederlandstalige Elsenaar Pierre De Schaetzen kwam op het idee toen hij vrienden probeerde warm te maken voor scooterdeelsysteem Scooty. “Ik ben een fervente gebruiker, en maakte er bij al mijn vrienden reclame voor”, zegt hij aan BRUZZ, terwijl hij een Billy Bike demonstreert op het Flageyplein.

“Maar na een tijd stelde ik vast dat niemand eigenlijk de stap naar de deelscooters had gezet, terwijl het toch zo’n mooie oplossing is voor het mobiliteitsprobleem in Brussel. De helft zei bang te zijn omdat ze nog nooit een scooter hadden gebruikt, de andere helft heeft geen rijbewijs en mag er dus sowieso niet mee rijden. Daardoor ben ik gaan nadenken over een alternatief dat iedereen kan gebruiken.”

De Schaetzen en zijn compagnon Guillaume Verhaeghe bedachten Billy Bikes, een freefloating-deelsysteem met elektrische fietsen, wat inhoudt dat er geen vaste stations zijn. In de testfase, die nog tot het eind van het jaar loopt, zullen gebruikers de fietsen kunnen oppikken en parkeren in een gebied dat ruwweg tussen de Wetstraat, Generaal Jacqueslaan, Louizalaan, en het Poelaertplein valt.

De klanten kunnen de precieze locatie van de Billy Bikes terugvinden via een kaartje in de app, en na afloop om het even waar parkeren in de afgebakende zone. De fietsen kosten 15 eurocent per minuut, met een maximum van 5 euro per uur en 25 euro per 24 uur, afgerekend via de creditcard van de fietsende klant.

Prijs zoals een metrokaartje
De Kunstberg valt voorlopig nog niet in het werkgebied, maar als de vraag groot genoeg is kan dat nog komen. Klanten kunnen wel buiten de afgebakende zone fietsen, maar moeten hun rijwiel na afloop wel erbinnen brengen om de reservering te laten stoppen. De fiets op slot zetten aan een fietsbeugel of paal volstaat dan.

“In deze fase zijn we vooral uit op feedback van onze testers, om te horen hoe de fiets bevalt. Zij zullen geleidelijk aan worden uitgenodigd”, zegt Pierre de Schaetzen.

Zonder enige reclame staan al duizend mensen op de wachtlijst voor de elektrische deelfietsen, voornamelijk vrienden van vrienden en de (privé-)investeerders. Wie zelf inschrijft, wordt aangemoedigd ook vrienden lid te laten worden, via gratis fietsminuten of –dagen.

“Ook de prijzen gaan we de komende maanden testen op hun haalbaarheid”, zegt de Schaetzen. “Ze zijn gebaseerd op de prijzen van de MIVB. Een gemiddelde fietsrit in Brussel duurt tussen de 10 en 15 minuten. Dat betekent dus een prijs van 1,5 à 2,25 euro, wat overeenkomt met de prijs van een tram- of busticket.” Op langere termijn wil Billy Bikes ook een abonnementssysteem instellen voor wie de fiets voor zijn of haar woon-werkverkeer wil gebruiken.

Batterij vervangen
De maximale snelheid van de fietsen is 25 kilometer per uur. Als de batterij van de fiets onder de 20 procent duikt, gaat de Billy Bike automatisch ‘offline’. “Dan sturen wij iemand die de batterij komt vervangen”, zegt de Schaetzen.

In 2018 moeten er 500 Billy Bikes te vinden zijn in Brussel, tegen 2019 moeten dat er 1.500 worden, “net zoals toen Villo begon”, verspreid over het hele gewest. Daarna dromen de Schaetzen en Verhaeghe ervan ook uit te breiden naar andere steden.
Ik vermoed dat ze daar ook wel aan gedacht zullen hebben, maar ze gaan de boel wel deftig diefstal- en vandalismebestendig moeten maken.

·
Urban dweller
16,370 Posts
Tijd om de titel van deze draad te wijzigen? ;)

Bruzz:

Ik vermoed dat ze daar ook wel aan gedacht zullen hebben, maar ze gaan de boel wel deftig diefstal- en vandalismebestendig moeten maken.
Die electrische fietsen zullen zeker een success worden als het goed wordt ingevoerd. Maar ik had het toch liever gezien als onderdeel van Villo, waar je dan de keuze zou kunnen hebben tussen een gewone of een electrische fiets. Voor langere afstanden en vooral voor heuvelachtige afstanden is de electrische fiets voor veel mensen een logische keuze.

·
Registered
4,227 Posts
^^ Je hebt als huidige uitbater in ieder geval een schaaldoordeel. Je hebt al stations (met o.a. stroomvoorziening en een computertje dat je kan delen), je hebt al fietsende klanten (die je kan aanschrijven en een gecombineerd aanbod kan aanbieden), je aanbod kan beter zijn (ook als er geen electrische fiets is, kan je bv. voor een eerste stuk een gewone fiets nemen), etc.

Bij een free float oplossing speelt dit minder, maar daar heb je nog meer een geluksfactor nodig (toevallig een fiets in mijn buurt).

·
Registered
2,776 Posts
^^ die free floating lijkt me juist een probleem bij elektrische fietsen... wat gaan ze doen? De fietsen een alarm laten geven als hun batterij (bijna) leeg is, en uitrukken met een nieuwe batterij? Net voor elektrische fietsen zijn vaste (laad)stations toch een enorm voordeel? (al is wellicht de huidige aansluiting niet echt ingesteld op vijf ladende fietsen)

Dus een bijkomende kost of duurder abonnement bij de Villo's en Velo's van deze wereld lijkt me voor elektrische fietsen toch echt wel logischer. Verder alle heil voor free floating deelvoertuigen, maar't werkt natuurlijk wel enkel in voldoende grote steden.

·
Moderator
17,088 Posts
^^ dan vraag je voor electrische fietsen een duurder abonnement en/of een hogere gebruikerprijs (bv. 1 euro / uur)
Blue Bike heeft enkele jaren geleden (ik denk in 2013/2014) 3 stations met elektrische fietsen gehad in Gent. Die kon je ontlenen als je een Blue Bike-abonnement had, maar aan een hogere prijs dan een gewone Blue Bike (Een euro per uur in plaats van 3 euro per etmaal).

Het heeft dus kort bestaan als een proefproject in België maar het lijkt me met de stille trom verdwenen te zijn en ik heb er sindsdien niets meer van gehoord of gezien :dunno:

·
Registered
612 Posts
^^ die free floating lijkt me juist een probleem bij elektrische fietsen... wat gaan ze doen? De fietsen een alarm laten geven als hun batterij (bijna) leeg is, en uitrukken met een nieuwe batterij? Net voor elektrische fietsen zijn vaste (laad)stations toch een enorm voordeel? (al is wellicht de huidige aansluiting niet echt ingesteld op vijf ladende fietsen)

Dus een bijkomende kost of duurder abonnement bij de Villo's en Velo's van deze wereld lijkt me voor elektrische fietsen toch echt wel logischer. Verder alle heil voor free floating deelvoertuigen, maar't werkt natuurlijk wel enkel in voldoende grote steden.
Ze gaan offline als hun batterij onder de 20% gaat. Dan wordt iemand uitgestuurd om de batterij te vervangen.

·
Registered
2,776 Posts
^^ ja, da's de enige manier natuurlijk... maar dat lijkt me wel erg arbeidsintensief en moeilijk te plannen.
Nuja, ze zullen het wel bestudeerd hebben, zeker? :)

·
Urban dweller
16,370 Posts
Ik zou eigenlijk werken met je gewoon villo abonnement, maar als je een electrische neemt betaal je gewoon een ander, duurder tarief. Je gaat natuurlijk een omgekeerde situatie krijgen waar de Billy bikes voornamelijk bergop gaan gebruikt worden en villo voornamelijk bergaf! ;)
Die free floating lijkt me niet zo'n goed idee, maar het is natuurlijk makkelijker om je system op te starten zonder docking stations, waarvoor ze waarschijnlijk geen vergunning gaan krijgen, want concurentie van villo.
De blue bikes zijn een slecht system als stadsdeelsysteem, maar zijn toeristisch wel interessant. Je gaat met de trein naar Antwerpen huurt een blue bike en verkent de stad per fiets.
Ik vermoed dat Villo nu wel sneller zelf hun systeem gaan opzetten als ze zien dat Billy succesvol is.

·
Registered
4,227 Posts
^^ Blue bikes kunnen niet op tegen een stedelijk systeem, omdat het meer flexibiliteit biedt. Maar om het nu direct slecht te noemen? Het heeft ook een aantal voordelen:
- Het werkt in meerdere steden. Ik heb onvoldoende fietsbehoefte in Brussel om een villo abonnement te nemen. Maar af en toe kan ik er wel een blue bike gebruiken. In Gent heb ik geen alternatief dan een blue bike te gebruiken. Zolang ik steeds terug moet naar het station heeft het zelfs het voordeel dat ik zeker ben van mijn fiets (en die staat waar ik hem heb achtergelaten, dus vlakbij).

Het is nu opgezet (door de NMBS) als een alternatief voor de treinreiziger die voor zijn na transport gebruik kan maken van een fiets.

Velo en Villo zijn alternatieven voor verplaatsingen in de stad en kunnen in sommige situaties de eigen fiets vervangen.

·
Urban dweller
16,370 Posts
^^ Slechte woordkeuze van mijn kant, ik bedoelde niet dat blue bikes een slecht systeem is, maar dat het niet echt bruikbaar is als systeem zoals villo of velo in Antwerpen.
Ik gebruik een villo steeds impulsief of als de situatie ergens ineens verandert. Bijvoorbeeld ik ga meestal naar het centrum (Beurs) met een villo en na het shoppen neem ik terug de metro met mijn zakken vol nieuwe kleren. :)
Of ik gebruik het als modal shift. Ik stap bijvoorbeeld af aan Rogier en in plaats van over te stappen op de premetro naar Beurs neem ik een villo. Of ik zit in een tram of metro die in panne ligt. Dan spring ik rap naar buiten om een villo'tje te doen.
Dergelijk gebruik is met een blue bike dus niet mogelijk. Ik zie het dus als een ander soort systeem.

·
Registered
2,776 Posts
^^ daar heb je natuurlijk gelijk in. Villo en Velo zijn zoals al aangehaald prima voor de stadsbewoner, die zo misschien een fiets uitspaart, en die heel flexibel in zijn verplaatsingsnood kan voorzien.

De Blue Bikes zijn volgens mij veel geschikter voor meer occasionele gebruikers, die van aan een (bus/tram/trein)station met de fiets de 'last mile' afleggen die anders wel erg lang wordt (overstappen, lang te voet). Dit dan meestal naar minder dense gebieden, waar dus minder openbaar vervoer is. Ik heb collega's die zo om de twee weken een dag op een van onze andere vestigingen gaan werken - eigenlijk is die plek vooral met de auto bereikbaar. Of een vriendin die geen auto heeft, maar met de trein+Blue bike in heel Vlaanderen eenvoudig geraakt. Grootste bonussen van het systeem: je kan naar een 'eenzame' plek (waar dus geen 'station' voorzien kan worden), en het is in gans Vlaanderen beschikbaar (binnenkort loop je anders rond met zeventien kaarten (en abonnementen) voor deelfietsen: een Villo (BXL), een Velo (A'-pen), een Veloo (Gent), een Veeelooooo (Hasselt-Genk),...)

Waar de Villo's van deze wereld vooral zorgen voor comfort voor de stadsbewoner (/bezoeker), meer capaciteit vrijmaken op het openbaar vervoer en fietsen uit de stallingen houden, zullen Blue bikes-achtigen volgens mij eerder voor langere afstanden gebruikt worden en auto's van de baan houden.

Die Billy valt, als free-flowing systeem, bij uitstek onder de stedelijke systemen natuurlijk: dat werkt enkel als je echt elke honderd meter wel zo'n fiets tegenkomt en als de fietsen voldoende kris-kras gebruikt worden om een goede spreiding te behouden. Vandaar ook dat ik mijn vragen heb bij het nut van elektrische fietsen in een dergelijk systeem, toch eerder voor langere trajecten zou ik denken (en, zoals hierboven al gezegd: sowieso bij de praktische werking van de combinatie van free-flow en elektrische voertuigen). Maar als je in concurrentie wil gaan met Villo, moet je natuurlijk iiets duidelijk anders bieden :)

·
Urban dweller
16,370 Posts
(binnenkort loop je anders rond met zeventien kaarten (en abonnementen) voor deelfietsen: een Villo (BXL), een Velo (A'-pen), een Veloo (Gent), een Veeelooooo (Hasselt-Genk),...)
In Brussel kan je je villo en cambio abonnement ook op je Mobib kaart laten zetten. Kan dat met Blue bike en velo-Antwerpen ook?

zullen Blue bikes-achtigen volgens mij eerder voor langere afstanden gebruikt worden en auto's van de baan houden.
Een praktisch voorbeeld van het gemak van Blue Bike zou bijvoorbeeld kunnen zijn als wij in ons bedrijf af en toe naar een afdeling in Vilvoorde moeten gaan om opleidingen te volgen. Dat ligt zo'n 2.2 kilometer van het station verwijderd wat toch wat ver is om te voet te doen. Een Blue bike zou daar een prima oplossing voor zijn.

Blue bike en villo zijn voor mij dan ook complete andere systemen met elk hun eigen nut en voordelen.

Electrische deelfietsen zie ik in platte en kleinere steden als Antwerpen of Gent dan niet echt nuttig. In Brussel daarentegen lijkt het voor bepaalde afstanden eigenlijk ideaal. (afstand en/of hoogteverschil) Van bij mij thuis naar Bosvoorde bijvoorbeeld (wat ik wel eens pleeg te doen) is het zeker 10 kilometer met een paar pittige hellinkjes.

·
Registered
4,227 Posts
^^ op een zelfde kaart kunnen staan, vereist nog steeds aparte abonnementen. Ik heb een mobib kaart, maar dat wil niet zeggen dat ik van een villo gebruik kan maken.

Er is voor velo al wel sprake geweest van electrische fietsen, mag nog niets concreets.

Voor mij past dit in een volgende ring van uitbreidingen. Als je uitbreidingen richting Ekeren / Wijnegem / schoten / Kontich / edegem / Hemiksem / ... gaat uitvoeren, dan wordt de afstand lang genoeg dat electrische fietsen een voordeel hebben. Eventueel in combinatie van een overstap op een gewone fiets. Daardoor moet je niet overal electrische fietsen voorzien. Heuvels heb je in Antwerpen niet, maar wel voldoende grote afstanden vanuit de Randgemeenten om mensen net wel de keuze te geven om met de (electrische) fiets te gaan ipv. met de auto. En files zijn er ook genoeg!

·
Urban dweller
16,370 Posts
^^ op een zelfde kaart kunnen staan, vereist nog steeds aparte abonnementen. Ik heb een mobib kaart, maar dat wil niet zeggen dat ik van een villo gebruik kan maken.
Uiteraard niet. Maar dan zit je portefeuille niet vol met allerlei kaarten, maar kan je alles handig op één kaart zetten.

·
Registered
2,776 Posts
^^ dat zou al stap één zijn inderdaad, ik vergat even dat die Mobib-kaart dat wel wat wil doen :)
Tot nader order kan je Velo-abonnement in Antwerpen daar in elk geval nog niet op volgens mij... Blue Bike weet ik niet.

Wat de langere afstanden met deelsystemen betreft: dat klasseer ik toch eerder onder Blue Bike-achtigen (en die Billy ook? Hoewel dat werkingsgebied kleiner is he), aangezien er meestal met custom fietsen gewerkt wordt, die voornamelijk herkenbaar en robuust moeten zijn, maar die zich sowieso niet echt lenen tot grote afstanden (of snelheden). Een combi-abonnement is natuurlijk ideaal :) Of toch al een Mobib-achtige waarop ik de nodige abonnementen kan zetten zodat ik met de Velo naar het station kan, de trein nemen naar weet-ik-veel en daar een Blue-bike kan nemen om de laatste vijf kilomter naar de buitenwijk te doen waar ik een vergadering heb bvb. (en dat dan liefst op zo'n manier dat ik de rekening meteen aan mijn werkgever kan laten sturen ;) )

·
Registered
2,758 Posts
^^ ja, da's de enige manier natuurlijk... maar dat lijkt me wel erg arbeidsintensief en moeilijk te plannen.
Nuja, ze zullen het wel bestudeerd hebben, zeker? :)
Die fietsen worden continu om de zoveel minuten of kwartieren in de gaten gehouden via gps-tracking, niet? Anders zullen er heel veel verdwijnen. Die sturen misschien zelf hun batterijstatus door. Men wacht dan in het uiterste geval tot 20% of minder en fiets offline, maar op een kalm moment kan men de fietsen die op 30 of 40 % zitten ook al 'reserveren' (= offline) en van een volledig opgeladen batterij gaan voorzien voor een volgend druk moment?

1 - 20 of 99 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.