SkyscraperCity banner

1 - 20 of 117 Posts

·
Registered
5,992 Posts
Discussion Starter #2
donderdag 17 mei 2007
‘Metro tot aan Eeuwfeestsquare’

Jette - Als een metrolijn vanaf Simonis tot aan het UZ Brussel onbetaalbaar is, waarom dan geen kortere metro tot aan de Eeuwfeestsquare? Dat is het voorstel waarmee Jean-Louis Pirottin (LBJ), de Jetse schepen van Openbare Ruimte, de besluitvorming rond tram 10 een nieuwe dynamiek wil geven.

Eind 2003 besloot de Brusselse regering om een snelle tramverbinding aan te leggen tussen het metrostation Simonis en het UZ-Brussel. Tram 10 zou in principe de meest directe route volgen, via de Jetselaan en de Tentoonstellingslaan. Een andere mogelijkheid was via de Poplimontlaan. Het plan lokte in Jette en Ganshoren echter veel boze reacties uit bij de bewoners en de handelaars.

Beide gemeenten eisten dan ook een onderzoek en minister Pascal Smet (SP.A) van Openbare Werken ging uiteindelijk akkoord met een impactstudie, waarin verschillende alternatieven – metro en tram – zouden worden onderzocht.

Die studie, toevertrouwd aan het bureau Stratec, loopt inmiddels op haar einde. Het blijkt dat de aanleg van een nieuwe metrolijn van Simonis naar het UZ vanuit mobiliteitsoogpunt veruit het beste is. Maar er hangt een prijskaartje aan van 300 miljoen euro. Onbetaalbaar dus, en onrealistisch.

Pirottin, die zelf in het comité zit dat het bureau begeleidt, vreest nu dat al te snel voor de tramvariant zal worden gekozen, met name het tracé via de Poplimontlaan. Zelf pleit hij voor een kortere metrolijn, tot aan de Eeuwfeestsquare. “Daar hebben heel wat Jettenaren en Ganshorenaren echt iets aan. Overigens ligt het eerste stukje van de lijn er al. Het moet anderhalve kilometer verlengd worden. Oké, de lijn loopt niet tot het UZ, maar de verbinding met het ziekenhuis zal toch al sneller zijn.”

Bettina Hubo © Brussel Deze Week

·
Registered
5,992 Posts
Discussion Starter #3 (Edited)
^^
Zulke plannen zullen er natuurlijk niet komen. Brussel heeft er het geld niet voor. en België word meer en meer ontbonden.
Brussel heeft echt een uitbreiding van zijn metronetwerk nodig!! Kijk naar Amsterdam, daar wordt een gans nieuwe (dure!) metrolijn gebouwd. Toulouse heeft de laatste jaren een metronetwerk gekregen, Madrid bouwt in sneltempo verder aan zijn fantastisch metronetwerk. In die landen weten ze tenminste dat ze moeten investeren in hun steden. In België, waar Brussel in verhouding dan nog eens zo belangrijk is voor gans het land, houd men zich liever bezig met vanalles te splitsen. Er lopen scherpe lijnen tussen het quasi-buitenland Brussel en Vlaanderen en Wallonië. Politiekers komen op voor hun gemeentekes en metro's rijden nu eenmaal niet tot Vlaamse verkavelingen.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
BXL | Metro | 2 | Simonis - Groot-Bijgaarden | Pro

De Standaard
Pascal Smet wil Brusselse metro doortrekken tot Vlaamse Rand
Vandaag om 06:02 door Stijn Cools

Pascal Smet wil Brusselse metro doortrekken tot Vlaamse Rand

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wil de tunnelcrisis aangrijpen om de mobiliteitsknoop in de hoofdstad te ontwarren. ‘We moeten out-of-the-box durven denken.’

Hoeveel de renovatie van de Brusselse tunnels zal kosten? ‘523 miljoen. Minimaal’, zegt Pascal Smet in een interview met deze krant. ‘Maar renovatie is natuurlijk niet de enige maatregel. We moeten out-of-the-box durven denken.’

Wat stelt u voor?

‘Ik doe een oproep aan Vlaanderen: we moeten nadenken over het doortrekken van de Brusselse metro. Ik ben het idee om de lijn tot Simonis te verlengen naar Groot-Bijgaarden zeer genegen. Daar kan dan een transitparking aangelegd worden. We hebben vaart gezet achter de studie hiervoor. Voor heel wat mensen die uit Oostende of Gent komen, kan het een volwaardig alternatief zijn. Autosnelweg af, parking op en dan metro in. Zonder Brussel binnen te moeten rijden.’

(...)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Dat zal voor een deel afhangen van de samenwerking met het Vlaams gewest. Zonder de overstapparking is er ook potentieel, maar toch een brok minder, zeker tijdens de spits...

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Men kan toch ook een parking bouwen bovenop de parking van de Carefour.

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Meurisse, hopelijk bouwen ze wat meer tussenstations zodat ook de Brusselaars van deze metro kunnen gebruik maken!
Ik heb er mijn plannetje nog eens bijgehaald:
(Volgens Google maps is het trouwens 3 kilometer)

·
Registered
7,836 Posts
Ik zie drie mogelijkheden voor de route:

1) we bouwen cut-en-cover onder de Keizer-Karellaan/MariavanHongarijestraat naar een gigantische P&R-halte voorbij Berchem-station (want daar is geen plaats), en tegen 2020 ligt die er. De Leopold II-tunnel kan dan volgegooid worden (tegen dan gaan ze in Antwerpen heel blij zijn dat ze hun grond kwijt kunnen). Het plan-Filou :)

2) men kan van de spoorlijn Bockstael - Jette - ZellikResearchParkP&R een shuttledienst maken: hoge frequentie met kleinere toestellen die dan zowel naar BXL-Noord als Etterbeek rijden, en af en toe zelfs een naar BXL-Zuid (de huidige treinen, namelijk :)). Dit is implementeerbaar tegen dat de asfalt van die nieuwe P&R droog is (mits de politieke keuze). Een verlenging tot Asse is gewenst, maar zou heel duur zijn.

3) men kan een nuttige metro-west ontwikkelen, die in mijn ogen minstens aan Schweitzer moet passeren en dus beter aan station Groot-Bijgaarden een RER-verbinding geeft. De P&R kun je dan op de locatie van het huidige tankstation leggen, waardoor de overlast beperkter is. De aansluiting kan zowel aan ZwarteVijvers / Ossegem of aan Simonis gebeuren, met de keuze-Simonis eigenlijk alleen logisch als TRIAS uitgevoerd wordt. Dit is implementeerbaar tegen 2030 of zo. EDIT: er is een optie 3b mogelijk die deze metro door Ganshoren stuurt en dan aan station-Berchem uitkomt. Vijf posts verder waarom ik dat een mindere keuze vind.

Persoonlijk zou ik voor #2 gaan om de tunnel te kunnen sluiten, en voor #3 om de metro uit te breiden.

·
Moderator
19,823 Posts
Best binnen het gewest blijven, daarbuiten gaat er niets gebeuren...

deredactie.be

Weyts over voorstel Smet: "Andere prioriteiten"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is niet meteen te vinden voor het idee van Brussels minister Pascal Smet (SP.A) om de Brusselse metro door te trekken tot in Groot-Bijgaarden. Volgens hem zijn er "andere prioriteiten dan ons opnieuw te storten in een nieuw geldverslindend project". Weyts merkt wel op dat de mogelijkheden worden bekeken van een randparking in Groot-Bijgaarden, waar al een aantakking is op het trein- en tramnetwerk.​

·
Registered
7,836 Posts
Rare reactie: het zijn Weyts' kiezers die hier het meest van gaan kunnen profiteren.

Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat mijn optie #2 duurder is dan het herstellen van de Leopold II-tunnel. Om het mild te stellen.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik ben geen voorstander van een metrotunnel onder Keizer Karellaan omdat een route via Nereus en de 9 provincies meer mensen kan bedienen, niet in concurrentie komt met tram 19 (die ik graag zou behouden) en men vanaf 9 provincies de metrolijn in openlucht kan leggen naast de spoorweg.
Ook lijkt het me nuttiger om via Simonis aan te sluiten omdat deze lijn vele kantoren van de federale en Vlaamse overheid zal bedienen + een aantal andere bedrijven (banken, verzekeringen...)

Thorum said:
Rare reactie: het zijn Weyts' kiezers die hier het meest van gaan kunnen profiteren.
Ja, bovendien zal Vlaanderen alleen de infrastructuur op Vlaams Grondgebied moeten betalen. Dat zal zeker geen miljard zijn. , men kan vanaf Berchem volledig bovengronds werken en slechts één station bouwen op de parking van de E40. Voor 300 miljoen is dat te doen.

Ben Weyts zijn reactie verbaast me niets. Ik heb dat al vaak voorspeld op dit forum. Vlaanderen wilt dat Brussel randparking bouwt op het Brussels grondgebied. Ze zijn niet bereid om zoals zij het zien investeringen te doen voor Brussel. Dat deze infrastructuur bijna uitsluitend zal gebruikt worden door Vlamingen doet er voor hen niet toe.

·
Registered
1,780 Posts
Weyns behoort tot de communautaire hardliners binnen de N-VA. Die wil geen uitbreiding van Brussel zien in de vorm van een metrotunnel.

·
Registered
7,836 Posts
Ik ben geen voorstander van een metrotunnel onder Keizer Karellaan omdat een route via Nereus en de 9 provincies meer mensen kan bedienen, niet in concurrentie komt met tram 19 (die ik graag zou behouden) en men vanaf 9 provincies de metrolijn in openlucht kan leggen naast de spoorweg.
Ik zou de lijn-om-ook-Brussel te bedienen eerder door Berchem leggen, want dat is dichter bevolkt en meer stedelijk, plus je hebt een rechtere lijn naar de huidige snelwegparking. Maar dat is uiteraard een optie "3b", heb ik dan zo geëdit in mijn vorige post.
Als alternatief voor de Leopold II-tunnel valt dit dan wel weg, want als je de wijken ook wil bedienen zul je zoveel haltes hebben dat de reistijd te hoog wordt voor velen. Brussel is Londen niet, en met alleen Nereus en 9-Provinciën zul je meer mensen ongelukkig dan gelukkig maken.

Ook lijkt het me nuttiger om via Simonis aan te sluiten omdat deze lijn vele kantoren van de federale en Vlaamse overheid zal bedienen + een aantal andere bedrijven (banken, verzekeringen...)
Dat vind ik dan weer een veel slechter argument: tussen Zwarte Vijvers en Merode zitten niet minder kantoren dan tussen Simonis en Louiza.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Dat vind ik dan weer een veel slechter argument: tussen Zwarte Vijvers en Merode zitten niet minder kantoren dan tussen Simonis en Louiza.
Ja, maar ik vind dat die kantoren daar minder vlot bereikbaar zijn met de auto. Als argument is het inderdaad niet bepaald doorslaggevend want je kan ook aanhalen dat via Zwarte Vijver je het stadscentrum kan bereiken.

·
Registered
87 Posts
... en men vanaf 9 provincies de metrolijn in openlucht kan leggen naast de spoorweg...
Laat je niet misleiden door de huidige situatie in Ganshoren. Daar is men nu trouwens al bezig om een weg aan te leggen net ten noorden van de spoorlijn Brussel - Denderleeuw van de Bosstraat tot aan de Nestor Martinstraat om het sluiten van de spoorovergangen in die gemeente op te vangen en de bereikbaarheid van hun begraafplaats te verzekeren. Ga daar maar eens gaan kijken. En in Sint-Agatha-Berchem is alles aan beide zijden van de spoorweg volgebouwd, van net voor de Nestor-Martinstraat tot aan de kruising met het begin van de A10. Het was al erg nipt om het eindpunt van tram 82 naast de spoorweg te krijgen, laat staan de metro. Dus de metro daar bovengronds laten rijden kun je wel vergeten.

·
Registered
5,992 Posts
Discussion Starter #19
Het zou spijtig zijn om de lijn niet gewoon door te trekken langs de Keizer Karel laan, recht en kort.
Eén halte aan het Heilig Hartcollege. Zo hebben Berchem (p&r) en Ganshoren een metrohalte met snelle verbinding naar het centrum.

·
Registered
7,836 Posts
^^^ Waarom?

Er liggen parallel andere voldoende grote wegen waar de hinder tijdens de werken véél minder groot zou zijn.

1 - 20 of 117 Posts