SkyscraperCity banner

61 - 80 of 117 Posts

·
Registered
844 Posts
https://www.bruzz.be/mobiliteit/dilbeek-kant-zich-tegen-metro-naar-groot-bijgaarden-2019-01-22

Een P+R in Dilbeek/Groot-Bijgaarden is in feite onzin, want dit punt ligt al voorbij het kritische filepunt op de E40. Na ettelijke kilometers aanschuiven en vele minuten fileleed gaan de meesten daar niet meer overstappen. Zoals gisteren nog bleek zitten de mensen liever in de file in hun wagen dan het OV te gebruiken. Veel van de P+R-parkings op Brussels grondgebied worden ook niet door pendelaars gebruikt. Bekendste is de parking Erasmus die voor 90% door personeel van het ziekenhuis wordt gebruikt. Een goede aansluiting tussen metro en trein lijkt me in geval van Groot-Bijgaarden belangrijker te zijn (net zoals bij CERIA/COOVI een treinstation nuttiger is dan een P+R-parking).

·
Registered
2,020 Posts
Anderzijds, uit ervaring zou ik dan weer zeggen dat parkings Herrmann-Debroux en Delta wél gebruikt worden door pendelaars uit bv. de Druivenstreek. En ook de parking van de Carrefour, al weet ik niet of dat nu nog kan.

·
Urban dweller
13,452 Posts
De parking Erasmus is dan ook geen P&R parking, parking Ceria-Coovi is dat wel en die wordt dan ook gebruikt door pendelaars. Ook parking Stalle wordt volop door pendelaars gebruikt. Ik denk dan ook dat een P&R in Groot-Bijgaarden geen onzin maar volop zal gebruikt worden.

·
Registered
3,057 Posts
^^ Natuurlijk. Het is immers niet zo dat de file ellende voorbij is in Dilbeek. De echte ellende begint dan nog maar!

Je moet je de vraag stellen of een metro eindhalte die begint voordat de files beginnen we realistisch is.
--> Ben je dan niet eerder met een trein bezig, gezien de grote afstand (10km?)
--> Files worden langer of misschien ooit eens korter (rekening rijden). Hoe kan je hiermee plannen.
--> Is het bedrijfseconomisch om een metro een lang stuk te laten rijden in een gebied met lage dichtheid? (neen). Is dit bedrijfseconomisch om te doen zonder tussenstops (ook niet).

Met metro is Dilbeek een prima oplossing.

Wil je het verder leggen, moet je de combinatie met treinstations maken.

In deze context ligt bv. Gent Sint Pieters ideaal. Vlakbij de snelweg, grote parking en een zeer frequente en snelle verbinding met Brussel. Zo populair dat zelfde de grootste parking van Vlaanderen (dacht ik) vol aan het raken is.

·
Registered
844 Posts
Anderzijds, uit ervaring zou ik dan weer zeggen dat parkings Herrmann-Debroux en Delta wél gebruikt worden door pendelaars uit bv. de Druivenstreek. En ook de parking van de Carrefour, al weet ik niet of dat nu nog kan.
Hier vind je een goed overzicht van de pro's en contra's van P+R: https://www.duurzame-mobiliteit.be/nieuws/park-and-ride-een-achterhaald-concept

In het geval van Brussel zijn de P+R's eigenlijk bedoeld als extra parkeerplaatsen te creëren op bepaalde drukke polen met weinig openbare parkeerruimte. Delta en Hermann-Debroux vallen hier ook onder, ze liggen té dicht bij het centrum en dienen als parkeerruimte voor VUB/ULB en kantoren in de onmiddellijke omgeving.

Erasmus (ziekenhuis), Reyers (VRT/RTBF en kantorenzone), Stalle (scholen en opleidingscentrum), Roodebeek (Woluwelaan kantorenas) en Kraainem, ik vermoed dat het echte overstappercentage op ov slechts enkele procenten is vanuit deze P+R's, en weinig impact heeft op de automobiliteit. Dus in die zin kan ik Dilbeek/Groot-Bijgaarden volgen ...

Gent en de mega P+R daar vind ik dan weer een voorbeeld van hoe dit eigenlijk een 'fake' P+R is, maar een één grote extra parkeergarage om gebrek aan parking in het stadscentrum op te vangen. Een optie die openbaar vervoer en andere modi doet afnemen ten voordele van meer autoverkeer in het stadscentrum. Want als je nu zeker bent van een parkeerplaats aan het station G-S-P, dan ga je niet meer met de fiets, bus, tram of te voet naar Gent-Sint-Pieters verplaatsen, maar voor het makkelijke comfort van je wagen kiezen. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel mensen er extra de trein nemen vanuit Gent-Sint-Pieters naar hun werk met de P+R, maar denk dat de impact beperkt is, want mensen die vroeger met de trein niet op de eindbestemming geraakten, gaan dat nu ook niet switchen. De shift naar meer automobiliteit door zekerheid van parkeerplaats aan het station zal een veel grotere en significantere impact hebben.

·
Registered
7,836 Posts
Filou, ik wist niet dat er al een eindpunt vast lag ? Ik zou direct tot aan het huidige tankstation Groot-Bijgaarden gaan, waar plaats is voor een gigantische P&R (waar de hele E40 dan in kan doodlopen).

Qua treinstations: je hebt ook nog Dilbeek en Sint-Martens-Bodegem op diezelfde lijn. En, eens CERIA een succes blijkt, waarom niet één in Schepdaal ook om de Ninoofsesteenweg mee ontlasten ?

·
Registered
3,057 Posts
^^ In Gent hebben ze dit opgelost met de parkeer tarieven. Die zijn enorm duur in GSP. Bijna 20 euro / dag. Maar als je een treinabonnement of Go pass koopt, is het veel goedkoper (3 a 4 euro / dag).

Best wel goed opgelost.

Je kan natuurlijk geen treinstations hebben die
- midden in de stad liggen
- vlak bij de snelweg liggen
- waar je een grote P&R kan bouwen
- met veel treinen.

Gent SP en Antwerpen-Berchem voldoen hieraan (Berchem minder want minder Parkeerruimte en minder vlotte afritten van de ring). Ik ken heel wat mensen vanuit O en W Vl. die de auto nemen naar Gent SP en van daaruit verder met de trein gaan.

Dat is toch prima opgelost? Combi mobiliteit is de toekomst.

·
Registered
7,836 Posts
De P&R stations moeten niet in het midden van de stad liggen hé. En je drie laatste punten zijn perfect combineerbaar, hoewel ik nu ook niet direct op een Belgisch voorbeeld kom.

·
Registered
2,020 Posts
Ter info (over de titel van deze thread): de artikels in de media spreken niet over lijn 2 van Simonis naar Groot-Bijgaarden, wel lijn 1 van Ossegem naar Groot-Bijgaarden (bv. bij Le Soir of bij BRUZZ).

·
Registered
7,836 Posts
Zelfs voor metro-noord zijn de lijnnummerveranderingen nog niet bekendgemaakt (of bij mijn weten zelfs maar gekozen). Dat is een discussie voor over een paar decennia, wellicht.

De discussie of je de verlenging vanuit Zwarte Vijvers of vanuit Elisabeth moet doen (of een derde optie ?) , is uiteraard wél interessant :)

Er zijn voor allebei gigantische pro-argumenten :
- er zijn meer potentiële klanten als je vanuit Zwarte Vijvers vertrekt;
- het ontwarren van metro's 1 en 5 is stukken gemakkelijker als je vanuit Elisabeth vertrekt.

·
Moderator
19,823 Posts
Ter info (over de titel van deze thread): de artikels in de media spreken niet over lijn 2 van Simonis naar Groot-Bijgaarden, wel lijn 1 van Ossegem naar Groot-Bijgaarden (bv. bij Le Soir of bij BRUZZ).
Klopt, er zijn 2 (of meer) mogelijke pistes. We zullen zien of er ooit iets van komt én of we het dan nog deze eeuw gaan meemaken :)

·
Registered
2,020 Posts
Ik ben heel erg pro het ontwarren van metro's 1 en 5, maar ik vrees dat dat project zo dood als een pier is. Ik heb er in elk geval al jaren niets meer over gehoord...

·
Registered
7,836 Posts
Dit soort projecten hebben de neiging weer tot leven te komen als de groei rond de 4% blijft :)

·
Registered
32 Posts
Je ne connais pas bien ce côté de Bruxelles, donc je n'ai pas vraiment d'opinion sur la nécessite de métroïfier le tram 82 (tronçon Karreveld-Berchem Station).
C'est en tout cas ce que je comprends sur la carte publiée sur Bruzz.

Par contre, ce qui me gène, c'est que prolonger la ligne 1, c'est probablement mettre aux oubliettes la scission des lignes 1 et 5 et le projet Trias.

·
Urban dweller
13,452 Posts
Filou, ik wist niet dat er al een eindpunt vast lag ? Ik zou direct tot aan het huidige tankstation Groot-Bijgaarden gaan, waar plaats is voor een gigantische P&R (waar de hele E40 dan in kan doodlopen).
Dat zou het beste idee zijn, maar helaas ken ik de mentaliteit van de Dilbekenaars maar al te goed en zij zullen dit nooit toelaten. Daarom lijkt het mij beter om de lijn te plannen tot Berchem en dan hopen dat Dilbeek daarna van mening zal veranderen. Als je de lijn in zijn totaal wil plannen, dan gaat dit niet gebeuren.

Qua treinstations: je hebt ook nog Dilbeek en Sint-Martens-Bodegem op diezelfde lijn.
En Ternat, Essene en Liedekerke!

En, eens CERIA een succes blijkt, waarom niet één in Schepdaal ook om de Ninoofsesteenweg mee ontlasten ?
Ja, ik vind het totaal onbegrijpelijk dat men dat niet reeds voorzien heeft, maar men zal daar ook een grote P&R moeten bouwen, dat wordt weer opboksen tegen de Dilbeekse Nimby's (Schepdaal zijnde een Dilbeekse deelgemeente)

·
Registered
918 Posts
I believe the TRIAS project is still vital in the long term, and so I personally would rather avoid any developments which could prejudice that.

The other advantage of the TRIAS project is that it would end two lines sharing the same track, which is generally a bad thing for punctuality in a metro system. Extending line 1 would mean that this arrangement would continue.

Also, extending line 2 from Elisabeth would end the perpetual confusion which comes from the line beginning and ending in the same station. It would also allow a station to be built at the Basilique which would be ideal for tourists (and me!)

·
Registered
7,836 Posts
Untangling lines 1 and 5 doesn't necessarily mean TRIAS.

I would prefer the option that includes a metro on the avenue rogier

·
Registered
7,836 Posts
Een afbeelding van effe geleden al hoe ik de Brusselse metro zou uitbouwen (ongeveer, te onderzoeken, ...)

Pannehuis-Noord wordt nu dan tóch een tram, dus dat valt weg.

·
Registered
918 Posts
Sorry Thorum, but I think that's not such a good plan. Luxembourg as a terminus makes no sense when most of its users would probably come from the east and south. And south-east Brussels loses its direct link to the centre.

If we're going to start digging around Luxembourg, better just to implement trias as planned.

61 - 80 of 117 Posts