SkyscraperCity banner

81 - 100 of 117 Posts

·
Registered
7,812 Posts
Dit was enkel in antwoord op timmeister, om te tonen dat er alternatieven zijn voor trias.

Op basis van vorige discussies hierover weet ik goed genoeg dat sommigen hier ten allen koste trias willen.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Dit was enkel in antwoord op timmeister, om te tonen dat er alternatieven zijn voor trias.

Op basis van vorige discussies hierover weet ik goed genoeg dat sommigen hier ten allen koste trias willen.
Dat denk ik niet. Het gaat er bij mij bijvoorbeeld over tussen mijn fantasie, die als het gaat over de metro tamelijk extreem kan zijn, wat ik realistisch vind en ten laatste wat ik denk dat de overheid gaat uitvoeren. Bij dat laatste wordt ik nochtans regelmatig verrast, waardoor ik mijn eigen plannetjes moet aanpassen. In het geval van trias, begin ik te geloven dat men daar niet meer over gaat spreken, eerst metrolijn 3 van Ukkel tot Bordet, dan de metro tot Groot-Bijgaarden, vervolgens de uitbouw van lijn 7 tot zware metro. Als ik deze zaken nog kan meemaken voor ik sterf zal het schoon zijn. Uiteraard kunnen de zaken nog altijd veranderen en kan de overheid beslissen om Brussel 15 miljard of zo te geven om de metro uit te bouwen, maar anders zie ik buiten de zaken die ik heb opgesomd niets gebeuren, zelf trias niet.
Dit gezegd zijnde vind ik het wel leuk om fantasieplannetjes te maken en die van anderen te bekijken.

·
Registered
5,990 Posts
Discussion Starter #83
https://www.bruzz.be/mobiliteit/dilbeek-kant-zich-tegen-metro-naar-groot-bijgaarden-2019-01-22

Een P+R in Dilbeek/Groot-Bijgaarden is in feite onzin, want dit punt ligt al voorbij het kritische filepunt op de E40. Na ettelijke kilometers aanschuiven en vele minuten fileleed gaan de meesten daar niet meer overstappen. Zoals gisteren nog bleek zitten de mensen liever in de file in hun wagen dan het OV te gebruiken. Veel van de P+R-parkings op Brussels grondgebied worden ook niet door pendelaars gebruikt. Bekendste is de parking Erasmus die voor 90% door personeel van het ziekenhuis wordt gebruikt. Een goede aansluiting tussen metro en trein lijkt me in geval van Groot-Bijgaarden belangrijker te zijn (net zoals bij CERIA/COOVI een treinstation nuttiger is dan een P+R-parking).
De files op de E40 zijn toch vooral door de aansluiting op de binnenring, het zou misschien wat wagens kunnen weghouden daar. Eens dicht bij de verkeerswisselaar is het linkerdeel richting Brussel vaak vrij, dat zou mensen juist kunnen overtuigen om dan toch vlug naar dat metrostation te rijden.

·
Moderator
19,819 Posts
lijkt me toch ook. het verkeer staat vooral vast richting ring. Als er dan meer verkeer rechtdoor zou gaan én dan stopt voor het centrum in te rijden om de metro te nemen lijkt me dat geen slechte zaak. (EN een goed GEN uitbouwen natuurlijk maar dat is geen excuus om de metro en P+R parkings niet uit te breiden)

·
Registered
5,990 Posts
Discussion Starter #85
Dat GEN zou toch soelaas moeten brengen en tot ver buiten Brussel voor P&R moeten zorgen. Maar een extra metrolijn naar Groot-Bijgaarden, laat maar komen! Het tracé is nu ook niet zo lang en zowel in Nossegem als Simonis liggen eigenlijk zo goed als klaar om door te trekken.
Het OV in België mag gerust duur en ambitieus project gebruiken, ons land is een ramp op mobiliteits en klimaatsvlak.

·
Registered
837 Posts
In Ossegem ligt eigenlijk niets klaar .... enkel in Zwarte Vijvers is een ondergrondse flyover en korte tunnelaanzet voor een lijn onder de Gentsesteenweg. In Simonis is nog een stukje keertunnel op onderste niveau, maar ben niet 100% zeker naar waar die afbuigt. Ik dacht naar het noordwesten en onder de Jetselaan, maar omdat daar de tramhelling ligt ben ik niet zeker daarvan).

·
Urban dweller
13,419 Posts
In Ossegem ligt eigenlijk niets klaar .... enkel in Zwarte Vijvers is een ondergrondse flyover en korte tunnelaanzet voor een lijn onder de Gentsesteenweg. In Simonis is nog een stukje keertunnel op onderste niveau, maar ben niet 100% zeker naar waar die afbuigt. Ik dacht naar het noordwesten en onder de Jetselaan, maar omdat daar de tramhelling ligt ben ik niet zeker daarvan).
Die tunnel ligt eigenlijk onder de tunnel voor de 19 richting Jetting. Vroeger reden de trams van de premetro daar door en kwamen dan boven de grond in de Jetselaan. Na de ombouw tot metro wordt die tunnel gebruikt als keertunnel. Oorspronkelijk was het voorzien dat de metrolijn 2/6 een lijn ging zijn in de vorm van een 8, dus de metro zou doorrijden tot het AZ in Jette en dan aansluiten op de metro in Koningboudewijn en dan weer terug.

·
Urban dweller
13,419 Posts
In dit geval zijn ze dus niet juist. De tunnel neemt onmiddelijk na het station een bocht naar rechts onder de Jetselaan. Vroeger reden hier trams toen Simonis nog een premetrostation was en kwamen boven in dezelfde helling als de trams nu. Het is eigenlijk een tunnel in twee verdiepen. Onderaan de metro en er boven rijden nu trams 9 en 19.

·
Registered
2,015 Posts

·
Registered
2,251 Posts
Ik heb er al een tijdje naar gezocht en er is weinig duidelijke informatie te vinden over hoe heel het tunnelcomplex bij Simonis ineenzit, ook voor de Leopold II tunnel. Als men ooit overweegt om die tunnel voor autoverkeer op te geven, zou die ooit (deels) kunnen hergebruikt/geïntegreerd worden voor een metroverlenging richting Berchem? Kan een domme vraag zijn maar feit is dat ik niet echt een idee heb van de niveau's. Het zou alleszins wat boorwerk uitsparen. In elk geval, als die keersporen effectief liggen volgens hoe Filou ze getekend heeft, is dat minder interessant.

Ook ben ik verrast dat de 9 twee doodsporen heeft in zuidoostelijke richting (als dat effectief klopt), dacht eerder parallel aan de perrons van de 19 waardoor aansluiting op de uitgang van de 19 mogelijk zou zijn om een eventuele verlenging richting Anderlecht mogelijk te maken. Op zich kan dat nog via de sporen van de 19 maar dan is dat toch een redelijke investering geweest in twee doodsporen die misschien slechts sporadisch gaan gebruikt worden dan.

·
Urban dweller
13,419 Posts
In elk geval, als die keersporen effectief liggen volgens hoe Filou ze getekend heeft, is dat minder interessant.
Kijk , ik weet dat omdat ik de situatie ter plaatse al volg van pakweg 40+ jaren geleden. Van geen sprake van een metro, tot premetro, tot de huidige situatie. Neem van mij aan dat ik meer dan eens in tram 103 gezeten heb in de tunnel die nu als keerspoor gebruikt wordt.

Ook ben ik verrast dat de 9 twee doodsporen heeft in zuidoostelijke richting (als dat effectief klopt),
Klopt niet, er zijn er drie. Ben jij ooit al in Simonis geweest? Ik kom er bijna elke dag.

dacht eerder parallel aan de perrons van de 19 waardoor aansluiting op de uitgang van de 19 mogelijk zou zijn om een eventuele verlenging richting Anderlecht mogelijk te maken. Op zich kan dat nog via de sporen van de 19 maar dan is dat toch een redelijke investering geweest in twee doodsporen die misschien slechts sporadisch gaan gebruikt worden dan.
Ik begrijp hier niets van? Richting Anderlecht? Ik weet echt niet waar je het over hebt. De 9 heeft een terminus in Simonis, die ligt in de zelfde richting van de metro richting Rogier. Zelfs al zou men ooit aanpassingen willen doen aan de configuratie in Simonis, dat zal niet meer in ons leven zijn.

·
Registered
2,251 Posts
Klopt niet, er zijn er drie. Ben jij ooit al in Simonis geweest? Ik kom er bijna elke dag.
Vroeger wel, ruim voor het levenslicht van tram 9. Bon, twee of drie, mijn punt was gewoon dat ik verrast was op die geüpdate carte.metro dat de doodsporen in die richting liggen, ik dacht dat ze gewoon parallel lagen aan de perrons van de 19 (op basis van uw ruime foto-updates, maar verkeerd ingeschat van mezelf dus) en zo makkelijk aan te sluiten waren op de tunneluitgang van de 19 in zuidelijke richting. De verlenging naar Anderlecht is uiteraard niets dat effectief gepland is maar is zowel op het forum al geopperd geweest als door andere instanties, soms als ballonnetjes, soms als een concretere denkpiste, via de N290, grosso modo volgens de route van de huidige 49 en 53, als een soort westelijke tangent.

·
Registered
102 Posts
Als men ooit overweegt om die tunnel voor autoverkeer op te geven, zou die ooit (deels) kunnen hergebruikt/geïntegreerd worden voor een metroverlenging richting Berchem? Kan een domme vraag zijn maar feit is dat ik niet echt een idee heb van de niveau's.
De autotunnels liggen op niveau -3, vlak onder de sporen van station Elisabeth. De sporen van het achterstation buigen inderdaad naar het noordwesten af, maar er is ook nog een holle ruimte boven de wegtunnels naar het westen. Momenteel wordt een deel van deze ruimte ingenomen door de nieuwe onderdoorgang voor voetgangers onder lijn 19.

De wegtunnels bestaan uit 2 tunnelkokers van elk 2 rijstroken, waarvan één zou volstaan om om te vormen tot metrotunnel. Er moet dan nog wel wat verbouwd worden thv de hellingen aan de westzijde van de Basiliek.

Nu vrees ik dat dit geen voorkeurstraject voor een metrolijn is. De Keizer Karellaan is eerder een autoriool en een grens tussen verschillende wijken dan dat ze een centrumfunctie vervult. De Gentsesteenweg heeft wat dat betreft heel wat meer reizigerspotentieel.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Vroeger wel, ruim voor het levenslicht van tram 9. Bon, twee of drie, mijn punt was gewoon dat ik verrast was op die geüpdate carte.metro dat de doodsporen in die richting liggen, ik dacht dat ze gewoon parallel lagen aan de perrons van de 19 (op basis van uw ruime foto-updates, maar verkeerd ingeschat van mezelf dus) en zo makkelijk aan te sluiten waren op de tunneluitgang van de 19 in zuidelijke richting. De verlenging naar Anderlecht is uiteraard niets dat effectief gepland is maar is zowel op het forum al geopperd geweest als door andere instanties, soms als ballonnetjes, soms als een concretere denkpiste, via de N290, grosso modo volgens de route van de huidige 49 en 53, als een soort westelijke tangent.
Echt waar. Ik begrijp hier niets van.Ik wil je niet kwetsen, maar dit is gewoon wartaal. Waar heb je het over?

·
Registered
2,251 Posts
Ik dacht eerst dat het eindpunt van de 9 in Simonis naast de haltes van de 19 lagen in dezelfde richting zodat een verlenging makkelijk mogelijk zou zijn via de tunneluitgang van de 19 (richting halte Besme en verder Anderlecht)

Echter op die geüpdate carto.metro kaart zie ik dat die doodsporen in zuidoostelijke richting liggen en dat wist ik niet totnogtoe. Als men nu ooit de 9 wil verlengen zuidwaarts (richting Anderlecht via Besme) zal men via de perrons van de 19 moeten rijden waardoor de huidige drie -pas gebouwde- doodsporen redelijk overbodig worden (want die liggen in de andere richting, geen idee waarom men dat zo gekozen heeft).

Maar ach, als er zo'n verlenging aankomt in de komende 15 jaar kan men de ruimte waar nu tram 9 eindigt nog altijd inrichten als fuifzaal oid. ;)

Ik denk dat ik in deze bonderige uitleg minder 'wartaal' uitsla. Als de rest van het forum mij ook niet begrijpt gelieve mij te melden want voorlopig geen zin om te gaan tekenen en kaartjes te uploaden. :)

81 - 100 of 117 Posts