SkyscraperCity banner

101 - 117 of 117 Posts

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik dacht eerst dat het eindpunt van de 9 in Simonis naast de haltes van de 19 lagen in dezelfde richting zodat een verlenging makkelijk mogelijk zou zijn via de tunneluitgang van de 19 (richting halte Besme en verder Anderlecht)
Ok, maar de 19 gaat niet naar Anderlecht maar naar Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem.

geen idee waarom men dat zo gekozen heeft).
Omdat er nooit sprake is geweest om de 9 langs die kant te verlengen, niet naar Anderlecht en niet naar ergens anders.

Maar ach, als er zo'n verlenging aankomt in de komende 15 jaar kan men de ruimte waar nu tram 9 eindigt nog altijd inrichten als fuifzaal oid. ;)
Niet dus.

Ik denk dat ik in deze bonderige uitleg minder 'wartaal' uitsla. Als de rest van het forum mij ook niet begrijpt gelieve mij te melden want voorlopig geen zin om te gaan tekenen en kaartjes te uploaden. :)
Nu snap ik het dus wel.

·
Registered
7,836 Posts
Filou, hij heeft je net over de hele lijn gelijk gegeven.

Misschien is dat het moment om een detailfoutje te negeren :)

·
Urban dweller
13,451 Posts
Filou, hij heeft je net over de hele lijn gelijk gegeven.
Hierbij wil ik toch even benadrukken dat het mij niet en nooit te doen is om gelijk te krijgen. Als ik fout ben word ik even graag gecorrigeerd zodat ik weer iets kan bijleren! :)

Misschien is dat het moment om een detailfoutje te negeren :)
Daar doe ik toch niemand plezier mee? De puntjes moeten op de "i"! ;)

·
Registered
2,256 Posts
Het ging ook niet om gelijk krijgen of halen, het ging gewoon om iets dat mij opviel en dat ik me afvroeg. Ik weet heus wel dat de 19 naar groot Bijgaarden gaat en niet naar Anderlecht maar ik had het over de 9 die dat misschien in de toekomst wel kan doen zoals ik al vaker gelezen heb. Waarom sluit jij dat nu al op voorhand uit? je bent nochtans een redelijke visionair :)

Soit ik ben ook realistisch en weet dat het zeker niet voor de eerste tien jaar zal zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een rare keuze vind om die doodsporen zo te oriënteren :)

·
Urban dweller
13,451 Posts
Het ging ook niet om gelijk krijgen of halen, het ging gewoon om iets dat mij opviel en dat ik me afvroeg. Ik weet heus wel dat de 19 naar groot Bijgaarden gaat en niet naar Anderlecht maar ik had het over de 9 die dat misschien in de toekomst wel kan doen zoals ik al vaker gelezen heb. Waarom sluit jij dat nu al op voorhand uit? je bent nochtans een redelijke visionair 🙂
Ik heb echt nog nooit ergens gelezen over een mogelijkheid om de 9 door te trekken naar Anderlecht, maar mocht men dat doen dan laat men die toch gewoon stoppen aan de perrons van de 19. Dat is geen probleem.

Soit ik ben ook realistisch en weet dat het zeker niet voor de eerste tien jaar zal zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een rare keuze vind om die doodsporen zo te oriënteren 🙂
De richting van de kopsporen van de 9 vind ik eerlijk gezegd logischer dan die parallel te leggen.

Waarom voeg jij dit altijd toe aan je posts?

·
Registered
2,020 Posts
Ik denk dat dat smileys zijn die om de een of andere reden omgezet worden in tekst. Je ziet het ook bij een paar andere mensen hier op het forum.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Deze foto hangt in de gang tussen tram en metro in station Simonis. We zien hier tram 103. Hier reden twee trams 19 en 103, deze kwamen boven de grond op dezelfde plaatsen waar nu de 19 boven de grond komt. De 19 in de vrijheidslaan, richting Groot-Bijgaarden, tamelijk dicht tegen het station. De 103 in de Jetselaan 240 meter van het station. Later heeft men dan eigenlijk een tunnel gebouwd bovenop de bestaande tunnel, of beter gezegd, de extra verdieping gebouwd. In het onderste stuk is er plaats genoeg om 4 metrotreinen te stallen, in het bovenste rijdt de 19. Langs de andere kant is er ook zo'n tunnel, maar die is heel erg kort.

·
Registered
5,992 Posts
Discussion Starter #109
Ik dacht eerst dat het eindpunt van de 9 in Simonis naast de haltes van de 19 lagen in dezelfde richting zodat een verlenging makkelijk mogelijk zou zijn via de tunneluitgang van de 19 (richting halte Besme en verder Anderlecht)

Echter op die geüpdate carto.metro kaart zie ik dat die doodsporen in zuidoostelijke richting liggen en dat wist ik niet totnogtoe. Als men nu ooit de 9 wil verlengen zuidwaarts (richting Anderlecht via Besme) zal men via de perrons van de 19 moeten rijden waardoor de huidige drie -pas gebouwde- doodsporen redelijk overbodig worden (want die liggen in de andere richting, geen idee waarom men dat zo gekozen heeft).

Maar ach, als er zo'n verlenging aankomt in de komende 15 jaar kan men de ruimte waar nu tram 9 eindigt nog altijd inrichten als fuifzaal oid. ;)

Ik denk dat ik in deze bonderige uitleg minder 'wartaal' uitsla. Als de rest van het forum mij ook niet begrijpt gelieve mij te melden want voorlopig geen zin om te gaan tekenen en kaartjes te uploaden. :)
Het was heel begrijpelijk hoor. Geen wartaal. Filou wordt gewoon al een beetje seniel op zijn leeftijd. :lol: (graptjeuh)

·
Registered
5,992 Posts
Discussion Starter #110
Soit ik ben ook realistisch en weet dat het zeker niet voor de eerste tien jaar zal zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een rare keuze vind om die doodsporen zo te oriënteren :)
Ik weet het niet ben een eeuwigheid niet meer in Simonis geweest, maar misschien gewoon simpelweg om praktische redenen omdat het daar het goedkoopste, eenvoudigste of snelste was om keersporen te voorzien?

·
Urban dweller
13,451 Posts
Het is gewoon de meest logische keuze. Als je ze in dezelfde lengte legt als de 19 dan krijg je daar 5 sporen naast mekaar, dat zou niet praktisch zijn.

·
Registered
7,836 Posts
Filou, kun je even verwijzen naar de bron dat deze metro definitief vanuit Ossegem komt (en dus niet Simonis) ?
Op basis van de discussie elders vermoed ik dat je daar meer over weet dan hier al gepost is ?

·
Urban dweller
13,451 Posts
Filou, kun je even verwijzen naar de bron dat deze metro definitief vanuit Ossegem komt (en dus niet Simonis) ?
Op basis van de discussie elders vermoed ik dat je daar meer over weet dan hier al gepost is ?
Zoals je zelfs al hebt gezegd, is niets ooit definitief, maar Pascal Smet heeft Beliris de optie Ossegem - Groot-Bijgaarden te onderzoeken, toen hij nog minister was. Zie ook de post van Pitchoune in de metrodraad. Uiteraard is het best mogelijk dat Elke VDB beslist dat te veranderen in een verlenging vanaf Simonis, maar dat zou absurd zijn. Wel realistisch is dat er helemaal geen verlenging komt, maar als ze er komt zullen ze zeker verder gaan volgens deze optie.

·
Registered
918 Posts
Extending from Simonis would have the advantage of using the existing infrastructure and passing directly under Charles-Quint. This means most of the line could be built cheaply by cut-and-cover.

From Osseghem, you'd have to convert Osseghem into a transfer station and then tunnel under Chassée de Gand. I presume this would be far more expensive and complicated.

For me, any westward extension should pass under Schweitzer if possible, and this would likely be easier via Osseghem.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Extending from Simonis would have the advantage of using the existing infrastructure and passing directly under Charles-Quint. This means most of the line could be built cheaply by cut-and-cover.

From Osseghem, you'd have to convert Osseghem into a transfer station and then tunnel under Chassée de Gand. I presume this would be far more expensive and complicated.

For me, any westward extension should pass under Schweitzer if possible, and this would likely be easier via Osseghem.
Ossegem is al vanaf het begin voorzien als overstapstation, de aftaktunnel van de metro tussen zwarte vijvers en Beekkant ligt er al. Verder denk ik niet dat een tunnel onder de Gentsesteenweg duurder zou zijn dan één onder de Keizer Karellaan.
Ossegem heeft als belangrijkste voordeel dat het gaat over lijn 1-5, die direct door het centrum van Brussel en de Europese wijk gaat, terwijl lijn 2 wat minder interessant is voor de meeste pendelaars die dus zullen moeten overstappen. Wat ik persoonlijk zou doen is lijn 2 ook doortrekken en tot wanneer die de nieuwe lijn kruist, bijvoorbeeld aan de basiliek of aan de halte "Bastenaken" zodat men daar kan overstappen.

·
Registered
132 Posts

Grosse opération de type cut and cover à la U-bahn station Skylineplaza en ce moment à Francfort
On aurait dit une intervention chirurgicale à ciel ouvert

963954

Source: FNP

101 - 117 of 117 Posts