SkyscraperCity banner

1561 - 1580 of 1694 Posts

·
Registered
946 Posts
For me the solution (which I think has been actually proposed) is that S trains stay on the surface and make better use of Congres and Chapelle, while international trains go into a tunnel.

·
Urban dweller
13,597 Posts
For me the solution (which I think has been actually proposed) is that S trains stay on the surface and make better use of Congres and Chapelle, while international trains go into a tunnel.
But then you have to build a large underground station under Bruxelles midi. For an S-Bahn line you can build a station under the road next to the station and then let it follow an alternative route, That would be less expensive.

·
Registered
8,059 Posts
Waarom zou dat beter zijn met s dan ic treinen ? Je moet sowieso de metrotunnels onderdoor...

·
Registered
8,059 Posts
Inderdaad. En ook dat je dat kleiner station NAAST het station kan leggen ipv ERONDER.
Die metro ligt ook onder de Fonsnylaan hé

·
Urban dweller
13,597 Posts
Die metro ligt ook onder de Fonsnylaan hé
Ja, geen probleem toch? Er ligt zelf al een onafgewerkte tunnel klaar die men kan gebruiken. Wat problematisch is, is een IC/TGV station bouwen onder het huidige treinstation, want waar ga je anders een station met minstens 4 sporen leggen, 6 sporen lijkt me zelfs waarschijnlijker. Die kan niet in de Fonsnylaan. Maar een kleiner S-baan station met twee sporen kan daar wel.

·
Registered
3,088 Posts
Ja, geen probleem toch? Er ligt zelf al een onafgewerkte tunnel klaar die men kan gebruiken. Wat problematisch is, is een IC/TGV station bouwen onder het huidige treinstation, want waar ga je anders een station met minstens 4 sporen leggen, 6 sporen lijkt me zelfs waarschijnlijker. Die kan niet in de Fonsnylaan. Maar een kleiner S-baan station met twee sporen kan daar wel.
Er moet enkel een IC-station zijn in Brussel-Noord en Brussel-Zuid. De drie tussenliggende stations kunnen met de S-trein bediend worden. Zo stoppen de IC-treinen tussen Hamburg Hbf en Altona ook niet in de kleinere tussenliggende stations als Dammtor (op een enkele uitzondering na), maar laten die eer (meestal) over aan de S-treinen.

·
Urban dweller
13,597 Posts
Er moet enkel een IC-station zijn in Brussel-Noord en Brussel-Zuid. De drie tussenliggende stations kunnen met de S-trein bediend worden. Zo stoppen de IC-treinen tussen Hamburg Hbf en Altona ook niet in de kleinere tussenliggende stations als Dammtor (op een enkele uitzondering na), maar laten die eer (meestal) over aan de S-treinen.
Ik snap niet waarop je reageert. We spreken hier over twee mogelijkheden voor een extra tunnel.
Ofwel een tunnel voor de internationale treinen en sommige IC's. Die moet maar één station bedienen, namelijk Brussel-Zuid. Brussel Noord kan je eventueel ook doen, maar dat lijkt me te ingewikkeld.
Een tweede manier om plaats vrij te maken in de Noord-Zuid tunnel is een tunnel voor de S-treinen, die kan dan een station krijgen in Brussel-Zuid en de rest van het parcours een andere weg volgen, met bijvoorbeeld (mijn voorstel) stations in Louiza, Park, Kruidtuin, Liedts en dan terug aansluiting met het bestaande spoor. Het voordeel van mijn voorstel is dat je andere wijken kan aandoen met je S-treinen die allemaal goede overstappen hebben op de metro. En vooral dat je geen groot station moet bouwen onder Brussel-Zuid, wat me bijna onmogelijk lijkt.

·
Urban dweller
13,597 Posts
Over 5 dagen gaat de eigenlijke bouw van het nieuwe metrostation Toots Thielemans van start.
Maandag dus? Ik ben benieuwd, ik was al verwonderd, vorig weekend, dat er niks te zien was in de Stalingradlaan. Ik woon niet ver (760 meter volgens google) dus zal ik regelmatig eens gaan kijken, gewapend met mijn camera natuurlijk!)

·
Registered
196 Posts
Maandag dus? Ik ben benieuwd, ik was al verwonderd, vorig weekend, dat er niks te zien was in de Stalingradlaan. Ik woon niet ver (760 meter volgens google) dus zal ik regelmatig eens gaan kijken, gewapend met mijn camera natuurlijk!)
Dat is de info dat ik in een artikel vond op de website van de metrolijn: metro3.be

·
Urban dweller
13,597 Posts
Een overzichtje van de werken aan het Grondwetsplein. Men heeft de omleidingen nu eindelijk deftig gedaan, ook voor de fietsers en voetgangers.

Met de fiets kan je nu vlot en veilig langs het kruispunt

De werfzone is afgezet, maar de graafwerken moeten nog beginnen

Het containerpark

·
Urban dweller
13,597 Posts
Goh, als het bij 6 maanden blijft denk ik dat we heel tevreden kunnen zijn
Ja vind ik ook. Ik denk dat er nu ook geen onvoorziene aangelegenheden zullen aankomen, cross our fingers. Het is echt een heel lange tijd, 5 jaar voor zo'n kort stukje metro.

·
Registered
8,059 Posts
Volgens mij is de vorige verlenging nog geen 6 maanden geleden, en was de verlenging toen ook langer dan de tijd sinds de verlenging ervoor...

EDIT : ja, dat is een zinnige zin :p

• Like
Reactions: Benonie
1561 - 1580 of 1694 Posts