SkyscraperCity banner

1581 - 1600 of 1670 Posts

·
Registered
7,813 Posts
le nouveau métro
(via Nalex sur le forum métro 3)

·
Registered
7,813 Posts
Wat is er mis met de s9 trein, die de voorgestelde busroute volgt?
Behalve dat er nog een betere frequentie en een weekenddienst nodig zijn...

·
Urban dweller
13,419 Posts

Allez, misschien dat die heisa rond Terkameren hier toch nog iets losweekt.
Absurd. De ecolo schepen van mobiliteit van Ukkel heeft zich al uitgesproken tegen de metro met het argument dat Ukkel met de S stations reeds een soort metro heeft. Ze blazen warm en koud daar. Maar goed, ik hoop dat ze de studies die reeds begonnen zijn, verzettten en dat lijn 3 snel kan verlengd worden naar Ukkel, en dat ze niet wachten tot de de opening van het stuk naar Bordet om die werken te beginnen.

·
Registered
2,635 Posts
Absurd. De ecolo schepen van mobiliteit van Ukkel heeft zich al uitgesproken tegen de metro met het argument dat Ukkel met de S stations reeds een soort metro heeft. Ze blazen warm en koud daar. Maar goed, ik hoop dat ze de studies die reeds begonnen zijn, verzettten en dat lijn 3 snel kan verlengd worden naar Ukkel, en dat ze niet wachten tot de de opening van het stuk naar Bordet om die werken te beginnen.
Het meest absurde is dat Ukkel zich altijd tegen de metro heeft verzet. Gaan ze daar nu ook unaniem vragen om de oorspronkelijk ring te sluiten vanaf Drogenbos om de druk op de Waterloosteenweg te ontlasten? :(

·
Registered
837 Posts
"We specificeren het traject niet, maar het is naar mijn mening logisch als de metro de Albertlaan zou volgen en vervolgens de Brugmannlaan, zodat de metro ook kan halt houden aan het drukke kruispunt Vanderkindere", zegt Cools aan BRUZZ.
Is het niet zo dat Albert pre/metrostation zo aangelegd is dat het georiënteerd is naar een verlenging via de Jupiterlaan? Is al lang geleden dat ik daar nog geweest ben, maar de tramhelling naar de Albertlaan staat toch bijna haaks op de andere tramsporen. Of zal met de heraanleg naar metrostation de oriëntatie veranderen. Want nu onder de Albertlaan doortrekken als metro lijkt structureel me niet evident.

Hernieuwing Albert: heb de powerpoint eens bekeken, en blijkbaar richt de tunnel van de metro zich inderdaad naar de Jupiterlaan (niveau -2), daar waar de trams in niveau -1 die dwars kruisen van de helling Albertlaan naar (nieuwe?) helling Besmelaan richting park van Vorst dan?

·
Registered
2,251 Posts
Klopt Mexxodus. De Ukkelse politici hebben gewoon geen idee waar ze over spreken. Ik onthou maar 1 ding en dat is dat de metro voor Ukkel al iets minder een taboe is.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Is het niet zo dat Albert pre/metrostation zo aangelegd is dat het georiënteerd is naar een verlenging via de Jupiterlaan? Is al lang geleden dat ik daar nog geweest ben, maar de tramhelling naar de Albertlaan staat toch bijna haaks op de andere tramsporen. Of zal met de heraanleg naar metrostation de oriëntatie veranderen. Want nu onder de Albertlaan doortrekken als metro lijkt structureel me niet evident.

Hernieuwing Albert: heb de powerpoint eens bekeken, en blijkbaar richt de tunnel van de metro zich inderdaad naar de Jupiterlaan (niveau -2), daar waar de trams in niveau -1 die dwars kruisen van de helling Albertlaan naar (nieuwe?) helling Besmelaan richting park van Vorst dan?
Inderdaad, een verlenging via de Albertlaan is absurd en volgens mij ook gewoon onmogelijk.

·
Registered
2,053 Posts
Ja, dat lijkt me ook te kloppen. Ik denk niet, dat de tramtunnel onder de Alsembergsesteenweg loopt. Men had daar eigenlijk een afdraaiende wissel kunnen aanleggen, tussen de takken van de 51 en 3/4.

·
Registered
8,068 Posts
Wat is eigenlijk de reden dat de metro enkel richting Jupiterlaan kan, en niet richting Vanderkindere? Is dat een technische keuze die gemaakt is voor de aanleg van metro 3, of zat al eerder ingebakken in de structuur van de tunnels?

·
Urban dweller
13,419 Posts
Wat is eigenlijk de reden dat de metro enkel richting Jupiterlaan kan, en niet richting Vanderkindere? Is dat een technische keuze die gemaakt is voor de aanleg van metro 3, of zat al eerder ingebakken in de structuur van de tunnels?
Het station is zodanig aangelegd dat een verlenging richting Vanderkinderen een tunnel zou vergen in een hoek van 90 graden. Het station wordt nu verbouwd en de metro 3 ligt in de as, Diederichstraat-Jupiterlaan. Tram 7 krijgt ook een verdieping en ligt in de as Albertlaan en de tram 51 krijgt ook een ondergronds terminus, maar ik zie niet goed hoe ze dat willen doen.
Op dit plannetje zie je dus in het rood het metrogedeelt, in het groen tram 7 voorlopige terminus en het oranje tram 51 Zoals je kan zien is de bocht die de metro zou moeten maken naar de Albertlaan onmogelijk scherp.

·
Registered
837 Posts
Het station is zodanig aangelegd dat een verlenging richting Vanderkinderen een tunnel zou vergen in een hoek van 90 graden. Het station wordt nu verbouwd en de metro 3 ligt in de as, Diederichstraat-Jupiterlaan. Tram 7 krijgt ook een verdieping en ligt in de as Albertlaan en de tram 51 krijgt ook een ondergronds terminus, maar ik zie niet goed hoe ze dat willen doen.
Op dit plannetje zie je dus in het rood het metrogedeelt, in het groen tram 7 voorlopige terminus en het oranje tram 51 Zoals je kan zien is de bocht die de metro zou moeten maken naar de Albertlaan onmogelijk scherp.

Als ik de doorsnede van de Powerpoint-presentatie volg, dan sluit de tramhelling van de 51 op de Jupiterlaan momenteel aan op niveau -2. Dat wordt nu een doodlopende eindhalte voor de 51 op niveau -1 met een middenperron. Op datzelfde niveau komt de tramtunnel in verlengde van de Albertlaan, dus ook een nieuwe helling tot niveau -1 (ipv. -2) die dan ook doodloopt maar dan zonder middenperron maar zijperrons (tot er eventueel een tramhelling op de Besmelaan komt voor de 7 dan wordt het een doorgaande tunnel).

De metro's op niveau -2 rijden dan waar de doorgaande tram 51 tot hier toe reed (met de gelijkvloerse aftakking naar de Albertlaan die verdwijnt) en de metro's keren dan in het kort tunnelgedeelte onder de Jupiterlaan, met daarboven de tramhelling en bovengrondse 51 tram). Beetje zoals Rogier (waar bepaalde trams op één niveau doodlopen, met de doorgaande tramlijnen daaronder een niveau lager.

Lijkt me wel allemaal behoorlijk krap te worden om te keren (waarschijnlijk gebeurt dat voor de 51 en de 4 bovengronds zodra de helling genomen is)?

·
Registered
7,813 Posts
Heel interessante ppt :)

Ik zie wel dat er geen plaats geen wordt voor een terminus van de huidige 4 eens de huidige 7 doorgetrokken wordt ? Iemand die daar iets over weet ? Lijkt me straf om de p&r niet meer met de metro te verbinden...

·
Registered
2,251 Posts
Als de 7 effectiefaan verhoogde frequentie naar Albert rijdt zal er geen plaats zijn voor de 4, die zal waarschijnlijk in cadans met de 92 naar Louiza (en misschien verder) te rijden. De 97 zie ik nog van Wiels naar Zuidstation rijden en zo een het noordelijke stuk van de 51 over te nemen. Dan heb je een hoogfrequent gemeenschappelijk stuk op Ninoofsepoort - Neerstalle.

P&R Stalle kan naast de 4 naar Louiza ook bediend worden door de 81 als ze een verbinding maken met het spoor naar Drogenbos. Het verlies van de rechtstreekse verbinding met het centrum wordt zo wat gecompenseerd.

·
Registered
7,813 Posts
De 92 is vandaag blijkbaar één van de drukste tramlijnen, die minder frequent maken lijkt me geen goed idee...

Plannen die extra stukjes spoor nodig hebben in Vlaanderen voor een quasi cirkellijn zullen het niet worden, hoop ik.

·
Registered
2,251 Posts
De 92 is vandaag blijkbaar één van de drukste tramlijnen, die minder frequent maken lijkt me geen goed idee...
Wie heeft dat gesuggereerd misschien?.

Plannen die extra stukjes spoor nodig hebben in Vlaanderen voor een quasi cirkellijn zullen het niet worden, hoop ik.
Welke cirkelllijn in Vlaanderen?

1581 - 1600 of 1670 Posts