Ja, dat hadden we al enkele keren gezegd.Het station Albert is gebouwd voor twee kruisende lijnen. Destijds zou de voormalige tramlijn 90 of de geplande metrolijn 5 via een eigen tunnel naar het Zuidstation gaan.
Thorum is ervan overtuigd dat wanneer twee tramlijnen eenzelfde spoor gebruiken dat dan de frequentie van die lijnen daalt.Wie heeft dat gesuggereerd misschien?.
Welke cirkelllijn in Vlaanderen?
Als de 97 zoals in mijn voorstel naar Brussel Zuid gaat dan kan die de plaats innemen.Louiza is vandaag vol in de spits. Je krijgt daar niet meer trams per uur in. Meer lijnen betekent dus per definitie lagere frequentie.
Er zijn alleszins altijd oplossingen te vinden. Ik denk niet dat dit een probleem gaat geven. Ik ben al blij dat Ukkel nu het geweer van schouder verandert en een metro gaat EISEN in plaats van het te beletten.Als de 97 zoals in mijn voorstel naar Brussel Zuid gaat dan kan die de plaats innemen.
Ze zouden hun terminus kunnen hebben aan de Koninklijke Sinte-Mariakerk in Schaarbeek. Daar lagen (vroeger toch) sporen rond de kerk waar de tram gemakkelijk kon keren zonder van stuurpost te moeten veranderen.Is Louiza niet vooral vol, omdat er twee lijnen eindigen en die maar 2 opstelsporen hebben om te keren? Als je meer lijnen laat doorrijden naar het noorden, zouden er geen problemen mogen zijn. De vraag is alleen waar die trams naar toe gaan rijden?
Als dat de ambitie is van de MIVB tegen 2030 (als Bordet-Albert in dienst is) dan lijkt me dat vrij zwak. Albert nog steeds een eindstation voor de 7? Geen verlenging naar Wiels? De 7 die in het noorden de sporen deelt met een 4 én een tram naar NoH? Hoe gaan ze met zo'n configuratie in Albert de 91 én een frequentere 7 laten eindhalteren?Niet mijn idee, gewoon wat mijn contact me vertelde.
Ik denk toch dat er twee kopsporen voorzien zijn in Albert. Vier als je de kopsporen voor de 51 meetelt. Ik kan mij vergissen uiteraard, maar het zou absurd zijn om een terminus te installeren met maar één kopspoor, vooral omdat de intentie er is om de tunnel door te trekken in de richting van het park van Vorst.En zowel 7 als "91" naar Albert, waar maar één kopspoor voorzien is (wel aparte halte per richting). Lijkt mij a recipe for disaster...
EDIT : oh ja, en bedankt gjc![]()