SkyscraperCity banner

1601 - 1620 of 1694 Posts

·
Registered
8,059 Posts
Blij dat ik je compleet misbegrijp :)

·
Registered
2,151 Posts
Het station Albert is gebouwd voor twee kruisende lijnen. Destijds zou de voormalige tramlijn 90 of de geplande metrolijn 5 via een eigen tunnel naar het Zuidstation gaan.

·
Urban dweller
13,595 Posts
Het station Albert is gebouwd voor twee kruisende lijnen. Destijds zou de voormalige tramlijn 90 of de geplande metrolijn 5 via een eigen tunnel naar het Zuidstation gaan.
Ja, dat hadden we al enkele keren gezegd.

·
Urban dweller
13,595 Posts
Wie heeft dat gesuggereerd misschien?.

Welke cirkelllijn in Vlaanderen?
Thorum is ervan overtuigd dat wanneer twee tramlijnen eenzelfde spoor gebruiken dat dan de frequentie van die lijnen daalt.

Verder heb ik ook geen flauw idee over welke cirkellijn in Vlaanderen Thorum hier spreekt.

·
Registered
8,059 Posts
Louiza is vandaag vol in de spits. Je krijgt daar niet meer trams per uur in. Meer lijnen betekent dus per definitie lagere frequentie.

·
Registered
8,059 Posts
Wait what ? Ikben inderdaad de nummers daar in het zuiden door elkaar aan het halen, ik was 51 en 82 aan het verbinden (waar maar een kort linkje voor mist, jammer genoeg in Vlaanderen).

·
Registered
2,277 Posts
Louiza is vandaag vol in de spits. Je krijgt daar niet meer trams per uur in. Meer lijnen betekent dus per definitie lagere frequentie.
Als de 97 zoals in mijn voorstel naar Brussel Zuid gaat dan kan die de plaats innemen.

·
Urban dweller
13,595 Posts
Als de 97 zoals in mijn voorstel naar Brussel Zuid gaat dan kan die de plaats innemen.
Er zijn alleszins altijd oplossingen te vinden. Ik denk niet dat dit een probleem gaat geven. Ik ben al blij dat Ukkel nu het geweer van schouder verandert en een metro gaat EISEN in plaats van het te beletten.

·
Registered
2,151 Posts
Is Louiza niet vooral vol, omdat er twee lijnen eindigen en die maar 2 opstelsporen hebben om te keren? Als je meer lijnen laat doorrijden naar het noorden, zouden er geen problemen mogen zijn. De vraag is alleen waar die trams naar toe gaan rijden?

·
Registered
8,059 Posts
Het is vooral het samenkomen van de trams op de Louizalaan met die op de Charleroisesteenweg dat problemen geeft, als je eens aan Louiza een kwartiertje op een tram moet wachten richting centrum valt dat echt op.

·
Urban dweller
13,595 Posts
Is Louiza niet vooral vol, omdat er twee lijnen eindigen en die maar 2 opstelsporen hebben om te keren? Als je meer lijnen laat doorrijden naar het noorden, zouden er geen problemen mogen zijn. De vraag is alleen waar die trams naar toe gaan rijden?
Ze zouden hun terminus kunnen hebben aan de Koninklijke Sinte-Mariakerk in Schaarbeek. Daar lagen (vroeger toch) sporen rond de kerk waar de tram gemakkelijk kon keren zonder van stuurpost te moeten veranderen.

·
Registered
2,151 Posts
Die sporen aan de Sint-Mariakerk liggen er nog altijd, maar een deel ervan is nu ook in gebruik voor afdraaiend autoverkeer.

·
Registered
8,059 Posts
^^ Dat is al minstens 10 jaar zo.

Ik vraag mij wel af of die nog gebruikt worden. Die lus ten zuiden van de kerk is nog nuttig voor stelplaatsritten, maar die lus die langs het noorden helemaal rond gaat... Er zijn nu al heel lang geen trams meer die eindhalteren aan Sint-Maria...

Iemand die kaarten van het OV net van zo 20-30 jaar geleden heeft ? De Buurtspoorwegenkaarten staatn op wikipedia, maar recentere geschiedenis...

·
Registered
8,059 Posts
Kaartje gevonden van snot uit het nieuwe tramschema van 2006, hoeveel er ondertussen wel niet verandert is :)

(en toen al geen eindhalte Sint-Maria dus)

801277

·
Registered
98 Posts
Volgens mijn bronnen binnen de MIVB denkt men aan het volgende (nummers enkel ter indicatie):

Metro:
3 Bordet - Albert

Trams
4 (sic) Noordstation - Esplanade (noordertak van huidige 3, beperkt tot Noordstation), met later eventuele verlenging vanaf Esplanade (en overname door?) De Lijn
7 Heizel - Churchill (ongewijzigd traject) - Albert
9 Simonis - UZ VUB - Koning Boudewijn - (eventueel) Heizel
10 Rogier - Neder-Over-Heembeek
11 Rogier (?, ik dacht eerder Noordstation) - Turn & Tassis - Jette
16 of 18 Houba - Zuidstation (noordelijk traject van 51)
51 Beperkt tot traject Albert - Van Haelen
55 Afgeschaft
62 Houba - Kerkhof Jette - Eurocontrol - (i.s.m. De Lijn) Zaventem
91 Nieuwe lijn: Albert - Parking Stalle (ter vervanging van 4)
93 Bordet - Liedts (overname traject van 55) - Legrand

Bussen
47, 53 en 57 behouden, mits trajectwijzigingen.

Niet mijn idee, gewoon wat mijn contact me vertelde.

·
Registered
2,277 Posts
Niet mijn idee, gewoon wat mijn contact me vertelde.
Als dat de ambitie is van de MIVB tegen 2030 (als Bordet-Albert in dienst is) dan lijkt me dat vrij zwak. Albert nog steeds een eindstation voor de 7? Geen verlenging naar Wiels? De 7 die in het noorden de sporen deelt met een 4 én een tram naar NoH? Hoe gaan ze met zo'n configuratie in Albert de 91 én een frequentere 7 laten eindhalteren?

De Lijn kan haar Brabanttram (misschien beter gewoon tot Bordet beperken eenmaal de metro er ligt. Van daaruit in de toekomst vlot naar Noord, Centrum, Zuid én Europese wijk (S-trein).

·
Registered
2,151 Posts
Het plan van @Thorum is nooit op die manier uitgevoerd. Een tramlijn 16 werd niet ingevoerd.

Wellicht zijn de voorstellen die nu op tafel liggen, vooral op het bestaande tramnet en hetgene echt in voorbereiding is, zoals de tram naar Tour & Taxis.

·
Registered
8,059 Posts
Interessant, dan is die FAQ van de NOH-tram al niet meer up-to-date ?

Die 93 lijkt me vreemd, dan heb je tussen Liedts en de middenring 2 parallelle tracés in elkaars buurt, het lijkt me onlogisch om die dan vanaf Sint-Maria tot Stefania hetzelfde tracé te laten delen, zo vermindert het aantal bestemming dat rechtstreeks bereikt kan worden sterk...
En die 4 en 91 zou mij verbazen qua nummering, maar kan uiteraard.

Voor Noordstation/Rogier (/Lazarusplein ?) vermoed ik dat het nog te vroeg is ? Of zijn er al gedetailleerdere plannen voor het loskoppelen van tram en metro daar dan ik van op de hoogte ben ?

Daarnaast is mij wijsgemaakt dat de tram naar de luchthaven contractueel tot aan het Noordstation getrokken moet worden, wat met deze planning niet het geval zou zijn...

Laatste vraag : ik zie geen verwijzing naar de tramsporen tussen esplanade en heizel, waar een nieuwe stelplaats zou moeten komen. Is dit schema maar een korte tussenstap, of is die stelplaats stilzwijgend geschrapt ? Ik vermoed het eerste, aangezien de sporen van de huidige tram 55 nog in gebruik blijven ?

·
Registered
8,059 Posts
En zowel 7 als "91" naar Albert, waar maar één kopspoor voorzien is (wel aparte halte per richting). Lijkt mij a recipe for disaster...

EDIT : oh ja, en bedankt gjc :p

• Like
Reactions: gjc and Quimb

·
Urban dweller
13,595 Posts
En zowel 7 als "91" naar Albert, waar maar één kopspoor voorzien is (wel aparte halte per richting). Lijkt mij a recipe for disaster...

EDIT : oh ja, en bedankt gjc :p
Ik denk toch dat er twee kopsporen voorzien zijn in Albert. Vier als je de kopsporen voor de 51 meetelt. Ik kan mij vergissen uiteraard, maar het zou absurd zijn om een terminus te installeren met maar één kopspoor, vooral omdat de intentie er is om de tunnel door te trekken in de richting van het park van Vorst.

bron: https://metro3.be

1601 - 1620 of 1694 Posts