SkyscraperCity banner

1661 - 1680 of 1694 Posts

·
Registered
2,279 Posts
Dat is het idee toch, maar er zijn zoveel tramlijnen die graag van Noordstation naar Rogier willen tegen 2025. De 55, de luchthaventram, de T&T tram, de tram uit NoH/Esplanade,.. dat zal niet allemaal ondergronds kunnen dus ofwel moeten er keuzes gemaakt worden ofwel gaat men bovengrondse infrastructuur aanleggen (Vooruitgangstraat). Er lijkt me hier nog niets concreets over beslist.

·
Registered
8,068 Posts
T&t gaat niet ondergronds (en zeker niet in zelfde station), en 55 verdwijnt met de nieuwe metro.

Probleem is de 25... Eerder is hier al door iemand genoemd om die naar kerkhof jette te sturen eens de 62 naar noordstation gaat, en hoe meer ik er over nadenk, hoe logischer dat klinkt.

·
Registered
2,279 Posts
T&t gaat niet ondergronds (en zeker niet in zelfde station), en 55 verdwijnt met de nieuwe metro.

Probleem is de 25... Eerder is hier al door iemand genoemd om die naar kerkhof jette te sturen eens de 62 naar noordstation gaat, en hoe meer ik er over nadenk, hoe logischer dat klinkt.
Klopt van de T&T tram, had ik over het hoofd gezien. Maar onderschat de drukke 55 niet, die zal op een of andere manier nog blijven bestaan tot 2030, want de metro zal pas Schaarbeek bedienen na 2030. En ik zou het toch maar wrang vinden dat ze hun verbinding met Rogier verliezen voor 5 jaar lang.

·
Registered
8,068 Posts
Ik heb geen speciale kennis, maar eigenlijk ga ik er van uit dat tram 55 aan Liedts zal moeten eindhalteren die laatste paar jaren doordat eerst de boorkop daar moet uit de grond komen, en er daarna nog een station gebouwd en bovengrondse heraanleg.

·
Registered
8,068 Posts
Non, le seul tram qui va venir à l'esplanade serra le 7, qui ne traverse pas le centre et n'arrive même pas à Rogier. Tram 3 serra dévié via NOH.

·
Registered
8,068 Posts
Un vite dessin de ce que j'expecte au moment de l'inauguration du métro nord. Peut-être il restera une ligne "25" entre Meiser et Jette, mais je le doute vue la silence absolue sur le tunnel à Meiser et la prolongation vers Mediapark.

1148890

• Like
Reactions: Bazar and lumumba

·
Registered
1,701 Posts
Un vite dessin de ce que j'expecte au moment de l'inauguration du métro nord. Peut-être il restera une ligne "25" entre Meiser et Jette, mais je le doute vue la silence absolue sur le tunnel à Meiser et la prolongation vers Mediapark.

View attachment 1148890
Merci👌😀
Mais tout ça doit être prêt pour 2024!!!
Je ne sais pas si c'est techniquement possible mais si on pouvait tirer tous ces lignes de tram encore un peu plus loin de Rogier jusqu'à de Brouckère ça deviendrai très intéressant.

·
Registered
2,153 Posts
Le 25 est très bien utilisé, même maintenant avec le Covid, tandis que le 62 est moins utilisé. Il faut maintenir une bonne fréquence entre Rogier et la Place Meiser.

Peut-être le 25 doit même rester entre la place Meiser et Boondael, car il est vraiment bien utilisé. Le doublement de la fréquence de la ligne 7 ne va pas donner plus de place, même si il est exploité avec des T4000.

·
Registered
8,068 Posts
Le 25 est très bien utilisé
Ne commençons pas comme sur le forum Anversois discuter sur les numéros des lignes... La ligne NOH et une des deux parties du 51 auront besoin d'un nouveau numéro, on peut appeler un d'eu le 25 si tu veux. Pas tellement moins logique que le futur "cimétièreJette - Gulledelle" dans les plans lointains d'aujourd'hui.

Sur les trois tronçons du 25 existant :

- Sur le tronçon Meiser-Buyl dans ce futur, le 7 serra améliorer tellement que le temps d'attente moyenne pour le 7 serra comparable à celui du "7 ou 25" aujourd'hui (et la cadence et donc la possibilité de place assise serra plus grande).

- Le tronçon Meiser - Rogier est repris par le 62, dont la fréquence pourra être augmenté fortement (je dirais de garder les tramways vers Eurocontrol d'aujourd'hui et les dédoubler vers l'aéroport). Donc aussi là-bas, un temps d'attente comparable, mais surtout une cadence beaucoup meilleure et donc une plus grande possibilité de places assises. Et si ça c'est trop ambitieux, gardons un 25 "Meiser-CimétièredeJette"

- Le tronçon Buyl - Boondael je ne connais pas, mais j'ai toujours assumé que c'est surtout pour attendre un terminus facile, pas parce qu'il y a nécessairement de la demande.

Et oui, je suis d'accord que la place Meiser est un désastre.
Cela étant dite, il y a une zone qui perderait si la réalité serra qqchose pareil, mais c'est le vieux Laeken, pas sur le tracé du 25 actuel...

Merci👌😀
Je ne sais pas si c'est techniquement possible mais si on pouvait tirer tous ces lignes de tram encore un peu plus loin de Rogier jusqu'à de Brouckère ça deviendrai très intéressant.
2024-2030 il s'ajoutera encore un tram basé sur le 55 d'aujourd'hui, et il y a encore trop de possibilités pour résoudre le problème au terminus sousterrain Rogier, plus les incertitudes des tramways qui n'existent pas encore.

Je ne pense pas qu'il y a de la place en 3D pour mettre les 62 et 3 dans mon dessin vers De Brouckère. Ce qui EST prévu, est pour joindre le tram T&T via la gare centrale avec le futur tramway 95, mais je ne crois plus que ça serra fini avant la fermeture du tram en surface entre Verboekhoven et Bordet ...

·
Registered
2,279 Posts
Disons 2025...

Les lignes souterraines? Ik denk niet dat men een paar 100 miljoen zal investeren om de bestaande ondergrondse eindhalte van Rogier door te trekken naar De Brouckere. In Noordstation zal er normaal gezien op het zelfde perron aansluiting moeten zijn met metro 3 en dat lijkt me al heel wat. Een uitbreiding (in aantal en in lengte (voor T4000 te kunnen ontvangen?) van de perrons aan de terminus in Rogier lijkt me wel interessant en zou minder kosten.

- Sur le tronçon Meiser-Buyl dans ce futur, le 7 serra améliorer tellement que le temps d'attente moyenne pour le 7 serra comparable à celui du "7 ou 25" aujourd'hui (et la cadence et donc la possibilité de place assise serra plus grande).
De cadans wordt dan hopelijk beter want die is nu vrij armoedig op bepaalde delen van de dag, of bij de minste storing op een van de twee lijnen. Dan sta je in Montgomery 5 minuten langer dan voorzien te wachten op een tram naar bvb de VUB, vult het perron zich met volk en komt er uiteindelijk slechts een T3000 af van T25 die al goed vol zit. Dus: hopelijk een vastere 7 met enkel T4000's (wat mogelijk moet zijn na indiensttreding van M3 Albert-Noord)

- Le tronçon Meiser - Rogier est repris par le 62, dont la fréquence pourra être augmenté fortement (je dirais de garder les tramways vers Eurocontrol d'aujourd'hui et les dédoubler vers l'aéroport). Donc aussi là-bas, un temps d'attente comparable, mais surtout une cadence beaucoup meilleure et donc une plus grande possibilité de places assises.
Dit lijkt mij ook het interessantst. De 62 heeft nu geen echt aantrekkelijke frequentie, bedient het Noordstation/Rogier niet. (om nog maar te zwijgen van de T2000's). Met een verlenging naar Diegem en de luchthaven vanuit Rogier/Noord, zal die wel veel populairder worden dus zal de frequentie wel minstens opgeschroefd worden naar wat de huidige 25 heeft.

Et si ça c'est trop ambitieux, gardons un 25 "Meiser-CimétièredeJette"
Als de 7 z'n frequentie verdubbeld zal er vermoedelijk geen plaats meer zijn op het traject Meiser-Buyl voor iets als de 25. De vraag is dan waar gaat er gekeerd worden als je tot Meiser beperkt en er nog niets naar Mediapark of Gulledelle ligt.

- Le tronçon Buyl - Boondael je ne connais pas, mais j'ai toujours assumé que c'est surtout pour attendre un terminus facile, pas parce qu'il y a nécessairement de la demande.
Tussen Buyl en Solbosch trekken zowel de 8 als de 25 vrij veel volk. Voorbij Solbosch en vooral voorbij Marie Jose is het eerder gewoon zo snel mogelijk naar Boondael om te kunnen keren. Het vervelende is daar vooral de slechte kadans tussen de twee lijnen op momenten met lagere frequenties (zondagen bvb).

Na 2025 zie ik het mogelijk dat als men de 7 opsplitst (ik noem het even 7A en 7B, ik wil geen discussie voeren over mogelijke lijnnummers) dat er een 7A naar Albert rijdt en een 7B alsnog naar Boondael.

Bvb 7A Esplanade-Buyl-Boondaal
7B Heizel-Buyl-Albert(-Churchill-Albert)

Aangezien er volgens hetgeen ik gezien heb weinig ruimte tot pauze is op -1 in het toekomstige Albert voor de 7 (7B) denk ik dat elke tram die daar aankomt direct terugkeert en aan Churchill zijn pauze houdt maar daar dan wel terugkeert naar Albert om vandaaruit terug te keren in een trok naar Buyl/Heizel.

Waarom? Als de huidige T4 en T3 naar Albert/vijfhoek wegvallen zal het vermoedelijk enkel de T7 zijn die het traject tussen Albert-Vanderkinderen-Churchill zal verzekeren en als de huidige frequentie min of meer wil behouden worden zal men het zo moeten doen. Is ook veel klantvriendelijker dan wat de huidige T7 vandaag doet (pauze in z'n traject op Churchill).

Voor het noorden:

Ik vraag me af of het echt tot na 2025 zal duren eer de sporen rond de Heizel af zijn. Zo'n lange stukken zijn dit toch niet. De 7 zou dan niet moeten opgesplitst worden in een traject naar Esplanade en Heizel maar meteen Esplanade-Heizel.

·
Registered
8,068 Posts
De 7 ook aan andere kant splitsen zou inderdaad paar problemen oplossen (tram 4 en de "tijdelijke" inrichting van Albert)...

De afwezigheid van keermogelijkheid aan meiser is inderdaad waarom ik die korte 25 niet getekend had.

Voor tram op miramarlaan : zonder ringtram en/of neo zie ik het nut niet echt in, en tot nu toe was het toch altijd aan één of ander gekoppeld?

·
Urban dweller
13,613 Posts
Les lignes souterraines? Ik denk niet dat men een paar 100 miljoen zal investeren om de bestaande ondergrondse eindhalte van Rogier door te trekken naar De Brouckere.
Ik denk niet dat hij bedoelde om ze ondergronds door te trekken, maar wel om de tram terug bovengronds richting De Brouckere te laten lopen, vind ik geen slecht idee. Daar kan de tram dan ook aansluiten op het tracé van tram 71(;))

Dus: hopelijk een vastere 7 met enkel T4000's (wat mogelijk moet zijn na indiensttreding van M3 Albert-Noord)
Ik heb het al gezegd, maar ik zou nieuwe trams bestellen de T5000's van 60 meter lang. En misschien ook bredere trams en die exclusief inzetten op lijn 7 die dan een echte light metro kan zijn.
Op termijn kan die lijn ook opgewaardeerd worden met extra tunnels op bepaalde plaatsen.

·
Registered
8,068 Posts
Was dat niet de De Lijn stelplaats voor ringtram en sneltram ?

·
Registered
8,068 Posts
Nee, dacht dat dat een MIVB-stelplaats zou worden.
Waar komt de De Lijn stelplaats dan ?

Op termijn kan die lijn ook opgewaardeerd worden met extra tunnels op bepaalde plaatsen.
Keer rap kijken waar nog kruisingen zijn vandaag :
  • Vilvoordsesteenweg => autovrij maken bij openstelling park
  • Docks => herinrichting
  • Navezstraat => knippen
  • Elisabethlaan (incl tram 92) => wellicht ongelijkgronds
  • Louis Bertrandlaan => wellicht ongelijkgronds, misschien knippen auto's?
  • Chazallaan => ongelijkgronds, mee als ontsluiting voor Josaphatsite ?
  • Leopold III laan (incl tram 62) => tunnelverlenging zodat kruising met tram 62 ook weg (wel wisselaars houden uiteraard, overstap trein-tram-premetro te optimaliseren)
  • Meiser => tunnelverlenging
  • Hansen-Soulie/Lavigerie => wellicht ongelijkgronds, misschien knippen auto's?
  • Waverse/Triomf/2elanciers => ongelijkgronds, misschien herstructurering ?
  • Kroonlaan (tram 95 ?) => geen idee
  • de Beco/ Jaargetijden (tram 95 ?) => wellicht ongelijkgronds, misschien knippen auto's?
  • Boondaalse (tram 95 ?) => wellicht ongelijkgronds, misschien knippen auto's ?

Vanaf Buyl wordt het dan pas echt moeilijk om niet gewoon te vermetroën...

·
Registered
2,279 Posts
Waar komt de De Lijn stelplaats dan ?
Die zou eigenlijk logischerwijs in het Noordelijk deel van het traject moeten komen, aangezien de eerste ritten normaal gezien Brabant->Brussel zijn en de laatste ritten Brussel->Brabant.

Maar goed, we zijn precies nog niet eens zeker of het effectief De Lijn wordt.

Maar het gaat al off topic.

·
Urban dweller
13,613 Posts
Vanaf Buyl wordt het dan pas echt moeilijk om niet gewoon te vermetroën...
Wel uiteraard kan en moet je niet elk kruispunt afschaffen. Op termijn zie ik wel een tunnel onder Terkamerenbos. Verder zou ik een aantal kruispunten knippen, maar ingewikkelde kruispunten zoals Vanderkindere zou ik houden zoals het is, sommige kruispunten kan de tram de lichten beïnvloeden, andere zal het dan meer wachten zijn. Het punt is vooral dat je die lijn kan verbeteren zonder dat je alles ineens moet doen. Wel: perrons aanpassen voor langere en bredere trams.

1661 - 1680 of 1694 Posts