SkyscraperCity banner

1681 - 1687 of 1687 Posts

·
Registered
2,069 Posts
Lijn 7 als metro lijkt me toch wel zinvol. Als daarvoor te weinig geld voor is, kan het ook een sneltram zijn, waarvoor men dan wel zoveel mogelijk lastige kruispunten aanpast.

Men zou ook zoals in Rotterdam een metro-sneltram ervan kunnen maken, waarbij op bovengrondse stukken wel bovenleiding is.

Op zich ben ik dus niet tegen het hier voorgestelde plan, maar alleen is lijn 25 wel veel beter gebruikt, dan lijn 62. Men zal toch een goede overstap moeten voorzien aan het Meiserplein. Tijdens het spitsuur gaat het gemakkelijk om 100 mensen per tram die van de rechtstreekse tram 25 Schaarbeek <> Etterbeek gebruik maken. Dat kan echt wel tellen voor een druk kruispunt als het Meiserplein.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Men zou ook zoals in Rotterdam een metro-sneltram ervan kunnen maken, waarbij op bovengrondse stukken wel bovenleiding is.
Het al dan niet aanwezig zijn van een bovenleiding heeft niets te maken met metro, tram of sneltram. Je hebt metro's met bovenleiding en trams zonder.
Ik zou tram 7 dus niet als metro uitvoeren juist omdat het door de eigen bedding gemakkelijk kan opgewaardeerd worden voor een fractie van het bedrag om er een full metro van te maken, het uitgespaarde geld kan dan voor een andere metrolijn gebruikt worden, bijvoorbeeld naar Ukkel, Sint Agatha Berchem of onder de Elsense steenweg.

·
Registered
7,836 Posts
Die zou eigenlijk logischerwijs in het Noordelijk deel van het traject moeten komen, aangezien de eerste ritten normaal gezien Brabant->Brussel zijn en de laatste ritten Brussel->Brabant.
Die stelplaats moet op termijn ook de ringtram kunnen bedienen hé, met een stelplaats in Willebroek zou de eerste tram in Zaventem pas na de morgenspits zijn bij wijze van spreken...

het hier voorgestelde plan
Dit is geen voorstel hé, maar een verwachting. Moest het van mij afhangen gaan we véél verder.

Men zal toch een goede overstap moeten voorzien (tussen trams 7 en 62)
Absoluut

·
Registered
2,069 Posts
Van mij mogen er ook meer trams komen. Het probleem zijn vooral de nogal smalle straten waarin het moeilijk is om nieuwe tramlijnen aan te leggen en te exploiteren. Je riskeert dat de tram vooral files veroorzaakt. Dat zie je nu al in de Rogierstraat. Als daar 2 of 3 trams achter elkaar zitten, kan dat al voor files zorgen.

Met metro's heb je dat probleem niet, maar dat is dan weer erg duur om aan te leggen.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Dat zie je nu al in de Rogierstraat. Als daar 2 of 3 trams achter elkaar zitten, kan dat al voor files zorgen.
twee of drie trams achter elkaar in de Rogierstraat die files veroorzaken. Waar haal je dat weer vandaan?

·
Registered
7,836 Posts
om één af andere reden denken veel mensen hier bij "Rogierstraat" om het stukje tussen Haachtsesteenweg en Liedts, niet om het (vééél langere) stuk tussen Haachtstesteenweg en Meiser. Geen idee waarom, want er zijn veel betere voorbeelden van problematische smalle wegen met tram met minder ambigüe naam, but there you go...

·
Urban dweller
13,451 Posts
. Geen idee waarom,
Om de eenvoudige reden dat tussen Haachstesteenweg en Meiser het de RogierLAAN is, niet de RogierSTRAAT.

Maar dit is niet belangrijk, want niet relevant. Het is niet omdat de Rogierstraat smal is dat we er een metro gaan aanleggen. En het heeft al helemaal niets te maken met tram 7. JHPart heeft zoals gewoonlijk weer rare gedachtenkronkels.
En dat trams files zouden veroorzaken is hilarisch, trams zitten vast in files die veroorzaakt worden door teveel auto's, niet omgekeerd.

1681 - 1687 of 1687 Posts