SkyscraperCity banner

101 - 120 of 142 Posts

·
Registered
7,836 Posts
In vergelijking met De Lijn, de NMBS of de TEC is dat gemakkelijk hé :)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Quelques infos sur le timing (même si le titre est trompeur). La Libre:
Bruxelles: les premiers métros automatiques pour début 2020

Bruxelles 43 rames vont inonder le réseau de la Stib à l’horizon 2028.

La nouvelle rame du métro bruxellois automatisé a été dévoilée hier par la Stib. L’occasion pour le ministre en charge du dossier Pascal Smet (SP.A) et le CEO de la Stib Brieux de Meeûs de faire le point sur la mise en rail de ces 43 nouvelles machines à 7 millions d’euros pièce. D’une capacité de 758 places en mode totalement automatique, les premières rames arriveront à Bruxelles mi-2019.

Livraison prévue pour 2028

Les premières mises en service auront lieu fin 2019-début 2020 sur la ligne 1-5. Ce qui permettra de faire passer la fréquence de 2 min 30 à deux minutes sur le tronçon gare de l’Ouest-Mérode. Les anciennes rames roulant sur la ligne 1-5 seront alors utilisées sur la ligne 2-6, qui augmentera elle aussi sa fréquence à une rame toutes les 2 min 30.

En 2021, le système de signalisation automatisée sera totalement opérationnel sur le réseau métro de la Stib. Ce qui permettra d’encore augmenter la fréquence : de 2 min 30, elle passera à une rame toutes les 90 secondes.

A terme, ces engins rouleront sur la future ligne de métro entièrement automatique Nord-Sud qui reliera Albert à Bordet et dont la livraison est désormais prévue pour 2028.*"Ces nouvelles rames, que Bruxelles accueillera prochainement sur le réseau, vont permettre de transporter beaucoup plus de voyageurs. Grâce à elles, la ligne de métro 1-5, qui est la plus fréquentée, pourra accueillir 30 % de voyageurs en plus. Cet investissement va permettre à tous les clients du métro de bénéficier d’un meilleur service", assure Brieuc de Meeûs, CEO de la Stib.

Les portes de cette rame baptisée M7 seront plus larges afin de faciliter l’embarquement et le débarquement. Elles sont équipées d’un plancher 100 % plat à hauteur des quais, tandis que des espaces polyvalents sont dédiés aux personnes à mobilité réduite, aux poussettes et aux vélos. Le tout dessiné par Axel Enthoven,*"qui a également participé à la conception des trams 3 000 et 4 000, des métros M6 et des derniers autobus".

La maquette grandeur nature sera visible à qui le souhaite jusqu’à la fin du salon de l’auto. Elle sera ensuite transférée au musée du Tram à Woluwe-Saint-Pierre.

Mathieu Ladevèze

·
Registered
2,020 Posts
Op sociale media lees ik veel reacties van mensen die ontevreden zijn dat de oudere stellen op lijnen 2 en 6 blijven rijden. Ik kan de keuze van de MIVB begrijpen, de andere lijnen (1 en 5) zijn drukker en hebben dus grotere stellen nodig, maar begin maar eens te discussiëren... (alles wordt erbij gesleept, dat de MIVB nieuwe metro's inzet voor rijkere wijken,...)

(Ik ben zelf gebruiker van lijnen 2 en 6.)

·
Urban dweller
13,451 Posts
Op sociale media lees ik veel reacties van mensen die ontevreden zijn dat de oudere stellen op lijnen 2 en 6 blijven rijden.
Nochtans is dat waarschijnlijk niet zo. Als alle stellen op lijn 1 en 5 van het nieuwe material zijn, zullen de BOA's waarschijnlijk op lijn 2 en 6 gaan rijden. Langzaam aan zullen ze toch de oudste metrostellen uit dienst gaan nemen.

·
Registered
7,836 Posts
De kleinste stellen heb ik alleen nog maar zien rijden op lijn 5 tijdens de spits, dus ik zou er niet zomaar vanuitgaan dat 2 en 6 stiefmoederlijk behandeld gaan worden (zolang 1 en 5 niet geautomatiseerd zijn, obviously)

·
Registered
2,020 Posts
Ja, klopt, op lijn 5 zie je af en toe een stel met 4 rijtuigen, naast de gewone met 5 en de BOA's met 6.

Ik ben benieuwd of de BOA's ook op lijnen 2 en 6 zouden gaan rijden, want ik heb altijd begrepen dat de nieuwe stellen allemaal extra zouden zijn, en er dus geen U4- en U5-stellen uit dienst genomen worden.

On verra. 't Is in elk geval mooi materieel en ik ga het met veel plezier uitproberen :)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ik dacht ook dat sommige oude (halve) U-stellen even tussen Noord en Albert zouden rijden terwijl men de perrons en stations van de Noord-Zuidverbinding aanpast. Of heb ik dat gedroomd?

Wat betreft die arme en rijke wijken discussie... het hele stuk tussen Weststation en Zwarte vijvers zou ik niet meteen als rijk bestempelen en die worden nu reeds met nieuwe metro's bediend. Terwijl Thieffry/Hermann-Debroux (niet meteen de armste wijken) het vaak moeten stellen met de oudere voertuigen.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik dacht ook dat sommige oude (halve) U-stellen even tussen Noord en Albert zouden rijden terwijl men de perrons en stations van de Noord-Zuidverbinding aanpast. Of heb ik dat gedroomd?
Euh, nee. Maar het was wel ik die dat geschreven heeft! ;)
Ik heb dat nergens gelezen, maar het is op die manier dat men lijn 2 heeft omgebouwd tot metro, dus ik ga ervan uit dat men dat op dezelfde manier gaat doen voor lijn 3. Ik zien geen andere manier om zo'n ombouw te doen, trouwens.

·
Bike It!
22,243 Posts
Blijkbaar weinig zitplaatsen in de nieuwe rijtuigen:

De bestuurder zit gelukkig wel comfortabel:

Toch wel fraai materieel alweer:

bron: Facebookpagina Openbaar Vervoer Nu vanop het Autosalon.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Blijkbaar weinig zitplaatsen in de nieuwe rijtuigen:
Blijkbaar inderdaad. Al is dit misschien niet de definitieve afwerking? Misschien ook te verklaren door de bredere deuren?

Wel blij dat de deuren niet meer bruin zullen zijn. Die worden nu namelijk redelijk vaak bekrast (soort "krastags").

·
Bike It!
22,243 Posts
^^ Hogere capaciteit, vlottere doorstroming. Zal op de drukste lijnen belangrijker allicht zijn dan het aantal zitplaatsen.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Blijkbaar inderdaad. Al is dit misschien niet de definitieve afwerking? Misschien ook te verklaren door de bredere deuren?
Dit is wel degelijk de definitieve afwerking. En het is inderdaad de bedoeling om minder zitplaatsen te hebben, maar ik denk dat het verschil minder spectaculair dan je zou denken. Of anders gezegd, er zijn meer zitplaatsen dan je op deze foto's zou verwachten.

·
Registered
2,020 Posts
Toch indrukwekkend wat een grote bestelling dit is. 43 stellen met de mogelijkheid om er 47 bij te bestellen. Ter vergelijking: er zijn in totaal 'slechts' 21 M6-metro's besteld (de BOA).

·
Read Only
3,371 Posts
Ik dacht eerst dat ze naast de deuren zo'n handdrogers hadden geplaatst. Tot je dan aan de overzijde ziet dat het over klapzetels gaat :-D

101 - 120 of 142 Posts