SkyscraperCity banner

661 - 680 of 730 Posts

·
Urban dweller
13,452 Posts
Vandaag even gaan kijken of de fietsparking Beurs al beter gebruikt wordt en dat is inderdaad het geval. Het grootste deel staat nog leeg, de foto's geven een beetje een vertekend beeld, maar het is toch al een stuk gevulder. Voor je het weet staat hij helemaal vol.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel abonnementen hiervoor verkocht zullen worden. Meer dan er plaatsen zijn vermoed ik?

·
Registered
844 Posts
Ja maar dat is niet omwille van de architecturale gelijkenissen maar omdat het een campus is van de universiteit van Louvain LN in woluwe. :)
Ik vermoed dat de gelijkenissen niet toevallig zijn, het is in dezelfde periode gebouwd volgens hetzelfde concept, en het zou mij niet verbazen door dezelfde architecten (toch voor een stuk). Ik hou van autovrije concepten. Venetie, Louvain-La-Neuve en campus St.Luc. (iemand nog voorbeelden?)
Er zijn wel veel parkings, zowel in LLN als in Woluwe, zo progressief waren ze nog niet dat ze die niet voorzien hebben.
https://www.bruzz.be/expo/wereldvermaarde-studentenwoningen-la-meme-staan-te-verkommeren-2016-08-31 over Lucien Kroll de architect die de nabijgelegen studentenwoningen en metrostation Alma heeft ontworpen. In eigen land niet zo bekend (of miskend) - wat niet zo verwonderlijk is in een land met doorgaans maar middelmatige architectuur en appreciatie voor design.

·
Urban dweller
13,452 Posts
Waarom niet?
Ik bedoel dat op het aantal abonnementen op het ogenblik nog zeer laag is, en de de situatie dat men al dan niet meer abonnementen verkoopt dan er plaatsen zijn, ligt heel ver van ons af. Het zou al mooi zijn als het aantal abonnementen 50% van het aantal plaatsen bedraagt. Op dit ogenblik toch.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ik bedoel dat op het aantal abonnementen op het ogenblik nog zeer laag is, en de de situatie dat men al dan niet meer abonnementen verkoopt dan er plaatsen zijn, ligt heel ver van ons af. Het zou al mooi zijn als het aantal abonnementen 50% van het aantal plaatsen bedraagt. Op dit ogenblik toch.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Er zijn 300 bewaakte plaatsen ofzo in station Beurs dacht ik. Het zou me niet verbazen moesten er nu reeds een paar 100 abonnees zijn. Er zijn wellicht mensen die een abo gekocht hebben maar hun fiets maar sporadisch daar gaan parkeren. Het lijkt me dus wel goed om een beetje speling te hebben. Vooral omdat de abonnementen ook voor De Brouckère geldig zijn.

·
Registered
7,836 Posts
Er stond een paar weken een interview met de ontwerpers in bruzz, en daar werd geclaimd dat de grootte is berekend om aan de hypothetische vraag binnen 20 of 30 jaar nog te kunnen beantwoorden.

·
Urban dweller
13,452 Posts
^^ Stiekem hoop ik dat ze het onderschat hebben.
Tot nu toe is dat altijd het geval geweest. Elke keer men fietsenstallingen plaatst zijn die kort na ingebruikname al onvoldoende. Maar nu is men wel echt ambitieus geweest! Nog niet te vergelijken met Utrecht of Kopenhagen, maar voor Brussel is dit echt enorm. Ik denk dat we gaan moeten wachten op de afwerking van de voetgangerszone om het succes echt te zien.

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Er zijn 300 bewaakte plaatsen ofzo in station Beurs dacht ik. Het zou me niet verbazen moesten er nu reeds een paar 100 abonnees zijn.
Ik had begrepen dat er 600 bewaakte plaatsen zijn en 200 onbewaakte. Ik dacht ergens het cijfer van 135 abonnees te hebben zien voorbijkomen.

Bazar said:
Er zijn wellicht mensen die een abo gekocht hebben maar hun fiets maar sporadisch daar gaan parkeren. Het lijkt me dus wel goed om een beetje speling te hebben. Vooral omdat de abonnementen ook voor De Brouckère geldig zijn
.

Dat is zeker goed, maar vooralsnog niet nodig, zolang er minder abonnees zijn dan plaatsen. We zijn nog ver verwijderd van een situatie dat alle plaatsen ingenomen zijn. Maar we zouden daar wel eens sneller kunnen geraken dan we vermoeden. Ecolo-Groen in Sint-Gillis denkt op het ogenblik aan een autovrij Van Meenenplein (dat is het plein voor het stadhuis) en het idee van een ondergrondse fietsparking is geoppperd! Als deze twee fietsparkings in Beurs en De Brouckère een succes blijken, dan is de weg geëffend voor nog meer dergelijke initiatieven.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
We hadden het er al over in een andere draad... Bruzz:
Metrostation Brussel Centraal krijgt facelift van 20 miljoen
TD© BRUZZ

Het metrostation Centraal Station, een van de drukste van het Brusselse metronetwerk, krijgt een opknapbeurt. Vervoersmaatschappij MIVB, Brusselfonds Beliris en de overheidsdienst Brussel Mobiliteit hebben de taken en kosten verdeeld. De werken starten in 2020, zullen vijf jaar duren en kosten zo'n 20 miljoen.

In 2018 telde de MIVB 4,3 miljoen reizigers in het metrostation Centraal Station. En al die reizigers moeten zich nu door smalle gangen wurmen om aan de smalle perrons te geraken. Dat moet anders, besloot de overheid en zette plannen op stapel om het metrostation te renoveren. De plannen lagen al langer klaar, maar zijn nu pas concreet geworden.

In 2020 gaan de grote renovatiewerken van start. Daarvoor gaat Brussel Mobiliteit werken uitvoeren aan de nutsleidingen, daarna gaat de MIVB aan de slag met de perrons, de in- en uitgangen van het station en de toegangspoortjes. Centraal Station is een van de weinige metrostations waar nog geen toegangspoortjes staan. "Er bestonden al langer plannen om het station te renoveren, dus daarom hebben we die poortjes nog niet geplaatst," zegt An Van hamme van de MIVB.

De renovatie moet vooral de reizigers ten goede komen. "We gaan de nuttige oppervlakte voor de reizigers verdubbelen," zegt Van hamme. Lees: er sneuvelen ongebruikte lokalen, de in- en uitgangen worden breder, er komen liften en de perrons worden breder. "Om de reizigers en het metroverkeer niet te veel te hinderen, gebeuren de werken in fases. Daarom zullen de werken ook vijf jaar duren."

De werken kosten zo'n 20 miljoen euro, betaald door het federale Brusselfonds Beliris.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bruzz:
Nog steeds 20 metrostations waar uitchecken niet moet
EDB© BRUZZ

De uitrol van de check-out in de metrostations van openbaarvervoermaatschappij MIVB verloopt trager dan verwacht. Van de 69 premetro- en metrostations wachten er nu nog 20 op een validatiesysteem bij het verlaten van het station. Voor drie van die stations zijn grotere infrastructuurwerken nodig.

Door haar reizigers te verplichten om ook te valideren bij het verlaten van de metro, zoals al sinds 2014 verplicht is in alle premetrostations, wil de MIVB nog meer de strijd aanbinden met zwartrijders. Eerder maakte de vervoermaatschappij bekend dat de uitrol van die check-out zou plaatsvinden tussen november 2018 en april 2019.

Maar vandaag blijkt dat in 20 metrostations uitchecken nog steeds niet mogelijk is, meldt krant La Capitale. “Van onze 69 premetro- en metrostations hebben 49 een validatiesysteem bij het verlaten van het station”, vertelt woordvoerder van de MIVB Guy Sablon aan BRUZZ.

“De 20 die nog overblijven, zijn metrostations waarbij het om technische redenen niet zo evident is om een check-out te installeren. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om poortjes te plaatsen op het perron zelf”, klinkt het. Van die 20 zijn er bovendien drie waar zelfs nog geen poortjes staan, en waar dus grotere infrastructuurwerken nodig zijn. “Het gaat hier om Centraal Station, Delacroix en Clemenceau.”

Station per station

De twintig metrostations die nog op een check-out wachten, zijn Ceria, Het Rad, Aumale, Beekkant, Rogier, Clemenceau, Delacroix, Centraal Station, Hallepoort, Louiza, Naamsepoort, Beaulieu, Delta, Petillon, Stokkel, Alma, Merode, Maalbeek, Sint-Katelijne en metrostation De Brouckere.

Wanneer die stations een uitchecksysteem krijgen, is voorlopig moeilijk te bepalen. “Dat moet station per station bekeken worden”, aldus Sablon. “In september is Aumale aan de beurt. Nadien volgt de rest.”
Dat is toch echt wel vreemd vind ik. Als je poortjes hebt lijkt het me echt niet moeilijk om die in beide richtingen in te zetten...

Ook een station waar poortjes staan maar je er gewoon nog rond kan stappen is Beurs. Ik vraag me af wanneer dat probleem opgelost wordt.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
BX1:
13 stations de métro et de pré-métro vont être aménagées pour les PMR

Aujourd’hui, seulement 48 des 69 stations de métro et pré-métro de la capitale sont entièrement accessibles au PMR.

13 stations de métro vont être aménagées pour les PMR, indiquent ce mardi nos confrères de La Capitale. Le but est de permettre une meilleure accessibilité pour les personnes à mobilité réduite. Il s’agit notamment d’installer un nouvel ascenseur. Aujourd’hui, seulement 48 des 69 stations de métro et pré-métro de la capitale sont entièrement accessibles aux PMR.

Des travaux ont déjà commencé au niveau de la station Parc, de le centre de Bruxelles. Une nouvelle cage d’escalier et une sortie de secours vont être aménagées, ainsi qu’un ascenseur. Selon Inge Paemen, porte-parole de Bruxelles-Mobilité, les travaux vont durer jusqu’au printemps-été 2021. L’accès à la station restera garanti pendant la durée des travaux. Un nouvel accès à la station verra le jour rue Montagne du Parc.

Les stations Bourse, Vandervelde, Anneessens, Delta, Diamant, en lien avec les travaux à Reyers, Clémenceau, Roodebeek, Porte de Hal, Madou, Albert subiront également un lifting d’ici 2022 pour leur accessibilité aux PMR. Des ascenseurs sont également prévus dans la future station Constitution.

T.D.
Bruzz:
Gezien: metrostation Park krijgt glazen lift na renovatie in 2020

GR, JP© BRUZZ

© Brussel Mobiliteit | De uitgang van metrostation Park krijgt in 2020 een grondige facelift.

Het metrostation Park, aan het Warandepark in het centrum van Brussel, zal dan toch gerenoveerd worden. De plannen dateren van 2014, maar worden in 2020 uit de koelkast gehaald. Brussel Mobiliteit heeft vandaag een simulatiebeeld verspreid van de toekomstige halte. Daarop is te zien hoe de uitgang een glazen liftconstructie krijgt.

Het metrostation stamt uit 1976 en huisvest op dit moment één van de dispatchingdiensten van de MIVB. Over twee jaar verhuist die dienst naar*het nieuwe mobiliteitscentrum. In dat zogenoemde ‘Mobility Center’ komen het gewestelijke verkeerscontrolecentrum van Brussel Mobiliteit en de verschillende dispatchingsdiensten van de MIVB samen.

De MIVB verhuist dus in 2020 uit metrostation Park en dat is de aanleiding om de plannen voor de renovatie van het metrostation uit de koelkast te halen. Dat meldde*La Dernière Heure*in april en werd bevestigd door de woordvoerder van toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (one.brussels) aan*BRUZZ.

Na de renovatie komt er een extra ingang aan de Warandeberg, liften voor personen met een beperkte mobiliteit en extra nooduitgangen, zo meldt de woordvoerder van minister Smet. De metrohalte zal worden opgefleurd met een schildering van fotografe Marie-Françoise Plissart. Het kostenplaatje wordt geraamd op 7 miljoen euro.
Benieuwd waar die nieuwe uitgang net gaat komen op de Warandeberg. Lijkt me wel een goede ingreep om de reizigers wat te verdelen tussen Centraal en Park.

·
Registered
7,836 Posts
Naar het schijnt is er maar heel weinig afstand tussen het uiteinde van de perrons en de trap aan de Warandeberg, en is het dus een kwestie van er met een graafmachine eens goed te mikken (en dan een poort zetten)

• Like
Reactions: Bazar

·
Registered
7,836 Posts
Dat is inderdaad waarom die toegang er niet al 50 jaar is.

Sowieso, ik vermoed dat de dag van vandaag het station Park nooit gebouwd zou worden wegens veel te dicht bij 2 andere, véél belangrijker stations.

·
Registered
844 Posts
Was Park niet ontworpen en gebouwd als overstapstation op de voorziene metrolijn 4 vanuit Elsene, onder de Louizalaan via Regentschaplaan en Koningsstraat tot Kruidtuin?

·
Urban dweller
13,452 Posts
Was Park niet ontworpen en gebouwd als overstapstation op de voorziene metrolijn 4 vanuit Elsene, onder de Louizalaan via Regentschaplaan en Koningsstraat tot Kruidtuin?
Dat klopt. Maar ik denk niet dat er een onafgewerkt overstapstation ligt, dat is wel het geval aan Kruidtuin en Louisa.
Naar een schijnt ligt er wel een atoomschuilkelder voor de Belgische regering, maar dat is misschien wel een urban myth?

·
Registered
7,836 Posts

·
Urban dweller
13,452 Posts
Interessant, maar dat is wel niet hetzelfde als de atoomschuilkelder die zou gebouwd zijn tegelijkertijd met het metrostation Park. Misschien is het een mythe en is die veroorzaakt door de aanwezigheid van deze bunker.
Edit: ik heb even gegoogeld en dit interessant artikel van De Morgen gevonden. Blijkbaar gaat het inderdaad over de bunker die je vermeldt, en dit betekend dus dat er géén atoomschuilkelder is gebouwd tegelijkertijd met het metrostation.

https://www.demorgen.be/nieuws/schuilen-in-de-buik-van-brussel~b3ba9ee7/

Alleszins bedankt voor je link: wéér iets bijgeleerd! -)

661 - 680 of 730 Posts