Rogier is grotendeels gerenoveerd, maar (op het laatste moment) niet volledig om kosten te besparen als ik me goed herinner. Met bame de perrons voor lijnen 2/6 zijn eigenlijk niet aangepakt. Het overgrote deel van het station echter wel. Dat geldt inderdaad ook voor Zuid.
Ja, die perrons hebben nog gedeeltelijk hun oude vloerbedekking, er is geen regel die zegt dat elke vierkante cm van een station of gebouw moet vernieuwd worden in geval van een renovatie. In zuid hebben ze inderdaad de perrons vernieuwd een tijdje terug, maar het station niet, dat heeft dan ook geen renovatie nodig.
In Merode kom ik dagelijks op weg naar mijn werk (als ik niet thuiswerk) en dan denk ik toch dat dit station dringends moet renoveerd worden. Ik beschouw overigens de vervanging van de rubberen matten door tegels in de stations niet als een renovatie.
Maar feit blijft dat noch het Rogierstation noch het Zuidstation een renovatie nodig hebben, zelfs geen lichte.
De volgende stations hebben volgens mij een renovatie nodig in orde van dringendheid (volgens mij):
Anneessens (gepland, datum nog niet voorzien)
Lemonnier (gepland, werken gepland na de bouw van het nieuwe station Toots Thielemans)
Centraal Station (gepland, de werken zijn begonnen, dacht ik)
Park (idem zoals centraal station)
Merode (ik weet niet of er plannen zijn, ik heb ergens gelezen dat die er gaan komen, ik weet niet waar ik dat gelezen heb, maar ik vind het alleszins nodig)
Montgommery (gepland, start van de werken ken ik niet)
De rest van de stations zijn in prima staat en buiten onderhoud moet er niets aan gebeuren, behalve natuurlijk de ombouw tot zware metro op lijn 3 ofwel zijn de werken bezig (De Brouckère) Ook gaat men verder met de plaatsing van liften in de stations waar er nog geen zijn, dat moeten er zo'n stuk of zes zijn.
Ik zou dus zeker niet beginnen over renovatie van stations die het absoluut niet nodig hebben of die pas gerenoveerd zijn zoals Rogier.