SkyscraperCity banner

701 - 720 of 730 Posts

·
Registered
2,256 Posts
Over de trams 39 en 44 zou ik zeggen dat doortrekken zeker interessant zou zijn maar ik zou toch een route zoeken die niet 100 % parallel is om dat zo extra connecties te voorzien.
Ik zie hier toch vrij weinig opties voor andere routes, tenzij je door nauwe straatjes gaat.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik zie hier toch vrij weinig opties voor andere routes, tenzij je door nauwe straatjes gaat.
Ik zie er heel wat, bijvoorbeeld dit:

Ook zijn er andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een stuk via de sporen van tram 81 en dan op de kroonlaan richting centrum, of doortrekken tot aan Flagey en de Louizalaan en daar richting centrum, enzovoort. Mogelijkheden zat.

·
Registered
7,836 Posts
Rogier en Merode zijn toch nog maar net heraangelegd ?

En Zuidstation zal helemaal omgegooid moeten worden eenmaal Tielemans opengaat, daar zou ik nu nog even afblijven.

·
Registered
7,836 Posts
Filou, van de dingen die je noemt lijkt me de Louizalaan de enige echt werkbare (met een wissel aan Baljuw en betere bediening Jacht en Flagey). - die eindhalte aan Poelaert zal dan wel op de schop moeten, wat niet op de officiële planning staat [uiteraard wel in al onze dromen] ...

Via de Kroonlaan ga je wellicht met een lagere frequentie aan Flagey eindigen, wat ook niet de bedoeling kan zijn.
Een tramparcours zoals je tekent zou serieus in de problemen komen met veiligheisdingen en een wellicht ontoereikende brug op het stukje Belliardstraat aan het Europees parlement.

De route via de Troonstraat die je hier tekent, is niet heel serieus, hoop ik ? Die flessenhals is daar al nipt voor deftig fietspad + voetpaden, laat staan dat we daar nog een tram door sturen ook... Voor tram 95 is er misschien nog iets voor te zeggen (omrijfactor), maar voor deze trams toch niet ?

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik zal al blij zijn als het minder een ingewikkeld donker tochtgat met nauwe gangen is. Dat men Zuidstation, Rogier en Merode niet vergeet aub... Daar heb ik nog niets over gezien of gehoord.
Zuidstation en Rogier moeten helemaal niet gerenoveerd worden, dat gaat dus ook niet gebeuren. Van Merode heb ik toch gehoord dat het ook in het lijstje te renoveren stations voorkomt, samen met Anneessens. Voor de rest zijn alle stations vernieuwd of is men er reeds mee bezig. De metro ziet er nu wel goed uit, buiten die paar stations die nog niet aangepakt zijn.

·
Urban dweller
13,451 Posts
En Zuidstation zal helemaal omgegooid moeten worden eenmaal Tielemans opengaat, daar zou ik nu nog even afblijven.
Zuidstation moeten alleen de perrons verhoogd worden, voor de rest is daar alles in orde. (in het metrogedeelte toch)
Filou, van de dingen die je noemt lijkt me de Louizalaan de enige echt werkbare (met een wissel aan Baljuw en betere bediening Jacht en Flagey). - die eindhalte aan Poelaert zal dan wel op de schop moeten, wat niet op de officiële planning staat [uiteraard wel in al onze dromen] ...

Via de Kroonlaan ga je wellicht met een lagere frequentie aan Flagey eindigen, wat ook niet de bedoeling kan zijn.
Een tramparcours zoals je tekent zou serieus in de problemen komen met veiligheisdingen en een wellicht ontoereikende brug op het stukje Belliardstraat aan het Europees parlement.

De route via de Troonstraat die je hier tekent, is niet heel serieus, hoop ik ? Die flessenhals is daar al nipt voor deftig fietspad + voetpaden, laat staan dat we daar nog een tram door sturen ook... Voor tram 95 is er misschien nog iets voor te zeggen (omrijfactor), maar voor deze trams toch niet ?
Zoals je wel begrijpt heb ik rap-rap wat lijntjes getekend om mijn punt te maken dat er voor een verlenging van tram 39 en 44 wel verschillende opties kunnen gevonden worden, maar dat vraagt natuurlijk wel meer studie dan de 5 seconden die ik eraan besteed heb! ;)

·
Registered
2,256 Posts
Ik zie er heel wat, bijvoorbeeld dit:
Ja zoiets wel, ik dacht eerder dat je een andere route van Montgomery naar Merode suggereerde. In elk geval zal een verlenging er niet meteen inzitten.

Ik woon nog niet zo lang in Brussel maar Merode, Rogier en Zuidstation lijken mij verre van recent gerenoveerd. Niet dat ze allemaal een complete make-over nodig hebben maar grote stukken van deze complexen lijken mij toch vrij vuil, donker en jaren 80 aan.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ja zoiets wel, ik dacht eerder dat je een andere route van Montgomery naar Merode suggereerde. In elk geval zal een verlenging er niet meteen inzitten.

Ik woon nog niet zo lang in Brussel maar Merode, Rogier en Zuidstation lijken mij verre van recent gerenoveerd. Niet dat ze allemaal een complete make-over nodig hebben maar grote stukken van deze complexen lijken mij toch vrij vuil, donker en jaren 80 aan.
Rogier is nog maar pas gerenoveerd, Zuidstation is nog nooit gerenoveerd, maar dat is niet nodig, en Merode heeft dringend een renovatie nodig. Wel stukken van de metrostations Rogier en Zuidstation doen volgens jou vuil, donker en jaren '80 aan? De stations worden elke dag gekuist (met een renovatie maak je een station nog niet proper) zijn zijn geen van alle donker, op geen enkele plaats, en wat is er mis met de jaren '80? Rogier is nog maar pas grondig gerenoveerd, de renovatie heeft vele miljoenen gekost en vele jaren geduurd. Ik vind het echt raar dat je vindt dat zuidstation en Rogier gerenoveerd moeten worden.

·
Registered
2,256 Posts
Renovatie is inderdaad niet het juiste woord, ik bedoelde eerder een goeie make over op bepaalde stukken. Ik kom er niet vaak, maar als ik er nog eens kom zal ik foto's nemen :)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Rogier is grotendeels gerenoveerd, maar (op het laatste moment) niet volledig om kosten te besparen als ik me goed herinner. Met bame de perrons voor lijnen 2/6 zijn eigenlijk niet aangepakt. Het overgrote deel van het station echter wel. Dat geldt inderdaad ook voor Zuid. In Merode zijn er zeer beperkte renovaties geweest (oa betegeling perrons ipv rubberdoppen), maar daar kan op relatief korte termijn inderdaad misschien toch nog wat aan bijgeschaafd worden.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Rogier is grotendeels gerenoveerd, maar (op het laatste moment) niet volledig om kosten te besparen als ik me goed herinner. Met bame de perrons voor lijnen 2/6 zijn eigenlijk niet aangepakt. Het overgrote deel van het station echter wel. Dat geldt inderdaad ook voor Zuid.
Ja, die perrons hebben nog gedeeltelijk hun oude vloerbedekking, er is geen regel die zegt dat elke vierkante cm van een station of gebouw moet vernieuwd worden in geval van een renovatie. In zuid hebben ze inderdaad de perrons vernieuwd een tijdje terug, maar het station niet, dat heeft dan ook geen renovatie nodig.
In Merode kom ik dagelijks op weg naar mijn werk (als ik niet thuiswerk) en dan denk ik toch dat dit station dringends moet renoveerd worden. Ik beschouw overigens de vervanging van de rubberen matten door tegels in de stations niet als een renovatie.
Maar feit blijft dat noch het Rogierstation noch het Zuidstation een renovatie nodig hebben, zelfs geen lichte.

De volgende stations hebben volgens mij een renovatie nodig in orde van dringendheid (volgens mij):
Anneessens (gepland, datum nog niet voorzien)
Lemonnier (gepland, werken gepland na de bouw van het nieuwe station Toots Thielemans)
Centraal Station (gepland, de werken zijn begonnen, dacht ik)
Park (idem zoals centraal station)
Merode (ik weet niet of er plannen zijn, ik heb ergens gelezen dat die er gaan komen, ik weet niet waar ik dat gelezen heb, maar ik vind het alleszins nodig)
Montgommery (gepland, start van de werken ken ik niet)
De rest van de stations zijn in prima staat en buiten onderhoud moet er niets aan gebeuren, behalve natuurlijk de ombouw tot zware metro op lijn 3 ofwel zijn de werken bezig (De Brouckère) Ook gaat men verder met de plaatsing van liften in de stations waar er nog geen zijn, dat moeten er zo'n stuk of zes zijn.
Ik zou dus zeker niet beginnen over renovatie van stations die het absoluut niet nodig hebben of die pas gerenoveerd zijn zoals Rogier.

·
Registered
844 Posts
Voor Lemonnier zou de renovatie niet zo veel tijd en geld mogen vragen, want gaat enkel over het open stuk in de tramhelling. En die renovatie (vooral liften en loopbrug over de sporen) staat in de presentatie van de aanleg van Toots Thielemans station. Dus mij lijkt de kans groot dat die renovatie snel (of samen met de aanleg van) Toots Thielemans zal gebeuren. Voor Centraal Station gaat het waarschijnlijk over de laatste fase van de renovatie die al in 2016 startte, want de lokettenzaal, mezzanine en die lange verbindingsgang tussen trein- en metrostation zijn al grondig gerenoveerd (dacht ik). Park station vind ik persoonlijk het minst nodig. Qua stijl kan ik er wel inkomen dat Zuid nogal ouderwets aandoet: niet de perrons zelf maar de tussenverdieping is in een typische beton-brutalisme-stijl uitgevoerd - met interessant zicht op de betonnen palen die dienden om het treinviaduct en de overdekte gang te ondersteunen - en minimalistisch door de kunstenaar Moeschal beschilderd. Rogier vind ik van de meer geslaagde renovaties - vooral de opening naar daglicht toe - al is die luifel wel vrij ambitieus geweest.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Voor Lemonnier zou de renovatie niet zo veel tijd en geld mogen vragen, want gaat enkel over het open stuk in de tramhelling. En die renovatie (vooral liften en loopbrug over de sporen) staat in de presentatie van de aanleg van Toots Thielemans station. Dus mij lijkt de kans groot dat die renovatie snel (of samen met de aanleg van) Toots Thielemans zal gebeuren.
Neen, de renovatie van Lemonnier zal pas gebeuren NADAT Toots Thielemans in dienst is gesteld, en dit omdat men voor die renovatie de bediening van het station moet onderbreken gedurende lange tijd. Als Toots Thielemans in dienst is gaat dat minder overlast bezorgen. (dit is niet mijn mening, het staat zo in de documentatie over het station die je kan vinden op www.metro3.be
Ik begrijp dat velen het Zuidstation niet mooi vinden (ik vind het wel mooi, maar ieder zijn smaak natuurlijk), maar iets niet mooi vinden wil uiteraard niet zeggen dat het station moet gerenoveerd worden en dat is niet het geval, het station is nog in even goede staat als was het nieuw.

·
Registered
844 Posts
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze die tunnel gaan aanleggen om Toots Thielemans met ondergronds Zuidstation te verbinden. In een video op Youtube staat dat ze daarvoor onder de collectoren/tramtunnels en die gelijkvloerse tramkruising een metrotunnel gaan aanleggen en dan parallel met die huidige overdekte tramhelling met scherpe bocht naar Zuidstation onder de Jamarlaan. Benieuwd hoe ze dit technisch gaan doen want het tramverkeer zal hiervoor toch regelmatig (of langere periode?) onderbroken moeten worden?

·
Registered
7,836 Posts
Ze zijn al heel druk bezig.

En ja, er zal wellicht een paar maand lang al geen tram en nog geen metro tussen Albert en thomas rijden...

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze die tunnel gaan aanleggen om Toots Thielemans met ondergronds Zuidstation te verbinden. In een video op Youtube staat dat ze daarvoor onder de collectoren/tramtunnels en die gelijkvloerse tramkruising een metrotunnel gaan aanleggen en dan parallel met die huidige overdekte tramhelling met scherpe bocht naar Zuidstation onder de Jamarlaan. Benieuwd hoe ze dit technisch gaan doen want het tramverkeer zal hiervoor toch regelmatig (of langere periode?) onderbroken moeten worden?
Inderdaad. Ook voor de verbinding van met de tunnel ten noorden van Lemonnier wordt de moeite. Ik denk dat men dat zoveel mogelijk gaat vermijden, maar het zal niet anders kunnen denk ik. Ik woon niet ver van de werf, zo'n 600 meter schat ik, en ik zal zeker proberen regelmatig foto's te gaan nemen, maar ik heb begrepen dat het grootste werk ondergronds zal gebeuren.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ze zijn al heel druk bezig.

En ja, er zal wellicht een paar maand lang al geen tram en nog geen metro tussen Albert en thomas rijden...
Ik denk dat men altijd trams zal kunnen laten rijden tussen Thomas en Anneessens. Men kan dan een wissel leggen in de tunnel zodat de trams kunnen keren. Op dit stuk kan men ook de perrons verhogen zonder het tramverkeer te storen dankzij de midden- en zijperrons die apart kunnen verhoogd worden. Bij de omvorming van lijn 2 verhoogde men eerst de helft van de perrons (50 meter), schakelde over tot metro die werd gereden met de oude stellen, twee bakken, in totaal zo'n 40 meter lang die konden dan stoppen in één helft van het perron terwijl men dan de andere helft verhoogde.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Hopelijk volgt nu ook snel station Anneessens, want dat is van een enorme triestigheid...

·
Registered
345 Posts

701 - 720 of 730 Posts